1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe casefans

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door DutchLennart, 8 feb 2019.

1. DutchLennart

DutchLennart Senior Member

Sinds:
    9 jun 2016
    Hallo,

Ik heb een Fractal Design Define R6 en ik wil graag meer fans toevoegen aan mijn case.
    Nu zit ik wat te zoeken voor fans maar begrijp niet precies wat nou de verschillen zijn, en ik wordt niet echt slimmer van de reviews die ik heb gelezen.
    Ik wil goede stille fans die passen in mijn case, verder geen eisen :).

Alvast bedankt!

2. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    En de kleur? Waar wil je de fans plaatsen? Waarom wil je nieuwe/meer fans? Wat wil je eraan uitgeven? Wat begrijp je niet van de reviews? HWI heeft een wat oudere test van casefans, maar desalniettemin nog steeds interessant;
    https://be.hardware.info/reviews/7187/betaalbare-casefans-review-92-modellen-getest

Casefans zijn er in alle maten, kwaliteiten, kleuren en toepassingen. Voor ieder wat wils dus, maar iets meer info hebben we toch wel nodig om je verder te helpen ;). Een simpele vraag, ben je tevreden over je huidige casefans? Fractal design maakt wel een aantal goede casefans, de GP-12 of GP-14 bijvoorbeeld kan je dan kopen, stille en goed koelende casefans, kost iets van een 14 euro per stuk.
    https://be.hardware.info/product/297478/fractal-design-dynamic-gp-12-120mm-black

3. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
  4. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Ik heb een tip: als je stille fans zoekt, koop dan geen fans van Corsair. De airflow is goed, maar wat een herrie komt er uit!

AjHartog en LaCrimosa vinden dit nuttig.
  5. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Hetzelfde met de fans van Cooler Master, bedenkelijke kwaliteit en nogal slecht voor de oren. Maar @Flipking94 heeft de beste oplossing, imo, ga voor de fans van Fractal Design in dezelfde kleuren combinatie als die dat bij de kast kwamen, zwart frame met witte ventilator. Simpel, staat netjes, goede fans en stil.

6. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Of ga voor de ultieme oplossing van Linus:

7. mr. nice

mr. nice Senior Member

Sinds:
    27 sep 2014
  8. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
  9. DutchLennart

Sinds:
    9 jun 2016
    Bedankt voor de reacties,

Ik zal het wat beter uitleggen.
    Mijn bedoeling met meer fans is een betere airflow en lagere temps. Ik wil alleen nieuwe fans erbij doen, dus de huidige fans laten zitten. Het liefst blijf ik bij witte of zwarte fans. De prijs is niet zo belangrijk.

Ik denk dat het zo ongeveer eruit moet zien:
    Is dit een goede setup voor de fans?
    Alleen weet ik niet welke plek ik moet kiezen voor de fan op de bodem, A of B, of gelijk 2 fans doen?
    Boven B zitten 2 ssd's en 1 hdd, is dan A beter? Of omdat de videokaart naar beneden blaast is dit ook geen goede optie?
    2e53c40f-c3c4-4d34-8009-fe7e5f2b661c_LI.jpg

10. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Meer is niet altijd beter.
    Je wilt een airflow die in balans is, dus ongeveer net zo veel in als uit.
    je hebt nu 2 x zoveel intake als outtake waardoor je overdruk krijgt en de warme lucht in je kast blijft hangen.
    ik zie 2 opties;
    Alleen een extra outake fan bovenin.
    1 intake op positie A of B en 2 outake fans bovenin.
    Zou gewoon dezelfde fans nemen die je al hebt.

DutchLennart vindt dit nuttig.
  11. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Airflow in die kast is superieur te noemen tov vele andere kasten. Niet voor niets is de kast zeer geliefd hier en bij andere zelfbouwers. Moest je nu een zware waterkoeling hebben, zou ik nog advies geven voor extra fans, maar een paar extra fans hebben slechts een marginale winst. De beste combinatie, voor als je niet waterkoelt, is de combinatie die je nu hebt, 2 front intake, 1 exhaust. De rest heeft maar een paar graden meerwaarde tov deze combinatie. Linus heeft dit in het verleden eens getest;

Je hebt me nog altijd niet verteld waarom je nieuwe fans wil, voor een betere airflow en lagere temperatuur is je argument, wat bij deze dus eigenlijk ontkracht is ;). Maar waarom vind je dit noodzakelijk? Ben je niet tevreden met de huidige temperaturen of denk je dat de airflow op dit moment wordt belemmerd? Met je huidige koeler, als ik je systeem er even bij haal zou je perfecte waardes moeten halen, je hebt één van de beste koelers op de markt;
    https://be.hardware.info/usersystemen/27965/game-pc-2018

Weet ook dat meer fans in de regel betekent, meer herrie, wegens meer bewegende onderdelen, ook al zijn het stille fans. Dat is een concessie die je dus voor jezelf moet maken. Als je persé een nieuwe fan wil plaatsen, dan zou ik er dadelijk twee plaatsen, eentje op positie B, de andere bovenaan als exhaust, om nog altijd een kleine overdruk in de kast te hebben. Voordeel hiervan is dat je niet zo snel stof aanzuigt als bij onderdruk in de kast. Maar zoals wailingwimmy ook al zei is teveel overdruk ook niet goed omdat de hete lucht dan langer in je kast blijft zitten. De Fractal design casefans die ik voorstelde is dan een goede keuze, gezien je je huidige fans wil behouden. Maar ik zie de noodzaak dus helemaal niet in? Zie ik iets over het hoofd?

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
  12. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Je videokaart blaast niet naar beneden maar naar boven.

13. DutchLennart

Sinds:
    9 jun 2016
    Ik dacht zelf altijd dat meer lucht beter zou zijn, maar na het kijken van dat filmpje is dat dus niet zo. Ik ben van plan om mijn cpu binnenkort te overklokken en daarom dacht ik lagere temperaturen in de case zou dan wel beter zijn.

Ik weet niet precies met welk programma ik de temps onder load het best kan testen om te kijken welke temperaturen er worden gehaald. Onder het gamen staat er soms 85 graden maximaal (core temp), dat vind ik nogal veel, en dan lijkt me er weinig ruimte om te kunnen overklokken.

Eigenlijk best logisch :), niet over nagedacht.

14. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik gebruik meestal AIDA64 omdat je tijdens en na de stresstest alle nodige info in een garfiek kunt bekijken, alle info op 1 plek zeg maar.
    Ook is de test redelijk vegelijkbaar met realworld belasting, apps als prime95 belasten de CPU veel hoger dan je in dagelijks gebruik zult mee maken.
    En ja 85 core temp. is al hoog en dat ga je met meer airflow niet veel beter krijgen.
    Nu heb je met de dark rock 4wel al een van de beste luchtkoelers op je 8700k, dit is een heethoofd maar op stock zou dat lager moeten zijn.
    Niet toevallig al all core turbo aanstaan ?

15. DutchLennart

Sinds:
    9 jun 2016
    Ik heb geen idee, waar kan ik dit zien?

16. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    In je bios, of in een hardwaremonitor app.
    Als al je cores onder bealsting op 4,7 ghz ghz draaien staat de all core turbo aan.
    Maar is die 85 coretemp na langdurig gamen of wrijwel meteen ?

17. DutchLennart

Sinds:
    9 jun 2016
    Aida64 5 min.png

Dit is na 5 minuten aida64. Natuurlijk wordt er geen 100% van de cpu gevraagd bij het gamen, maar is dit niet alsnog wat aan de hoge kant?

Ik denk dat de all core turbo niet aan staat dan omdat er 4,3 mhz staat?

18. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    All core staat idd niet aan maar het valt me op dat de vcore met 1,35v erg hoog is, dan is 80 graden niet zo gek en eigenlijk best laag.
    Dat lijkt me eerder de reden van die hoge temp, niet je airflow.
    bij 1,35v moet de 8700k ook op 4,8 of nog sneller kunnen draaien.
    Je kan eens proberen die vcore op 1,30 te zetten en kijken hoever je komt met overclocken.
    Ook zou je een delid van je CPU kunnen overwegen, daar gaan de temps echt van omlaag en kan je dus hoger clocken.

19. DutchLennart

Sinds:
    9 jun 2016
    IMG_3422.JPG

Mijn bios ziet er nu zo uit, ik zag gelijk dat xmp niet meer aanstond, dus die heb ik aangezet, vreemd want die had ik al eens aangezet. Bij de voltages staan nogal veel opties, de core voltage staat op auto, die moet ik dan veranderen en daaronder het aantal voltage zetten? Zijn er andere opties die gelijk verandert moeten worden?

Schermopname (33).png

Nu zit ik in hwinfo te kijken en zie ik dat mijn cpu nogal veel slingert met de clocks, die van 800mhz-4800hmz gaan, klopt dit? ik heb verder niks van programma's aanstaan.

20. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    ik zou multi core enhancement en bclk aware adaptive voltage eens uitzetten.
    kijken of dat helpt.
    dat is clocks zo slingeren is normaal, dat komt door de achtergrond processen.