1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Laptop voor HBO werktuigbouwkunde

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door tettertje, 15 mei 2018.

1. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
    Beste leden van het Hardware.info forum,
    Komend jaar ga ik HBO werktuigbouwkunde studeren. Hiervoor heb ik een nieuwe laptop nodig, maar hiervoor zou ik graag advies willen.
    De volgende eisen stel ik er aan:
    0. Scherm
    Een scherm van 15,6 inch. Met minimaal Full HD resolutie.

1. Budget
    Ik hoop het rond de €1.200,- te hebben.

2. Doel
    Laptop voor mijn studie werktuigbouwkunde, het zwaarste programma is Solidworks.

3. Gewicht en afmetingen
    Ik heb een voorkeur op een goed handbaar apparaat. Maar hier ligt niet de nadruk.

4. Accuduur
    De laptop moet minimaal 2 uur meegaan voor in lessen/de trein.

5. Rekenkracht
    De laptop moet minimaal een recente i7 processor of vergelijkbaar exemplaar hebben.

6. Videoprestaties
    De laptop moet een losse videokaart hebben i.v.m. Solidworks. Maar aangezien er op die site alleen professionele videokaarten, als Nvidia Quadro en AMD FirePro. Bij deze videokaarten kom je op mobile workstations uit. Maar is een gaming laptop ook goed genoeg?

7. Draadloze verbindingsmogelijkheden
    Naast wifi geen speciale eisen

9. Constructiekwaliteit / levensduur
    De laptop moet minimaal 4 jaar meegaan.

10. Ram
    De laptop heeft minimaal 8 GB ram nodig, ik heb een voorkeur op 16 GB

2. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Dan zou ik even een e-mail naar de maker van Solidworks sturen, en dat aan hen vragen. Of aan de school waar je de opleiding gaat volgen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, en bij deze organisaties zit de meeste ervaring.

3. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die eis stel jij, of de opleiding? In het laatste geval slaat het helemaal nergens op. Het zegt verder ook niks; een fullpower i5 is veel sneller dan een i7-U

Hier heb ik al eerder over gepost. Met een gamingkaart krijg je niet de Realview weergave, waardoor alles er fletser uit ziet en niet direct duidelijk is of iets extra materiaal is of juist een inkeping. Het werkt verder wel hoor.
    Zie o.a.;
    https://nl.hardware.info/forum/thre...-algemene-pc-rond-de-900.287222/#post-2543235

Je kunt ook een 2e hands workstation laptop kopen, a la Thinkpad W / P series, HP Elitebook / Z-Book, Dell Precision

Heel verstandig.

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Die scholen weten meestal helemaal niks en / of nemen integraal het lijstje van Dassault (Solidworks) over. Meeste leraren ook niet.

De 3 TU's hebben zelf een laptop programma, waardoor het gros van de studenten dus een laptop met Quadro heeft, maar de studenten zelf beseffen dat nagenoeg nooit.
    De HBO's hebben veelal niet zo'n programma, en dat is toch wel jammer. In het verleden wel wat ruis gehoord dat enkele HBO's gingen aansluiten bij laptopprogrammas van de TU's, maar volgens mij is daar weinig van gekomen.

5. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
    Bedankt voor de reactie.
    Dit is de eis die de opleiding aan de laptop stelt
    Een gaming laptop als dit https://nl.hardware.info/product/420474/asus-vivobook-pro-15-n580vd-dm651t/fotos#open zou het ook moeten redden? (is een snel voorbeeld)

Of kan ik beter voor zoiets gaan https://laptopcentrale.nl/product/h...ium=cpc&utm_term=10926&utm_campaign=marktfeed

Laatst bewerkt: 15 mei 2018
  6. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
  7. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    In de video hamert die gast ook hard op de Quadro's :p

Mooie prijs op die HP

Denk ook even na welke indruk je achterlaat met een game laptop vs zakelijke laptop.

En schrik niet van de hoeveelheid digibeten onder WB studenten...

Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  8. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
    Maar zoals die Asus die ik liet zien heeft geen uiterlijk van een gaming laptop, maar wel een Nvidia GeForce GTX 1050.
    Die prijs is alsnog €400,- minder dan die HP.
    Of is de realview weergave een must voor werktuigbouwkunde?

9. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Nee, gaming GPU's krijgen geen acceleratie in Solidworks. Je kunt wellicht de licenties omzeilen maar feilloos werkt het niet.

10. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
    Dus als ik het goed begrijp kan ik beter €400-€600 euro meer uitgeven aan een mobile workstation dan aan een goedkopere gaming laptop van +/- €1.000,-?

11. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Nee juist gewoon een goedkopere laptop kopen met een zo snel mogelijke, high core-count CPU. Je levert eigenlijk alleen de 2D drawings in bij je leraren, en wil je de high quality renders voor je verslagen kun je deze met raytracing laten uitrenderen (niet in real-time). Dan wil je alleen een snelle CPU hebben anders zit je wel even te wachten. Voor real-time gebruik zit je eigenlijk maar 1 core te gebruiken bij Solidworks. GPU is niet zo heel veeleisend.

Voor die real-time edge anti-aliasing honderden euro's meer uitgeven is het niet waard als student/consument.

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Prijsverschil zit niet alleen in de Quadro, maar ook in bouwkwaliteit etc.

En de gelinkte HP heeft 32 GB RAM vs 16 GB, 1TB SSD vs 256GB SSD (+1TB HDD), twee keer zo grote accu (!), een trackpoint

Ik vind het met Realview veel makkelijker om diepte te zien. Het beeld en licht 'klopt' gewoon, terwijl zonder Realview het er flets en plat uitziet.

Hangt van je instellingen en complexiteit van je model af. Zonder Realview ben je met een GeForce van X euro's sneller uit dan een Quadro van X euro's. Maar die GeForce doet geen Realview, de Quadro wel. Deels is het ook een software restrictie, want er zijn in het verleden wel trucjes geweest waar het gebrek aan Realview is te omzeilen. Uiteindelijk is 'Quadro' gewoon fors betalen voor een driver..

13. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
    Bedankt, Hebben jullie misschien nog een ander alternatief. Bijvoorbeeld een recenter model die het ook aan kan?
    Aangezien ik een laptop die in november 2015 aangekondigd (Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/HP_ZBook) vrij oud vind lijken. Of maakt dit niet uit voor dit model met deze specs?

14. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    https://laptopcentrale.nl/product/h...ium=cpc&utm_term=10926&utm_campaign=marktfeed

Om je toch nog over een mogelijke eindstreep te trekken, lijkt het me niet dat je een slechte keus hebt met deze HP. Je zal ongetwijfeld in de vergelijking met andere mobiele werkstations (Dell - Lenovo) wellicht ook weer concessies t.b.v. de specs moeten doen.

Nouja, wat is recent.. Intel Core i7 6820HQ Launch Date Q3'15

De HP voorbeeld laptop heeft ten eerste een nette prijs die bijna in jouw budget valt. Ook huist er een krachtige Quadro GPU M2000M 4GB in.

Wat je daarvoor krijgt is een goede mobiele workstation die goed uit de bus komt (review link) en overigens ook nog binnen jouw toepassingsgebied en budget valt. Met (verdubbeld) 32GB DDR4 geheugen zit je ook meteen beter dan de voornoemde 8- of 16GB. Da's mooi meegenomen, toch!

Nog even terugkomend op jouw vraag over RealView nodig of niet. In de komende 4 jaar kan die eis veranderen, dus lijkt me het een goed plan je daarin te verdiepen. Voor leren omgaan met SolidWorks niet echt noodzakelijk, getuige dit draadje.

Wat daarin meer van belang is, je bewust te zijn waarom gaming laptops al direct afvallen. DX vs OpenGL; OpenCL.
    Het accent ligt inderdaad op mobiele werkstations in plaats van gaming laptops.
    Battery life up to 15 hours and 45 minutes** (** onder voorbehoud en met noot)
    Bron: http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c04834946.pdf Pag. 16

Batterij leven is immer een struikelpunt bij laptops. Mocht je alsnog tekort komen tijdens een les of treinreis zou ik je een powerbank aanbevelen, gezien de batterij bij dit model niet (makkelijk) uitneembaar is. Deze uitgave komt uiteraard bovenop je budget. Bijv. https://nl.hardware.info/product/361760/hp-notebook-powerbank-18000

15. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
    Bedankt voor je reactie en het naast elkaar zetten van verschillende voor/nadelen en het opzoeken van de verschillende sites, ik ga er uitgebreid naar kijken en mogelijk wordt dit em.

Andere alternatieven zijn ook nogsteeds welkom evenals hetgeen wat anderen aanraden met betrekking tot deze laptop
    Daarnaast is het niet erg dat de laptop al 3 jaar oud is?

Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Niet echt drie jaar, eerder 'vorige serie'. Nieuwe modellen komen veelal vlak voor de vakantie, of in de vakantie.

17. tettertje

tettertje Member

Sinds:
    9 nov 2017
  18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Uiteindelijk moet je de keuze gewoon zelf maken. Wil je Realview, moet je iets met een Quadro / FirePro kopen. Nadeel daarvan is dat je vastzit aan de meerprijs van de Quadro en de bijbehorende meerprijs van een workstation laptop. Maar voor dat laatste krijg je meer dan alleen een Quadro, veelal een steviger chassis, betere garantie, zakelijker uitstraling, dock connector (soms), trackpoint, soms 2 extra RAM slots.

Hecht je niet aan Realview dan is de keuze veel groter.

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan touchpads, dus limiteer ik mijn selectie al direct tot laptops met een trackpoint. Eenmaal aan een trackpoint gewend werkt het veel sneller dan een touchpad. Ik neem dan ook nagenoeg nooit een muis mee voor bij de laptop.

19. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Graag gedaan!
    Ik kan uit je vervolgvraagstelling opmaken dat je nog onzeker bent over het aanbod van die HP en zie dat je op zoek bent naar een iets anders met bijv. een recentere CPU. Ik besef ook dat leermiddelen duur kunnen zijn ;)

Een nieuwer model met alle toeters en bellen die je verzinnen kan, zet je al gauw een paar duizend euro verder terug.
    Om dat ultieme stuk gereedschap te vinden, zal binnen jouw budget lastig worden, maar niet onmogelijk.
    Ik denk dat voor jou vooral de keuze zou moeten liggen op functioneel - het is voor school.
    En daar voorziet die HP je natuurlijk wel in. Dus..

Drie dingen:
    • Je hebt het geadviseerde nog niet helemaal tot je door laten dringen..
    • Of je zit aan een toepassing te denken waarbij bijv. gaming ook een optie kan zijn. Yay!
    • Je hebt meer tijd en vergelijkbare alternatieven nodig om een duidelijkere keuze te maken.
    Kan je daar wellicht even wat duidelijker over tetteren?

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Vraag anders eens bij je opleiding waarom ze geen laptopprogramma hebben zoals de TUD, UT en TU/e wel hebben. Mede door het ontbreken hiervan loopt van de HBO WB studenten een veel groter deel rond met rammelend spul dan de WO WB studenten, die in overgrote meerderheid aan dat laptopprogramma meedoen.