1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe laptop, of toch even wachten?

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door r0xz, 2 jul 2018.

1. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Hoi hw.info leden,

Ik heb een macbook pro 10.1 waar ik nog met plezier mee internet. (en wat gebruikelijke apps)
    Laatste tijd overdenk ik wel eens een nieuwe laptop aan te schaffen. Ik vraag me echter af of de huidig te kopen cpu's en ram in laptops echt /veel/ sneller zijn.

Wat ik nu heb:
    - "Ivy Bridge" quad core 2,6 GHz Intel Core i7 (I7-3720QM)
    - 8 GB 1600 MHz DDR3
    - 512 GB SSD met 390/440 MB/s
    - GeForce GT 650M
    - 15.4 inch Retina display met 2880 x 1800 pixels
    etc.

Ik overweeg de laatste macbook pro op de https://apple.nl pagina.
    Ik vraag mij af, of ik wellicht beter een paar maanden kan wachten zodat ik een beter deal kan slaan? Dus mijn vraag: zien jullie iets gebeuren in hardware-landschap op het moment?

Ik weet verder niet welke cpu erin zit(staat ook niet op de apple site volgensmij), maar dat weten jullie denk wel?

Dank,
    R0xz

2. gamer dénis

gamer dénis Senior Member

Sinds:
    8 dec 2007
    waar ga je de laptop voor gebruiken? om wat te internetten en wat apps te draaien zal je niet veel verschil merken verwacht ik....

3. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Ik heb nog even de specs van de op de website staande MacBook pros opgevraagd:

15-inch MacBook Pro zonder Touch Bar en Touch ID:
    i7 6700HQ, 6820HQ, 6920HQ) ("Skylake”), (2,2; 2,5;2,8 GHz)
    of
    15-inch MacBook Pro met Touch Bar en Touch ID:
    i7 7700HQ, 7820HQ, 7920HQ) ("Kaby Lake”), (2,8;2,9 en 3,1GHz)

Ja, wat doe ik zoal eigenlijk... veel tegelijk.., ik hou wel van snelheid trouwens.
    Ik vind dat alles breed mogelijk moet blijven, ook zwaardere apps, al gebruik ik die waarschijnlijk niet zomaar elke dag weer.
    - internet: safari, firefox, textual, transmissionbt, SABnzbd, etc.
    - apps: van alles wat ik tegenkom (geen photoshop(te moeilijk) of hele grote programma's zoals final cut pro)
    - media: VLC(full HD, ultra HD etc.), clementine, VOX, etc.
    - games moeten eigenlijk gewoon mogelijk zijn wanneer ik een langs zie komen...
    - ik vergeet vast nog wat

Verwacht iemand hier dat ik beter kan wachten op een volgende macbook pro? (zal die een grote stap voorwaarts zijn als het gaat om snelheid?)

4. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Voor wat je omschrijft qua gebruik spreek je eventuele extra snelheid toch niet aan.

Ja, het is marginaal allemaal wat sneller en wat zuiniger. Maar de laatste grote verbetering was in 2011 met de introductie van Sandy Bridge.

Een MBP koop je voor de looks, het OS of het beeldscherm (16:10!!). Voor snelheid kun je hetzelfde voor minder krijgen in een windows laptop.

5. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Errrr.... i doe geen windows meer. macOS of Linux hier.

Als tweede optie naast macbook had ik deze nog gevonden: (misschien kan iemand zich daar zijn mening ook over delen :) )
    - Entroware Zeus (heeft deze w'el een echt verschilmakende cpu?) (en heeft 4k scherm, fun!!)
    - System76 Bonobo workstation(heeft een hoge cost on delivery van VS->EU volgensmij... dus die gaat over)

Dank,

6. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Nee, voor dat soort gebruik zal je nooit verschil merken, je huidige processor (en ram) is nog ruim snel genoeg.

Op elke Windows laptop kan je natuurlijk gewoon Linux zetten. Een specifieke Linux laptop kopen lijkt me geen geweldig idee. Wel even uitzoeken hoe het dan met garantie zit. Ik weet dat sommige fabrikanten al moeilijk doen als je een andere Windows installeert.

7. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Was er trouwens geen bedrijf dat een macbook kopie maakte jaren geleden? Bestaat dat nog?
    En bedankt jullie all drie! Iemand nog iets toe te voegen?

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Dan zit je duidelijk bij de verkeerde fabrikant. Lenovo verzocht mij vooral m'n HDD thuis te houden toen ik m'n Thinkpad eens opstuurde. Dus die hebben zelfs geen enkele optie om te zien welk OS ik draai.

9. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Klopt, en volgens mij kunnen ze wettelijk ook helemaal niet eisen dat je hun versie van Windows er op laat staan, maar ja, dan krijg je discussie's die je waarschijnlijk toch niet gaat winnen zonder er een rechtzaak van te maken.
    Dan kan je beter een fabrikant uitzoeken waar ze er niet moeilijk over doen. ;)

Je zou natuurlijk ook een image van die windows kunnen maken, en die er weer terug op zetten.

Laatst bewerkt: 3 jul 2018
  10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ik had helemaal geen OS meer op de HDD. Tevens m'n SSD en ODD en accu ook thuis gehouden :p

Ze doen daar ook als service een nieuw dopje op de trackpoint :D

11. OchHanz

OchHanz Senior Member

Sinds:
    22 apr 2017
    , de matebook x pro word aangehaald als een goed alternatief. Mooi 3:2 scherm, vergelijkbaar design, goede touchpad, goede batterijduur, snel (ook een goede gpu voor een ultrabook/macbook-pro achtige laptop) etc. Enigste probleem is beschikbaarheid.

Dell xps schijnt kwalitatief vergelijkbaar te zijn, ziet er qua design natuurlijk anders uit, maar helaas een 16:9 scherm net als Asus Zenbook en HP Spectre/Envy etc.

Er zijn ook wat Chinese clones van de Macbook, stuk goedkoper maar kwalitatief (waarschijnlijk) minder en volgens mij ook 16:9 schermen.

12. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Mijn huidige macbook (en die in de apple webshop op het moment), hebben beide een 16:10 scherm.
    Die HUAWEI klinkt voor mij als niet interessant. (te klein scherm, heeft maar een 3k scherm, maar max 16 GB(en 2133MHz) ram + komt met windows)

Ik zag dat de HUAWEI met een Kaby Lake processor komt. Kan iemand mij als niet wetende vertellen of er een groot verschil zit tussen een Coffee Lake en Kaby Lake.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Welke CPU vs welke CPU exact?

14. OchHanz

OchHanz Senior Member

Sinds:
    22 apr 2017
    , dan installeer je er toch gewoon Linux op?
    Verschil tussen cpu generaties is meestal klein bij Intel met uitzondering van 8 gen (quadcore u cpu's en hexacore hq cpu's etc).

15. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Bootcamp bedoelt u? Nee ik wil graag macOS blijven gebruiken als basis, en een laptop ernaast met Linux erop (ik heb macOS opnieuw geïnstalleerd, en een nieuwe macbook lijkt voorlopig niet nodig nu ie weer wat sneller is geworden).

Er is dus wel een verschil merkbaar van quad naar hexa cores?

"Welke CPU vs welke CPU exact?"
    Ik zou zelf zo niet weten, al die getallen en specs. maken het eerlijk gezegd alleen maar onduidelijker.

Zou iemand hier misschien willen kijken de site https://laptopzelfsamenstellen.nl en een samenstelling maken ?
    Ik zou graag willen weten welke config daar mij het meest zal geven voor het betaalde bedrag. (merk op: er zijn vele basis configuraties in hun segmenten en toevoegingen mogelijk)

Alvast dank,

16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    In windows gewoon een kwestie van win+pause/break en het staat er gewoon...

17. OchHanz

OchHanz Senior Member

Sinds:
    22 apr 2017
    , dual (2) naar quad (4) is dubbel zoveel cores, en quad naar hexa (6). Het hangt af van de applicaties die je gebruikt of je dat merkt en hoeveel je op de achtergrond hebt draaien. Denk dat een recente quad core snel genoeg is voor jou.
    Zelf zou ik even wachten tot Apple zijn Macbook Pro reeks heeft geupdate (volgens mij bieden ze nog niet van 8ste generatie aan). Overigens is die gpu die ze nu erin doen volgens mij niet veel sneller dan degene die je al hebt, dus je zou alleen voorruit gaan met de cpu.

18. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
    Bedankt OchHanz!
    iemand die het nog durft een samenstelling te maken op laptopzelfsamenstellen.nl ?

19. r0xz

r0xz Member

Sinds:
    25 jan 2010
  20. OchHanz

OchHanz Senior Member

Sinds:
    22 apr 2017
    , hmm het is een snelle laptop maar niet echt een laptop voor op schoot. Ik denk dat ik in jouw geval zou gaan voor een relatief lichte game laptop (hoeft er niet perse als een gamelaptop uit te zien) of iets als een Dell XPS (1050 Ti gpu) en er gewoon Linux op installeren. Je kunt altijd nog zoeken op het internet als je twijfels hebt of een laptop lekker werkt met Linux, voor bijv de XPS of Thinkpad modellen zullen er vast wel meer mensen die er Linux op installeren.

Anyway, misschien is dat wat voor je?:
    https://nl.hardware.info/product/482551/dell-xps-15-9570-cnx97002
    https://nl.hardware.info/product/468449/msi-gf63-8rd-050nl

Of als je wat meer budget hebt:
    https://nl.hardware.info/product/483987/lenovo-thinkpad-x1-extreme-20mf000tmh