1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Koelpasta

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door 4578946, 13 apr 2018.

1. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    Laatst voor een bekende zijn pc in orde gemaakt. Hij vroeg ook of ik de koelpasta wou vervangen. (geen idee wat voor pasta en hoelang die er al op zat) Toen heb ik eerst even getest of de temperaturen hoog opliepen. Maar dit viel reuze mee. Maar omdat hij er specifiek om vroeg heb ik de pasta toch maar vervangen. Het vervangen van de pasta kan immers geen kwaad en zo kon ik de cpu koeler goed stof vrij maken. Wel viel het me op dat er behoorlijk veel pasta op zat. De pasta liep aan alle kanten van de cpu een beetje over het randje. En de gehele cpu was bedekt. (nog nooit meegemaakt)

Koelpasta vervangen is voor mij niks nieuws. Voor de reiniging heb ik alcohol ketonatus gebruikt en artic silver mx2 als koelpasta. Het rare is alleen dat de koelprestaties achteruit zijn gegaan. (niet heel veel maar toch) Ik weet zeker dat de koeler goed gemonteerd is. En ik heb 1 druppel pasta gebruikt ter grootte van een erwt ongeveer.

Zou het gewoon super koelpasta zijn geweest die er eerst op zat? (als in liquid metal of thermal grizzly kryonaut oid) Of zou de gebruikte methode meer invloed hebben gehad? Bij de erwt methode heb je nooit een gehele bedekking van je cpu. Het moet daarom bijna wel met een pasje zijn uitgesmeerd. Volgens youtube is dat juist niet de beste methode. Overal lees ik altijd dat de erwt methode het beste is. Maar is dat ook zo? Welke methode gebruiken jullie om koelpasta aan te brengen?

Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  2. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik doe het met rijstkorrel-erwt.
    Maar je zou het over een maand nog eens moeten testen, goeie kans dat de pasta dan nog meer geplet is en de koeling beter.
    Wel een leuk verhaal, misschien was het wel superpasta ;)

JensTX en 4578946 vinden dit nuttig.
  3. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    De exacte waardes weet ik helaas niet meer, is niet meer echt vast te stellen. Het verschil in temperatuur was ongeveer 5 tot max 7 graden na 5 min prime 95.

Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  4. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    5,6W/mK is die MX2, dat vind ik aan de lage kant, ik gebruik zelf pasta's van minimaal 8W/mK maar liefst boven de 10W/mK, helemaal als de koeler met een standaard montage systeem word vast gezet gaat dat veel uitmaken.

4578946 vindt dit nuttig.
  5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik neem aan dat je de cpu even uit het socket gepakt hebt en ook alles goed weggehaald hebt wat langs de randjes gezeten heeft en dat je gekeken hebt of er niets aan de onderkant terecht gekomen is, of erger nog in het socket. Als er namelijk nog restjes aan de rand van de cpu zitten dan kan het zijn dat je geen optimaal contact krijgt en die oude pasta tegenwerkt.

Qua pasta op zich, niet elke pasta is geschikt voor die druppel methode vooral wanneer de pasta wat dikker en stroperiger is want dan vloeit die minder goed uit. Zelf gebruik daarvoor het liefste Noctua NH-1 koelpasta omdat die wat vloeibaarder is en zich mooi verdeelt. Maar, pasta kan ook een bepaalde inwerk tijd nodig hebben en pas na een paar dagen optimaal koelen, dus je kan ook even afwachten of de temps verbeteren.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hij zal wel de zijkant van de IHS bedoeld hebben.

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Snap ik maar soms kunnen juist daar nog wat verharde stukjes pasta zitten en ik dat meestal met b.v. een cocktailprikker eruit peuter :), althans dan wanneer iemand weer eens dacht dat hoe meer, hoe beter is qua pasta.

8. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Welke cpu??

9. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    Het was een ivy bridge i5 3570. De pasta zag er vergelijkbaar uit als op deze foto's. (iets minder erg als foto 1 dat wel) Een klein beetje pasta op het groene randje, maar niet er overheen. Ik had eigenlijk zelf een foto moeten maken. Ik heb dit natuurlijk goed schoon gemaakt. Maar mx-2 is niet echt super dan? Welke pasta zouden jullie in het vervolg aanraden?

Laatst bewerkt: 16 apr 2018 om 14:31
  10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Lol,das gewoon bagger uit een sloot,en niet te weinig gebruikt ook!:)

11. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Nou ach, er zijn al een heleboel tests gedaan met allerlei pasta's en de verschillen zijn niet echt groot buiten dan wel iets als liquid metal pasta's. Persoonlijk gebruik ik in elk geval al jaren Noctua NH-1 pasta vooral vanwege deels het gemakkelijk kunnen aanbrengen en deels goede prestaties tot nu toe.

12. 4578946

4578946 Senior Member

Sinds:
    30 jul 2015
    Ik zal binnenkort een tubetje noctua NH-1 bestellen. Volgens welke methode breng jij die pasta aan? Druppel in het midden of echt uitsmeren? Overigens is die mx-2 wel al oud maar dat zou niet zoveel uit moeten maken mits hij niet uitgedroogd is toch?

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Eerder deed ik de pasta nog wel eens uitstrijken maar de laatste tijd alleen via de druppel methode, dus gewoon in het midden een drup ter grootte van een gekookte rijstkorrel.

Dat zou wel inderdaad kunnen uitmaken want ik heb zelf hier ook al eens een oud spuitje met MX-2 gehad waarbij je kon zien dat er zich iets afgescheiden had.

14. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    De erwt methode is het minimale, en idd. daarmee bedek je de cpu niet helemaal. Zelf vind ik de erwt methode te weinig. Ikzelf doe een druppel erop, pak een tandenstoker en rol het helemaal uit, zodat de gehele cpu bedekt is (of op zijn minst de koelvlak van de koeler, niet alle koelers hebben raakvlakken die de gehele cpu bedekt).

15. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Holy moly, wat is hier gebeurt de gehele tube/spuit erop uitgeknepen? veeeeel te veel.

16. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Als de koelervoet volledig glad is, kan de rijstkorrel in het midden prima werken. Sommige koelers hebben echter de heatpipes tot op de processor doorlopen en krijg je toch te maken met scheidingen/barrieres. Bij deze laatste categorie, smeer ik de koelpaste altijd uit met een oude bankpas of zo. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar Arctic Silver 5, deze is iets steviger en droogt ook op langere termijn nauwelijks uit.

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Hier ook een stapel oude pasjes voor gebruik als spatel.

18. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    De dobbelsteen 5 is imo de beste methode om de pasta aan te brengen.
    5 stipjes. Spreid het beste als je de koeler licht aandrukt en een beetje draait.

En soms is meer pasta beter ja.
    Waarom ? Weet ik niet.
    Heeft miss iets te maken met de samenstelling.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat is gewoon een recept voor luchtbellen.

20. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Nee hoor.