1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

nieuwe computer

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door taker1987, 13 mei 2019.

1. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019
    goedendag, ik heb een paar jaar geleden een computer laten bouwen door alternate aan de hand van wat ervaringen van mensen op tweakers .. dit is me niet goed bevallen en wil nu eigenlijk wel een goed werkend en stil systeem .

ik wil eigenlijk een compleet systeem zoals bijvoorbeeld de HP Omen , dit budget heb ik niet maar heb wel een paar andere alternatieven gezien bij dragon computers . deze twee die ik op het oog (zie onderin) hebben de zelfde specs maar de een heeft een ryzen 2600 en de ander is een intel 9400. nu is mijn vraag , wat raden jullie aan ? de intel of de ryzen , en of jullie een van deze twee computers aanraden ?

hebben jullie anders nog sugessties voor een compleet systeem ? mijn budget is tussen de 700 - 1000 euro . het liefste zo goedkoop mogelijk maar met veel opties . het liefste ook een nivida grafische kaart , dit omdat ik slechte ervaring heb met de amd kaarten .

alvast bedankt voor het mee denken .

https://www.dragoncomputers.eu/DRAG...0-6GB-grafische-kaart-16GB-DDR4-256GB-SSD-RGB

https://www.dragoncomputers.eu/Inte...-2060-6GB-grafische-kaart-16GB-DDR4-256GB-SSD

2. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Een systeem van een paar jaar oud zou nog prima kunnen voldoen. Wat zijn de specs?

De systemen van Dragon hebben een paar nadelen. Ten eerste het A320 moederbord met z'n ongekoelde vrm's. Zo'n moederbord moet je niet willen in een gamesysteem. Ten tweede is de voeding er eentje van erg lage kwaliteit, lage efficiëntie en altijd hoorbaar. De enige upgrade is naar de 700w versie maar daar schiet je niets mee op. Als laatste heeft de ssd een erg beperkte capaciteit. Als je €1000 te besteden hebt kan je richting de 1TB wat je bij Dragen €110 extra kost.
    Ga met het volgende lijstje naar Azerty en laat het daar in elkaar zetten. Dan heb je een kwalitatief beter systeem wat beter in balans is.
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 5 2600 Boxed € 145,95 € 145,95
    1 ASRock B450M Pro4 € 74,90 € 74,90
    1 Bitfenix Whisper 450W € 76,50 € 76,50
    1 Fractal Design Define Mini C Black € 70,00 € 70,00
    1 G.Skill Aegis 16GB DDR4-3000 CL16 kit € 71,90 € 71,90
    1 Intel 660p 1TB € 109,51 € 109,51
    1 MSI GeForce RTX 2060 Ventus OC 6GB € 366,00 € 366,00
    7 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 914,76

JB56 vindt dit nuttig.
  3. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019
    ten eerste bedankt voor je snelle reactie , dit zijn mijn huidige specs

dit is mijn huidige systeem
    lijst komt van mijn bestelling op alternate

voeding Sharkoon WPM700 Bronze 700W ATX

SSD 250GB 520/540 750 EVO SA3 SAM

D416GB 2133-15 Ripjaws 4 Red K2 GSK

intel Core i5-6500 3200 1151 BOX

Seagate 1TB ST1000DM003 7200 SA3

XFX 8GB D5 X R9 390X DD R

Sharkoon DG7000 red ATX

MS Windows 10 HE 64b Alternate NL

Asrock Z170 Gaming K4 Z170

Asus BC-12D2HT Silent 12x SA BD bk R

met de asrock moederbord heb ik in het begin al problemen gehad omdat die niet was geupdate naar de nieuwe versie waardoor windows nogal raar deed, (na de update was dit opgelost ) daarnaast is mijn grafische kaart nogal erg aan de horige kant bij zware games , en kan ik veel spellen niet draaien omdat de kaart dan enorm heet word en veel lawaai maakt , dit kan misschien ook komen omdat mijn procesor de standaard koeler heeft in plaats van bijvoorbeeld cooler master , dit was destijds een erg stomme fout , maar ben ook echt wel een leek op dit gebied .

het moet voor mij eigenlijk een soort console zijn , plug en play zonder al te veel poes pas . het is dat bepaalde games niet op de console zijn en daarom dus echt een goede game pc wil .. dit zijn vooral games zoals de total war serie en bijvoorbeeld planet coaster en de toekomstige planet zoo .

dan nog de vraag, de intel of de ryzen van amd ?

4. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Ryzen want met Intel kom je niet uit met je budget. Dan ben je minstens €200 meer kwijt wat van de videokaart af gaat. De i5-9400F kan je nauwelijks een optie noemen want presteert gelijk aan Ryzen. Dan ben je beter af met AMD en de upgrademogelijkheden die eraan zitten te komen.

R9 390X verbruikt nogal wat stroom. Daar moet de koeling in de behuizing wel op aangepast zijn. Als dat niet het geval is kan het idd te warm worden.
    XFX zijn nooit stille kaarten geweest en Sharkoon WPM nooit een goede voedingen.
    Non K cpu op een Z170 bord is ook een vreemde keuze geweest. Maar goed, dat is allemaal geneuzel achteraf.

5. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019

heb je anders nog aanraders kwa vaste systemen ? ik vind die game pc zaken allemaal zo raar omdat je daar nog veel zelf in kan aanpassen zoals bij dragon computers of gamepc.nl

6. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Prebuilds raad ik niet aan omdat ze slecht te upgraden zijn en er is altijd wel ergens op bespaard. Klein ssdtje, OEM videokaart met slechte koeling en een hoop geluid, matige voeding, matige koeling en er komt software mee waar je meer last dan profijt van hebt. Azerty een systeem in elkaar laten zetten is echt de beste optie. Daarmee krijg je het meeste waar voor je geld.

JMM en taker1987 vinden dit nuttig.
  7. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019

oke, dan ga ik daar morgen is kijken . bedankt voor nu voor je uitleg , zal morgen even wat in elkaar plaatsen en zal dan mijn lijstje hier plaatsen . zal het ongeveer baseren op het lijstje wat hier boven van jou staat .

8. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019
    450 watt is dat genoeg ? is dit systeem verder ook een beetje toekomstig gericht ? daarmee bedoel ik met name de games van nu op ultra draaien zonder problemen (op 60fps 1920x1080 scherm )

ik heb de hp omen in werking gezien en dit was echt een geweldig systeem met bijvoorbeeld planet coaster of games die een wat slechtere optimalisatie had , deze hp omen blijft gewoon stil zijn werk doen en word amper echt warm . wel zet ik altijd standaard vsync aan in games om te voorkomen dat die boven de 60 fps schiet , wel wil ik eind dit jaar tijdens een black friday sale ofzo even kijken naar een 144hz scherm .

maar hoe moet ik deze setup zien , koel , stiller en krachtiger neem ik aan ?
    en bij de ryzen , moet de boxed koeler niet vervangen te worden ?

9. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Welke HP OMEN?
    OMEN systemen heb je van €1300.- tot €5000.-, je kan met jouw budget in de buurt komen van de OMEN van €1300,- maar dan houd het wel op.
    Anders even door sparen, en het systeem kopen wat je geweldig vind.

10. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019

gaat om de versie met de 1070 erin , weet even niet welke het is , maar kwa hardware is die best wat verouderd en vind ik het voor nu nog best veel geld voor wat erin zit . als ik het zelfde systeem ongeveer zou kunnen bouwen voor de helft minder zou dat al behoorlijk schelen , in plaats van de 1070 de 2060 bijvoorbeeld , en een wat nieuwere procesor om wat toekomst gerichter te zijn .

mijn eisen zijn dan voor namelijk alles op ultra kunnen draaien op 1920x1080 60 fps (toekomst 144hz) een stille pc in zware load en die goed zijn koeling kwijt kan .. rgb ledjes is bijzaak maar zou wel vet zijn met een open kast en ledjes die je dan ziet van de hardware . maar in de rgd kan ik prima op inleveren als een dichte kast bijvoorbeeld een betere airflow heeft .

11. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Het is zo dat mensen een voeding in een PC stoppen die vaak te veel kan leveren. Die 450W kan het wel aan.

Daarbij geef je aan om op 1080p op 144Hz te willen gaan gamen. Dit zal dan met een 2600 lastiger worden dan met een Intel CPU. Al betaal je wel meer geld bij Intel en valt het allemaal buiten je budget.

Waar ik ook benieuwd naar ben is dat eventueel onderdelen van je huidige PC mee wilt nemen naar je nieuwe PC? En dan het ook zelf gaat bouwen, of wil je het laten bouwen door een webshop?

12. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019

ik zou wel wat mee willen nemen naar het nieuwe systeem zoals mn hdd bijvoorbeeld , verder heb ik geen idee wat eigenlijk echt mee kan naar het nieuwe systeem.

13. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Andere optie zou kunnen zijn dat je je huidige pc in zijn geheel verkoopt en zo je budget kan oprekken?
    (natuurlijk moet je dan wel extra spaargeld hebben waar je enkele weken mee kan schuiven OF zonder pc zitten)...

14. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019
    ik was nog even vergeten te vermelden dat ik zelf bouw niet zelf doe maar zal laten doen door een (web)winkel ook maakt het me niet uit of het een compleet systeem is of juist een zelfbouw systeem is . ik kan opzich prima nog even gamen met mijn huidige systeem dus om eventueel te wachten tot eind augustus begin september is geen probleem ..

ook hoor ik her en der verhalen om te wachten op de ryzen 3000 serie die over 3 week word aangekondigd .
    kwa games zal het er meer om gaan dat ik in de toekomst planet zoo kan draaien en anno 1800 /transport fever 2. shooters zoals bf5 speel ik wel op de console , maar de pc zal toch meer gebruikt gaan worden voor rpg,s en strategische/building games ,

maar is de 2060 een beetje te vergelijken met de 1070 of meer met de 1080 ?

15. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    @Martien Broekhuizen Ik denk dat je hierboven verkeerd gequote hebt...
    Betreffende de 2060 ligt (volgens mij) in lijn met performance van 1070… Puur voor gaming is zeker ryzen 3k een interessante optie om op te wachten ALS het kan.

JMM vindt dit nuttig.
  16. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Als dat al klopt,houdt dan het woordje "aangekondigd" in de gaten.
    Met aangekondigde cpu's is het moeilijk spelen,wat beschikbaar is gaat beter lukken,en dat gaat voor de 3000 serie nog wel minimaal een maandje of twee duren.

17. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    @Martien Broekhuizen: Zoals quiller al voorstelde lijkt mij wachten op de nieuwe Ryzen 3000 zeker het overwegen waard want die cpu's beloven zeer goed te presteren....volgens de reeds gelekte geruchten zelfs beter dan de huidige Intels.....Eigenlijk zijn de Ryzen 2000 series nu al outdated.

Als ik zo naar je systeem specs kijk kan je volgens mij daar nog makkelijk ff verder mee tot die Ryzen 3000 effectief te koop is, om dan pas een (Wijze) beslissing maken. ;)

18. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019
    ik kan zeker nog wel even ermee gamen hoor , dat is het probleem ook zeker niet :p maar ben meer even wat toekomst gerichter aan het kijken .. want zoals anno 1800 kan deze pc niet aan en planet coaster loopt ook best zwaar op medium als het park aardig vol is ... dit wil ik allemaal voorkomen in mijn nieuwe systeem en met planet zoo als game die dit jaar uitkomt . moet eigenlijk dus echt een goed systeem zijn , en even doorsparen is zeker niet verkeerd , want dan kan mn budget misschien ook even iets hoger worden bijgesteld ;)

19. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Weet niet of je nog ff kunt doorbijten, gezien je tekortkomingen in die specifieke games maar als het kan, toch ff wachten op die Ryzen 3000...zeker als die games zwaar op de cpu leunen.

20. taker1987

taker1987 Member

Sinds:
    13 mei 2019
    haha ik kan wel even wachten tot september ofzo :p