Nieuwbouw huis, cat 6, 6a of toch cat 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste Forum bezoekers.

Op dit moment loop ik tegen een probleem aan. Ik ben namelijk aan het uitzoeken wat voor netwerk ik wil. We zullen waarschijnlijk over gaan op glasvezel en kijken dus dan ook tv via de netwerkaansluitingen. Nu wil ik graag op elke kamer twee netwerkaansluitingen waardoor het totaal van 16 netwerkaansluitingen ontstaat. De netwerkaansluitingen wil de kamer binnen laten komen middels wandcontact dozen.

de volgende vragen zijn nu ontstaan nadat ik al veel op internet heb lopen zoeken.
Wat moet ik kiezen cat 6, 6a of cat 7. Cat 6a en cat 7 zul je moeten aarden hoe kun je dit op een nette manier doen?
Wat moet de dikte van de loze leidingen worden om daar telkens twee netwerk kabels door te laten lopen.

Hopelijk kan iemand mij helpen eventueel met afbeeldingen.

Vriendelijke groeten,

PJ

Dabomb

Senior Member
User systemen
Ik zou meteen voor cat7 gaan, voor de huidige snelheden misschien nog niet nodig, voor de toekomst muziek wel.. En 2 keer alles opnieuw moeten aansluiten is geen pretje..

Vaak kan je de ene kabel aan de andere maken en dan die oude eruit trekken..
Maar als alles in erg dunne buis zit en je er moeilijk bij komt zou ik het persoonlijk meteen goed doen.

3DDude

Senior Member
User systemen
Categorie 5E, kan ook 1 Gbit.
Categorie 6a, kan 10Gbit.

Hoger gaan lijkt me onzinnig, tegen de tijd dat je dat kan gebruiken is er al iets anders wat aanzienlijk sneller is, en is de kans groot dat je de boel moet vervangen.

Heb je geld teveel /ervoor over neem Cat 6a. (Heb je al 10GBit apparatuur dan? Ik niet in iedergeval ...)
Ik zou gewoon fatsoenlijke Cat 5E kabels kopen.

godzilla

Senior Member
User systemen
cat5e is voor thuis met de bestaande techniek goed genoeg.
cat 6 kan is niet veel duurder hoger is onzin.
voor 2 cat 5e kabels heb je genoeg aan 19 mm pvc pijp
voor 2 cat 6 kabels is 19 mm krap afhankelijk welk merk en type past dit niet lekker.

Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gedaan en toen Cat 6 gebruikt.
Meer dan genoeg voor het moment.
Heb toen wel in het hele huis 20mm buis gebruikt, zoveel mogelijk flauwe bochten en GEEN flexibele buis. Twee stugge cat6 kabels (soms met lengtes van 25m en meer) waren met wat talkpoeder prima door de buizen te trekken.

Prijsverschil tussen cat6 en cat6a/cat7 kabels is tot daar aan toe, het verschil loopt op als je kijkt naar wat je nog meer nodig hebt.

Van de grote merken wantcontactdoos fabrikanten hebben ze allemaal wel cat6 materiaal, maar lang niet cat6a of cat7. Dan moet je weer gaan werken met losse modules. Ook moet je dan kijken naar patchpanelen en switches voor hogere snelheden. Dat kan natuurlijk, maar maakt het geheel wel een stuk duurder.
Koop liever GOED cat6 materiaal.

Laatst bewerkt:
Hey,

Alvast super bedankt voor jullie reacties. Op dit moment ligt er nog helemaal niets. Ik kies dan liever voor iets duurdere kabels omdat netwerkapparatuur altijd makkelijker te vervangen is dan al de kabels door het huis. Het prijsverschil tussen cat 6a en cat 7 verschilt ook niet heel erg. Nu vroeg ik mij vooral af hoe ik dat op een nette manier zou moeten aarden vanwege s/ftp aangezien daar weinig over te vinden is zou ik daar graag iets meer over te weten komen.

Vriendelijke groeten,

PJ

godzilla

Senior Member
User systemen
als je cat 6/7 panelen koopt sluit je de aardings folies of draad aan op de panelen en de panelen worden in de patchkast op de aarde aangesloten
wij gebruiken dit nog maar zeer zeldzaam bij berdijven dus waarom zou je het thuis gaan doen sftp is handig als je kan verwachten dat er veel storing komt van magneetvelden dus ten zij je nieuwe huis onder hoogspanningsleidingen licht of je bent zendamateur heeft sftp en dit kan cat 5 of 6 zijn weinig zin

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
als je cat 6/7 panelen koopt sluit je de aardings folies of draad aan op de panelen en de panelen worden in de patchkast op de aarde aangesloten
wij gebruiken dit nog maar zeer zeldzaam bij berdijven dus waarom zou je het thuis gaan doen sftp is handig als je kan verwachten dat er veel storing komt van magneetvelden dus ten zij je nieuwe huis onder hoogspanningsleidingen licht of je bent zendamateur heeft sftp en dit kan cat 5 of 6 zijn weinig zin
Heb recent -toen de glasvezel eindelijk arriveerde- ook maar meteen het hele huis van nieuwe CAT6 FTP voorzien, op de hele klus was het maar marginaal duurder en dan is het al snel "baat het niet, dan schaadt het niet". ;)

Het was nog wel even zoeken naar correcte Cat6 connectoren met een insert plus een behoorlijke trekontlasting, dat is nog best een schimmig gebied. :p
Om over de verkrijgbaarheid nog maar te zwijgen.
Heb uiteindelijk maar degelijke Cat6a Hirose connectoren bij Farnell besteld, die zien er heel wat beter uit dan wat je hier bij de online netwerkshops vindt.

Ik zal als ik jou was CAT6 kiezen heb ik ook gedaan in mijn nieuwe woning CAT6 van Belkin als merkkabel, CAT6 is 10 Gbits meer dan voldoende! Veel beter dan de goedkope geleverd CAT5e kabels van Ziggo!

CAT6
Cat6 kabels kunnen 10Gbit/s aan, maar de afstand is dan beperkt tot ongeveer 40 meter. Deze kabels kunnen 1Gbit/s aan op een afstand van 100 meter. Het voordeel ten opzichte van Cat5E is dan dat de kabel makkelijker signalen in twee richtingen kan vervoeren, en er minder problemen zijn met lekkende signalen. Cat6 heeft frequentie's van rond de 250Hz, wat voordelig is als je met meerder computers gebruik maakt van één kabel.

Vergelijking
In onderstaande tabel zet ik alle informatie duidelijk naast elkaar. De snelheid is de snelheid die over de gehele afstand van 100 meter kan worden gehaald, en de kosten zijn de kosten voor een kabel van 10 meter.

Snelheid Maximale afstand Frequentie Bijzonderheden
Cat5 100Mbit/s 100 meter 100Hz op korte afstanden (<10 meter) 1Gbit/s
Cat5e 1Gbit/s 100 meter 100Hz In feite twee Cat5 kabels in een
Cat6 1Gbit/s 100 meter 250Hz <40 meter 10Gbit/s

Conclusie
Als je nog kabels wilt gaan leggen raad ik je aan te kiezen voor Cat6, omdat deze kwalitatief het beste is en voor de prijs hoef je hem echt niet te laten liggen. Voordeel van Cat6 is dat de omhulzing van de kabels van hogere kwaliteit is dan bij Cat5E, wat resulteert in kabels die minder snel breken, maar ook in kabels die stugger zijn en dus moeilijker bochten maken. Over het algemeen is dit geen probleem, dus de keuze lijkt mij snel gemaakt!

Laatst bewerkt:
Hey,

Het is al weer een stuk duidelijker. Dus als ik het goed begrijp is dat wanneer je voor cat6 utp kiest en dus niet cat6a je ook al 10gbit/s kunt halen mits de kabel korter is dan 40 meter. Welk merk zouden jullie dan voor gaan. Hoor nogal goede verhalen over draka echter is dit behoorlijk aan de prijs. Wat is beter duplex of gewoon twee kabels door de leiding heen?

Mattie112

Senior Member
User systemen
GEEN 2 kabels gebruiken!*

Door dat je 2 kabels gebruikt maak je als het ware een "loop". Maw, switch A ziet switch B, deze forward de ARP requests weer naar alle poorten en dus weer naar A, die forward het ook weer naar alle poorten.....
(note: versimpelde uitleg)

*
behalve als je gaat kloten met link aggegration en managed switches (lees: duur)

Hey,

Heb de volgende opzet in gedachten. Eerst een switch in de meterkast met daarachter een pachtpanel. Naar elke kamer gaan dan twee cat kabels die gemonteerd worden in 1 wantcontactdoos. Dus je hebt dan twee netwerkpoorten in elke kamer. Dit zou toch geen probleem moeten zijn?

Groeten,

PJ

GEEN 2 kabels gebruiken!*

Door dat je 2 kabels gebruikt maak je als het ware een "loop". Maw, switch A ziet switch B, deze forward de ARP requests weer naar alle poorten en dus weer naar A, die forward het ook weer naar alle poorten.....
(note: versimpelde uitleg)

*
behalve als je gaat kloten met link aggegration en managed switches (lees: duur)
Hij heeft alleen over 2 aansluitingen per kamer. Dus dat kan prima. Hij moet niet de 1 met de andere verbindingen, maar daar ben ik niet bang voor.

Forum m8

Senior Member
User systemen
https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-grijs-7965e-doos-100-meter.html
en klaar

Hey,

Heb de volgende opzet in gedachten. Eerst een switch in de meterkast met daarachter een pachtpanel. Naar elke kamer gaan dan twee cat kabels die gemonteerd worden in 1 wantcontactdoos. Dus je hebt dan twee netwerkpoorten in elke kamer. Dit zou toch geen probleem moeten zijn?

Groeten,

PJ
Prima idee.

Wat moet de dikte van de loze leidingen worden om daar telkens twee netwerk kabels door te laten lopen.
19mm maakt het wel makkelijker. Liefst geen flex. En alles netjes afbramen. Een trekkous is hier ook handig.

Voordeel van Cat6 is dat de omhulzing van de kabels van hogere kwaliteit is dan bij Cat5E
Die kende ik nog niet. Waar staat dat?

Cat6 heeft frequentie's van rond de 250Hz, wat voordelig is als je met meerder computers gebruik maakt van één kabel.
Als je wat??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan