1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Is dit een UTP kabel?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Jorghuizinga, 10 feb 2019.

1. Jorghuizinga

Jorghuizinga Member

Sinds:
    10 feb 2019
    hi! Ik woon sinds kort in een nieuwbouwhuis waar in de oplevering al enkele kabels zijn getrokken, waaronder deze. Ik was in de veronderstelling dat dit een UTP kabel was maar de kleuren van de 8 verwikkelde kabeltjes komen niet overeen waardoor ik t niet kan aansluiten. Heeft iemand een idee wat dit voor kabel is en of het voor netwerk gebruikt kan worden?

Bedankt!

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      917,7 KB
      Views:
      2
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      865,3 KB
      Views:
      2
  2. tsi18-02

tsi18-02 Senior Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Laatst bewerkt: 10 feb 2019
    Jorghuizinga vindt dit nuttig.
  3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Lijkt idd wel telefoonkabel met 4 paren. Heb een Franse specsheet kunnen vinden en het heeft verdacht veel weg van de specs van cat 5e. Zou het gewoon proberen.

Zal vast wel weer 5 cent goedkoper zijn geweest. Die bouwers knijpen overal op...

Wat heb je op papier staan qua wat er in hoort te zitten? Laatste 10% niet betalen als er Cat 5e is beloofd totdat ze dat er gratis voor je inzetten.

Is de doos niet afgewerkt?

4. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Op een Chinese site zag ik 100mbit staat, geen gigabit wat met Cat5e nog wel mogelijk moet zijn.

Je kan het proberen mits het een solid kabel is.

5. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik zou een goede kabel vast maken aan deze kabel en dan de kabel die er nu ligt (die niet goed is...) gebruiken als trekveer om een goede Cat 5e of Cat 6 kabel er door heen te trekken ;)

6. Jorghuizinga

Jorghuizinga Member

Sinds:
    10 feb 2019
    Erg bedankt voor jullie kennis. Ik heb gister het internet urenlang doorzocht voor de naam/specs van deze kabel (en evt. opties ervoor). Het omkleurschema ga ik proberen, als dat niet werkt- inderdaad lekker nieuwe kabel doorheen trekken. Ik heb helaas alles al betaald- maargoed een kabeltje trekken moet in uiterst geval wel lukken. Was vooral heel erg benieuwd wat dit voor kabel was.

Thanks iedereen. Dat lucht op ;-)

7. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Hij is wel solid?

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Zolang je de indeling van de paren maar gelijk houdt. Bij netwerkkabels kun je omgestraft aan beide kanten twee paren omwisselen of binnen een paar omwisselen. Maar niet een ader van het ene paar wisselen met ader van het andere paar.

Ja, maar dan wel compact knopen, ander moet je een dikke knoop door de leidingen trekken.

9. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Wat ik zelf gedaan heb is de interne kabels aan elkaar geplakt met een stukje tape en de om beide kabels 1 rondje met duct tape zodat het wel nog enigszins flexibel blijft. Dat ging bij mij in ieder geval prima, 2 man gebruiken --> eentje duwen en eentje trekken.

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Kan ook. Hangt ook af van wat voor buis en wat voor tracé. Als het 16mm flex is met 101 bochten...

11. kuipers66

kuipers66 Member

Sinds:
    8 dec 2008
    Zou dan wel gelijk voot cat 6 gaan als je ksbel gast trekken.

12. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    True of een hele soepele trekveer ertussen in doen. Heb er hier bijv eentje liggen van nylon met 2 metalen haken om de kabels aan vast te maken.

13. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik zou even bij de buren navragen. Wellicht is de kabel aangelegd om de mogelijkheid te bieden aangesloten te worden op een wijkalarm.