1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Krijg windowsinstallatie niet meer erdoor door mbr/gpt gezeur

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Nafta, 4 apr 2019.

1. Nafta

Nafta Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Gezeur is nog zwak uitgedrukt:

Kameraad z'n ssd is gestorven. Ik heb toevallig een nieuwe klaar liggen van 500gb. Heb zijn win7 installatiecd met validatiecode...dus alles netjes legaal.

Hij zou graag weer van win7 naar win10 willen upgraden, gratis net als eerste keer.

Na booten van de pc krijg ik de keuze uit aangepaste installatie. Ik klik de ssd in het overzicht. Beneden in het scherm staat al 'windows kan niet op de schijft worden geinstalleerd. Kan formatteren niet aanklikken...huh? Dat ben ik niet gewend. De schijf is splinternieuw en ongebruikt.

Je kunt kiezen in dit menu voor vernieuwen, verwijderen, formatteren en nieuw.

Bij details staat kan windows niet op deze schijf installeren omdat het een GPT partitiestijl heeft.

Ik weet niet meer welke volgorde wat gedaan heb uiteindelijk kan ik win7 toch installeren. Na deze installatie gebruik ik de mediacreation tool voor upgraden naar windows 10. Ik heb windows 7 nog niet gevalideerd. Bij de installatie van win10 vraagt ie alsnog om een validatie. Ik gebruik de code van de cd....en...ja hoor...het zou geen geldige code zijn....zucht.

De ssd geformateerd, en via een usbstick met (geloof iso) win10 installatie opgestart. Validatiekey ingevoerd en wordt herkend. Mooi dacht ik...kom ik weer in het menu om de schijf aan te duiden waarop het geinstalleerd moet worden...en wat the h....weer zelfde gezeik als in het begin met win7 installatie.

De ssd aan mn eigen computer gehangen. Daar is de schijf zichtbaar met een 100mb efi systeem en de rest is niet toegewezen.

Ik wil me in principe helemaal niet bezighouden hoe schijven worden beheerd in ntfs etc. Ik werk niet met raid etc etc. Ik wil gewoon een bootable ssd en de rest is me een zorg. Echter heb ik het idee dat microsoft me hier een loer draait. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

Om even verder te kunnen maak een nieuw invoudig volume op de schijf. Doe ik dat niet dan krijg ik in de andere pc tijdens de installatie geen enkele optie als formatteren of verwijderen.

Maar hier loop ik vast. Misschien is de volgorde die ik kie in het installatie menu fout. Maar ik wordt helemaal gek. Ik zou graag de pc vandaag nog de deur uit zien gaan omdat dat normaal de gang van zaken is...

Sorry dat ik een lang verhaal niet korter kan maken maar wilde zoveel mogelijk details erin verwerken. Wie weet de oplossing?

2. Nafta

Nafta Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ik ben gelukkig even verder gekomen. Heb via een site het volgende gevonden. Open cmd met administrator rechten.
    1. Typ diskpart. Als de schijf geen partities of volumes bevat, gaat u verder met stap 6.

2. Typ bij de DISKPART-prompt list disk. Noteer het nummer van de schijf die u wilt verwijderen.

3. .Typ bij de DISKPART-prompt select disk <disknumber>.

4. Typ bij de DISKPART-prompt clean.
    Heb nu de schijf terug in de andere kast en via usb/win10 iso loopt de installatie. Ik heb de validatie even overgeslagen voor nadere orde.

3. Nafta

Nafta Member

Sinds:
    27 sep 2014
    was punt 5 vergeten:
    1. Typ bij de DISKPART-prompt convert mbr.

4. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Gewoon booten met Windows 10 installatie media had je een hoop narigheid kunnen besparen. Als deze PC eerder al Windows 10 heeft gedraaid is het nergens voor nodig om te starten met 7 en vervolgens te gaan upgraden naar 10.
    Validatie kun je ook overslaan als de PC eerder Windows 10 heeft gedraaid, zodra de PC online komt op het internet wordt deze direct weer gevalideerd en geactiveerd.
    Voor wat betreft GPT, een splinternieuwe disk/ssd die nooit eerder gebruikt is zou in principe leeg moeten zijn en niets van doen moeten hebben met GPT of MBR. Dat gezegd hebbende, Windows 7 32 bits kan hoe dan ook niet overweg met GPT voor wat betreft het booten dus mocht dat de versie zijn die je wilde installeren dan kloppen de ' problemen' die je had.
    Diskpart had normaal gesproken ook niet nodig geweest, bij booten van Windows 10 installatie media kun je vrijwel aan het begin alle partities verwijderen van een gedetecteerde disk.

De oplossing is om te booten van Windows 10 installatie media, mochten er nog partities zijn dan gooi je die weg daar waar je de disk kunt kiezen en vervolgens is het zo'n beetje next-next-finish.

eismc2 en Sw333t vinden dit nuttig.
  5. Nafta

Nafta Member

Sinds:
    27 sep 2014
    Ja dat krijg je als je dat niet elk jaar es een keer doet...dat dingen veranderen. Ik heb de verkopende partij trouwens aangeschreven over gpt/mbr. Ik was even vergeten dat ik een iso usb jaren geleden had gemaakt. Maar die console commands hebben me gered. Zij het uren later :s

6. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik wil alleen even zeggen dat ik het wel netjes vind dat je even terug komt om te vertellen hoe je het hebt opgelost.

Laatst bewerkt: 5 apr 2019
  7. Nafta

Nafta Member

Sinds:
    27 sep 2014
    graag gedaan