1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Internet lag spikes met ziggo modem

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Mosquishe, 9 mei 2019.

1. Mosquishe

Mosquishe Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Hallo!!

ik ben zelf IT'er maar ik begin nu wel een beetje radeloos te worden.

Ik heb thuis een standaard (witte) ziggo modem staan.
    sinds kort begon ik korte lag spikes te merken tot wel 300ms, dit heb ik op elk apparaat wat dit wifi netwerk gebruikt.
    door dit ben ik actie gaan ondernemen, dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd:

- ik heb beide wifi-kanalen (2.4ghz en 5ghz) op een andere freguentie gezet, dit heeft het probleem ongeveer een week opgelost, toen is het weer terug gekomen.
    - ik heb de modem 2 minuten uitgezet, 10 minuten, 30 minuten en 24 uur, dit hielp niet.
    - ik heb de COAX kabel uit de modem getrokken (nog niet uit het huis aanfezien dit moeilijk te bereiken is), dit hielp niet.
    - ik heb alle drivers op mijn computer opnieuw geinstalleerd wat met netwerk te maken kan hebben, bios update gedaan en mijn netwerk kaart opnieuw geinstalleerd (dit betreft de asus pce-ac68), dit hielp allemaal niet (zoals verwacht).

zelf heb ik een idee dat ik misschien een firmware update moet uitvoeren, nu weet ik alleen niet of dat mogelijk is voor de standaard ziggo modems. Ik weet ook niet of ziggo wel de firmware vrij heeft staan voor download (tot nu toe nog niets er over kunnen vinden).

voor ik de COAX uit mijn huis trek en dat 15 minuten laat wachten wil ik eerst weten of dat het op zou lossen, dit is aangezien er redelijk wat moeite gedaan moet worden om daar bij te komen.
    dus om de moeite misschien (en hopelijk) te voorkomen, heeft iemand hier een idee wat ik zou kunnen doen om die lag spikes weg te halen??

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    En bekabeld? Ik heb mijn Ziggo ook de deur uitgedaan omdat het een inconsistente verbinding had.

3. Mosquishe

Mosquishe Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Helaas kan ik dat niet testen, mijn pc staat boven en de modem staat beneden.

Draadloos is echter de enige optie.
    Mag ik dan vragen wat je als vervanging hebt geregeld?

4. Mosquishe

Mosquishe Member

Sinds:
    9 mei 2019
    Helaas kan ik dat niet testen, mijn pc staat boven en de modem staat beneden.

Draadloos is echter de enige optie.
    Mag ik dan vragen wat je als vervanging hebt geregeld?

5. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
  6. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Inderdaad, met bekabeling eerst proberen, verplaats de PC dan maar zodat hij wel bekabeld getest kan worden of trek een lange UTP kabel.
    Zelfs heb ik het maar opgelost om langs de CV pijpen waar de gaten in de vloer zit de kabel er langs op te trekken en zelf maar opnieuw een RJ45 stekker erop te zetten, liever dat dan met wifi kloten.

De PCE-AC68 is een prima ding overigens, maar op 5Ghz nog steeds gevoelig qua plaatsing, vriend trekt er zelfs 500Mbit overheen op 5Ghz, maar de beperkende factor zal zeer zeker het modem zelf zijn, want vanuit de provider zijn ze lang niet altijd even goed.

Qua firmware naar mijn weten allemaal door Ziggo vanaf afstand beheerd, daar kun je zelf niets aan veranderen.
    Lijkt me eerder dat er in de buurt er extra stoorzenders erbij zijn gekomen waardoor je nu problemen ervaart.

Doet me denken trouwens aan dat topic dat ik recentelijk las dat iemand zijn auto niet fatsoenlijk op afstand geopend kon krijgen doordat een bewegingsdetector de boel zat te vernaggelen in dezelfde frequentieband. :D

Kan het zijn dat dit een probleem is wat kan voortvloeien uit de GPON opzet van het netwerk?
    In ieder geval dat zijn wel absurde spikes.

Zelf gelukkig niet echt last van, ping zit eigenlijk altijd gemiddeld rond 13ms en eigenlijk niet hoger dan sporadisch ~20ms met denk ik meer dan 10 of 15 meter UTP. (TC7200 modem)
    Tenzij je de verbinding volledig gaat belasten, dan tja, maar niet tijdens gamen natuurlijk.

Het lijkt echt enorm verschillend per regio of zelfs per wijk, in een andere wijk in hetzelfde dorp hier waren er ook constant problemen met willekeurig wegvallende verbindingen e.d.

7. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    De firmware updates regelt Ziggo zelf vanaf afstand, het kan dus ook zijn dat je probleem is ontstaan door een update.
    Zeker als je verbinding wil op een boven verdieping zou ik de router van de Connectbox uitschakelen, en er dan een goede router aanhangen.

8. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Klopt, je was me net voor. :D

9. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Sterker nog, het was allemaal terug te leiden naar één EV-doos, mensen in de straat op een andere EV doos hadden nergens last van. Maar zelfs met bewijsmateriaal van pingplotters van andere locaties vond Ziggo het niet nodig om hem te vervangen.

Ik weet nog goed dat ik zei, "als je het niet vervangt ga ik wel naar de concurrent". Waarop de Ziggo vertegenwoordiger zei "moet je vooral doen". Nou, dat was voor mij reden genoeg.

Maar om terug te komen op de OP, zonder bekabelde resultaten valt er weinig over te zeggen.

10. Mdevries

Mdevries Member

Sinds:
    28 apr 2019
    Ik zou sowieso niet Ziggo gaan bellen, hun klantenservice is echt super slecht en zeer onkundig.

Ik ben daar ook weggegaan wegens WiFi en TV problemen en ik kreeg exact hetzelfde als dat DatAccountz had, tegen mij zeiden ze ook ''Oke dan ga je toch naar een ander'' prima, dag Ziggo hallo KPN.

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik gebruik een externe router ( Asus RT-AC3200 ) en heb het router gedeelte van het Ziggo modem in bridgemode laten zetten.

Manyuken vindt dit nuttig.
  12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat is vervelend voor je. Heeft je huis al een glasvezel aansluiting? Dan is de keuze makkelijk > exit Ziggo.

13. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Die heb ik ook en uit ervaring willen die routers niet lekker werken op oneven kanalen. Niet toevallig buren die ineens meer ruis veroorzaken? Geen apparatuur aangepast die meer stroom verbruikt tussen je PC en de router?

Het kan van zoveel externe zaken afhangen die dit kunnen veroorzaken.

Maar een UTP kabel is een keer moeite doen en je hebt er vele jaren plezier aan. Om nu te zeggen dat dit niet kan komt er bij mij niet in.

14. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    @Roel1966 zijn suggestie is veelal de eenvoudigste aanpak en elimineert de draadloze kwaliteiten van Ziggo modem. Tijdelijk testen met bekabelde aansluiting is uiteraard altijs beter voor eerste analyse.
    Overigens, je zit niet als enige op de locale Ziggo infrastructuur. De performance wordt op het externe netwerk ook door andere gebruikers beinvloed.

15. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Tja, wat Ziggo haar klanten aan modem/routers levert is niet het allerbeste spul. Ik heb ook een tijd lopen emmeren met dat ding, het was al een keer vervangen omdat ik buiten 2 meter vanaf het modem/router al geen bruikbaar signaal meer had. Ook de nieuwe vertoonde kuren, met name op het draadloze deel.
    Van Ziggo verwacht ik op dat punt niets qua ondersteuning, het ligt altijd aan jou, niet aan de slechte hardware van Ziggo. Ik heb er uiteindelijk een betere router (een Asus) aan geknoopt en heb sindsdien geen klachten meer.

16. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Het is inderdaad soms huilen met de pet op, tot dusver lijk ik geluk te hebben met de TC7200 (op 2,4Ghz) want twee verdiepingen hoger is het nog een redelijk goed signaal en buiten op straat is er nog steeds wel wat bereik.
    Heb hem alleen een beetje 'lomp' ingesteld op 20/40Mhz (kanaal 6) waarbij hij gewoon kanalen 4 tot 12 overlapt.
    Wifi vervuiling zit ik zelf niet mee, als ze menen dat al te moeten doen d.m.v wifispots dan ga ik ook maar extra vervuilen. :rolleyes:

Trek er met m'n el-cheapo TL-822N wifi receiver ook gewoon 100/10 overheen met de wifi van dat modem met een bijna net zo lage ping op een andere verdieping met betonnen vloeren. (wel vlak boven het modem)

17. Jeroentjeuh

Jeroentjeuh Senior Member

Sinds:
    15 feb 2013
    Je modem kan brak zijn en je hebt de nodige al gedaan. Er zit maar 1 ding op: Ziggo bellen en vragen voor een nieuwe modem.

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Er zijn nog een aantal openstaande vragen in dit topic.

19. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Wij zelf hebben een connectbox(Compal) en de PCs bedraad en laptop draadloos, nu heb ik op de bovenverdieping een router geplaats als access point en mijn eigen laptop daarmee verbonden, draadloos is te onstabiel om juist te beoordelen

modems van ziggo zijn sowieso waardeloos om te gebruiken als router, koop een goeie router en laat de modem in bridge mode zetten door ziggo, Geldt echter alleen als je in ziggo gebied woont, voormalige UPC klanten kunnen dit zelf

20. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Misschien handig erbij te vermelden dat dit gewoon telefonisch kan gebeuren en zij dat op afstand voor je kunnen doen.