1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Minecraft Server Hosting

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door jesperprovoost, 10 nov 2013.

1. jesperprovoost

jesperprovoost Member

Sinds:
    17 mrt 2013
    Hallo,

ik wil samen met een vriend een Minecraft Server Hosting-bedrijfje gaan beginnen. We willen dit gewoon vanaf thuis doen. We hebben een up- en down-snelheid van 100 Mbit/s tot onze beschikking. Nou willen we zelf een PC/server gaan samenstellen. We willen 64 gigabyte RAM-geheugen in onze PC stoppen. Wanneer we echter over een processor gaan nadenken, lopen we vast. We weten namelijk niet precies wat voor processor benodigd is. We hebben wel een paar opties gezien: onder andere de AMD FX-9590 en de Intel i7-4820K. Volstaan deze processoren voor server hosting. Natuurlijk willen we op deze PC een redelijk aantal servers hosten. Zal dit lukken met deze hardware?

Met vriendelijke groet,
    Jesper

2. Killerate

Killerate Senior Member

Sinds:
    21 aug 2013
    Wil je een bedrijfstarten of hosten want dat is me nog onduidelijk

3. jesperprovoost

jesperprovoost Member

Sinds:
    17 mrt 2013
    We willen Minecraft-servers hosten tegen een maandelijks bedrag.

4. jesse nagel

jesse nagel Member

Sinds:
    5 jun 2013
    Over de cpu, de AMD slurpt energie en wordt behoorlijk heet, dat zul je terugzien op je energierekening. Mischien kun je voor dat geld in een server beter een 6-core Xeon gooien, mischien kan iemand dit bevestigen of ontkennen, ik weet namelijk niet veel over xeons.
    Weet je overigens zeker dat je dit wil doen? De concurrentie op het gebied van hosting bedrijven is moordend, en het is echt een risico om meteen een grote server te kopen. Mischien in eerste instantie een dedicated server huren en die als losse servers door verhuren? Dat is ook niet goedkoop, maar als het niks blijkt zit je niet opgescheept met een server van zo'n duizend euro.

5. Mark

Mark HWI Forum Crew

Sinds:
    17 sep 2013
    Wil je nou thuis servers hosten wat ik begrijp uit je eerste post?
    (met hardware waar je advies over wil) En wat is je budget?

Indien ja:
    Die AMD-9590 vreet veel energie, wat je nou net op niet wil op een server.

Begin gewoon met bijv. 16gb later kun je altijd nog eens 16 bijsteken.
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 ASUS B85M-E (C2) €*63,90 €*63,90
    1 Cooler Master N200 €*30,95 €*30,95
    1 Geil Black Dragon 16GB DDR3-1333 CL9 kit €*115,50 €*115,50
    1 Gelid Tranquillo Rev.2 €*22,60 €*22,60
    1 Intel Core i7 4770 €*259,90 €*259,90
    1 Samsung 840 Evo 250GB €*145,00 €*145,00
    1 Seasonic G-Series 360W €*58,95 €*58,95
    7 producten Importeren als eigen wensenlijst Totaal €*696,80

Mocht budget het toelaten kun je ook voor de intel xeons gaan.

@Jesse Nagel, Xeon kan ook, zit alleen geen GPU in die er dan weer bij moet(wat ook weer stroom kost).

Laatst bewerkt: 10 nov 2013
  6. Killerate

Killerate Senior Member

Sinds:
    21 aug 2013
    Ik heb zelf7 minecraft servers allemaal op 8 cores xeons dacht ik? En 32gb ram wat ik zou doen is eerst klein beginnen of huren en vandaaruit uitbreiden.

7. jesperprovoost

jesperprovoost Member

Sinds:
    17 mrt 2013
    Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Hoeveel servers zou ik ongeveer kunnen laten draaien met de hardware die Mark in zijn lijst noemde?

8. jesse nagel

jesse nagel Member

Sinds:
    5 jun 2013
    maximaal 32, maar dat moeten dan wel hele kleine servers zijn en daar zijn niet veel klanten geintresseerd in.
    Als je 2gb servers aanbied voor zo'n 8 euro per maand doe je mee voor een concurrerende prijs, je kan dan dus ongeveer 7-8 servers aan.
    Maar je moet servers van verschillende grote aanbieden.
    Dus het is van 1 16gb server tot 32 512 mb servers(In theorie overigens, je zal niet je hele ram vol kunnen gebruiken)

9. WillemG

WillemG Senior Member

Sinds:
    18 okt 2011
    Heb je al uitgerekend of er wat mee te verdienen valt en of je die PC ooit terug gaat verdienen?

10. sandervisser123

sandervisser123 Member

Sinds:
    2 mei 2013
    Je kan beter intel nemen loopt wat stabieler

11. jesperprovoost

jesperprovoost Member

Sinds:
    17 mrt 2013
    Weten jullie of het mogelijk is om meerdere server op een 100Mb/s internet aansluiting te runnen? Kan mijn internet dat aan? Ik heb namelijk een vriend die daar zijn twijfels over heeft, en voordat we zo'n pc gaan aanschaffen zou het leuk zijn als we zeker weten dat we geen problemen krijgen met het internet.

Ja, ik heb de volgende berekeningen toegepast:

Als ik 64gb RAM zou gebruiken, zou ik ongeveer 60 gb RAM kunnen verhuren. Onze tarieven hadden we in gedachten als 4 euro per gb RAM. Hieruit kwamen wij op:

4x60 = 240 euro in de maand.

Mocht de PC rond de 600-700 euro kosten, dan zouden we de kosten er in 3 tot 4 maanden uit hebben. Uiteraard verhuren we niet alles meteen de eerste maand, daar gaan we ook niet van uit. Toch denken wel dat we het terug kunnen verdienen. Uiteindelijk ongeveer binnen de 3/4 jaar.

12. Mark

Mark HWI Forum Crew

Sinds:
    17 sep 2013
    64 GB ram wordt heel duur, je hebt dan een socket 2011 moederbord nodig, en ook nog eens eentje met 8 dim sloten. Die passen ook niet in een micro-atx behuizing, moet je dus een flinke tower hebben. En 64GB ram zelf is ook erg prijzig.

Deze cpu i7-4820k is ongeveer gelijk waardig met die van het vorige systeem de i7-4770.

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Cooler Master CM 690 III €*77,20 €*77,20
    4 Geil Black Dragon 16GB DDR3-1333 CL9 kit €*115,50 €*462,00
    1 Gelid Tranquillo Rev.2 €*22,60 €*22,60
    1 Intel Core i7 4820K €*279,80 €*279,80
    1 MSI X79A-GD65 (8D) €*199,00 €*199,00
    1 Samsung 840 Evo 250GB €*145,00 €*145,00
    1 Seasonic G-Series 360W €*58,95 €*58,95
    10 producten Importeren als eigen wensenlijst Totaal €*1.244,55

Ik zou gewoon het eerder genoemde systeem nemen, en dan eventueel het ram verhogen naar 32GB.
    Edit: die koeler is niet compatibel met socket 2011, vervang die door een 412s van coolermaster.

Laatst bewerkt: 11 nov 2013
  13. n8tur3

n8tur3 Senior Member

Sinds:
    4 jun 2013
    Als je gaat virtualiseren moet je zeker geen K-uitvoering nemen, bij voorkeur Xeon Haswell uitvoeringen, al dan niet met ECC geheugen, of een i7-4770/i7-4771.
    Je bent echter beperkt tot 32Gb RAM op een socket 1150 bord.
    Het energie verbruik van een Haswell is toch behoorlijk lager dan een Ivy Bridge-E, ook zou je DDR3-1866 moeten gebruiken bij de i7-4820K, kost ook een beetje meer.

14. Mattie112

Mattie112 Senior Member

Sinds:
    18 jan 2007
    With all do respect: begin er niet aan thuis, ga er vanuit dat je glasvezel hebt maar je gaat wel zeer veel connecties krijgen zo. Ook zaken als ftp, control panel, betalingen weet ik het. Als je het wil moet je er echt goed overna denken en kan je misschien beter beginnen met het resellen van hosting voor je in 1x een (dure) server koopt!

15. Killerate

Killerate Senior Member

Sinds:
    21 aug 2013
    Inderdaad desnoods koop je een server bij een datacenter.

16. Killerate

Killerate Senior Member

Sinds:
    21 aug 2013
    Offtopic: Heel sander kerel ik ben julian:)

17. Schadowlol

Schadowlol Senior Member

Sinds:
    8 okt 2012
    Tegenwoordig willen alle kinderen een Minecraft server hebben. Leuk "origineel" idee, maar denk is even goed na: Is dit te realiseren, en is dit het waard? 3/4 jaar gaf je aan om terug te verdienen. Dat is het toch niet waard. Als je een bijbaantje zoekt ben je nog beter uit.

18. nexusglobe

nexusglobe Member

Sinds:
    19 sep 2013
    Gpu is niet relevant. je kan gewoon via remotedesktop het spul prima managen. bij een mobo die xeons ondersteund (of er specifiek voor gemaakt is ) staat de optie remotedesktop wel in de bios. en anders prik je er een cheapo kaartje in zodat je het verhaalje remotedesktop kan instellen in je OS. En daarna dat kaartje erweer uit halen.

19. kars noordhuis

kars noordhuis Member

Sinds:
    10 jun 2014
    als je echt goedkoop wilt (>100euro) kun je altijd nog een 2e hands dell of hp servertje van marktplaats kopen
    let hierbij wel op het ram de hardeschijven en de algehele status.
    verder maken deze dingen HEEL VEEL lawaai en ik denk ook wel dat ze niet de allerzuinigsten zijn maar ze zijn relatief goedkoop dus zou je voor het zelfde geld 3 of 4 van die servers kunnen kopen

20. ZenixMaster

ZenixMaster Member

Sinds:
    15 mei 2011
    Voor je het hardware begint zou ik me eerst afvragen:

1. Hoeveel Mbps voor één stabiele server van hoeveel mensen?
    2. Welke software + eerst proberen
    3. Probeer eigen mening te hebben met hardware
    4. Tip: Probeer alles eerst uit met wat je hebt

1. Test het uit,start één server en limiteer de upload snelheid tot vb. 3 Mbps.
    Kijk hoeveel mensen zonder lag kunnen spelen.
    (vb. Op windows via NetBalancer of beter een alternatief)

2. Welke software ga je gebruiken?
    Misschien zijn jullie er al uit en hebben het al geprobeerd. Maar doe dat, probeer alles uit op de pc's die jullie al hebben en zorg dat het werkt voordat jullie beginnen met aankopen.

3. Probeer een eigen opinie te krijgen over welke hardware je wilt.
    Er zijn verschillende feiten bekend over zowel Intel als AMD en iedereen heeft wel zijn voorkeur.

Maar beide zullen het werk kunnen verrichten op moderne processoren.

4. Slot / Tip

Al is het leuk om een server te hosten en er iets uit te verdienen er blijft veel concurrentie, zelfs van Mojang.

Persoonlijk denk ik dat de ervaring rijker zal zijn dan de winst. Maar laat je dat niet tegenhouden, het is het waard als jullie voorzichtig zijn en het kunnen laten slagen.

Één goede raad: Weet wat je gaat doen voor dat je iets gaat doen.

(Wil je iets weten? Kom er zelf achter door het te testen) (vb. zie puntje 1)

Ik wens jullie veel success.

Met vriendelijke groet,

ZenixMaster

Laatst bewerkt: 10 jun 2014