1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Laptop geeft geen beeld. Ook niet op extern beeldscherm.

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door Hermano Conejo, 11 okt 2018.

1. Hermano Conejo

Hermano Conejo Senior Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Ik heb hier een TOSHIBA SATELLITE L50-B-14L. Deze geeft na aanzetten geen beeld, dus ook geen POST. Het beeldscherm blijft helemaal zwart. Power indicator, DC IN/Battery indicator en Wireless communication indicator (leds) branden wel. De leds van de CAPS LOCK toets en de NUM LOCK toets branden ook. Een HDD-led zit er niet op. Een resetknop ontbreekt.

Direct na het aanzetten van de laptop zijn de geluiden van een opstartende HDD en een ventilator (gesuis) hoorbaar. Het geluid van de HDD gaat over in een heel licht gebrom van het stationair draaien ervan. Ongeveer zeven seconden na het aanzetten is een heel licht tikje hoorbaar, eveneens van de HDD neem ik aan. Ongeveer twee seconden daarna houdt het gebrom van de HDD ermee op. Het gesuis van de ventilator houdt er na ongeveer twintig seconden na het aanzetten ook mee op. Verder gebeurt er niks. Het beeldscherm blijft zwart. Een extern beeldscherm geeft ook geen beeld.

De laptop heeft onboard een Core i5 processor en AMD RADEON Graphics. Het OS is Windows 10.

2. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Meest voor de hand liggende: GPU overleden - garantie?

3. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Geen idee. Laptop is niet van mij. Maar vrees van niet meer. Het oorspronkelijk OS op de laptop was Windows 8.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Is de accu losneembaar? Zo ja; accu er uit en powerknop halve minuut ingedrukt houden.

Check voltage van de bios batterij

Is het systeem te benaderen via remote desktop? Krijgt het een IP toebedeeld van de router?

Blijft het beeld zwart, of doet de backlight het niet?

Is ventilator uit bij nullast normaal bij dat model?

Haswell machine, Intel igp; laatste prijsvergelijker vermelding augustus 2015; lijkt mij geen garantie meer.

5. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Heb de accu eruit en de powerknop een halve minuut+ ingedrukt gehad. En dan?

6. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Google zoeken levert aardig wat resultaten op en het schijnt een voorkomend probleem te zijn.
    De vraag is eerder of je de oplossing zelf kan uitvoeren.. of laten doen het nog waard is.
    bron: power on but no display toshiba laptop

Hermano Conejo vindt dit nuttig.
  7. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Heb de video even bekeken. Ben natuurlijk niet in het bezit van een bga rework station. Dat zou dan op improviseren gaan neerkomen. Moederbord met grafische chipset daarom misschien even een uurtje op de vensterbank in de zon leggen te bakken?

Wat voor methode zou ik moeten/kunnen gebruiken om de grafische chipset te verwarmen?

Ik neem aan dat het de bedoeling is om de soldeer opnieuw te laten (uit)vloeien, of zoiets. Cool.

In ieder geval bedankt voor de reactie. :)

Laatst bewerkt: 11 okt 2018
  8. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Misschien contact opnemen met Toshiba Nederland. Als het veel voorkomt is het hun schuld, toch?

9. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ik denk dat je dit niet zelf (op juiste wijze) op kan lossen. Het opnieuw samenvloeien van de soldeer zal waarschijnlijk in een gecontroleerd proces onder bepaalde druk gaan, waarvoor zij een machine ontwikkeld hebben die jij en ik niet bezitten. Dat is een stukje expertise waaraan ik me niet zou wagen. Ik ben geen voorstander van prutsen.

Denk dat het z.w.z. wijs is contact met Toshiba op te nemen. Kan je/de eigenaar meteen vaststellen of er nog (verlengde) garantie op zit. Indien de laptop buiten de garantievoorwaarden valt, kunnen er aan diagnose en reparatie + opsturen kosten verbonden zijn.
    Als het hierbij om een fabricagefout of periodiek herstel o.i.d. gaat, kan het zijn dat Toshiba daar niet moeilijk over doet.
    Wellicht komt er iets anders aan het licht. En daarover zijn mijn gedachten als goed als de jouwe om dat hard te maken in een zgn. 'schuldkwestie'. Sta open voor opties, want die kunnen afhangen van de eigenaar als die het nog waard vindt. :)

Laatst bewerkt: 12 okt 2018
  10. Meganiekje

Meganiekje Member

Sinds:
    30 nov 2017
    De kans is erg groot dat het aan de videochip ligt. Ik heb al een paar keer met succes zo'n soort probleem kunnen repareren door het moederbord 20 minuten in een normale hetelucht keuken oven te leggen op 220 graden.
    Je moet dan wel alles van het moederbord af halen, koelers, kabels, processor, bios batterij e.d. De kunststof connectoren kunnen blijven zitten. Met lange schroefjes en moertjes maak je steuntjes want het bord mag de oven niet raken. De videochip en de processor moeten aan de bovenkant zitten. Ook mag het bord niet trillen of bewegen tijdens het bakken. De oven niet voorverwarmen maar langzaam laten opwarmen, en met de ovendeur dicht laten afkoelen. Op een gegeven moment ruik je tijdens het opwarmen de geur van gesmolten tin. Dan weet je dat het goed gaat.
    Dit kan je als laatste redmiddel proberen, de dood of de gladiolen.....

Laatst bewerkt: 12 okt 2018
  11. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Beetje tomaten, Italiaanse kruiden overheen, kaas en salami. En bakken die handel

12. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    En vergeet ook de olijfolie niet!

13. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Katenspek én champignons én op z'n minst een halve Madame Jeanette. :)

14. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    En niet te vergeten gorgonzola en grana padano.

15. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Eerst maar eens kijken of er een oplossing is via de winkel of Toshiba.

16. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
  17. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016

Belangrijkste punt zit rond de 5:30.
    Je repareert zo iets niet door het in de oven te leggen. Een reparatie is permanent. Bij deze methode heb je geluk als het een paar maandjes werkt.

@Hermano Conejo dat zou wel eens kunnen helpen, maar dan moet je eerst in de bios kunnen. Daar kan je waarschijnlijk selecteren welke videokaart je kan gebruiken.
    Misschien als je de bios reset dat hij de andere video chip pakt.
    http://www.tomsguide.com/faq/id-3694637/find-bios-jumpers-toshiba-laptop-motherboard.html
    Dat is de enige methode die ik kan vinden om het hardwarematig te doen. Of de batterij op het moederbord er even uit, maar die zal wel helemaal verstopt zitten.

18. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    Cool. :cool: De moeite van het proberen waard. Thanks!

19. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar anders heb je ook nog usb videokaarten. Misschien dat je daar nog iets mee kan.

20. Hermano Conejo

Sinds:
    14 mei 2012
    OK. De service cover plate ligt eraf. :)