1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Linux detecteerd de intel ssdpekkw256g7 niet, wel de WD-schijf

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Snelle Jelle1, 6 mei 2019.

1. Snelle Jelle1

Snelle Jelle1 Member

Sinds:
    6 mei 2019
    Dag,
    ik heb een Acer laptop, met 2 harde schijven, te weten hddo, de intel ssdpekkw256g7
    en hdd2, een 1 Tb WD-schijf.

Windows staat op hddo.
    Als ik boot vanaf een opstartbare usb-schijf, komt er netjes een linux bureaublad.
    Als ik de installer start detecteerd linux alleen de WD-schijf, en niet de intel ssdpekkw256g7.

Dit heeft met het bios te maken.

Iemand enig idee welke instelling ik dien te veranderen om de intel ssdpekkw256g7 'vrij te geven'?

Ik wil linux dus installeren op de intel ssdpekkw256g7.

2. magic4ce

magic4ce Senior Member

Sinds:
    15 okt 2010
    welke linux distro gebruik je dan?

3. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Misschien heb je hier iets aan.

4. Snelle Jelle1

Snelle Jelle1 Member

Sinds:
    6 mei 2019
    Fedora 30 vanaf een usb 3.0 booteble disk.

5. Snelle Jelle1

Snelle Jelle1 Member

Sinds:
    6 mei 2019
    Bedankt, ik ga ermee aan de slag.

6. Snelle Jelle1

Snelle Jelle1 Member

Sinds:
    6 mei 2019
    het blijkt mogelijk te zijn om SATA MODE RTS WITH OPTANE te veranderen naar AHCI.
    heeft dat gevolgen voor Windows?

7. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    In Optane mode zal hij je SSD niet als bootdisk kunnen zien. Al is AHCI als ik mij niet vergis een SATA mode. Maar dan ziet je OS hem wel.

BTW als ik je SSD naam in Google zet krijg ik resultaten van een Intel 600p.

8. Snelle Jelle1

Snelle Jelle1 Member

Sinds:
    6 mei 2019
    Dit snap ik niet. De setting is nu Optane Mode, en windows start op vanaf de M2-kaart.
    Als ik de setting verander naar AHCI, start windows dan nog op?

Een en ander komt misschien vaag over, maar ik wil niet met een niet werkende pc komen te zitten.

Mijn doel is om de M2-kaart zichtbaar te maken tijdens installatie van eender welk OS,
    en als dat werkt de kaart vervangen voor een veel snellere, en daar Linux op te zetten.

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Wat laptop leveranciers hebben is veelal een speciale modus die ze inzetten voor het besturingssysteem. Zelf een Lenovo Y520 die dat ook heeft. Ondertussen veranderd naar AHCI en Windows er opnieuw op gezet (te veel troep van de fabrikant kwam mee).

Op het moment dat je dit aanpast en Windows staat op die SSD zal het niet meer werken (voor zover ik weet).

Het is simpelweg niet mogelijk om die schijf zichtbaar te krijgen voor een installatie in de Optane mode.

Dus mijn advies is om hem op AHCI te zetten en dus Windows opnieuw dan te installeren. Vanaf dat moment zal die m2 schijf ook zichtbaar worden als installatieschijf.