1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

multirail of single rail?

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door djkaliz, 14 mrt 2019.

1. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Hoi,

Ik heb onlangs een Corsair HX1200 gekocht, welke o.a. een R7 1800X en een GTX1080ti moet gaan aansturen.
    Nu las ik zojuist een userreview over de HX1000, waarin de reviewer aangaf de multirail te gebruiken. Dit omdat het bij eventuele uitval van een van de rails direct overschakelt naar de volgende 12V rail en zo schade voorkomt.

Is het waar dat het 'veiliger' is om multirail te gebruiken bij (high end) setups?
    Heeft de multirail setting op de HX1200 voldoende amps voor mijn toepassing?

mvg Marc

2. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
  3. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ok, ik heb namelijk ook een EVGA 750 G3 die ik al een jaar of twee (ongeveer dezelfde setup) op single rail heb staan.

Ik begrijp dus dat ik het beste voor multirail kan kiezen?

4. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Multirail is niet direct gericht op veiligheid maar veel meer op het verdelen van de belasting van een voeding. Ook single rail voedingen kunnen net zo veilig zijn mits het een goede kwaliteit voeding is.
    Voor je huidige setup is 1000 of 1200 watt veel te veel en je b.v. ook al meer als genoeg hebt aan 650 a 700 watt, tenzij je van plan bent om nog een 2de GTX 108 Ti erbij te zetten.

5. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Dat weet ik Roel, ik heb de voeding goedkoop kunnen aanschaffen en hij is bij lagere belasting efficiënter dan mijn huidige voeding, vandaar!

Maar kortom, kan ik nu het beste single rail modus of multirail gebruiken voor mijn toepassing? Heb nog geen sluitend antwoord op deze vraag. Alvast bedankt voor de input.

groetjes Marc

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Gewoon single rail.
    Zoals Roel al zegt,de voeding is op zich van goede kwaliteit,dus op singel rail zetten.
    Multirail is iets veiliger omdat dat iets beter beschermt tegen schade aan onderdelen,maar heeft als nadeel dat het mogelijk te weinig stroom levert voor stroomvretende onderdelen.
    Ja zal goedkoop zijn,waarschijnlijk van een miner afkomstig,deze psu's waren niet aan te slepen.

7. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Multirail is veiliger. Waarom? De HX serie van Corsair heeft een bijna ideale verdeling van de kabels over de rails. Op de sata en molex na, want die zitten op de rail van cpu en ATX 24p, heeft elke kabel een eigen rail en daarmee een eigen OCP en OPP van iets boven 40A. Dat is 480w en dat ga je nooit door één connector trekken. Ga je de voeding als single rail gebruiken dan wordt die beveiliging 100A. Een kortsluiting kan dan gezien worden als hoge belasting waardoor de beveiliging niet ingrijpt met alle gevolgen van dien. Mijn advies: gebruik de voeding als multirail.

Goede koop overigens. Aanbieding van Azerty of Megekko/CDromland?

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik vraag mij eigenlijk zelfs af of al standaard die 2 PCI-E connectoren ( de 8 en 6+2 pins ) via gescheiden rails verlopen ?

9. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Ja. De HX1200 V2 heeft 8 rails. 4 voor PCI-e, 2 voor EPS, 1 voor ATX en dan kan het zijn dat sata/molex een aparte rail heeft.

10. djkaliz

djkaliz Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Multirail is veiliger. Waarom? De HX serie van Corsair heeft een bijna ideale verdeling van de kabels over de rails. Op de sata en molex na, want die zitten op de rail van cpu en ATX 24p, heeft elke kabel een eigen rail en daarmee een eigen OCP en OPP van iets boven 40A. Dat is 480w en dat ga je nooit door één connector trekken. Ga je de voeding als single rail gebruiken dan wordt die beveiliging 100A. Een kortsluiting kan dan gezien worden als hoge belasting waardoor de beveiliging niet ingrijpt met alle gevolgen van dien. Mijn advies: gebruik de voeding als multirail.

Bedankt voor de uitleg.

Nutty, ik heb de voeding nieuw gekocht voor 109. Weet niet meer waar ik hem heb gekocht maar vond het verschil in prijs met een top end 750W voeding te klein. Voor deze prijs denk ik een goede koop.

Dit antwoord kreeg ik van de schrijver van de productreview:

Yup, ik heb hierover een duidelijke uitleg gekregen op Tweakers door -TheMask-.

Ik citeer hieronder zijn uitleg:

Meerdere 12V rails zoals bijvoorbeeld de Corsair HX1000 V2 heeft is beter. Het is namelijk niet meer dan een kortsluit- en overbelastingsbeveiliging. Zet je de voeding op single-rail dan schakel je gewoon de beveiliging uit en daar schiet je niks mee op.
    En

Maar stel dat het verbruik tot 600W zo gaan dan nog is het geen probleem. 600W komt bij 12V neer op 50A, dit kun je gewoon niet door een enkele PEG kabel trekken dat is te veel voor zo'n kabel. Maar zoals je zelf al zei wil je de videokaart aansluiten met twee PEG kabels, dan kom je dus op 25A per PEG kabel. Iets wat zo'n kabel prima zou moeten kunnen leveren en omdat elke PEG aansluiting op de voeding een eigen rail heeft is dit ook geen probleem. 25A zit immers dik onder de 40A van wat de voeding op één rail kan leveren.

Dit geeft dus ook mooi de functie van het hebben van meerdere rails weer. Eén kabel met twee connectors kan geen 50A aan, maar de beveiliging van de voeding zorgt er ook voor dat dit niet kan omdat de voeding al uit zal vallen bij 40A. Zo beschermt de voeding de kabels en connectors tegen overbelasting.

11. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wat ik herinnerde is dat bij multirail het vermogen wordt verdeeld over de aansluitingen.
    Ik kwam dan op iets van 125 W,en niet op 450W en zeker niet op 600W.
    Maar blijkbaar verschilt deze voeding tov oudere,slimmer dus.
    Oke alles prima.

12. rumpelstilskin

rumpelstilskin Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Misschien is deze forum post ook wel handig om even in te verdiepen.

djkaliz en Wormwiel vinden dit nuttig.