1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Moederbord met gedeelde SATA poorten

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door OnlyTheBest, 9 aug 2018.

1. OnlyTheBest

OnlyTheBest Member

Sinds:
    27 sep 2015
    Beste Hardware.info leden

Ik heb hier thuis een server staan die ik heb gebouwd met onderdelen van een vorige build om wat te prutsen en bij te leren.

Ik heb 1 schijf van 8TB maar deze is al een tijdje vol, dus wil ik graag nog 5 schijven bijkopen.
    Bij wat onderzoek naar de specificaties zag ik op de website dat er enkele poorten gedeeld zijn.
    Op de site staat het volgende:

M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
    M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.

Kan ik dan wel 6 schijven in totaal aansluiten op de controller?
    Mijn SSD voor OS zit trouwens op de ASmedia controller.

Het gaat om de Asrock Z270 Extreme4

Link: https://www.asrock.com/mb/Intel/Z270 Extreme4/index.asp#Specification

Is er iemand die hier meer van weet of ervaringen? Laat het zeker weten.

Alvast bedankt!

2. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Belangrijk om te weten of je die m.2 poorten gebruikt?

Jij neemt geen halve maatregelen haha. Mijn 8TB schijf is vol, dus ik neem er 5 bij. :D

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    het is erg vaag omschreven maar volgens mij is het zo dat als je het M2 slot gebruikt er dan 2 sata poorten vervallen.
    Gebruik je geen m2 slot dan zijn alle sata poorts beschikbaar.
    zoals ik het lees gebruik je die m2 poort niet dus geen probleem, je kan dan 8 sata schijven aansluiten.
    Ik zou de OS ssd echter niet op de asmedia aansluiten, die presteert minder goed dan de intel poorten en het zorgt voor een iets langere boot time.
    Ik vermoed dat je een RAID array wil bouwen, dan moeten die 5 nieuwe schijven ook allemaal op de intel poorten.

WEBPC vindt dit nuttig.
  4. OnlyTheBest

OnlyTheBest Member

Sinds:
    27 sep 2015
    Neen, m.2 lijkt me ook beetje overdreven. :D
    Gewoon SATA 3 is voldoende.
    En dan is de kans groot dat ik de andere poorten zeker niet kan gebruiken.

Tja, ik zit zelfs al te kijken om 6 schijven van 12 TB te plaatsen. :rolleyes:

5. OnlyTheBest

OnlyTheBest Member

Sinds:
    27 sep 2015
    Bedankt voor je reactie.
    Volgens mij is het ook inderdaad zo dat ze dan alle 6 beschikbaar zijn.
    Natuurlijk zou het leuker zijn mocht ik bevestiging kunnen krijgen van iemand die hetzelfde MOBO heeft. :)

Helaas moet ik de OS SSD wel op de Asmedia controller steken, of ik zou al tevreden moeten zijn met ‘maar’ 5 schijven. Gaan we niet doen hé. ;)

6. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Dan zijn ze inderdaad gewoon allemaal beschikbaar. Het delen is pas van toepassing als je M.2 schijven gebruikt.

7. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    @wailingwimmy : gelijk heb je, nogal vaag omschreven zoals bij nagenoeg elke moederbordfabrikant. Weinig leggen uit of dit van toepassing is met een Sata SSD of een NVMe stick.

8. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Vooral deze zin is erg verwarrend, letterlijk staat er dat als je 1 van deze poorten ( dus of M2 -1, of SATA3-0, of SATA3-1) gebruikt dat dan BEIDE anderen niet werken.
    Dit klopt gewoon niet, waarom anders 2 SATA3 poorten op het bord als er maar 1 van de 2 werkt ?
    Snap dat TS in dit geval graag bevestiging heeft van iemand met hetzelfde mobo.
    Anders kan je het nog de klantenservice van ASrock vragen.

9. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Uit ervaring weet ik dat als ik een NVMe SSD gebruik dat mijn ASata 3_0 & ASata 3_1 poort wordt uitgeschakeld, met een M.2 Sata SSD wordt de Sata 3_3 uitgeschakeld.

Effe de user manual van deze Z270 Extreme 4 doorgenomen en nergens wordt er vermeldt welke poorten uitgeschakeld wordt bij gebruik van M.2 Modules.

Als de TS safe wilt spelen en alle 6 8TB HDD's tot zijn beschikking wilt hebben kan hij beter een 2.5" SSD nemen. Ik denk dat voor een server deze snel genoeg zijn.

10. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Denk alleen dat je snel te weinig opslagruimte zal hebben.... :D

11. OnlyTheBest

OnlyTheBest Member

Sinds:
    27 sep 2015
    Het leuke is dat ik een dame aan de lijn kreeg die het zelf niet wist.
    Dan maar naar Alternate gebeld en daar konden ze het niet met zekerheid zeggen. Ik moest het eens proberen. Wat een leuk grapje zou zijn als het dan toch niet blijkt te lukken. :D

12. OnlyTheBest

OnlyTheBest Member

Sinds:
    27 sep 2015
    Ja momenteel zit er een Samsung 850 Evo 256 GB in.

13. OnlyTheBest

OnlyTheBest Member

Sinds:
    27 sep 2015
    Die kans is groot ja. :D
    Volgende zal dan een server rack worden denk ik.
    Had eens een build op Youtube gezien met honderden schijven. :confused: