1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe Kaby Lake HTPC

Discussie in 'Home Theater en HTPC's' gestart door darthf1, 22 jan 2017.

1. darthf1

darthf1

Sinds:
    28 jul 2012
    Beste HWI'ers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een HTPC van +- €500 die:
    • Windows draait
    • mijn Pi2 moet vervangen qua media center afspeelmogelijkheden (Kodi)
    • hardwarematige encoding biedt voor HVEC, x256, 10bit etc.
    • mijn Synology 413J moet vervangen op het gebied van download taken (Couchpotato, Sonarr, NZBGet etc.)
    • gebruik maakt van de Synology 413J als fileserver
    • kan dienen als systeem om Steam naar de streamen (heb een aparte game PC met steam)
    • Super stil is
    • Niet teveel stroom verbruikt (twijfel nog tussen 24/7 of dat ik deze snachts uit zet, maar deze gaat vanzelf (?) in slaapstand wanneer niet gebruikt?)
    HDMI 2.0 is voor mij geen must. Mijn TV (Samsung UE46F7000) is net een paar jaar oud en is 1080p, en mijn HDMI receiver (Onkyo TX-SR607) gaat ook niet hoger dan Full HD. Mochten deze apparaten in de toekomst vervangen worden en HDMI 2.0 (2.1, 2.2?) compatible zijn, dan is het plan om daar een low-profile videokaart in te prikken om de aansluitingen alsnog te krijgen. Dit natuurlijk mits het systeem tegen die tijd nog genoeg performance heeft. De HTPC moet passen in de de TV meubel die ik nu heb, in het gat van 54cm breed en 20cm hoog. En het apparaat wordt met een internetkabel aangesloten.

Onderstaand is de build die ik tot nu toe heb. Daarbij heb ik zelf de volgende opmerkingen/vragen:
    • Voeding is niet modulair. De Corsair SF450 is dit wel maar is ook gelijk 40 euro duurder. Wat denken jullie? Zijn er "Stillere" opties? Volgens deze berekening heb ik 170W nodig.
    • Over het moederbord ben ik het nog niet eens. De enige eisen die hieraan gesteld worden zijn mITX, HDMI en een M2 slot voor de SSD. Zijn hier geen goedkopere alternatieven voor? Moet ik kiezen voor een nieuwere chipset?
    • Wat kan ik nog doen tegen de geluidsproductie? Moet er een custom cpu koeler op? Of is het zoals het nu is al 'onhoorbaar'?
    • Wat vinden jullie van deze behuizing? Ik vind het lastig om geschikte modellen te vinden die plat neergelegd kunnen worden. Deze case ziet er leuk uit maar biedt wellicht teveel opties voor hetgeen ik er mee wil.
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Crucial 8GB DDR4-2133 CL15 € 49,95 € 49,95
    1 Intel 600p 128GB € 61,95 € 61,95
    1 Intel Core i3 7100 Boxed € 124,95 € 124,95
    1 MSI B150I Gaming Pro € 93,90 € 93,90
    1 Sharkoon SilentStorm SFX 350W € 48,95 € 48,95
    1 SilverStone SST-RVZ02B Black € 87,64 € 87,64
    6 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 467,34

Laatst bewerkt: 22 jan 2017
  2. wwter

wwter Senior Member

Sinds:
    20 nov 2014
  3. darthf1

darthf1

Sinds:
    28 jul 2012
    Bedankt voor je suggestie. Ik ben niet bekend met zulke bordjes waar de cpu op zit vast gesoldeerd. Hoe verhoud deze zich qua performance tegen een I3? Is deze ook geschikt voor wat zwaardere taken?

Qua prijs is deze natuurlijk zeer interessant. Aandachtspunt is dan dat er geen M2 SSD op past, maar een sata SSD kan natuurlijk ook.

4. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Misschien zoiets:
    1 Crucial Ballistix Sport LT Red 8GB DDR4-2400 CL16 € 49,99 € 49,99
    1 In Win Chopin Silver € 93,00 € 93,00
    1 Intel 600p 256GB € 96,95 € 96,95
    1 MSI B250I Gaming Pro AC € 114,60 € 114,60
    5 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 479,49
    Behuizing is zeer fraai met geïntegreerde SFF-voeding, maar biedt geen ruimte voor een videokaart.
    Een 128Gb nvme-SSD heeft te weinig memory chips om snel te zijn. Sowieso lijkt mij nvme voor een HTPC die veel aanstaat niet nodig, maar de meerprijs is beperkt.
    Het B250-moederbord heeft het voordeel dat 2400Mhz memory wordt ondersteund, waar de igpu waarschijnlijk ook baat bij heeft.
    Van dit moederbord is zeker dat het M.2 ondersteund, zie: https://www.msi.com/Motherboard/B250I-GAMING-PRO-AC.html#productFeature-section
    Van de MSI B250i non-gaming kan ik niet vinden of er een M.2 slot op zit.
    Iets duurder, maar met 2x Intel Nic en 2x HDMI wellicht ook interessant is de ASRock: https://nl.hardware.info/product/378881/asrock-h270m-itxac
    Een enkele memory module is iets zuiniger en je behoud de upgrade mogelijkheid.
    Qua cpu ook nog getwijfeld over de pentium 4560 die tegenwoordig ook hyperthreading heeft, maar ook de iets langzamere HD610 igpu.

PS: bedenk dat je met een H110/B150-moederbord de laatste bios versie nodig hebt als je een Kaby Lake cpu wilt gebruiken.
    EDIT: Link naar behuizing: https://www.inwin-style.com/en/gaming-chassis/Chopin

5. darthf1

darthf1

Sinds:
    28 jul 2012
    Bedankt! Ik ga even verder kijken naar je configuratie. Zeker interessant dat er een ingebouwde voeding in zit, jammer van het ontbreken van een slot voor eventuele videokaart. Is het syteem met alle nieuwere spec's niet overkill voor hetgeen wat ik er mee ga doen? Bijv is 128GB voldoende, ongedacht een kleinere meerprijs. Ik heb een NAS met 9TB staan op het moment. En wat is het voordeel van de upgrade naar een "duurdere" B250 chip? Waar ga ik het verschil in geheugen snelheid merken?

Ik heb nog gekeken naar een configuratie icm de J3455-ITX en dan kom ik op zoiets uit, al moet ik nog kijken naar performance verschillen:
    1 Adata Premier SP550 120GB € 55,00 € 55,00
    1 ASRock J3455-ITX € 95,50 € 95,50
    1 Crucial 8GB DDR3L-1600 CL11 € 44,01 € 44,01
    1 Sharkoon SilentStorm SFX 350W € 48,95 € 48,95
    1 SilverStone SST-RVZ02B Black € 87,64 € 87,64
    5 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 331,10

6. pizzaman

pizzaman

Sinds:
    15 jul 2009
    Het geluid gaat komen van de cpu koeler en voeding. Van beide heeft hardware.info recente reviews, maar kan zijn dat die alleen in het magazine staan. In ieder geval zijn passieve voedingen niet de moeite.

Omgekeerd kan de behuizing het lawaai weer dempen, ook daar zie reviews voor een stille behuizing.

Ten slotte zou ik ook nadenken over de plaatsing. Voldoende airflow en niet te veel versterking van lawaai?

Maar al met al verwacht ik sowieso dat je niet heel veel last zult hebben van lawaai zonder videokaart of harddisk.

Zelf heb ik ook een i3 in mijn htpc en die extra power is toch regelmatig best handig. Maar hier wordt de htpc dan ook heel intensief als een soort tablet gebruikt en voor downloaden, server, wat simpele fotobewerking, etc.

7. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Kaby Lake is een video-decoder met ondersteuning voor 10-bit HEVC en VP9: https://nl.hardware.info/reviews/69...e-met-vleugels-ondersteuning-voor-hevc-en-vp9

Of 128Gb storage voldoende is hangt af van hoe je je HTPC en NAS gebruikt. Voor Windows en Kodi is het ruim voldoende. Wellicht wil je je HTPC/Kodi gebruiken als muziekserver, omdat die aangesloten is op je receiver. Qua storage is dat wel mogelijk en wellicht kun je (afhankelijk van je gebruik) je NAS dan schedulen, dat die alleen s'avonds aanstaat als je toegang wilt hebben tot je filmcollectie. Kortom: zonder glazen bol is die vraag niet te beantwoorden.

Het voordeel van het nieuwere B250-moederbord is dat je altijd over de juiste bios beschikt. Een B250-chipset ondersteunt ook 2400Mhz geheugen. Bij AMD heeft de interne gpu veel baat bij een hogere kloksnelheid en levert het meer fps op. Bij Kaby Lake komen ook steeds meer benchmarks, dat er in sommige situaties een leuke winst (fps) te behalen valt.
    De verschillen zijn verder gering: http://ark.intel.com/compare/90592,98086

Ik verwacht dat je met een i3 7100 wat oudere games en lichtere games (csgo) niet hoeft te streamen, maar gewoon kunt spelen.

8. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Alleen dat downloaden snap ik niet zo. Met Kodi kan je alles streamen. Dan heb je genoeg aan een Android TV kastje van 25 euries. Heb je alleen geen steam.

9. wwter

wwter Senior Member

Sinds:
    20 nov 2014
    Op papier (bechmarks) is ie uiteraard een stuk langzamer dan een i3, maar voor alle GENOEMDE taken is ie méér dan geschikt, en vele malen sneller dan je Synology.

Doet hetzelfde voor een fractie van het geld, en gegarandeerd stil. Ik zou me er in ieder geval verder in verdiepen. Had je al reviews gelezen?

laat weten wat je vindt:

(ik wil binenkort mijn systeem upgraden naar dezelfde namelijk)

edit:

Misschien is het dan ook leuk om de voeding zo zuinig mogelijk en passief te houden, met bijvoorbeeld een picopsu. Verbruikt minder, en is ook 100% stil:

https://nl.hardware.info/product/268717/mini-box-picopsu-power-kit-80-+-60w-adapter

Laatst bewerkt: 23 jan 2017
  10. robbee

robbee

Sinds:
    23 jul 2014
    Ik zou in een htpc altijd voor een pico gaan (of een hdplex oid). Vermogen is geen probleem, ik power er zelfs een i3 + 1050ti mee, al moet je dan wel de juiste brick hebben.

11. wwter

wwter Senior Member

Sinds:
    20 nov 2014
    en puur uit interesse:

waarom wil je de download taken eigenlijk overhevelen van je NAS naar je HTPC? Voldoen de synology opeens niet meer? heb je veel sneller internet gekregen ofzo? Bij mij draait sonarr en de rest gewoon nog prima op mijn synology, maar ik heb dan ook maar 30mb internet....

12. darthf1

darthf1

Sinds:
    28 jul 2012
    Waar ik mee zit is dat deze waarschijnlijk nu inderdaad aan mijn eisen voldoet, maar als ik in de toekomst wat leuke dingen vindt om te doen dat hij dan tekort komt. Ik zit nu te denken aan het draaien van een webserver (nu nog op de Synology), wellicht het tijdelijk draaien van een dedicated gameserver en/of het streamen van video's. Wellicht ga ik het doen, wellicht niet, maar ik denk er even over na.

Heb je geen problemen met je pico? Ik lees op het internet dat veel mensen issues hebben maar moet je nog verdiepen of dit generieke issues zijn en ook voor mij zouden gelden.

De reden is dat die Synology niet meer vooruit te branden is. Sonarr kan ik gerust 5 minuten wachten voordat mijn browser een interface heeft getoond, en de Synology interface is ook rete traag. Voor het transporteren van bestanden via het netwerk is hij nog wel prima geschikt. Destijds heb ik ervoor gekozen voor een budget versie omdat ik "toch niet veel functionaliteiten zou gebruiken" en daar heb in nu spijt van. Daarom zit ik nu ook meer te neigen voor een I3 ipv die ingebakken CPU. Een ingebakken CPU bespaart nu geld maar op lange termijn ga ik meer plezier hebben van die I3.

13. robbee

robbee

Sinds:
    23 jul 2014
    Het scheelt wel of je een pico van mini-box neemt of 'whitelabel' aliexpress troep. Ik heb zelf de 160-XT van mini-box met hun 192w brick. Grote voordeel is dat hij 12v als input heeft, en eigenlijk dus enkel de 5v en 3.3v rail moet reguleren. Veel werk moet hij dus niet doen, dat doet de AC-DC brick al voor hem.

14. darthf1

darthf1

Sinds:
    28 jul 2012
    Bedankt voor alle reacties tot dusver, dit is was ik nu heb staan:
    1 Be quiet! System Power 8 400W € 40,99 € 40,99
    1 Crucial Ballistix Sport LT 8GB DDR4-2400 CL16 € 49,99 € 49,99
    1 Fractal Design Core 500 Black € 57,89 € 57,89
    1 Intel 600p 256GB € 96,95 € 96,95
    1 MSI B250I Gaming Pro AC € 113,92 € 113,92
    6 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 484,69

Ben voor een compactere kast gegaan, waardoor ik ook een ATX voeding heb moeten uitzoeken ipv een SFX. Vanwege het B250 moederbord voor DDR4-2400 geheugen gegaan. Vanwege het beschikbare budget en toekomstige handigheid voor een 256GB SSD gekozen.

Voor 499 bij een winkel te koop. Ik slaap er nog een paar nachtjes over en dan ga ik de bestelling maar plaatsen :)

Laatst bewerkt: 24 jan 2017
  15. evm

evm

Sinds:
    21 apr 2016
    @darthf1 wat is je ervaring inmiddels met deze setup?

16. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Zou je niet een G4560 overwegen? Vrijwel gelijke prestaties voor minder dan de helft van het geld. En verder dezelfde voordelen die kaby lake biedt voor htpc's.

17. evm

evm

Sinds:
    21 apr 2016
    Bedoel je dat deze ook 265 hvec encoding op hardware matig niveau kan verwerken?

18. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    evm vindt dit nuttig.
  19. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik zie nu pas dat TS al in januari een besluit heeft genomen over z'n configuratie :D.

20. evm

evm

Sinds:
    21 apr 2016
    Ja vandaar dat ik benieuwd ben :). Zit zelf aan een nuc te denken. Die nieuwe i3 voor kobi met 4K:60fps:HDR streaming.