Losse Soundcard voor gaming.

Hallo,

Het is al enkele jaren geleden dat hardware.info nog eens een review / vergelijking van losse soundcards gemaakt heeft, zo een review zou nu handig zijn voor mij :)

Het intro verhaal :) (de vraag zelf voor het forum vind je onderaan)

Ik ben een gamer en tot een paar jaar geleden had ik steeds een losse soundcard, mijn laatste was een Soundblaster Xi-Fi Fatality edition, altijd zeer tevreden over de geluidskwaliteit en meestal zeer ontevreden over de drivers en software :)

Een paar jaar geleden heb ik mijn game systeem gebouwd met i7 7700K , en omdat het Maximus Hero mainboard geen PCI slots meer had (en ondertussen de front box van de soundcard al defect gegaan was) gewoon beginnen gamen met onboard audio, gelijk ook overgeschakeld van hoofdtelefoon naar speakers (geen World of Warcraft Raids of CoD competitive games meer :) ) en was wel tevreden van het geluid.

Nu ben ik recent wat meer Hunt : Showdown beginnen spelen (had het sinds Beta, maar lang niet gespeeld) en omdat ik met mijn neef speel terug headset voor communicatie gebruikt, geluid viel me wat tegen, dus na wat opzoekwerk een Creative Labs Soundblaster Z besteld (komt in veel tests als beste betaalbare gaming soundcard er uit) ik hoopte dat de berichten dat hun drivers en software nog altijd een ramp waren een overdrijving was en had dus die besteld.

Ik heb de kaart geplaatst en vond het geluid wel wat beter, zeker in een spel zoals Hunt waar geluid (en vooral de richting van het geluid) heel belangrijk is,
echter is de software en drivers nog steeds een ramp, met deze soundcard heb ik regelmatig crashes met al mijn games (voor de soundcard nog nooit een crash) enkele dagen getest en zonder kaart geen crashes, met kaart krashes, getest op windows 10 build 1909 en 2004 , ik heb zelfs de community modded drivers getest en daar was het beter mee, maar nog steeds soms een crash (komaan creative, het feit dat je gebruikers zelf drivers in elkaar knutselen zegt toch genoeg !!!! hoe kan een bedrijf nu al 20+ jaar met slechte software en drivers zitten.
Ik heb de creative labs kaart nu dus terug gestuurd.

Mijn vraag voor dit forum :
Welke is de beste gaming soundcard , maar dan niet van creative labs ??

Als ik de meeste reviews en specs mag geloven dan kom je uit bij de Asus Essence STX II, maar dit is een audiophile kaart en ik heb niet echt zin om met al die overgangen te werken (6.3" headphone, RCA/Cinch audio speaker aansluitingen , ...) (zelfde met de EVGA Nu Audio)
voor de beste en dan voor gaming kom je spijtig genoeg altijd bij creative labs uit :(
Ik vind ook wel dat het beste een externe soundcard is (om zo geen storingen van andere hardware in je kast te krijgen)

Ik zou graag ;
- best mogelijke geluid hebben voor mijn games, vooral zeer goede richting van de audio in mijn headset
- aansluiting voor mijn headset en aansluiting voor mijn 5.1 speaker set, en makkelijk te switchen tussen headset of speakers
- graag betaalbaar, maar als het echt de moeite is ben ik wel bereid om tot de 200,- euro van de STX te gaan.
- goede software en drivers !!!!!
- mag extern zijn, maar heb er nog niet veel gezien waar het dan makkelijk zou zijn om met de headset en speakers te switchen. (hoef geen volume regeling op de soundcard zelf)

heeft er iemand ervaring met de nieuwere Creative Labs AE-5/7/9 reeks ? Zijn die drivers wel ok ? (betwijfel het spijtig genoeg :( )

Alle hulp / info zou zeer welkom zijn, ik weet dat audio iets zeer moeilijk is en zeer gebonden is aan "persoonlijke smaak" maar hoe meer opinies ik hier kan krijgen hoe beter ik kan kiezen wat ik ga doen.

Alvast bedankt,

Hans

Roel1966

Senior Member
User systemen
Welke is de beste gaming soundcard , maar dan niet van creative labs ??
Ik ben zelf niet zo'n gamer maar wel een redelijke audiofiel en zelf ook voorheen wel al een aantal geluidskaarten gehad waaronder vaak wel van Creative Labs. Tot ongeveer Windows 8 ging het wel vrij goed qua software van Creative Labs maar daarna is het echt bergafwaarts gegaan waarvan ik de rede denkelijk wel weet. Momenteel op de ietwat betere moederboarden zijn de on-board audiochips van dusdanige kwaliteit dat je al een dure audiokaart moet pakken wil je echt veel verschil gaan merken in kwaliteit. Daardoor dat dus de interesse in losse audiokaarten steeds minder geworden is doordat mensen meer en meer de onboard audiochip zijn gaan gebruiken.

Ik weet verder niet wat voor moederboard je momenteel gebruikt of dat je misschien upgrade plannen hebt maar kijk gewoon eens naar een 'beter' moederboard met een goede onboard audiochip. Het bespaard je vaak een boel kopzorgen althans in mijn ervaring en misschien dat je dan ook zoiets hebt dat het redelijk bevalt.

Hallo Roel,

Bedankt voor je input,

Ik hoorde wel echt verschil als ik Hunt : Showdown speelde , vooral in het correct weergeven van de richting van geluid.

Momenteel heb ik dit mainboard ROG MAXIMUS IX HERO Soundchip is een realtek S1220 met de high end aanpassingen van ASUS (-120db SNR) dus denk wel dat er momenteel ook op de nieuwe boards niets is dat beter is (van onboard audio)
Ik ben niet van plan om meteen iets nieuws te kopen, geld is namelijk op want heb vorige week voor mijn zoon een nieuw systeem gebouwd en ben stik jaloers :) (Z490 mainboard met intel i7 10700K) Mocht van mijn vrouw niet wisselen met mijn systeem, want het was ZIJN geld van de communnie !!!! (mijn argument dat hij tot hij 16 is en vakantie job gedaan heeft hij nog geen CENT zelf verdient heeft viel op dovemansoren hahaha ;) maar dat is een ander probleem )

Ik zoek dus echt iets intern of extern met de specs van een ASUS STX , maar dan met de standaard "gaming" aansluitingen , dus eigenlijk iets zoals de creative labs top modellen maar dan met goede software :)

het feit dat losse soundcards veel minder verkocht worden is voor mij geen excuus voor creative labs om al decenia slechte drivers / software te hebben, dus als iemand mij zou zijn ervaringen met de nieuwste creative labs EA-5/7/9 reeks zou kunnen laten weten (vooral de drivers / software) dan zou ik dat zeer appreciëren.

Groeten,

Hans

Roel1966

Senior Member
User systemen
Momenteel heb ik dit mainboard ROG MAXIMUS IX HERO Soundchip is een realtek S1220 met de high end aanpassingen van ASUS (-120db SNR) dus denk wel dat er momenteel ook op de nieuwe boards niets is dat beter is (van onboard audio)
Klopt, ik heb zelf een Asus Crosshair VIII Hero board met dezelfde audiochip maar persoonlijk ben ik er zeer tevreden mee, maar oke, ik game verder zo goed als niet. Muziek draaien doe ik ook veelal digitaal via de spdif uitgang naar mijn receiver dus in die zin word er ook niet veel gevraagd van het audiogedeelte van de pc. Voor Youtube etc.. gebruik ik een koptelefoon maar ook daar is eigenlijk geluidskwaliteit niet van zo'n groot belang.
geld is namelijk op want heb vorige week voor mijn zoon een nieuw systeem gebouwd en ben stik jaloers :) (Z490 mainboard met intel i7 10700K)
Snap ik, gaat allemaal genoeg geld in zitten maar sowieso, zelf zou ik momenteel geen Intel systeem willen en dan liever AMD. Heb zelf kort even die i7 10700K gehad maar vond het best wel tegenvallen in vergelijk met mijn huidige AMD R9 3900 X.

Oh ik ben zeker niet ontevreden over mijn onboard sound, maar ik heb het getest en zeker in een spel zoals Hunt : Showdown (waar het net iets sneller of de juiste richting horen van 1 tak die breekt het verschil maakt tussen je team winnen en dikke winst of alles verloren, dan merk ik het verschil effectief :) )

Mijn zoon zijn PC zou normaal onze eerste AMD geworden zijn in 20 jaar :) , had alles al besteld behalve mainboard en CPU, we waren aan het wachten op de Ryzen XT modellen en de mainboards met de nieuwe B550 chipset, maar dan kwamen de B550 mainboards die we wilden maar niet op stock en dan dropte de prijs voor de Z490 mainboards en de i7 10700K nog eens en dan zijn we toch maar nog eens voor de intel gegaan (mijn zoon wou niet wachten op de volgende Zen eind dit jaar :( (denk dat die Intel de doodsteek gaan geven) Hij doet puur gaming en daar zitten we nog goed met Intel en de andere helft van de tijd staat zijn PC idle of gewoon youtube en dan is het Idle stroomverbruik van de intel weer beter, maar inderdaad het zou lang een AMD geweest zijn, maar toch net niet :)
Als alles blijft gaan zoals nu (en vrees ervoor) dan gaat mijn volgende PC wel een AMD worden :)

Volgens de EMC theorie heb je met een losse geluidskaart veel meer kans op EMI dan met een onboard. Zeker met moderne high-switching frequenties zitten er heel veel stoorbronnen in een computer systeem. En of de kaart parallel in de lus ligt, of haaks erop staat maakt een groot verschil hoe vatbaar het is voor EMI.

1596960662592.png

Bijvoorbeeld zo. Donkergroen je moederbord, geel de onboard audio, zwart je videokaart, rood je add-in soundcard. En de lus bijvoorbeeld hoe de stroom over het bord kan lopen, sinds het ook nog alle DDR5 modules om de chip moet passeren. Je ziet dat je add-in card vol in de stroomlus zit, je onboard niet eens in de buurt.

"ik merk verschil" tjah, ik betwijfel het als je dit test met een blindtest, omdat je audioprocessor niets verbeterd mbt de positionering tenzij het kunstmatig dit gaat doen zoals die sennheiser gsx kaartjes. Games waar het echt belangrijk is, hebben echter vaak in-engine prima plaatsing van geluid, en als je een goede versterker hebt met weinig crosstalk kun je prima schoten plaatsen.

Het was misschien 10-15 jaar geleden interessant met slechte onboard toepassingen, nu is dat een stuk minder spannend. Het enige wat ze nog hier en daar verprutsen zijn de versterkers. En als je last hebt van high output impedance of een gebrek aan volume, kun je denken aan een externe versterker.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Volgens de EMC theorie heb je met een losse geluidskaart veel meer kans op EMI dan met een onboard.
Interessant, van die kant heb ik het nog nooit zo bekeken maar inderdaad wat je schrijft, het audiogedeelte is tegenwoordig goed afgeschermd. Kan mij die tijd nog wel herinneren dat je niet blij werd van on-board audio, elke keer als je de muis bewoog dan hoorde je dat hoogfrequente.
Ja daarom dat ik eventueel uitkijk naar een externe USB soundcard om dit helemaal te vermijden.
Volgens de theorie zoals @DatAccountz geschreven heeft heb ik zo mijn twijfels of dit qua shielding beter/anders zal zijn via USB. Mijn ervaring was in elk geval met een Creative ding ( weet even niet meer welke ) dat dit nu niet bepaald ideaal was. Sowieso inderdaad drivers die niet optimaal werkten maar ook qua geluidskwaliteit viel mij dat bar tegen.
we waren aan het wachten op de Ryzen XT modellen en de mainboards met de nieuwe B550 chipset, maar dan kwamen de B550 mainboards die we wilden maar niet op stock en dan dropte de prijs voor de Z490 mainboards
Die Ryzen XT modellen zijn helemaal niet interessant en de meerprijs ook niet, met uitzondering dan van de Ryzen 3600 XT die zich goed laat OCjen. Maar die is dan ook alleen wat sneller wanneer die ge-OCjed is maar out of the box scheelt dat maar heel weinig en is het de meerprijs niet waard. Bij b.v. de Ryzen 9 3900 XT loont het al helemaal niet want zelfs met OC presteerd die evenzogoed niet noemenswaardig hoger dus je had gerust de gewone versie kunnen nemen. Qua moederboards had je ook net zo goed een X570 board kunnen pakken want de B550 boarden zijn niet noemenswaardig goedkoper. Maar enfin, zo'n Intel set is op zich niet verkeerd verder en ik ook lang in twijfel gezeten heb maar toch uiteindelijk voor AMD ben gegaan.

Ik ben zelf helemaal geen gamer dus dat was voor mij al verder geen maatstaf maar ik doe wel vrij regelmatig aan video-edit dus meer cores zijn dan wel weer interessant. Mijn keuze is dan uiteindelijk ook gevallen op een Ryzen 9 3900X die qua prijs niet veel scheelt met de i7 van Intel maar daarentegen wel 4 cores en 8 threads meer heeft. En tja dat idle verbruik, moet eerlijk gezegd zeggen dat mij dat nog het minst boeit of dat nu een paar watt minder is.

Ik ben zelf helemaal geen gamer dus dat was voor mij al verder geen maatstaf maar ik doe wel vrij regelmatig aan video-edit dus meer cores zijn dan wel weer interessant. Mijn keuze is dan uiteindelijk ook gevallen op een Ryzen 9 3900X die qua prijs niet veel scheelt met de i7 van Intel maar daarentegen wel 4 cores en 8 threads meer heeft. En tja dat idle verbruik, moet eerlijk gezegd zeggen dat mij dat nog het minst boeit of dat nu een paar watt minder is.
Ja voor video edit had ik geen seconde getwijfeld om voor AMD te gaan :)
de X570 boards wilden we niet omdat die zo goed als allemaal actief gekoeld zijn, en wij willen zware game systemen maar ze graag zo min mogelijk horen :) is beetje gek investeren in zaken zoals een be quiet Silent base 800/801 en be quiet dark rock pro 4 , noctua NH-D15 en Scythe Muggen 5 PCHG coolers (de setup van mij en mijn twee zonen) en dan een mainboard nemen met een 4/5cm cooler er op, ik denk het niet :) :)

de AMD Ryzen XT's zijn inderdaad niet zo interessant, (we waren aan het wachten in de hoop dat ze wel interessant zouden zijn) daarom dat we dan dus uiteindelijk toch maar voor de intel gegaan zijn. Ik had heel graag gehad dat mijn zoon op de volgende generatie ZEN voor eind dit jaar gewacht had, maarja , jeugd en wachten :) en in zijn verdediging was hij al redelijk lang aan het wachten :)

"ik merk verschil" tjah, ik betwijfel het als je dit test met een blindtest, omdat je audioprocessor niets verbeterd mbt de positionering tenzij het kunstmatig dit gaat doen zoals die sennheiser gsx kaartjes. Games waar het echt belangrijk is, hebben echter vaak in-engine prima plaatsing van geluid, en als je een goede versterker hebt met weinig crosstalk kun je prima schoten plaatsen.

Het was misschien 10-15 jaar geleden interessant met slechte onboard toepassingen, nu is dat een stuk minder spannend. Het enige wat ze nog hier en daar verprutsen zijn de versterkers. En als je last hebt van high output impedance of een gebrek aan volume, kun je denken aan een externe versterker.
Correct, 10-15 jaar geleden had je de Creative X-Fi met EAX 5.0. In Battlefield 2 had je echt beter geluid (en minder framedrops) met een X-Fi dan met een onboard Realtek ALC850...

Ik heb een aantal jaar geleden uit m'n twee desktops uit allebei de X-Fi verwijderd omdat ze allebei bij vlagen allerlei gepruttel in de audio-uit deden. Maar die kaarten waren toen ook al ~10 jaar oud. Het frontpaneel van de eerste X-Fi Fatal1ty en X-Fi Platinum was wel echt mooi;
1597007052935.png
https://www.guru3d.com/articles-pages/x-fi-fatality-fps-soundblaster-review,7.html

En de microfooningang was ook gewoon goed... iets wat met onboard nog steeds een probleem lijkt te zijn.

Maar of dat X-Ram nou ooit effect heeft gehad..

Helaas heeft Microsoft sinds Windows Vista al dit moois de nek omgedraaid om zich bij Hollywood binnen te likken... 'muh DRM'..

Helaas heeft Microsoft sinds Windows Vista al dit moois de nek omgedraaid om zich bij Hollywood binnen te likken... 'muh DRM'..
Dat is inderdaad die Fatality versie die ik zeker in 3 van mijn systemen steeds meegenomen heb , tot in mijn vorige PCI geen optie meer was :(

En inderdaad, dankzij die shit sinds vista zijn alle mooie audio functie's er uit gehaald, EAX was echt een serieus verschil :)

Gewoon de soundblaster FX nemen.
Daar zit niet de chip van creative op maar een realtek audio chip.
Deze klink velen malen beter dan de onbourd rommel .
Ja zelf die realtek 1220 is rommel (zelf getest met een gigabyte bord)
Dit komt omdat de audio chip op de moederbord zo goed afgeschermd moet worden dat het geluid dof klinkt .

De creative soundblaster FX bezit dus een realtek chip maar bezit wel support van 600ohm koptelefoon .
De drivers zijn aangepaste realtek naar creative logo.

Ben in bezit van meerderen creative kaarten en nergens geen last van met de drivers of software .

Bezit
Creative soundblaster FX
Creative sound blaster play usb
creative sound blaster recon3d fatal1ty champion
https://tweakers.net/pricewatch/301...ster-recon3d-fatal1ty-champion/specificaties/

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ja zelf die realtek 1220 is rommel (zelf getest met een gigabyte bord)
Dit komt omdat de audio chip op de moederbord zo goed afgeschermd moet worden dat het geluid dof klinkt .
Misschien dan toch een specifiek probleem bij dat Gigabyteboard want hier bij mijn Asus Crosshair VIII met ook een Realtek S1220 audiochip herken ik dat probleem niet dat het geluid dof zou klinken. Zit ook een beetje te denken aan wat nu hardwarematige shielding van invloed kan zijn op z.n. dof klinken en ik dit niet echt naast mekaar kan leggen. Wel als ze op de een of andere dit softwarematig zouden doen dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen doordat er bepaalde filters gebruikt worden.

Misschien dan toch een specifiek probleem bij dat Gigabyteboard want hier bij mijn Asus Crosshair VIII met ook een Realtek S1220 audiochip herken ik dat probleem niet dat het geluid dof zou klinken. Zit ook een beetje te denken aan wat nu hardwarematige shielding van invloed kan zijn op z.n. dof klinken en ik dit niet echt naast mekaar kan leggen. Wel als ze op de een of andere dit softwarematig zouden doen dan kan ik mij daar wel iets bij voorstellen doordat er bepaalde filters gebruikt worden.

Je merk het ook niet tot dat je een losse geluids kaart gebruikt .
En een paar goede monitor speakers of een koptelefoon die meer ohm nodig heeft
Zelf gebruik ik de
JBL 104
Fluid f5
Speakers en als koptelefoon een Denon.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik heb losse geluidskaarten gebruikt met ook kwalitatief goede koptelefoons ( Sennheiser, AKG ) maar daarbij merk ik geen verschil. Qua speakers gebruik ik nog een inmiddels al oude Logitech Z2300 setje waarbij ik ook geen verschil merk, maar oke, dat is dan geen high-end set. Dus ik denk dat er toch ook verschil in zit hoe fabrikanten de audiochip implementeren op het moederboard. Die Asus Crosshair VIII is daarbij dan ook wel een meer high-end board dus misschien dat ook daarin verschil kan zitten.

En een paar goede monitor speakers of een koptelefoon die meer ohm nodig heeft
Zelf gebruik ik de
JBL 104
Fluid f5
Speakers en als koptelefoon een Denon.
Sounds like someone drank the audiophile kool aid. De befaamde "je kunt niet beter weten totdat je X of Y hebt geprobeerd." En als iemand het technisch probeert af te breken verschuif je de goalpost nog verder.

SNR, THD en Crosstalk zijn op moderne onboard chips veel beter dan je ooit op je speakertjes kunt krijgen in een doorsnee kamer. Ruimte akoestiek zorgt voor meer harmonische distortion dan je ooit kunt hebben op je DAC. Het enige wat bij moderne audio nog vaak verkeerd gedaan wordt is het versterker gedeelte, en dan specifiek voor low-impedance audio gear zoals mobile headphones of IEM's. Omdat je 1/8e van je impedantie moet hebben van je headphones, wordt het toegestane getal op de versterker steeds kleiner naarmate je lower impedance koptelefoons hebt. Meeste IEM's zijn 16ohm of minder, en dat betekend dat je uitgangsimpedantie maar 2 ohm mag zijn. Nou, dat halen er maar heel weinig. Meeste zitten op 10 of hoger, en dan krijg je slechte elektrsiche demping. Wat betekend dat je drivers niet goed geremd worden en je ongecontroleerde basresponses krijgt en frequency bleeding (technische term is underdamping). Als je dan dus zegt dat je het merkt naarmate je meer ohm impedantie hebt, gaat dus volstrekt tegen de technische wetenschap in.

Impedantie alleen bepaald overigens ook niet hoeveel vermogen je nodig hebt uit je versterker...
Zie hier drie verschillen. Stel je hebt drie varianten van de DT 770 Pro (80/120/250). Deze heeft een sensitivity van 96 dB SPL/mw

80 ohm
1598308315782.png

120 ohm
1598308341179.png

250 ohm
1598308362557.png

Logischerwijs krijg je meer voltagedrop en moet je versterker hogere input voltage hebben (iets wat de meeste versterkers niet boven de 2V doen, nog een reden waarom dit vaak het slechte gedeelte is, niet de DAC), maar de daadwerkelijke power needed is nagenoeg hetzelfde, omdat de stroom die nodig is kleiner wordt over de hogere impedantie. (P = U * I, en U = I * R, dus P = I^2 * R). En dit is specifiek voor koptelefoons hé. Voor speakers is dit absoluut geen hekelpunt. En het verschil wat je daar hoort zit letterlijk tussen je oren.

Ik heb zelf een AudioEngine D1, een Objective O2 Amplifier omdat mijn vorige systeem veel last had van EMI en een draaiknop hebben toch altijd wel handiger is dan slidertjes in windows. Maar ik heb absoluut geen illusie dat mijn Ti OPA1688 + Ti RC4580 versterkte Realtek S1220A onboard slechter klinkt dan die dac/amp stack. Enkel met mijn B&W P7 daaraantegen, want die 4580 heeft 10ohm uitgangsweerstand, en de P7 is 22ohm. De O2 is maar 0.54 ohm, en die zorgt ervoor dat de bas 'iets' strakker is op de P7. Die O2 levert ook iets van 6-7 volt, en die gaat dus ook véél harder dan onboard. Niet dat ik dat ooit gebruik :p

Ik kan ook de link niet echt leggen tussen te sterke afscherming en een doffe klank, hooguit wanneer dit dan softwarematig gedaan zou worden maar voor zover mij bekent doen de meeste moederboard fabrikanten dit hardwarematig afschermen.
Sterker nog, zo'n aparte geluidskaart in de pc, zoals ik al eerder toen had getekend, heeft vele malen maar EMI te verduren dan een onboard. Vanwege de plaats van de kaart in de stoorlus van de videokaart. En een doffe klank sja, een DAC is transparant en kleurt de audio niet. Dus wellicht dat hij iets met een EQ en zonder EQ vergelijkt.

division

Senior Member
User systemen
Ik persoonlijk gebruik nog steeds de Sound blaster Z. Deze heb ik al sinds 2014 en ben daar nog erg tevreden over. Mooi zuiver geluid volle bass en de versterker voor grotere hoofdtelefoons is ook erg fijn! Drivers ook nooit moeite mee gehad.

Ik persoonlijk gebruik nog steeds de Sound blaster Z. Drivers ook nooit moeite mee gehad.
Dan heb je geluk :(

want sinds ik een 3-4 tal weken de Soundblaster verwijderd heb is GEEN ENKEL spel nog gecrashed (net zoals voor de soundblaster) en met de soundblaster crashte al mijn games wel eens, gemiddeld 2-3 crashes per game avond :( , dat kan echt niet toevallig zijn.

Bovenaan