1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Mijn nieuwe pc, hulp gezocht

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Grenseloos, 11 nov 2017.

1. Grenseloos

Grenseloos Member

Sinds:
    11 nov 2017
    https://nl.hardware.info/usersystemen/27349/prima-voor-veel
    Zie hier mijn computer, zelf in elkaar gezet. Na een tijd gewacht te hebben op mijn onderdelen, was ik blij toen na het indrukken van de power switch alle ventilatoren gingen draaien. Echter, ik krijg geen beeld uit mijn computer. Niet uit de ports op mijn moederbord en ook niet uit mijn graphische kaart. Een oplossing voor dit probleem zou heel erg fijn zijn!
    Bvd,
    Rens

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Uit de videopoorten van je moederboard zal je bij een AMD Ryzen 5 dus ook nooit beeld krijgen omdat er in de Ryzen 5 cpu's geen videochip ingebouwd zit zoals dan wel bij de Intel cpu's. Vandaar dus dat het niet gek is dat je geen beeld krijgt als je je monitor op de video connectoren van je moederboard aansluit.

Wel zou je dus beeld moeten krijgen wanneer je je monitor via je videokaart aan sluit maar het is mij eventjes niet duidelijk via welke videoconnector, dus via HDMI, VGA of Displayport. Ook ben ik wel er benieuwd naar of je wel je bios kan zien bij de opstart of dat je totaal helemaal niets ziet.

Uiteraard is het altijd belangrijk dat je voor de zekerheid nog eens alle stroomconnectoren na loopt en je hopelijk ook de PCI-E stroomconnectoren op je videokaart aangesloten hebt. Let hierbij er ook op dat je niet per ongeluk de PCI-E stroomconnectoren verwisseld hebt met de CPU stroomconnector en check dit even dubbel.

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als er geen debug lichtjes gaan branden vermoed ik ook dat je iets niet of niet goed hebt aangesloten zoals @Roel1966 al opperde.

4. Grenseloos

Grenseloos Member

Sinds:
    11 nov 2017
    Ik heb de stroomconnectoren verbonden, de lichten en ventilatoren van de graphische kaart gaan wel branden. De monitor is verbonden via DisplayPort, en ik krijg überhaupt geen beeld, na regelmatig op de delete knop gedrukt te hebben tijdens het opstarten krijg ik ook geen bios te zien.
    De debug lichten werkten wel, het dram licht stond eerst te branden, de ramsticks heb ik daarna opnieuw bevestigd, toen bleef het licht uit.

5. Grenseloos

Grenseloos Member

Sinds:
    11 nov 2017
    Heel erg bedankt voor de reactie in ieder geval!

6. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Je heb de monitor wel degelijk rechtstreeks op de videokaart aangesloten en NIET op de aansluiting aan het moederbord? (voor alle duidelijkheid)

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Heb je ook de stroomconnector van de CPU op het moederboard verbonden en altijd even dubbel checken of je de connectoren goed aangedrukt hebt want vooral die 24 pins moederboard connector wil nog wel eens stroef gaan. Die moet echt helemaal ingeklikt zitten dus toch zou ik alle connectoren nog eens even goed na-lopen en desnoods nog eens los trekken en opnieuw insteken totdat je ze hoort vast klikken.
    Het kan zijn dat je de dimms niet in de goede slots hebt zitten en je dit even in de manual van je moederboard moet opzoeken welke slots altijd bezet moeten zijn. En ook hier geld weer dat die dimms echt in moeten klikken en precies recht zitten, dus duw voorzichtig nog eens erop en je dan ook duidelijk die vergrendeling hoort in klikken. Natuurlijk wel met een beetje beleid en niet als een gek erop gaan duwen en voor zover mogelijk altijd even het moederboard ondersteunen.

8. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Laatste nieuwe bios erop? Versie 7A34vA7 Datum: 2017-09-19 Zal je toch eerst beeld moeten hebben..
    Voetnoot: "System will take longer time to boot up after updating MB bios for the first time"

Grafische kaart in bovenste slot (PCI_E2) ?

upload_2017-11-11_21-43-11.png

Laatst bewerkt: 11 nov 2017
    wailingwimmy vindt dit nuttig.
  9. Grenseloos

Grenseloos Member

Sinds:
    11 nov 2017
    Ja monitor is verbonden via de graphische kaart, de monitor werkt, getest met een ander apparaat.

10. Grenseloos

Grenseloos Member

Sinds:
    11 nov 2017
    Hoe installeer ik bios zonder beeld?

11. Grenseloos

Grenseloos Member

Sinds:
    11 nov 2017
    Graphische kaart zit in de bovenste pcie slot, maar hoe installeer ik een update zonder beeld

12. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ja, dat zei ik dus al in die post..in de eerste zin ;)

Ik zou bijna willen voorstellen eens opnieuw te beginnen met de bouw. Om er zeker van te zijn dat alles goed aangesloten en ingesteld is en dat hier te melden. Alhoewel ik niet aan je deskundigheid twijfel, want je hebt natuurlijk het usermanual en het internet geraadpleegd.

Om het proces van uitsluiting te vervolgen in een probleem als het jouwe, kan je uitgaan van simpele stappen en de juiste conclusies trekken. Geen beeld heeft ergens zijn oorsprong..

Andere aansluiting of andere kabel, cpu, gpu, ram, voeding, mobo al geprobeerd?

13. johnfk

johnfk Member

Sinds:
    12 nov 2017
    Wel spanning op je computer maar geen beeld...

Ik zou allereerst even je geheugen controleren. Is dat wel compatibel met je moeder board?

MSI geeft op: Support DDR4 1866/ 2133/ 2400/ 2667(OC)/ 2933(OC)/ 3200(OC)+ Mhz*

14. JJBorms

JJBorms Member

Sinds:
    25 nov 2015
    Op het eerste zicht zou ik zeggen dat alles compatibel lijkt. Dus ik zou, zoals hierboven gesuggereerd, eens herbeginnen met de build: alles uit elkaar halen en eens opnieuw aan elkaar hangen. Kijk dan eens extra goed na of alle kabels goed zitten, de grote kabels (de 8-pin cpu, 24-pin ATX en de 8-pin voor gpu) moeten echt goed vast klikken. Ook je RAM moet goed vast klikken, dit kan iets meer kracht vergen dan je op het eerste zicht zou denken. Kijk eventueel op youtube nog eens naar een montage video als je je niet zeker voelt. Probeer het eens met 1 stick RAM, en probeer eens alle 4 de sloten. Mogelijk is 1 vd twee sticks RAM defect, of werkt er een RAM slot niet, dit wil wel eens voorvallen (heb ik ook al gehad met een MSI bord, moest BIOS updaten om dat op te lossen). Google eventueel ook eens op problemen met dat moederbord, misschien kom je nog iets tegen.

Als het dan nog niet werkt is er misschien een component defect. Dat de monitor werkt op een andere pc is een goed teken, dan kunnen we de monitor en de kabel al uitsluiten. Ken je iemand anders met een game-pc die misschien wil helpen? Dan zou je bijvoorbeeld eens de gpu kunnen testen in een andere pc, of een andere gpu in jouw pc kunnen steken.

eismc2 vindt dit nuttig.
  15. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Zelfde DP kabel? of een andere kabel gebruikt?

Waarom die vraag?
    Heb zelf 2 weken terug ook grote problemen met beeld weergave gehad, na 2 kabels getest te hebben(en een hele zooi andere tests voorafgaand) vond ik er eindelijk 1 die wel goed werkt.

Let op: De kabel die ik gebruikte(was geleverd bij de monitor pakweg 2 maand oud) werkt(e) prima, tot ik een week lang geen POST scherm kreeg en alleen windows, of helemaal geen beeld, vervolgens werkte hij weer prima voor een paar dagen/weken tot het probleem weer naar voren kwam.

Ik kwam erachter dat alles (op de kabel na) goed functioneerde, dit doordat ik een 2de monitor via DVI had aangesloten om te kijken of mijn kaart dood was (is ervoor al 2 x rma geweest) en tot mijn verbazing kreeg ik mijn POST scherm weer te zien op de 2de monitor. Na een reboot werkte beide monitoren weer (voor even, hoofdscherm viel weer uit na een 2de reboot).

Tip, probeer is een andere kabel via DVI/HDMI/VGA en kijk of die dan oplicht. Doet die het wel dan weet je genoeg.

Ps. De HDMI kabel die ik achter mijn monitor had zitten werkt zonder problemen achter mijn tv, maar functioneert niet(50/50) meer i.c.m. mijn monitor.