1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Netwerk en telefoon via 1 kabel met 6 paren

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door C9S3, 11 jul 2018.

1. C9S3

C9S3 Member

Sinds:
    11 jul 2018
    Hoi,

Ik heb momenteel gewone telefoonkabels in de muren zitten en zou deze willen vervangen door kabel met 6 aderparen (nieuwe kabel er gewoon door trekken met de oude). Ik zou dan 4 paren voor het ethernet + 2 voor de klassieke telefoonlijn gebruiken. Is dit mogelijk zonder cross talk of interferentie tussen telefoon en internet als ik voor de overige eigenschappen van de kabel een CAT5e/CAT6 benader? (Aparte shielding per twisted pair, zelfde kabeldiktes en impedanties en zulke zaken). Ter illustratie heb ik snel al eens gezocht en de kabel in de link teruggevonden maar ik moet uiteraard nog gedetailleerder gaan kijken eens ik echt zeker weet dat het lukt om beide connecties via dezelfde kabel te voorzien zonder problemen. Ik wil namelijk niet dat mijn ping de lucht in vliegt als er iemand aan het bellen is of zulke dingen. Overige tips zijn zeker welkom om een keuze qua kabel te maken indien het geen probleem zou mogen geven.

Alvast bedankt!

https://uk.farnell.com/alpha-wire/6012c-sl005/cable-22awg-scrn-6pair-30-5m/dp/1235619

2. FatBoyNL

FatBoyNL Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Waarom zou je niet gewoon twee (evt. kleinere/smallere) kabels tegelijk trekken?

3. C9S3

C9S3 Member

Sinds:
    11 jul 2018
    De huidige kabel zit in een flexibele leiding die in de muren zit. Denk niet dat er 2 aparte kabels door deze flexibele leiding gaan.

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Ik heb tijdlang iets soortgelijks in gebruik gehad, zonder problemen. 1x Cat5e opgesplitst in 2 paren voor 10Mbit ethernet en 1 paar voor telefoon.

5. C9S3

C9S3 Member

Sinds:
    11 jul 2018
    Dus als ik een kabel neem met intern dezelfde afscherming per aderpaar als een CAT5e zou het geen probleem mogen geven in principe?

6. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Garanties geef ik je niet en 10Mb (ik moet natuurlijk 100 mb zeggen) is geen gigabit. maar als je problemen ondervindt kan je alsnog 2 kabels proberen, toch?

7. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Als je dan toch je zelf wil corrigeren, maak dan van die kleine m (=milli) even een hoofdletter :).
    Bestaat dat, netwerkkabel twistedpair cat5e met 6 aderparen? Zo ja, dan is de splitsing van de aders een enorm gepruts, fraai zou ik het niet willen noemen, maar met een beetje handvaardigheid moet het lukken. Verder, aparte shielding per twisted pair is voor huisinstallaties zwaar overdone.

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    En je denkt dat 12 x 0,34 mm^2 wel gaat passen? Dat ding heeft een buitendiameter van 9,9 mm....
    Los van het feit dat het ding enorm stug is.

Wat voor buis is het? 16mm flexbuis?

9. C9S3

C9S3 Member

Sinds:
    11 jul 2018
    Standaard flexibel zoals bij elektriciteitsleidingen dus idd iets van een 16mm. Deze kabel was slechts een voorbeeld zou niet zo dikke aders nemen idd maar I get the point

10. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Vergis je niet hoor,binnendiameter van flex is niet zo groot als van 16mm pijp,aanzienlijk kleiner zelfs.

11. C9S3

C9S3 Member

Sinds:
    11 jul 2018
    Ondertussen is de kabel van de telefoon afgeschoten :p Heb er dan maar de volledige kabel uitgetrokken en een trekveer doorgeduwd. Nu nog kabel bestellen en vervolgens er door trekken

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    En als de kabel niet meewerkt wat Dreft er in kieperen.

13. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Als je met Dreft aan de gang gaat weet je één ding zeker, in de toekomst kun je nooit meer wat doen met die buis/kabel. Dreft gaat verkleven en wordt in de toekomst hard (wel eens aan de buitenkant van de dop gekeken bij een wat oudere fles?)
    Als je dan toch iets als glijmiddel wilt gebruiken, talkpoeder.

C9S3 en Quercus vinden dit nuttig.
  14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Valt reuze mee,je moet er ook geen flessen in gooien,maar met je hand de kabel insmeren.
    Alle elektriciéns gebruiken deze methode als de kabel stroef gaat.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dat zegt helemaal niks.

16. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Over..?

17. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Verander alle in beunhaas of prutsende elektriciens en het klopt beter. Het is overigens voor een elektricien natuurlijk lekker simpel, iedereen heeft wel iets van Dreft in huis, het is toch niet je eigen huis en als het na X jaar problemen oplevert weet niemand meer wie die man was of is die hele Dreft meuk vergeten.
    Een fatsoenlijke elektricien gebruikt geen Dreft en dat zou je zelf ook niet moeten willen.

Overigens wel grappig, eerst moet er Dreft ingekieperd worden zonder enige nuance en nu moet ineens de kabel een beetje ingesmeerd worden.

eismc2 vindt dit nuttig.
  18. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Valt niet mee, zelf ondervonden dat het achteraf een slecht idee was om mijn 37 meter coax met wasmiddel te laten glijden. Toen ik jaren later de kabels ging vervangen was dat een drama.
    Mijn junior melde direct al dat mijn glijmiddel een slecht idee was, maar hij was toen het baby tijdperk al voorbij zodat er geen talkpoeder voorhanden was.

19. Comp User

Comp User Senior Member

Sinds:
    10 aug 2014
    Talkpoeder is voor veel meer dingen handig om in huis te hebben ;-)

Als alternatief kan je dit spul gebruiken.

20. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Mooi verhaal hoor,echter vergeet je één belangrijk detail.
    Zou het misschien kunnen dat elektriciéns (inclusief mezelf) er nooit aan gedacht hebben dat dit zou verharden en later problemen zou geven?
    Je zet die mensen weg als criminelen.
    Misschien toch eerst vragen aan mensen of ze bewust zijn van foutief handelen voor ze op te hangen!

Laatst bewerkt: 15 jul 2018