1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Inzetten Asus RP-AC56

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Plantje1978, 20 sep 2016.

1. Plantje1978

Plantje1978 Senior Member

Sinds:
    5 jul 2011
    Vandaag is mijn Asus RP-AC56 binnen gekomen. Mooi ding en voor € 67,50 niet te veel betaald!

Nu ben ik een beetje aan het twijfelen over waar en hoe ik hem het beste in kan zetten. Op het moment heb ik hem als repeater ingesteld en op de eerste verdieping.

Maar daar waar ik hem in kan zetten heb ik ook een gigabit netwerkkabel liggen. Is het dan veel beter om hem als access point in te stellen? Ik zag daarbij ook genoemd staan:
    "In Access Point (AP) mode, RP-AC56 connects to a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender through an Ethernet cable to extend the wireless signal coverage to other network clients. In this mode, the firewall, IP sharing, and NAT functions are disabled by default. Select this mode if you are an advanced network user who understands the difference between a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender and an access point, which is that a wireless ASUS RP-AC56 Dual-band N600 WiFi Range Extender provides the Network Address Translation (NAT) and IP sharing functions."
    Ik vind het een beetje een vage zin. In access point mode verbindt het apparaat toch bekabeld met je router? Dat bepaalde services uit gezet worden is niet vreemd; die worden door de router afgehandeld.

Is er ook een voordeel van een access point hetzelfde SSID geven als je router?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ja dat denk ik zeker wel want dan hoef je niet telkens te switchen als je buiten het bereik bent van de andere router.

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat moet gewoon 'automatisch' gaan.

4. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Ja inderdaad, dat gaat ook wel automatisch. Zit me net te bedenken bij grote bedrijven hebben ze natuurlijk tientallen access points. En als die allemaal een verschillend SSID hebben moeten mensen wel heel vaak een wachtwoord invoeren. Voor mij vind ik het wel handig om ze verschillend te houden. Dan kan ik in de gaten houden met welk punt een apparaat verbonden is. En dan ben ik ook wat alerter als apparaten de hele tijd wisselen.

Ik ga hem vanavond wel even als access point aansluiten

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Apparaten wisselen niet de hele tijd. Daar zit een zekere 'plakfactor' in. Lijkt me juist logischer om wel hetzelfde SSID te gebruiken.

Maar dat staat er ook;

Maarja, het is een beetje een opgeklopte zin inderdaad.

6. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ja, maar dan ga je wel voorbij aan het voordeel van een accespoint namelijk een groter bereik van je wifi signaal en het mij net erg onhandig lijkt. Stel je zit net op een punt in huis waar beide netwerken mekaar overlappen dan kan je de hele tijd zitten wisselen en wachtwoorden in typen.

7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat gaat gewoon 'vanzelf'

8. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Even wat later een reactie. Ben net even een beetje bezig geweest. Het apparaat krijgt zelf al standaard een ander SSID. Wanneer je hem als repeater inzet krijg je hetzelfde wachtwoord en een RPT toevoeging. Wanneer je hem als access point gebruikt is dat RPAC56.
    Ik heb heel erg gemerkt dat ik geduld moet hebben. Toen ik alles aangesloten had duurde het echt even voordat de configuratiepagina in de lucht kwam. En na alles gereed te hebben kon nog echt niet direct ieder apparaat connecten.
    Nu zit ik beneden met de Surface op het standaard 5Ghz netwerk en zie ik dat mijn Lumia 950 er wel verbinding mee kan maken, maar geen internet krijgt. Ook op het access point krijgt hij geen internet. Na een reboot krijgt ie wel internet op het standaard 5Ghz, maar helemaal niet op dat van de AP. Een ander apparaat had wel prima internet via het access point. Even afwachten weer.

En die plakfactor was mede reden om de namen te veranderen. Zodoende had ik wat meer zicht op met welk access point ik verbonden was. En toen kwam ik er achter, dat ik soms beneden zat en verbonden was met mijn access point op zolder. Mede reden geweest om de Ziggo meuk in bridge mode te zetten en er een mooie Asus RT-AC66U neer te zetten.

Wat ik zo vaag vind is dat er staat dat in AP mode de RP-AC56 verbindt met een RP-AC56.... dat zullen we maar op een foutje gooien :)

Dat wisselen doet ie toch ook als je dezelfde naam hebt? Nu ga ik ook weer zien, dat straks nogal wat apparaten verbonden zullen zijn met het AP. En ik heb dan toch het idee dat het beter is om zoveel mogelijk via de router te laten gaan.

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ze verkopen er graag nog eentje denk ik :p

Ja. Maar als het twee verschillende netwerken zijn, krijg je te maken met de voorkeursvolgorde. Hij maakt dan verbinding met degene die het hoogst in die lijst staat. In Windows 7 kon je die lijst gewoon zelf ordenen, in Windows 10 moet je daarvoor in de registry prutsen.... :rolleyes: Eigenlijk net zo stom als het verdwijnen van location-aware printing.
    Om nog maar te zwijgen van het feit dat in W10 je overal naar beneden moet scrollen voor "additional options" om vervolgens hetzelfde scherm te krijgen dat je in W7 direct kreeg.

10. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    En die voorkeursvolgorde heb je in Windows 10 niet? Hij maakt dan gewoon verbinding met het punt met het beste signaal? Op zich vertrouw ik dat qua signaal nu wel: Ik heb beneden een Asus RT-AC66U (mede dankzij de hulp en suggesties hier op het forum) staan en op de eerste verdieping een Asus RP-AC56. En nu zie ik ook wat ik verwacht: zit ik beneden dan is het signaal van de router het sterkste en zit ik op de eerste verdieping dan is het signaal van het access point het sterkste. Dat was wel even anders toen ik Ziggo modem en twee 54Mbps access points gebruikte! Zat ik beneden op een paar meter van mijn Ziggo router en had ik nog steeds verbinding met mijn 54Mbps access point op zolder in plaats van mijn Ziggo router (en dan zelfs niet de 2,4 GHz van Ziggo router)

Nu heb ik wel een nieuwe uitdaging: de RP-AC56 heb ik eerst als zuivere repeater getest (hij krijgt dan ook [SSID]_RPT56 en [SSID]_RPT56_5G als SSID) en dat werkte. Maar ik heb die gigabit lijn op de eerste verdieping er niet voor niets liggen! Dus ik heb hem ingezet als access point (gemakkelijk gevonden instelling). Het SSID verandert dan naar [SSID]_RPA56 en [SSID]_RPA56_5G. Nu zijn er 2 apparaten met het betreffende access point verbonden en hebben ook internet, maar ieder ander apparaat dat ik er mee verbind krijgt geen internet. Even dik gedrukt, omdat dit op het moment nog het enige is dat belangrijk is ;)

Daarnaast heb ik gisteren een heel gezeik gehad met een Meegopad (om via Kodi TV te kijken op de slaapkamer). Dit kon de rest van het netwerk niet meer zien. Het internet was traag (upgrade naar anniversary update heeft dan ook de hele dag geduurd :) ) en ik kreeg de melding "Windows can not automatically detect this network's proxy settings". Na wat vogelen is het gelukt om het netwerk weer van Public naar Private te zetten (dat valt nog vies tegen!). Toen zag ik nog maar een paar andere apparaten. Beetje "Bingen" leerde dat dat op te lossen was door de router een reboot te geven. Dus dat lijkt opgelost. Het probleem dat ie geen internet krijgt via access point heb ik nog steeds. En daar is die repeater voor een groot deel voor aangeschaft.

11. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    En wederom een kwestie van geduld... Zie je toch dat dat Limburgse er nog een beetje in zit ;)

Vanochtend zag ik ineens dat mijn telefoon verbonden was met het access point en internet had. Dus ook met die Meegopad maar eens geprobeerd verbinding te maken, maar nog steeds hetzelfde probleem. Troubleshooter kon er niets mee. Meegopad herstart en daar kwam de verbinding langzaam tot stand. Het was nog een public network, dus via de optie Homegroup even de location veranderd en nu werkt het. Ben benieuwd of Kodi nu ook wat sneller loopt!

12. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Zo, even van dit topic het stof af blazen...

Ik heb afgelopen jaar de RP-AC56 gebruikt als repeater. Dat ding zit in de slaapkamer en als ik dan tv kijk via de Meegopad loopt één en ander prima. Echter, wanneer ik dan met mijn telefoon ook iets op internet doe begint de tv te hakkelen. Of ik nu met de telefoon met de repeater of met mijn router beneden verbonden ben maakt dan niet uit.
    Ik kan me daar iets bij voorstellen, dus vandaar dat ik geprobeerd heb om de repeater bekabeld aan te sluiten, maar daar lijkt iets niet in orde... of ik begrijp het niet.

Ik heb de kabel verbonden en in de configuratie ingesteld dat ik het ding als access point wil gebruiken. Nu hebben 2 apparaten verbinding met het ding (zijn Windows apparaten en ze kunnen gewoon het internet op). Een ander Windows apparaat kan wel verbinding maken, maar heeft geen internet. En mijn Android telefoon geeft aan "Kan IP-adres niet verkrijgen"

Edit: terwijl ik dit type zie ik dat dat derde Windows apparaat inmiddels wel internetverbinding heeft kunnen krijgen via het access point. Is dit gewoon een kwestie van geduld?

Edit: het lijkt een kwestie van geduld te zijn. Zo op het eerste gezicht heb ik ook het idee, dat ik nu wat vaker (van zowel router als van access point) een "verbonden maar geen internet" verbinding krijg. Misschien de hele boel ook eens een keer resetten. Dat er hier en daar wat nieuwe IP adressen uitgedeeld kunnen worden enz.

Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Als het ding als AP werkt, hoort het bovenliggende apparaat de IP's uit te delen.

Snelheid van DHCP kan verschillen per apparaat en software installatie. Als je daar niet op wilt wachten kun je een vast IP instellen.

14. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Klopt. De router deelt de IP adressen uit. Dus mijn telefoon is verbonden met het Access Point (volgens de telefoon) en als ik dan in de client tabel van de router kijk zie ik daar dat ie bekabeld aan de router zou hangen. Dus dat klopt allemaal wel.

Een vast IP vind ik voor de meeste apparaten niet nodig. Gewoon even afwachten.

15. Hans C

Hans C Member

Sinds:
    12 jul 2014
    Als je hem als accespoint gebruikt moet je de dhcp server op het apparaat uitzetten. Ik weet niet of dat automatisch gebeurt bij deze asus. Anders delen er twee apparaten ip adressen uit en dat gaat conflicteren. Ook is het goed om te controleren of ze niet beiden op 192.168.1.1 zitten. Die van mij, ook twee asussen, heb ik op 192.168.1.1 en 192.168.1.2 gezet en in de eerste ingesteld dat ip adressen uitgereikt mogen worden vanaf 192.168.1.4.

En accespoint is beter dan repeater.

16. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Op het moment dat je het ding als accesspoint aansluit en dat in de web interface selecteert staat DHCP volgens mij automatisch uit. Als ik even kijk naar de gebruikte IP adressen heeft het er alle schijn van, dat alleen de router ook het DHCP werk doet.
    Ze zitten sowieso niet beiden op 192.168.1.1; de AP is echt één van de aangesloten clients.

Ja, ik wilde echt een apparaat, dat ik met een gigabit verbinding bekabeld kan aansluiten. Je ziet dat tegenwoordig ook met de moderne netwerk apparatuur die eigenlijk twee netwerken de lucht in helpen: 1 voor de verbinding tussen routers en AP's en 1 voor de verbinding van clients naar de router en AP's

17. Hans C

Hans C Member

Sinds:
    12 jul 2014
    Ik heb net even een online filmpje van een opvolger zitten bekijken. Aan de linkerkant zit een menu optie 'LAN'. Vervolgens zijn er twee tabbladen, waarvan er één 'DHCP' heet. In het filmpje staat de DHCP server wel degelijk standaard op aan. Zou ik toch even naar kijken.

18. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Thanks! Ga ik doen

19. Plantje1978

Sinds:
    5 jul 2011
    Ik heb even gekeken... mja... DHCP staat soort van aan:
    "By default, the range extender will do a DCHP override and give the client an IP address to access the range extender's user interface. You can disable this function if you do not need it. After disabling this DHCP override function, you need to use the Device Discovery Utility to get the range extender's IP address."

Op zich vertrouw ik de defaults hier wel.