nieuw netwerk aanleggen

rftha

Member
Ik wil een nieuw netwerk aanleggen.
he tvolgende is de bedoeling
Via een Ziggo moden ga ik na mijn Synology wifi router.
Vanuit deze Synology wil ik een netwerk maken.
Ik wil hierop aansluiten een
  • NAS
  • kabel naar dubbele aansluiting in ruimte 1
  • idem ruimte 2
  • enkele aansluiting in ruimte 3
Ik heb dus 5 aansluitingen en op de Synology 4 uitgangen.
Hoe kan ik dit het best oplossen om op elk aanlsuitpunt zo hoog mogelijke snelheid te hebben

Gronaldo

Senior Member
Alle apparaten die je noemt op een 8 poorts gigabit switch aansluiten en een enkele kabel van switch naar je router. Uitgaande van maximale snelheden op je interne netwerk.

Ik tel overigens 6 aansluitingen.

Sw333t

Senior Member
Ik tel overigens 6 aansluitingen.
5 uitgaande aansluitingen en 1 binnenkomende (vanaf het modem). Dus 6 inderdaad. Synology router heeft 1x IN, 4x UIT.

Dus per saldo blijft TS er een te kort komen.

Sluit me verder wel aan bij het uitbreiden met een 8-poorts switch.

Gronaldo

Senior Member
Ik lees het zo;
NAS - aansluiting 1
kabel naar dubbele aansluiting in ruimte 1- aansluiting 2+3 ivm dubbele aansluiting
idem ruimte 2- aansluiting 4+5 ivm dubbele aansluiting
enkele aansluiting in ruimte 3 - aansluiting 6
Plus koppeling naar router, aansluiting 7

Sw333t

Senior Member
Helemaal gelijk. Die idem had ik even gemist. Moet gewoon geen twee dingen tegelijk doen (ben de garage aan het leegruimen).

rftha

Member
klopt dit het zijn 6 aansluitingen.
ik wil de naar de andere ruimtes gaan met een cat 6 kabel met een vaste kern. Waar ik een data aansluiting maak.
Als ik naar een andere ruimte ga, kan dat in 16mm buis of moet ik 19 mm buis nemen.

psychosammie

Senior Member
Dus met een nieuwe Switch, een patchpanel en een paar patchkabels ben je de man.

Kan je misschien nog even nadenken of je PoE nodig hebt en of een 8 poort switch wel voldoende is.

nutty

Senior Member
Dat is een aanname.
Geen aanname.
Tuurlijk kan iedereen dat met een YT filmpje joh,en gaat ook werken.
Alleen is het dan in 9 van de 10 gevallen niet gedaan zoals het hoort,en als je niet begrijpt wat ik bedoel,dan heb je blijkbaar niet de vakkennis om mn opmerking op juistheid te kunnen beoordelen,of je prutste maar wat aan.

Quercus

Senior Member
of je prutste maar wat aan
Wat is het verschil qua prutsen, het aansluiten van de kabel op het patchpanel of het aansluiten van de kabel op de WCD, dat maakt volgens mij geen verschil. Daarvoor moet toch hetzelfde gereedschap worden gebruikt?

Forum m8

Senior Member
Geen aanname.
Tuurlijk kan iedereen dat met een YT filmpje joh,en gaat ook werken.
Alleen is het dan in 9 van de 10 gevallen niet gedaan zoals het hoort,en als je niet begrijpt wat ik bedoel,dan heb je blijkbaar niet de vakkennis om mn opmerking op juistheid te kunnen beoordelen,of je prutste maar wat aan.
Absoluut. Als je dat dan niet snapt; huur iemand in die je niet kunt controleren; die prutst het er dan voor je in op dezelfde manier, maar je hebt er voor betaald en mag denken dat het goed zit.

psychosammie

Senior Member
Was ook meer mijn mening hoor. Nutty doet een beetje voorkomen alsof hier hogere wiskunde aan ten grondslag ligt. En als je dat niet begrijpt ben je een prutser.

Bovenaan