1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Muismat - hoe moeilijk kan het zijn?

Discussie in 'Toetsenborden, muizen en overige invoerapparaten' gestart door Gronaldo, 12 aug 2017.

1. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Klinkt een beetje belachelijk hierover een topic te starten, maar wil toch jullie hulp inroepen voor het vinden van de juiste muismat. Terwijl ik denk dat ik geen hele hoge eisen heb, lijk ik toch verkeerd te zoeken...

Ik heb nu een standaard formaat matje, wat ik gekocht heb omdat de toplaag spiegelglad is (kunststof), van de onbekende grootheid 'Golden Laser'. Deze begint te bollen en moet vervangen worden.
    Als ik nu echter ga kijken wat er te koop is, is bijna iedere uitvoering van stof en een zachte toplaag. Ik denk dat dit juist veel meer weerstand in bewegingen oplevert, dus dat is niet wat ik zoek. Ook wil ik niet 40-50 euro voor zo een simpele accessoire betalen.

Gebruik is normaal dagelijks gebruik, met af en toe een game met een Sharkoon Drakonia game muis.

Hebben jullie tips qua modellen, of uitvoeringen?

2. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
  3. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Je kunt ook voor een bureau onderlegger gaan. Die zijn ook vaak gemaakt van (hard) plastic.
    Dan kun je gewoon naar een kantoorwinkel oid gaan of natuurlijk online kijken bijvoorbeeld op bol.com.

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Klopt, die weg heb ik ook al bewandeld. Gaming muismatten zijn meest logische keuze, maar ook die zijn vaak gewoon van stof. Dus stroef lijkt me?

5. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Het lijkt me dat je een muismat wilt gebruiken omdat bijvoorbeeld je bureaublad niet goed voor een muis werkt. Eigenlijk wil je de accuraatheid omhoog brengen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je een fijne ondergrond wilt hebben. Wat ik uit jouw bericht begreep is dat je geen zachte bovenlaag wilt hebben. Daarom kwam ik uit op de bureau onderlegger.
    Verder zijn die muismatten voor een hoop ondergronden niet meer nodig en moet je (net als bij een toetsenbord en muis) gewoon ervaren hoe het is. Wil je een lage of een hoge gevoeligheid hebben?
    Op hw.info/categorie/../muismatten kun je wel de gevoeligheid van de muismat bepalen. Het lijkt mij dat je zulke eigenschappen aan het zoeken bent want dat is belangrijker dan de stroefheid van een muismat. De stroefheid van de muismat is niet altijd gerelateerd aan de gevoeligheid van de muis op de muismat.

Als je niet precies weet wat je wil kun je gewoon ook wat reviews lezen en dan naar de winkel gaan. Misschien heb je het al gedaan.

Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen.

Laatst bewerkt: 13 aug 2017
    hendrikje vindt dit nuttig.
  6. Wim Visser

Wim Visser Member

Sinds:
    30 jul 2017
  7. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Ok, ik lees "ROG Sheath has an intricately-woven surface that's perfectly even to ensure a smooth glide for your gaming mouse." Dus bovenzijde van stof? Maar is wel glad?

8. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Ik heb een muismat van het merk Random Access Banking.
    Waarschijnlijk was die mat er al vóórdat de pinautomaat werd uitgevonden.
    Zijn er niet ook muizen die geen mat nodig hebben?

9. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik ben achtereenvolgens overgestapt van een geplastificeerde muismat naar een onderlegger (Ikea), maar plastic gaat bol staan naar verloop van tijd. Tenslotte een ASUS ROG Sheath gekocht. Onderzijde is rubberachtig en stroef, zodat de mat mooi blijft liggen. Het zware mechanische toetsenbord maakt geen krassen en daarnaast heb ik heel veel ruimte voor mijn muis.
    De bovenzijde is gewoon glad en de tracking is veel beter. Ik merk niet meer dat de pointer soms hakkelig beweegt, zoals voorheen.
    PS: dit is dus wel een serieus grote muismat, HWI heeft deze ook gebruikt bij de laatste muizentest.

10. Detmer Bisschops

Detmer Bisschops Senior Member

Sinds:
    10 mei 2004
    Ik heb altijd zachte stoffen muismatten gehad maar ben sinds vorig jaar overgestapt naar een hybride muismat.
    Ik heb nog steeds het comfort van een zachte muismat maar de muis glijdt een stuk sneller, nog steeds zonder lawaai (zoals bij harde muismatten). Ook slijten de muisvoetjes nauwelijks itt de meeste harde muismatten. Ik gebruik de Razer Megasoma 2 maar er zijn meer merken die vergelijkbare hybride muismatten verkopen. Zoals deze Roccat Hiro+ bij Bol.com voor 22 euro.

Zie ook: Mouse Pad Buyer's Guide for Gamers

En als ik toch met links aan het strooien ben dan kunnen videos van Rocket Jump Ninja niet uitblijven:

Laatst bewerkt: 13 aug 2017
    Gronaldo vindt dit nuttig.
  11. Antilochos

Antilochos Senior Member

Sinds:
    9 feb 2014
    Wat ik lees uit je bericht (en ik kan mij vergissen), is dat je eigenlijk vraagt of een zachte muismat een goed alternatief kan zijn voor een harde zoals je gewend was.

Zelf had ik ook jaren een harde muismat (of eigenlijk meerdere achter elkaar), maar steeds gingen deze bol staan en soms zelfs scheuren. Hoewel dezelfde (niet gegronde) twijfels over zachte matten, heb ik toch een zachte uiteindelijk besteld (Zalman MP1000).
    Nou, die zachte is comfortabeler én werkt ook nog beter voor mijn muis (altijd Zowie's, momenteel een ZA11). Is niets stroefs aan en de muis glijdt geweldig. Ik ga niet meer terug naar hard. Zag 'm voor 9,50 bij Azerty (https://azerty.nl/product/zalman/225299/mp1000-muismat). Voor dat geld zou ik deze gewoon eens proberen en wie weet ben je zeer tevreden.

12. Egon de Baene

Egon de Baene Senior Member

Sinds:
    7 nov 2012
    razer goliatus (speed) in jou geval. ik heb de control. zeer deftige muismat maar is wel nogsteeds van een soort stof gemaakt.

13. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Allen dank voor de suggesties, zal me in de diverse voorstellen inlezen. Zal een online aankoop gaan worden, want in winkels ligt alleen nog goedkope modelletjes.

14. Wim Visser

Wim Visser Member

Sinds:
    30 jul 2017
    Ik kan er prima op werken en gamen samen met een Logitech Anywhere 2 :)

15. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    Ik heb gewoon zo'n goedkoop action maxxter muismatje ooit eens gekocht van volgens mij 35x20, vind ik goed zat

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Nee hoor, ze worden pas stroef als je er vijf jaar lang met je hand overheen geveegd hebt. Dan verzadigen ze met de vetten en de olie uit je huid; dan gaat het stroever.

Zelf gebruik ik al jaren de Steelseries QcK Mini. Helaas wel 30% duurder geworden zie ik;
    https://nl.hardware.info/product/127004/steelseries-qck-mini-v2

Voor dat tientje zou ik het zeker eens proberen. Nadat ik ooit zo'n stoffen matje heb gekocht ben ik nooit meer terug gegaan naar de harde matten. De QcK is heel anders dan die 6mm dikke rubberplakken uit 1995.

17. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
  18. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Best lastig om een goede muismat te vinden. Sinds 2013 gebruik ik zelf als muismaat op aanrader van Hardware.info Razer Goliathus Fragged Alpha Control en daar ben ik heel tevreden over. Misschien help deze review jou een beetje op weg al zijn sommige muismatten niet meer verkrijgbaar. Een goede muismat is heel belangrijk.

https://nl.hardware.info/reviews/3616/twaalf-gaming-muismatten-getest
    https://tweakers.net/categorie/534/...r:q1YqSExPDc6sSlWyMjQw0FEqSizJzEv3zcxTsjKuBQA
    https://nl.hardware.info/reviews/1973/30-muismatten-review

Laatst bewerkt: 15 aug 2017
  19. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Jazeker, elke LASER muis kan zonder mat functioneren zelfs op een glazen tafel. Daarin tegen OPTISCHE muizen vereisen een geschikte ondergrond anders zal deze niet goed functioneren.

Simpel? je gebruikt hem dagelijks, dan mag je rustig een paar tientjes uittrekken vind ik.

Als ze nog in productie waren had ik gezegd neem een razor exactmat 2 kanten, aluminium. Ik heb deze nu al zon 10+ jaar in gebruik en zou niet zonder willen. en bol staan? Geen last van koste immers 50 euro(toen der tijd) en geen 2.50 bij de knaken shop.

Persoonlijk zou ik nooit overgaan op zachte 1 cm. dikke muismatten. Als je 2 mm. gewent bent is een centimeter veel te hoog en veel te zacht, daarbij absorbeert het ook nog is all je (hand)zweet en gaat op ten duur stinken. Met een harde alu. mat heb je hier geen last van, doekje erover en schoon/klaar.

En ja, muis glijd nog net zo soepel/vloeiend/snel als dag 1.

Kortom, ga is bij de mediamarkt langs, zij hebben toch aardig wat verschillende matten liggen, kun je ze uitproberen, mocht er 1 bevallen dan betel je hem via internet bij de retailer die jij wilt/goedkoper is dan MM.

20. jur69

jur69 Member

Sinds:
    4 feb 2017