1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Nieuwe Ryzen build traag.

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Gryphken, 10 jun 2019.

1. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Ik heb deze week mijn eerste Ryzen systeem samengesteld.
    Het zou een upgrade van mijn vorige systeem moeten zijn, maar de prestaties zijn tot hiertoe niet zo goed.
    Dus ik heb vermoedelijk iets fout gedaan of iets loopt niet zoals het hoort te lopen, vermoedelijk de CPU?
    Of misschien verwacht ik gewoon teveel.

CPU-Z resultaat > https://drive.google.com/file/d/19dFul02oBpEaNgl6z4zyKscrKe2XBBJJ/view?usp=sharing

Nieuw systeem:
    - Ryzen 5 2600 (3.4Ghz, 6c, 12t)
    - AMD Asrock B450M PRO4
    - MSI armor rx570 8gb oc
    - Crucial 2x8gb 2400
    - Seasonic Focus Plus Gold 550W
    - WD blue HDD 2TB
    - Sharkoon Case S1000 USB3

Oud systeem:
    - i5 6400 (2.7Ghz, 4c, 4t)
    - Asrock H110M-ITX/ac
    - Asus GTX950 2gb oc
    - Crucial 2x8gb 2400
    - Corsair RM550x gold 550W
    - WD blue HDD 1TB
    - Silverstone sugo SG13b USB2

Volgens mijn (zeer uitgebreide) research zou mijn nieuwe systeem minstens 30% sneller moeten zijn en geschikter om te multitasken.
    Maar wanneer ik een groot bestand kopieer kan ik niets anders doen dan wachten, terwijl ik met het overzetten van diezelfde bestanden op mijn oud systeem zelfs nog kon verder werken in Photoshop of kon verder surfen, maar het nieuwe Ryzen systeem loopt dan zo traag dat een 2de taak uitvoeren nauwelijks lukt.
    Hetzelfde voor games, bij het downloaden van een game kon ik op mijn oude systeem gerust nog een andere game spelen in afwachting van, maar dit is nu ook niet mogelijk.

In games zelf lijkt alles nochtans vlot te lopen.

Ik weet dat ik "slechts" 2x8gb 2400mhz ram-geheugen heb, maar volgens sommige sites en tests zou de 2de generatie minder last hebben van werken met trager geheugen.
    Iemand op een Engelse site met hetzelfde probleem en zelfde systeem, heeft uiteindelijk sneller geheugen gekocht (2400->3000) omdat iedereen dat advies gaf, maar het maakte uiteindelijk geen verschil. Zijn oplossing was de BIOS update te verwijderen, maar ik merkte dit al op nog voor ik mijn BIOS had geupdate.

Geen SSD, had ik op mijn oude systeem ook niet toch loopt alles daar sneller.

Wat ik al heb gedaan:
    - Windows 10 is volledig opnieuw geïnstalleerd

- BIOS geupdate en daarna alle drivers voor moederbord, CPU, GPU, etc.

- AMD's balanced power plan geïnstalleerd

- RAM stond in BIOS op "automatisch" en liep aan 2133, heb ik vastgezet op 2400.

Laatst bewerkt: 10 jun 2019
  2. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Wat me als eerste opvalt is het geheugen, Ryzen profiteert enorm van snel geheugen, en 2400 Mhz is aan de lage kant.
    Zelf heb ik een 3000 Mhz kit die stabiel draait op 3200 Mhz.
    En het energie beleid heb ik in Windows op hoge prestaties staan.

Edit: en als het toch over traag gaat, ik mis eigenlijk wel een ssd in je lijstje.

JensTX en division vinden dit nuttig.
  3. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Geen ssd? begin die eens toe te voegen. Scheelt enorm.

JensTX en division vinden dit nuttig.
  4. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Beide dingen dat hierboven gemeld word is belangrijk.. Begin daar eerst maar mee! :)
    Dan ga je een hoop verschil merken.

5. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Geheugen voorlopig niet veranderen, kost je geld op niks af (zoals ook die Engelsman concludeert). 2400->3000 geheugen levert een paar procent winst op. Niet dat alles ineens smooth gaat.

Ik heb ook Ryzen met 2400mhz gehad en liep als een tierelier. Ik heb geen AMD Poweplan draaien maar alles staat op High performance. Wellicht zit het in die powerplan instellingen, is simpel te testen voor je.

Ik denk dat het in het moederbord zit (het is een goedkoop model, ik heb een X470) anders. 16GB geheugen is prima, Ryzen is prima.

Wat je nog tijdelijk kan proberen is hyperthreading in de BIOS uit te zetten en dan nog eens dingen testen. Processor kan dan iets gestructureerder taken afhandelen omdat alleen 6 volledige cores aanwezig zijn. Komt ook dichter bij je Intel die ook geen HT had.

Ander iets is je processor overklokken dat alle cores op dezelfde snelheid lopen.

6. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Het geheugen juist vervangen nu het nog kan, het systeem is net nieuw en TS heeft 14 dagen retourrecht, en zo groot is het prijsverschil tussen 2400 & 3000 Mhz niet.

7. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Het geheugen vervangen gaat het probleem niet oplossen. Ik heb het idee dat het ram van het vorige systeem komt.

8. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Als dat zo is houd het retour verhaal op, ik zou het zelf in de toekomst dan alsnog vervangen, maar een ssd heeft absoluut prioriteit nu.

9. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Dat is het hem net, het oudere intel system (ook zonder SSD), dat eigenlijk identiek dezelfde build is als de nieuwe, loopt sneller en kan wel meerdere taken tegelijkertijd vervullen. Volgens sommige tests zit er ook niet zo enorm veel verschil tussen 2400 of 3000mhz RAM. En als je mijn voorbeeld had gelezen, ik had ergens een post gevonden van dit probleem maar sneller geheugen loste niets op.

Maar om echt zeker te zijn bestel ik me op Amazon wel een set, die kan ik eventueel nog terugsturen.

Momenteel liet het budget geen SSD toe en was opslag belangrijker dan snelheid, maar ook hier weer, de intel loopt sneller zonder SSD.

Ok bedankt voor de suggesties, ik probeer nog ff die dingen voor ik iets bestel.
    Moederbord ondersteunt nochtans alles, dus ik had er niet op gerekend dat dit voor problemen zou zorgen, intel systeem was een moederbord van dezelfde prijs/merk.

10. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Sorry ja dat detail was ik inderdaad nog vergeten te melden, de ram-latjes zijn die vanuit het vorige intel systeem, had er nog 2 dezelfde van 2x4gb liggen en die heb ik nu in het intel systeem gestoken.

Geen idee dat dit niet kon/mocht? In het verleden nog al ram uit andere systemen gebruikt... of is het omdat het hiervoor op een intel systeem heeft gelopen en nu problemen geeft met AMD? Is de eerste keer dat ik een systeem bouw met AMD.

11. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik blijf erbij dat het met je RAM te maken heeft...… En SSD is sowieso meer snelheids winst ongeacht hoe of wat..

12. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Geen excuus nodig hoor, het zelfde geheugen staat inderdaad bij beide systemen, was me nog niet opgevallen, het was laat vannacht de scherpte komt langzaam terug.
    Natuurlijk kan en mag je het gebruiken, en zal het gewoon werken, maar de geheugencotroller van de processor is 2933 Mhz, met een 3000 kit haal je dus meer uit je aankoop.

Vooral een ssd zou ik wel overwegen.

13. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
  14. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Een beetje een vreemd verhaal. Je vergelijkt appels met peren. De architectuur van een Ryzen 2600 is (helaas) niet vergelijkbaar met die van een Intel cpu. https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-2600
    Op deze pagina kan je zien dat de internal memory controller 2933MHz aankan. Dus zal het wel degelijk wat uitmaken.

Ook lusten de Ryzen systemen graag sneller geheugen dan de 2400MHz zoals je die nu gebruikt. Het hangt daarbij af welk Crucial geheugen je nu precies (type nr) hebt en met welke timings.

edit: laatste zin niet langer van toepassing.. zie nunet in gedeelde cpu_z file in je startpost hetgeen ik wilde weten over je geheugen.

Wat me ook opvalt is dat je moederbord bios versie (P1.60) van 11/05/2018 stamt.
    Je hebt het over een nieuwe build, maarre is dit Asrock bord 2de hands o.i.d. of op de plank blijven liggen sinds aankoop?
    Wellicht is er een recentere bios update voorhanden met hopelijk geheugenverbeteringen.

Goed plan!

Een SSD is een must-have tegenwoordig als bootschijf. Kan ook een kleinere zijn voor snelle boot of een m.2 of NVMe voor hogere transfer snelheden voor grotere files o.i.d.

15. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    In dien je het probleem alleen hebt bij het kopieren van bestanden moet je het dus in de opslag zoeken.
    Er gaat iest fout met je HDD of mobo chipset.
    Zoals @joz al zei drivers moeten up to date zijn.
    En wat zie je in taakbeheer bij prestaties terwijl je bestanden kopieert ?

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    En het is maar de vraag welke WD blue 2tb we over praten ;) Hier zijn ook zoveel verschillende versies nog van.

17. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Kan je beter een ssd bestellen. daar ga je meer van merken. Geheugen vervangen is leuk maar het levert je in games een paar extra fps op en tijdens opslaan van bestanden of downloaden maakt het helemaal niets uit. Ryzen loopt prima op geheugen <2933 MT/s

18. Gryphken

Gryphken Member

Sinds:
    3 mei 2016
    Bedankt voor alle reacties.

Ik ben de drivers opnieuw aan het installeren, misschien heb ik toch iets gemist.

SSD Kingston SA400S37 120GB of Crucial MX500 250GB voldoende?
    Een grotere past niet in het budget momenteel, ik had ook een 2TB HDD gekozen omdat ik op dit moment meer had aan opslagruimte dan aan extra snelheid en ik op zich tevreden was met de snelheid van vorige PC die ook enkel een HDD had, maar een 2de PC was nodig.
    +
    Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C16 XMP
    Kan zijn dat ik begin met 2x4gb en binnen een paar maanden 2x8gb bij installeer.

Mijn huidige HDD -> Western Digital Blue WD20EZRZ 2TB

Screenshot van taakbeheer:
    1st = enkel met Chrome en 3 tabbladen
    2de = tijdens bestandsoverdracht van externe HDD naar PC + Chrome + Affinity Photo
    3de = Chrome + Affinity + CS Go
    4de = Chrome + Affinity + Overwatch

Taakbeheer_01.jpg Taakbeheer_02.jpg Taakbeheer_03.jpg Taakbeheer_04.jpg

19. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Grote kans dat de geheugensnelheid dan inkakt naar 2133 MHz. De geheugencontroller van Ryzen gaat niet lekker om met 4 modules.
    Een 5400 toeren schijf. Nogal wiedes dat het traag gaat.
    Geen van tweeën. https://nl.hardware.info/product/490395/gigabyte-m2-256gb erin prikken.

xzandr vindt dit nuttig.
  20. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011