Nieuwe monitor (full hd of 1920x1200)

MarijnP

Senior Member
User systemen
Een maand of wat geleden heb ik een nieuwe pc aangeschaft. Het plan was om het nog een aantal jaar vol te houden met mijn huidige (+- 10 jaar oude) monitor (een Samsung SyncMaster 2443BW), en vervolgens bij de upgrade van de videokaart (een 5600xt) eventueel over te stappen naar een WQHD monitor.

Vlak na aanschaf van de PC begon de SyncMaster echter kuren te vertonen. De DVI ingang is niet helemaal meer in orde. Ik maak daarom nu gebruik van een HDMI --> VGA adapter zodat ik gebruik kan maken van de VGA ingang. Dat is echter zonde, aangezien dat ten koste gaat van het signaal (al moet ik zeggen dat ik daar niet zo veel van merk). Bovendien is het denk ik afwachten totdat ook de VGA ingang het begeeft.

Een nieuw monitor aanschaffen ligt dus voor de hand. Gezien mijn videokaart wil ik het qua resolutie houden bij een full hd of 1920x1200 scherm. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar laatsgenoemde resolutie; ik vind de extra rij pixels wel fijn.

Omdat ik de kans nog steeds groot acht dat ik op middellange termijn alsnog naar WQHD overstap, ben ik van plan om nu een instapmodel monitor aan te schaffen. Het aanbod is echter zo groot en de eigenschappen van de monitoren zijn zo talrijk, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Hulp zou dan ook op prijs worden gesteld.

Aangezien ik een AMD videokaart heb, wil een monitor met Freesync. Als ik in de HWI database op de resolutie 1920x1200 met freesync zoek, zijn er vrij weinig opties. Volgens de review is de Iiyama ProLite XUB2395WSU niet primair bedoeld voor gaming, maar er op zich wel voor geschikt. De prijs is ook prima. Is dit een redelijke keuze voor de komende paar jaar? EDIT: ik zie nu wel dat hij wat kleiner is dan mijn huidige monitor (22,5 inch vs 24 inch). Op basis daarvan valt hij af.

EDIT: De Iiyama ProLite XU2595WSU-B1 is ook een optie, maar niet door HWI gestest. Ik zal nog even zoeken naar andere reviews.

In het full hd segment is het aanbod aan freesync monitoren overweldigend. Ik heb er een paar in een wensenlijst gezet en wat reviews gelezen, maar (zoals gezegd) vind ik het erg lastig om alle resultaten tegen elkaar af te wegen. Hebben jullie tips wat dit betreft?

Alvast dank voor jullie hulp

AantalCategorieProductPrijsSubtotaal
1MonitorAOC 24G2U€ 189,00€ 189,00
1MonitorAOC G2590PX€ 219,00€ 219,00
1MonitorAOC G2590VXQ€ 129,00€ 129,00
1MonitorAsus TUF Gaming VG249Q€ 229,00€ 229,00
1MonitorIiyama G-Master GB2560HSU€ 199,00€ 199,00
1MonitorIiyama ProLite XU2595WSU-B1€ 185,32€ 185,32
1MonitorIiyama ProLite XUB2395WSU€ 159,00€ 159,00
7 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 1.309,32

Flipking94

Senior Member
User systemen
1980x1200 is meestal wat duurder. De naar mijn mening beste monitor hierin is de dell ultrasharp 2415 en daar zou ik dan persoonlijk ook voor gaan. Zeer goede kleurechtheid en contrast, goede kijkhoeken en prima voor een game op te spelen met de lage responstijden. Echter wel geen amd freesync. Hier de review:
https://be.hardware.info/monitoren.8/dell-ultrasharp-u2415.270190

Een andere goede monitor is de AOC 27G2U, wel wat groter en geen 16/10 beeldverhouding zoals je voorkeur heeft, maar deze heeft wel amd Freesync en 144Hz verversingssnelheid. Jij hebt die ook in je lijstje zitten, maar dan het 24" model:
https://be.hardware.info/monitoren.8/aoc-27g2u.521441

Voor FullHD zijn dit mijn twee go to monitoren wegens het contrast, de uniformiteit, de kleurechtheid en de lage responstijd. Maar zo heeft ieder wel zijn voorkeuren. Ik raad je aan, indien mogelijk, eens een aantal schermen in de lokale elektronicazaak te bekijken, dan krijg je pas een duidelijk beeld van wat je koopt :).

MZw

Senior Member
User systemen
Ik zou direct een WQHD-monitor met Freesync aanschaffen en daar voorlopig even in Full-HD resolutie op gamen met je oude videokaart.
De extra pixels in de hoogte van een 1920x1200 monitor zijn inderdaad handig en wordt daarom vooral zakelijk veel gebruikt, daarom ook weinig keus in Freesync.
Met de keuze voor WQHD (2560x1440) heb je wel weer veel keus in Freesync, bijvoorbeeld deze 75Hz niet in hoogte verstelbare 27" WQHD IPS-monitor met Freesync die scherp geprijsd is:
https://nl.hardware.info/monitoren.8/philips-e-line-275e1s.537951
https://www.philips.nl/c-p/275E1S_00/lcd-monitor

MarijnP

Senior Member
User systemen
Dank voor jullie reacties.

Dat je een WQHD scherm kan gebruiken voor full hd heb ik me totaal niet gerealiseerd. Dat is dan inderdaad verreweg de beste optie.

@MZw: het door jou genoemde model is inderdaad scherp geprijsd. Nu ik dit scherm niet binnen twee/drie jaar hoef te vervangen mag het echter ook wel wat duurder. Zou je, met dat in het achterhoofd, een ander scherm aanraden?

Ik zal zelf ook nog even kijken naar een aantal reviews.

MZw

Senior Member
User systemen
Ik zou tussen onderstaande schermen een keus maken: https://nl.hardware.info/vergelijking/producten/564899-374615-564897-560733-564893-564551
Let ook op persoonlijke voorkeuren: HDR?, Curved?, dunne schermranden, garantie, etc.
Snelste beeldscherm is waarschijnlijk de LG Ultragear.
Beste koop de AOC Q27G2U (er is ook een curved uitvoering, maar ik twijfel over de meerwaarde)
De iiyama is qua kleurcalibratie erg goed, maar voor de prijs is 75Hz alweer wat verouderd.

MarijnP

Senior Member
User systemen
De Ultragear vind ik te duur. Curved heb ik geen ervaring mee, en ik ken ook niemand met een curved scherm. Ik weet dus niet of ik dat wat vind. Een bezoekje aan de plaatselijke media markt om curved monitoren te bekijken kan dat ook niet ondervangen; ik denk niet dat ik er op die manier een goed beeld van krijg.

De Iyama vind ik inderdaad wat aan de dure kant voor een 75hz scherm.

Blijven nog over de AOC Q27G2U en de Asus TUF Gaming VG27WQ, waarbij kan worden aangetekend dat de laatste fors duurder is (300 vs 360). In de reviews die ik heb kunnen vinden heb ik geen aanleiding gezien om desondanks toch voor de Asus TUF Gaming VG27WQ te gaan. Ik neig nu dan ook naar de AOC Q27G2U.

Ik denk er nog even over na en neem dan een beslissing. Indien iemand nog wat over deze schermen te melden heeft hoor ik het graag.

Flipking94

Senior Member
User systemen
Blijkbaar is de asus tuf een touchscreen scherm. Je moet er maar van houden :). Curved vind ikzelf maar niks, maar dat is echt heel persoonlijk. De asus heeft ook wel HDR, maar hoe de implementatie daarvan is weet ik niet, gezien dat scherm niet getest is.

Ik vind persoonlijk de uniformiteit in een scherm heel belangrijk, want hoge uniformiteit is minder backlight bleed. Enkel Iiyama en Lg zijn getest, waarbij Iiyama de betere kaarten daarvoor heeft. Maar LG heeft dan weer HDR en betere responstijden. Persoonlijk kijk ik altijd naar geteste schermen om een keuze te maken, zo heb je toch ietwat houvast van wat je koopt.

Desalniettemin is die aoc waarschijnlijk een prima keuze voor zijn geld :)

MarijnP

Senior Member
User systemen
Oh, ik had niet gezien dat de TUF een touchscreen heeft. Dat voegt voor mij geen waarde toe, maar verklaart wel de fors hogere prijs. Dan lijkt inderdaad de AOC de beste keus.

Als ik onderdelen koop kijk ik het liefst ook naar tests van HWI, maar lang niet alle monitoren zijn getest helaas. Ik baseer me daarom op reviews van andere websites, maar geen idee hoe betrouwbaar die zijn. De AOC lijkt er echter wel redelijk uit te komen.

MarijnP

Senior Member
User systemen
In het game pc advies van HWI wordt de Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 genoemd. De prijs is prima en de review is ook redelijk positief. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de review stamt uit 2017. De prijs is sindsdien inmiddels ook met +-130 euro gedaald.

Is dit scherm wellicht ook het overwegen waard?

EDIT: ik lees dat het freesync bereik slechts 48-144 Hz is. Dat zal nu nog geen problemen opleveren, maar wellicht in de toekomst als ik echt in WQHD wil spelen wel.

Laatst bewerkt:

Flipking94

Senior Member
User systemen
320 euro voor een TN scherm vind ik persoonlijk te duur, zeker als je voor die prijs betere ips of va schermen kan krijgen. Specificaties zien er goed uit, buiten de kleurechtheid die niet goed is. Freesync heeft meestal een 44-144Hz bereik ;).

Bovenaan