1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

NAS of Mediaserver

Discussie in 'Home Theater en HTPC's' gestart door arnoud7, 26 aug 2016.

1. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Hoi,

Net zoals veel mensen ben ik de laatste tijd bezig om mijn film collectie van fysiek schijfjes om te zetten naar MP4 of MKV. Ik ben nog niet helemaal uit wel bestandsformaat ik het beste als standaard kan gebruiken. Mijn voorkeur gaat op dit moment naar MP4 omdat dit bestandstype door meer apparaten wordt ondersteund.

Afgelopen weekend ben ik het programma Plex tegen gekomen. Deze gelijk op mijn NAS Synology (ik dacht type) DS212J) geïnstalleerd en een account gemaakt. Het indexeren van de media op de NAS gaat prima, maar het afspelen van films vanuit Plex, op mijn pc is niet mogelijk. Op een enkele na o_O

Inmiddels ben ik achter dat ik de films kan trancoderen en dus geschikt kan maken voor diverse apparaten, o.a. voor mijn Samsung Tablet. Dit werkt, echter op een omslachtige manier.

De NAS is een instapmodel en heeft geen capaciteit voor transcoding van films. Hier kwam ik later achter toen elke transcoding opdracht mislukte.

Ik heb toen de Plex server op mijn eigen computer geïnstalleerd. Met het zelfde account als op de NAS ingelogd. Transcoding gaat nu goed en een stuk sneller, via de Plex op de NAS analyseer ik de NAS en kan ik de films op mijn tablet afspelen.
    Het werkt, maar dit is niet handig.

Omdat de NAS transcoding niet ondersteund, ben ik naar een alternatief opzoek gegaan. Dit zou kunnen zijn de Synology DS216Play. Deze NAS ondersteund transcoding. Maar dat betekend wel dat er aardig geïnvesteerd moet worden, een kleine 500 euro wordt dat dan, incl. 2x HDD. Hier zit ik nu niet op te wachten.

Wat leuker is, om zelf een NAS te bouwen, scheelt bijna de helft en het is een leuk project. Bijvoorbeeld de configuratie bij de concurrent: https://tweakers.net/reviews/4429/4/desktop-best-buy-guide-maart-2016-zelfbouw-nas.html Maar ik weet niet of dat wel zo handig is.

Maaar, Plex is heel mooi, werkt over het algemeen goed, ik kan middels de cliënt op bijna elk apparaat bij mijn films, maar er zitten in ieder geval twee nadelen aan Plex waar ik nu tegen aan loop.
    De eerste is dus transcoding, tot op heden heb ik maar 1 film echt werkend gekregen. Transcoding schijnt bij Kodi niet nodig te zijn, het alternatief voor Plex.
    Het tweede nadeel is, dat Plex op de een of andere manier niet alle media ziet. Zo heb ik naast mijn films, die wel door Plex worden gezien, ook een paar series, zoals Midsummer Murders. Wat ik ook probeer, Plex ziet deze series niet. Het zijn gewoon MP4 bestanden. Misschien dat Kodi deze bestanden wel kan zien?

Ik wordt een beetje op en neer geslingerd tussen Plex en Kodi aan de ene kant en aan de andere kant tussen een nieuwe NAS/zelf bouw of een Rasperry P3 met Kodi. Mijn huidige NAS heeft voorlopig nog genoeg ruimte.

Ook heb ik nog een Ouya staan. Deze gebruik(te) ik voornamelijk voor oude Emulators zodat ik diverse roms kan afspelen: http://dayoftheouya.com/a-list-of-all-known-emulators-for-ouya/
    Kodi kan ook op de Ouya, mits er een nieuwe Android versie op de Ouya staat, is het ook mogelijk om de meest recente versie van Kodi te gebruiken. Maar dat betekend wel dat ik de Ouya moet voorzien van een custom ROM en ik maak mij dan zorgen of de Emulators nog werken.

Wat zouden jullie adviseren?

Een nieuwe kant en klare NAS of een zelfbouw NAS. Deze wordt waarschijnlijk krachtiger dan een standaard NAS of back to basic gaan en een Raspberry P3 aanschaffen. Hier OpenELEC met Kodi opzetten. Maar HW geeft ook al aan dat de RB P3 niet krachtig genoeg is om H.265 te ondersteunen: https://nl.hardware.info/reviews/66...eller-de-raspberry-pi-3-als-kodi-media-center Echter zie ik nu wel dat H.265 voor 4k is en dat gebruik ik niet. Mijn tv, 2 jaar oud, is FULL HD en ik ben niet van plan om in een nieuwe TV te investeren.

Een laatste optie zou nog zijn om zelf een mediaplayer te bouwen.

Help, wat kunnen jullie mij adviseren?

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Beste arnoud7,

Ik zou voor een zelfbouw server gaan maar er dan een zelf samenstellen(die NAS lijstjes van tweakers zijn primair voor storage dus veel SATA poorten).
    Ik weet uit eigen ervaring dat Kodi series netjes ziet. Vreemd dat Plex dat niet doet.
    De H26x codec kan voor elke resolutie gebruikt worden. Er is H265 materiaal wat 1080P of zelfs 720P is.

Waaraan zit u te denken betreft prijs, of u nog schijven erbij wil of dat u de NAS wilt behouden voor de opslag en een andere machine voor de video?

3. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Hallo Jurrian,

Bedankt voor je reactie. Het probleem is eigenlijk dat ik nogal twijfel. Ga ik een server/NAS maken of bestellen of een mediaserver. De NAS komt in de werkkamer en de mediaserver zou in de huiskamer kunnen staan. Dicht bij de tv in ieder geval i.v.m. de HDMI aansluiting.

Tenzij ik vanaf de Samsung home cinemaset HT-H5500 kan streamen. http://www.wehkamp.nl/elektronica/a...ma-set-met-blu-ray-speler/C26_6F2_F1A_267625/
    Dan heb ik aan Plex genoeg. Kodi is niet mogelijk omdat dit een mediaserver is?

Dan heb ik geen Raspberry P3 of mediaserver met Kodi nodig.
    Blijft het probleem alleen dat mijn huidige NAS niet toereikend is. Transcording wordt niet ondersteunt en daardoor kan de ik de films niet overal op afspelen en zelfs niet op de computer zelf als ik dat vanuit Plex zelf doe.

En daarmee zijn we weer terug bij af (het kip en het ei verhaal). Met Kodi op een Raspberry P3 ben ik 'zo' klaar, voor 80 euro in geval van een Starterskit. De Ouya laat ik maar even links liggen. Opslag op de huidige NAS is nog voldoende.

Arch ik weet het niet :(

Budget heb ik nog niet echt over nagedacht. Een nieuwe NAS is zo gekocht en dan zou ik de DS216Play nemen. Maar incl. de schijven 4TB zit je zo aan de 500 euro. Dat is niet echt mijn bedoeling. Als ik al zou investeren dan hoop ik dat voor 300 euro te kunnen doen.

4. pizzaman

pizzaman Senior Member

Sinds:
    15 jul 2009
    Sorry, maar wat is de vraag precies?

5. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Je kunt ook gewoon een programma op je pc zetten dat je films overzet van het ene naar het andere formaat:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Freemake_Video_Converter
    Is freeware, dus gratis. Gebruik het al een aantal maanden en werkt prima.

Als je enige reden voor het bouwen van de nas is dat je huidige niet kan transcoden is dat een veel simpeler en goedkopere oplossing. Maar dat is inderdaad wat onduidelijk in je openingspost, dus ik snap de vraag van pizzaman wel.

6. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Excuses voor mijn onduidelijke post en vooral voor de lengte.

Wat ik wil is het volgende:
    Vanaf de NAS films kunnen streamen, met Plex naar TV, PC en Mobiel.
    Omdat mijn huidige NAS geen transcoding ondersteunt zoek ik naar een goede snelle oplossing.

7. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Nog niet geprobeerd maar dat ga ik zeker doen. Dat betekend wel dat ik van elk bestand meerdere versie moet maken? Voor TV en mobiel?

8. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    als je tv en je mobiel verschillende bestandsformaten nodig hebben dan moet je inderdaad meerdere versies maken. Ik kan niet in jouw portemonnaie kijken, maar als ik daar 300 euro mee kon besparen zou ik dat doen. Hangt natuurlijk
    ook een beetje af van de hoeveelheid films die je dagelijks kijkt. Zijn dat er 'veel' dan is een nas die kan transcoden wel handig natuurlijk.

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Het is zeer waarschijnlijk dat je tv en mobiel mp4 main ondersteund,dus wat philpend voorstelt is een goed idee,gewoon softwarematig converteren naar het gewenste formaat (ik zou kiezen voor mp4 main),en met de software kun je gaan spelen met de settings zoals de resolutie 1280-720 of 1920-1080 (houd rekening dat in het algemeen geldt hogere resolutie duurt langer om te converteren).

10. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Ik ga de software proberen om de bestanden in ieder geval naar MP4 om te zetten. Mijn bevindingen ga ik hier posten.

Ben dan ook benieuwd of Plex de bestanden dan wel gaat 'zien'.
    Toch laat ik de deur voor een nieuwe NAS of mediaserver nog op een kier staan en zijn adviseren meer dan welkom :)

11. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Oke ,en kom voordat je heel je bibliotheek converteert eerst nog terug hier om je bevindingen te vertellen met het omzetten.

12. pizzaman

pizzaman Senior Member

Sinds:
    15 jul 2009
    Geen punt hoor en bedankt voor de verduidelijking. Zo te zien ga je nu wat anders proberen, maar voor dat doel zou ik zeker een zelfbouw nas kiezen boven een kant en klare.

Overigens mijn oplossing werkt altijd met alle formaten zonder enig gedoe: htpc / nas waarop ik download en kijk met mpc-hc. En als ik een keer op een ander apparaat wil kijken dan kan ik op alle apparaten bij de gedeelde schijf met alle muziek en films erop. Ook met bvb Android (gebruik ik total commander voor om in te loggen). Dus geen transcoden, geen gedoe, gewoon je films direct op alle apparaten afspelen.

Edit: voor de duidelijkheid ik deel de gewenste mappen gewoon met windows en zie ze terug op al mijn apparaten, inclusief tv, android, etc.

Laatst bewerkt: 26 aug 2016
  13. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Je hebt een synology. Waarom zit je dan te emmeren met Plex? Helemaal niet nodig, er zit al media software op je synology. Transcoding heb je ook niet nodig. Ik heb een HTPC met OpenELEC en een tablet met DS-Video. Ik speel probleemloos alles af. Je hebt dus helemaal geen nieuwe NAS nodig.

pizzaman vindt dit nuttig.
  14. pizzaman

pizzaman Senior Member

Sinds:
    15 jul 2009
    Ik weet niet veel van nassen, maar dit lijkt me ook.

15. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Ik kwam er gisteren inderdaad achter dat er voor de Synology een app voor Android beschikbaar is. De DS Video app. Qua interface heeft de app veel weg van Plex.

Op het moment ga ik nu het volgende doen, ik ga kijken hoe het bevalt om de DS Video app te gaan gebruiken, eerste ervaring is goed, al duurt het wel enige tijd voordat de film begint.

Voor o.a. de TV/Home Cinema set, ga ik Plex gebruiken. Dit ging gisteren uitstekend. Ik moet alleen nog even kijken of de Home Cineme set ook de films kan afspelen zonder trancoding. Ik vind het zonde van de ruimte om alles films in verschillende formaten op te slaan.

Het omzetten van Films met Freemake Video Converter gaat nog niet helemaal succesvol. De kwaliteit is wel goed, maar de ondertiteling ziet er niet uit, het is nogal geblokt.
    Dit moet ik nog even verder gaan uitproberen.

Het bouwen van een HTPC of NAS wil ik nu nog even niet meer doen, maar ik hou deze opties wel open. Als het streamen goed bevalt, dan wil ik toch naar een sneller en ander soort systeem gaan kijken. Hopelijk komt HWI nog een keer met een mooi advies over een HTPC of het bouwen van een NAS en dan met name gericht op streaming. ;)

16. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Gooi dat Plex er nou af. Je hebt maar een 212j. De mediaserver van Synology stelt al DLNA beschikbaar. Twee van deze servers is overbodig. Als je home cinema set DLNA ondersteunt ben je klaar.

Je hebt blijkbaar geen idee wat een Synology allemaal kan :)

Als je met een HTPC wil spelen neem je een Raspberry Pi 3. Voor pakweg 80 euries ben je klaar.

17. arnoud7

arnoud7 Senior Member

Sinds:
    14 feb 2007
    Ik wil Plex er wel afgooien, maar dan moet Video Station wel zijn werk goed doen en dat is niet het geval.
    Tot op heden heb ik nog maar 1 film kunnen afspelen met Video Station, de overige films (MVK en MP4) doen het niet. Foutmelding: De video indeling wordt niet ondersteunt door deze computer. Andere films starten niet op en blijft het beeld zwart.
    Verder valt het mij op dat DLNA niet goed werkt. Ik kan via mijn Home Cinema Set geen bestanden op de NAS vinden.

18. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Als DS-Video niet werkt kan je ook VLC gebruiken. Speelt ook alles af. En anders zet je toch Kodi op je Android?

Verder moet je maar even kijken wat je cinema set aankan.

19. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    BD's niet, tenzij je iets als AnyDVD HD ernaast hebt of een van de films die wel in die AACS library zitten.

20. pizzaman

pizzaman Senior Member

Sinds:
    15 jul 2009
    Ik snap echt niet wat het probleem is. Mx player speelt op mijn android devices altijd alles zonder problemen af van mijn servers. Alleen letterlijk gekopieerde dvd's en bd's idd niet, daarvoor gebruik ik kodi voor Android of Windows devices met mpc-hc.