Lenovo Ideapad 5 I5 16 GB Ventilator gaat steeds aan

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren een laptop gekocht, Lenovo Ideapad 5 met I5-1035g1 processor. 16 GB werkgeheugen, 512 GB SSD.
Elke keer als ik de laptop net gebruik gaat de ventilator steeds aan. Om de 5 minuten ongeveer. De ventilator blijft dan een minuut ongeveer blazen en gaat dan weer uit.

Ik vind het erg vervelend om continue steeds het geluid te horen van de ventilator.

Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen? Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Zo ja, wat heb je er aan kunnen doen?

Ik wil hierdoor de laptop zelfs terug proberen te brengen. Het continue aangaan van de laptop is voor mij echt niet te doen.
Dank jullie wel alvast.

Groetjes, Nina

Maartenlei

Senior Member
User systemen
lenovo had toch die smart software met cooling; performance; silent profiles.
kan je zien hoe heet het wordt in HWinfo als de fan aan gaat.
je kan opzoeken bij welke C* de fan aan gaat.
meestal rond de 60*, weet t niet zeker sinds ik niks weet over deze software van lenovo.
kan je in de bios? daar staan soms fan-curves.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Elke keer als ik de laptop net gebruik gaat de ventilator steeds aan. Om de 5 minuten ongeveer. De ventilator blijft dan een minuut ongeveer blazen en gaat dan weer uit.
Mij lijkt dit niet helemaal abnormaal als het buiten boven de 30tig graden is en we midden in een hittegolf zitten. Neem aan dat de temperaturen binnen ook een stuk hoger zullen zijn bij jou thuis dus die laptop krijgt niet echt koele lucht aangevoerd. Denk dat je dit probleem nu wel bij vele laptops hebt en het weinig zin heeft om daarvoor de laptop weer terug te sturen. Enigste wat je kan proberen is om eens met b.v. de energie-instellingen van Windows zelf te gaan stoeien en vooral niet te zware dingen op je laptop gaan doen.

Maar het is een nieuwe laptop en er dan vaak ook z.n. bloatware op staat die op de achtergrond van alles doet waardoor de cpu van die laptop constant belast word. Kijk dus ook eens wat er zoal op de achtergrond gebeurd en gooi zoveel mogelijk van die bloatware weg of zorg dat het niet mee opstart. Ook dat kan al een heleboel schelen maar nogmaals, het is niet de ideale tijd om dit soort dingen uit te testen. Ben eerder blij dat de fan zijn werk doet want als dat niet zo was dan had je snel een defecte laptop.

Bovenaan