1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Kan er nu om lachen....

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door ariepaul, 5 apr 2019.

1. ariepaul

ariepaul Member

Sinds:
    9 aug 2008
    De afgelopen week heb ik eindelijk al mijn nieuwe componenten ineengesmeed tot een nieuwe computer. Met een Noorse vriend afgelopen weekend alles tot de (bijna) max overclockt en het draaide perfect. Tot ik gisteren een oude dvd speler aansloot op een gedeelde sata poort met mijn m2 ssd op het gigabyte aorus pro wifi moederbord. Ik herstartte en toen deed het moederbord niets meer op deze melding na:

IMG_1764.JPG
    Ik was compleet gefrustreerd. Na 38 jaar computers bouwen nog steeds deze melding bij windows 10???

Nou ja, de floppy had ik niet meer. Moederbord gereset en alles startte weer gewoon op.

Toch mooi, zo'n melding in 2019 nietwaar :) ?

philpend vindt dit nuttig.
  2. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Het blijft msdos met een mooi laagje ;)

Frosty! vindt dit nuttig.
  3. evilnapster

evilnapster Senior Member

Sinds:
    22 jun 2012
    maar MBR errors worden toch gegenereerd door de BIOS? is dit niet gewoon je boot order die om zeep is gegaan door een extra boot device?

WhiteSnake vindt dit nuttig.
  4. Launch

Launch Member

Sinds:
    21 jan 2012
    Da's dus dubbel lachen... voor ons. ;)

5. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Precies. Het was een gedeelde poort, dus zal de volgorde wel veranderd zijn.

6. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Misschien had je ook kunnen bedenken dat het wellicht om een USB stick gaat?

Dit werd tijdens de transitie van floppy naar usb stick wel wat eens onduidelijk aangegeven..

Vaak stond er bij de oudere borden met usb stick support ook iets van boot from floppy.. Maar bedoelde er feitelijk de usb stick ermee.

7. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    A) zoals al gezegd word, komt dit vanuit het BIOS, want die zoekt naar de MBR omdat het de handover is van BIOS opstarten/POST naar het booten van het OS.

B) Wees blij dat perfect werkende shizzle gewoon zo blijft. Het is niet nodig om dingen te veranderen om het veranderen. Die neiging hebben meer mensen, ook techneuten/programmeurs (want nieuwer, dat moet wel beter zijn!). Dat slaat alleen totaal nergens op, als het werkt dan werkt het lekker laten zitten. Dit is gewoon BIOS code in assembly geschreven die de melding toont, dat is zo optimaal als je het kan krijgen. Vandaag de dag assembly gaan lopen schrijven is nogal een opgaaf.
    UEFI is de opvolger van het oudere BIOS, en hoewel dat "beter" is in sommige opzichten (mouse support etc) zitten er ook een stapel beveiligingsproblemen in die in BIOS nooit zaten. Nieuwere en complexere software heeft meer bugs.
    X.Org is ook zo'n voorbeeld van iets wat werkt (en gezien het uit het terminal tijdperk stamt, soms wel wat gehacked - in de oorspronkelijke zin van het woord - inelkaar gezet) en dat doet het al jaren. Ja het heeft zeker issues, maar de "nieuwe" opvolgers zoals wayland hebben dat ook. Ubuntu is ook van x.org naar wayland gegaan om vervolgens te besluiten standaard weer naar x.org te gaan omdat de stabiliteit er toch niet helemaal was.

C) Je kan dit probleem zoals hierboven gezegd, gewoon zelf oplossen door ff naar de bios bootvolgorde te kijken. Kan ook wel lachen om mensen die dit soort dingen roepen en de fout af willen schuiven op iets anders, maar het eigenlijk gewoon zelf fout doen of niet begrijpen.

D) Ja er zijn zeker dingen mis met Windows. Maar wat heeft dit voor zin?! Lijkt gewoon weer het go to "windows bashing" wat altijd zo lekker populair lijkt te zijn (bash the leader, support the underdog. That's the cool way to do things, kids).
    Er zijn ook dingen mis met MacOS, Linux, Unix, Android, iOS etc. Gaan we om elke scheet die die dingen laten dan ook lachen?
    Ik vind het vooral sneu. Kijk is naar wat men neer heeft gezet en hoe ongelofelijk knap dit allemaal is, ipv zo dom te doen.

Laatst bewerkt: 14 apr 2019 om 23:06
  8. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Een waarheid als een koe.
    Er is nog steeds een groep mensen die alternatieve OS-en aanbidt en alles waar Microsof voor staat afkraakt. Ze vergeten voor het gemak dat Windows OS niet voor niets zo groot is geworden. Perfect is het zeker niet, met name de oudere versies dreven me wel eens tot wanhoop, maar er is nog steeds geen écht alternatief in de pc-wereld. Natuurlijk, je kunt een eind komen met bv. Ubuntu, maar......

9. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik snap niet zo goed waar die extreme reactie vandaan komt. Volgens mij was het vooral een grapje.

Ik zie in ieder geval geen Windows "bashing".

TS vond het grappig, en wil dat delen. Moet je niet gelijk ontzettend veel achter gaan zoeken. Hij zegt niet eens echt iets slechts over Windows.

Maar het word ineens een heel anti-anti-Windows betoog. Relax.

Laatst bewerkt: 14 apr 2019 om 23:49
  10. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Het is gewoon zoals altijd een complex verhaal.
    In software ontwikkeling heb je bv te maken met legacy code van een vorige collega. Dat kan goed of slecht zijn (als je ongeluk hebt, en dat heb je meestal).
    Organisatie van het it project is cruciaal. Het is niet zo simpel als een "wizard" die in z'n zolderkamer zit die dingen als magie naar boven toverd.
    Het is rete complex over een tal van verschillende disciplines. En ook heeeel makkelijk om op af te geven als enduser...

11. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ik wel, lezen is echt een kunst kennelijk

12. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ja, lezen is inderdaad een kunst. Dat vind jij bashing? Zeggen dat hij een melding van Windows krijgt? :rolleyes:

Volgende keer als ik zeg dat ik een melding vanuit Windows krijg ben ik ook aan het bashen?

Bashen is naar mijn mening minimaal een paar zinnen ontzettend negatief doen. 1 slecht punt benoemen is natuurlijk niet bashen.

Laatst bewerkt: 14 apr 2019 om 23:46
  13. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Windows bashing?

14. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Ik 'lees' hier eigenlijk: "Ik was compleet verrast"

15. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Mwoh, Joz z'n reactie extreem? Ook dat vind ik heel erg meevallen.
    Natuurlijk mag TS er iets van vinden, net zoals Joz daar op mag reageren.
    En ja, Windows 10 heeft bij mij, als eerste OS (vanaf Dos 2.11), in drie jaar tijd nog geen klap verkeerd gegeven. Dat vind ik best bijzonder. Maar toch lees ik vaak negatieve reacties, waarbij ik me soms afvraag of diegene écht Win 10 kent/gebruikt.
    Dat is alles, chill........

16. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ja, ik vind het behoorlijk aanvallend naar iemand die naar mijn mening gewoon een grapje maakte.

Laten we ook niet net doen alsof Windows heilig is, ook zonder er meningen bij te halen kan je wel zien dat er vaak updates mis gaan, je gegevens als betaalmiddel gebruikt word, enz enz.
    Objectief gezien zijn er ook echt wel wat legitieme slechte punten aan Windows 10.

Of ben ik nu ook aan het bashen?

Laatst bewerkt: 15 apr 2019 om 00:15
  17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Meningen zijn als achterwerken: we hebben er allemaal één. ;)

Natuurlijk zijn er klachten. Natuurlijk is een deel daarvan terecht. Wat Microsoft in het verleden soms als OS heeft uitgebracht was op z'n best een grap. En ja, het perfecte OS is nog altijd niet uitgevonden.
    Maar waarom een OS als Ubuntu of Ios altijd heilig verklaard wordt en mensen altijd mogen zeuren over Windows, dat snap ik nooit zo.

18. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Helemaal mee eens hoor, die besturingssystemen hebben ook gewoon hun nadelen. Als je er een beetje verstand van hebt is Linux natuurlijk een prima OS, maar als je niet zo goed weet waar je mee bezig bent, loop je binnen de kortste keren helemaal vast. (er zijn ook wel heel simpele builds, maar als je een keer iets bijzonders moet doen, word het al snel ingewikkeld.)

Ze hebben allemaal wel hun eigen nadelen, en zoals je zegt, het perfecte OS bestaat niet.

19. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Het is allemaal perspectief en hoe dingen over komen in schrift.
    Ik ben programmeur en heb hier (al zeg ik het zelf) een goed onderbouwde mening over. Wat grappig is voor de 1,is dat niet voor de ander.
    Ik had het wellicht wat zachter kunnen verwoorden maar ja ook ik ben maar gewoon een mens.
    Het is wat mij betreft niet per se ingewikkeld. Soms wel idd, Maar 9 van de 10x is het dingen kopiëren in de terminal die je online vind.
    Ik denk dat het probleem vooral is dat een terminal nogal intimiderend is voor veel gebruikers. Is meer een psychologisch ding dan dat het ook echt ingewikkeld is, vaak althans.

Laatst bewerkt: 15 apr 2019 om 07:05