1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Moederbord USB werken niet meer

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door TheSebastiaan, 31 jul 2018.

1. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Hoi, vanochtend zette ik mijn computer aan. Toen hij aan het opstarten was zag ik dat de lampjes van mijn muis niet branden en dat ik mijn muis niet kon bewegen, hetzelfde geld voor alle andere usb device's, op mijn broers computer werken de usb device's. Ik heb alle usb poorten geprobeerd en de cmos batterij gereset. Ik heb het moederbord op een stuk karton gelegd om te voorkomen dat hij misschien kortsluiting maakte o.i.d. Dit heeft allemaal niet gewerkt :(
    Iemand nog andere ideeën?
    Bedankt!

2. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Moederborddrivers opnieuw installeren?
    Heb je front-usb-headers? Zoja, kan je eens proberen het kabeltje opnieuw te bevestigen op het mobo.
    Heb je gisteren iets speciaals gemerkt/gedownload?
    Worden de usb-devices in windows herkend of in de bios?
    Heb je al andere muis/devices geprobeerd die normaal niet op de pc zijn aangesloten?
    Kan ook kortsluiting zijn, heb je de usb-devices al eens buiten de kast proberen te bevestigen? Dit is al wat moeilijker, dit kan je bijvoorbeeld doen door een testopstelling buiten de kast te zetten en zo met een usb-device te verbinden.

Don't shoot me, ben maar aan het brainstormen waar het probleem kan zitten, veel succes! :)

3. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Niks gedaan, kan de bios niet in omdat mijn usb devices niet werken. Ik heb ze buiten de kast aangesloten

4. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Waarom niet? De eerste vraag moet zijn:
    Wat zijn de specificaties van de computer?
    Welk OS gebruik je?
    enz.
    Als het om Windows gaat, zou ik beginnen met de USB controller uitschakelen in Apparaatbeheer. Daarna weer inschakelen.
    Verder de volgende opties: een harde reset, BIOS update, energiebeheer/slaapstand instellingen.

eismc2 vindt dit nuttig.
  5. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Ik kan niks doen op mijn computer omdat mijn toetsenbord etc allemaal niet wekt.

ASRock Fatality b150 gaming k4
    Intel core i3 6100
    windows 10
    HyperX ddr4-2133
    1tb WD Blue
    Corsair CX450M

6. 49109129

49109129 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Dat is jouw visie, niet de mijne. Iedereen heeft een eigen insteek en mag dat ook hebben, hier 'moet' niemand...

Heb je ook het systeem buiten de kast geplaatst om zo kortsluiting van de connectors aan de kast te kunnen uitsluiten?

7. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    jup

8. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Er zit een PS2 aansluiting op je moederbord. Wellicht heb je nog een oud moederbord met PS2-aansluiting liggen of een adapter van USB naar PS2. Wellicht kun je daarmee weer in je systeem komen.

9. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Heb ik niet :/

10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Heeft de computer voor de storing voor langere tijd goed gewerkt,en is het probleem dus zo ineens ontstaan,of heb je iets gedaan waardoor dit mogelijk is veroorzaakt?

11. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    In elke computerwinkel kan je die adaptertjes krijgen. Tevens worden ze nog steeds bij erg veel moederborden en toetsenborden 'bijgeleverd' … Kortom kijk eens goed in de doos van je toetsenbord EN moederbord.

12. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Ineens ontstaan

13. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Geen idee of dit bij jouw computer ook van toepassing is maar een paar maanden geleden had ik exact hetzelfde. Oorzaak was kortsluiting in de usb3.0 aansluiting voor de front-aansluiting van mijn kast op mijn moederbord. Door die kortsluiting werden alle usb poorten op het moederbord uitgeschakeld. De oorzaak van die kortsluiting was een te strakke bocht in de kabel naar die usb 3.0 aansluiting waardoor uiteindelijk de usb aansluiting werd losgetrokken van het moederbord. Dat ging eerst een paar maanden goed en ‘opeens’ werkten al mijn usb poorten niet meer. Je zou eens kunnen kijken of bij jouw bord wellicht hetzelfde speelt.

Gelukkig had mijn buurman nog een ps2 muis en toetsenbord liggen. Zonder kun je inderdaad helemaal niks meer met je computer en is het bord ter reparatie opsturen de enige optie.

Laatst bewerkt: 1 aug 2018
    49109129 vindt dit nuttig.
  14. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Helaas is de garantie verlopen.. Gister nieuw moederbord besteld en weer hetzelfde verhaal, denk niet dat het het moederbord is. Misschien dat wat @philpend zegt of mijn voeding.

15. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Je hebt een Corsair CX450M. Hoe nieuw is die? En indien het de voeding mocht zijn, heb je het systeem met een andere voeding geprobeerd. Die van je broer bijv. ?

16. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    Ik ga zijn voeding zometeen ff stelen om het te testen

17. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Weet niet of je een multimeter hebt,anders kun je eens op je usb meten of je wel 5 volt hebt,beter nog meten op de voeding connector.
    Als je de pc opstart,knippert dan wel het ledje van je ssd/hdd?

18. TheSebastiaan

TheSebastiaan Member

Sinds:
    12 aug 2017
    CPU Ledje brand. Heb het met de multimeter geprobeerd en heb gewoon 5V

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Gemeten op je usb connector? (Buitenste contacten)

USB.jpg

20. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Waarom leen je niet even een verloopje vd muis of koop je er 1 voor je van alles gaat aanhalen Ts.
    Of leen je een Ps2 muis en toetsenbord van iemand.
    Bij de kringloop ligt dat spul vaak ook, zo ben ik aan 4 muis verloopjes en 1 voor het toetsenbord gekomen.
    Ps heb je de bios ook gereset met de jumper of alleen de batterij eruit gehaald.
    En wat op dat karton ligt is dat alleen het mb, met 1 stick qua ram en de voeding eraan, of hangt er nog meer aan.
    Maw zo basic mogelijk.

eismc2 en 49109129 vinden dit nuttig.