1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Lukt dit? Modem => Switch => Router

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Freezera, 25 apr 2018.

1. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    Beste leden,

Het klinkt miss als een domme vraag maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden op de vraag of het mogelijk is van mijn router achter een switch te plaatsen zodat alle apparaten met het internet verbonden zijn.
    Waar mijn modem staat wil ik een switch plaatsen en vanaf een lan poort op de switch de router bedienen van internet die op zijn beurt voor draadloos internet zorgt. Terwijl de switch via ethernet kabel mijn vaste pc's bedient.

Hier beweert men dat dit niet mogelijk is.
    http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3229115/modem-ethernet-switch-wifi-router-work.html

Grtz

2. FatBoyNL

FatBoyNL Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Modem -> Router -> Switch is de juiste route.

3. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Een modem is bijna altijd hier in NL ook een router, dus beide kan dan. Als je maar 1 apparaat hebt die als router fungeert die als enige een uplink heeft naar de modem (in het geval van een echte modem, niet een gateway of modem/router, zoals hieronder), die zelf aangeschafte router moet dan direct achter de modem komen met vervolgens een switch.
    Als de modem stiekem ook een router (in 1) is dan maakt het niet uit waar je de 2e, zelf aangeschafte, router plaatst. Daar zal je dan wel weer DHCP uit moeten zetten (of in een ander subnet laten draaien).

Freezera vindt dit nuttig.
  4. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    Bedankt voor je uitleg Joz.
    Het betreft een nieuwe telenet installatie dus zoals je zelf aangeeft een modem met ingebouwde router.
    Dus zou het geen probleem mogen opleveren.

5. LvdM

LvdM Member

Sinds:
    19 dec 2016
    Modem heeft soms 4 UTP uitgangen, router heeft ze vrijwel altijd. Dus je hebt waarschijnlijk al 7 poorten die je kunt gebruiken. Is een switch dan nog nodig? Daarnaast is Modem -> Router -> Switch inderdaad beste oplossing zoals eerder aangegeven.

6. 4Dpixel

4Dpixel Senior Member

Sinds:
    20 jun 2014
    Geen idee hoe het bij Telenet zit, maar handig om te weten is dat bij een modem het kan zijn dat een aantal poorten zijn gereserveerd voor IP TV, deze kunnen dus niet voor internet worden gebruikt. Mocht je modem -> switch -> router aan willen sluiten dan is (mits via de WAN poort van de router aangesloten) alles achter de router gescheiden van wat je op de switch aansluit. Je kan dus niet bij een NAS als die op het andere apparaat zit aangesloten om maar een voorbeeld te geven.

7. Freezera

Freezera Senior Member

Sinds:
    13 apr 2007
    In totaal heb ik 7 utp verbindingen nodig. De plaats waar de modem komt te hangen is tegen een gemeenschappelijke muur van mijn buur. En mits mijn huis vrij groot is (350m2) en 2 betonnen welving heeft, is de wifi reikwijdte onvoldoende voor daar een router te plaatsen. (mede omdat de helft al voor de buur is)
    Maar alle CAT kabels die van de kamers komen, lopen wel naar die gemeenschappelijke muur waar de modem zich bevind.

Daar komt dan ook de switch te staan. Maar de wifi router zou centraal in de woning moeten staan om voldoende dekking te hebben en tevens zijn uit de kluiten gewassen routers gebouwd voor te staan en niet voor te hangen, wat ook een probleem oplevert met een muur.

Daarom zou ik eerst de switch na de modem willen en dan pas de wifi router die in een centrale kamer staat opgesteld voor maximale reikwijdte.

8. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Dat gaat helaas niet, een switch is eenrichtingsverkeer, een pakketje komt van buiten wel binnen, maar je kunt geen pakketje terug sturen. Met andere woorden een switch is voor een interne netwerk. Vandaar dus ook: Modem -> router(s) -> switch/hub

9. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dan zou hij defect zijn!

Plaats daar dan gewoon een accesspoint en houd je router op oorspronkelijke locatie, evt. met een switch daarachter voor extra netwerk (lan) poorten

10. FatBoyNL

FatBoyNL Member

Sinds:
    20 apr 2014
    OK, dan bedoel je volgens mij:
    Nieuw 'modem/router' -> switch -> Accespoint (=oude wifi-router)

Dat moet wel kunnen.
    Maar daarbij moet het wel mogelijk zijn om je oude router als accesspoint in te stellen. Je nieuwe 'modem' zal dan gewoon als main router fungeren. Verschillende routers achter elkaar wil je niet ivm de verschillende IP ranges en dubbele NAT.

11. Koen Bruggeman

Koen Bruggeman Senior Member

Sinds:
    6 jan 2016
    je kan bij telenet een modem krijgen of een modem/router.
    neem even een foto van hetgeen jij hebt, dan kunnen we duidelijker helpen.

nb, een switch na een gewone modem (zonder router) en dan pas een router lukt wel, afhankelijk van hoeveel IP adressen je krijgt van je provider. Vroeger (in de goeie oude IPV4 tijd) deed iedereen dit zo.. Omwille dat IPV4 adressen opraakten, begonnen ze modemrouters te plaatsen. Ondertussen ook al IPV6 ondersteund, waardoor er terug VEEL ip-adressen beschikbaar worden en in principe kan (maar hoeft niet persee) die modem/router terug keren naar een gewone modem.

12. Thijscream

Thijscream Member

Sinds:
    29 aug 2014
    Volgens mij kun je het gewoon doen zoals je zelf al zei modem -> switch -> router.
    hierin werkt je modem echter als router/switch, je switch als switch, en je router als switch/access point.
    als je alles in het zelfde netwerk wilt hebben moet je de router in de zelfde ip reeks hangen als die uitgedeeld word door je modem(bijvoorbeeld als dhcp van je modem 192.168.x.1-192.168.x.100 uit deelt dan kun je de router ip adres 192.168.x.101 geven). ook moet dhcp uit staan op je router, je kan in 1 subnet maar 1 dhcp server hebben anders valt heel je netwerk om.

mijn advies:
    je zegt dat alle kabels naar je meterkast lopen. dan zou ik daar een switch ophangen(met genoeg poorten) en dan access points in de ruimtes waar je wifi wilt. (unifi heeft een gratis controller(draait ook op bijvoorbeeld een pi) waarmee je wifi roaming makkelijk aan kan zetten weet ik uit ervaring).

hopelijk helpt dit je.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Kwestie van nog een extra kabeltje trekken naar waar je die router wilt. Dan vanaf de modem rechtstreek (dus niet door de switch) naar die router z'n WAN poort toe en dan vanaf een LAN poort terug naar de meterkast en de switch in.

Maar inderdaad is het wel handig om te weten of je een 'modem' hebt of een modemrouter.