1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Laptop shuts down when gaming, tempratures are fine

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door Luc van Dijk, 14 mei 2018.

1. Luc van Dijk

Luc van Dijk Member

Sinds:
    14 mei 2018
    Hello,
    I have recently bought a secont hand laptop. This is a barebone laptop from MSI, with a gtx1070, an i5-6400, and 16 gb of memory.
    Is has a 1151 socket, so i decided to upgrade the i5-6400 to an i7-6700. This works fine.
    Recently, when i booted up my laptop, I noticed that my gpu fan wasn't spinning.
    This wasn't the case when I bought it though.
    So I opened up the laptop, and is was indeed not spinning at all.
    But when toggeling the fan speed button on, so that both cpu and gpu fan will spin with their maximum speed, the gpu fan did spin, but only after giving it some "pushes".
    So now both fans are spinning, but each time I have to toggle the fan speed button, open up the laptop and push the gpu fan around a bit.

Only recently I was playing Rome total war 2, and my laptop sound and screen started to studder, my screen went white and my laptop turned off instantly (no reboot). This also happened when playing GTA 4.
    It didn't happen when playing games like GTA 5 and The Forest.

Could this be due to the defective GPU fan?
    I ran a RAM test and it returned no errors.

The tempratures dont get above 70 degrees celsius..

2. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Yes

Depending on the fan and the way it's assembled you can take it apart and add some thin oil.

3. Luc van Dijk

Luc van Dijk Member

Sinds:
    14 mei 2018
    But it is spinning, only when I give it that little push. So it can still be caused by the fan, even when it it spinning?

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Does it reach it's normal top speed? Fans that refuse to start usually have a lowered rotational speed.

5. Luc van Dijk

Luc van Dijk Member

Sinds:
    14 mei 2018
    It spins on it's top speed, and the tempratures are very low.

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Misschien dat (weet niet of dat mogelijk is bij deze videokaart),het fan profiel op een te laag toerental is ingesteld waardoor de fan een te lage spanning krijgt om op te starten.
    Google translate:
    Maybe that (do not know if this is possible with this video card), the fan profile is set to too low a speed so that the fan gets too low a voltage to start up.

7. Luc van Dijk

Luc van Dijk Member

Sinds:
    14 mei 2018
    De fan start wel, als ik hem een zetje geef. Het gaat er meer om dat de laptop uit gaat als ik bepaalde games speel, wanneer de tempraturen niet gek hoog zijn ofzo. Ik dacht dus dat het misschien alsnog door de fan kan komen (door zijn defect), niet de tempratuur.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Welke temperaturen geeft dat ding door en waarmee heb je die bekeken?

Sowieso moet je dat niet-upspinnen fixen.

Ik twijfel ook of die i5-6400 > i7-6700 wel kan. Zo'n i7 verbruikt een flinke hap meer.

Het is een laptop. Zou wel een dom ontwerp zijn als dat zo is, maar het zou me eigenlijk niks verbazen. Goede borden beginnen met een piekspanning. Fans in mijn laptop zijn ook allemaal 3 of 4 pins, dus er is ook nog altijd terugkoppeling qua toerental.

9. Luc van Dijk

Luc van Dijk Member

Sinds:
    14 mei 2018
    Het niet-upspinnen fix ik s.z.m. Er is een nieuwe fan onderweg en deze moet het oplssen. Ik heb de 2 al eens omgedraaid en het ligt echt aan de fan.
    De i5 naar i7 kan. De juiste socket, en juiste TDP. Het werkt ook allemaal al. Alleen de fan werkt dus nog niet optimaal.

Vergeten te melden dat wanneer ik de fan-speed knop weer indruk zodat de fans hun normale snelheid gaan draaien, de kapotte fan telkens van hard, naar zacht draaien toe wisselt. na het locken van de laptop is het dus weer het zelfde en draait hij helemaal niet. (wat logisch is)

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Door Intel opgegeven TDP heeft niet echt een relatie tot daadwerkelijk verbruik.

Een i7-8700K past qua socket ook op H310 borden, maar die zijn daar veelal niet op berekend qua belasting.

En dat het draait... ja... nogal instabiel

11. Luc van Dijk

Luc van Dijk Member

Sinds:
    14 mei 2018
    Hoe zou ik dit kunnen achterhalen dan? Of dit wel mogelijk is?
    De site van de barebone geeft ook de optie een 6700 te installeren:
    http://www.eurocom.com/ec/configure(3,384,0)TornadoF5