Nieuwe Ryzen build traag.

Forum m8

Senior Member
W10 op HDD loopt niet echt lekker.

5400rpm schijven hebben ook nog eens een hogere zoektijd; dat maakt het helemaal horror. Leuk voor opslag die schijven; niet systeemgebruik. Daarom zie je tegenwoordig zoveel 5400 rpm schijven bovenaan de lijstjes staan; systeemgebruik is allang overgenomen door SSD.

Heb je je RAM wel in de goede slots gedaan?

Verder een matige upgrade, zo van i5-6400 naar R5-2600.

morkop006

Senior Member
Kijk eens naar taskmanager als je de meerdere taken uitvoert en je systeem langzaam wordt. Grote kans dat je 5400rpm harde schijf op 100% staat en de boel bottlenecked :).

suijkerbuijk

Senior Member
De turbo van de i5 is snel op een core namelijk 3.3g VS 3.9 van de AMD ryzen .
Dit met verschil in instructies set in de intel

Dan sta je ook nog die AMD ryzen kreupel te maken met langzame geheugen .
De AMD is erg afhankelijk van 2933 en hoger
Door die Infiniti brug van ze
Zie link (alle ryzen zelfde manier opgebouwt)

https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-5-1600x-cpu-review,5014-2.html

Dan heb je geen SSD maar een slome HD.

Die AMD gaat dus in spaarstand staan en zet dan cores op langzaam en kan zelf een core uit zetten.
Ook wel hick up genoemd
Nu heeft AMD een stuk opgelost met de drivers en power save mode in Windows die bij instal van de drivers word aangepast.

Zelf in Windows de maximaal prestatie aan als je gaat testen .

Voor singel side snelle 3200mhz geheugen kan ik je advies geven om corsair vengeance pro series te kopen.
De Corsair vengeance rgb pro week 100% op 3200 met de ryzen 2000 serie .
Deze gebruik ik in 2 systeem
Gigabyte en msi op ryzen 2600 en een 2600x

LaCrimosa

Senior Member
Staat de XFR/Precission Boost wel ingeschakeld in je Bios ? Heb dit voor met mijn Gigabyte bord dat deze in stock/fabrieksinstellingen niet is in geschakeld.

suijkerbuijk

Senior Member
Staat de XFR/Precission Boost wel ingeschakeld in je Bios ? Heb dit voor met mijn Gigabyte bord dat deze in stock/fabrieksinstellingen niet is in geschakeld.
Hij heeft geen xfr omdat hij geen 2600x bezit
Dus de gewonen boost zal gewoon moeten werken
De anderen opties is als je een x serie bezit.
Dan zet je eigenlijk overklokken aan geregeld door het systeem.

suijkerbuijk

Senior Member
@suijkerbuijk Elke Ryzen heeft XFR, alleen bij de non X versies gaat deze niet zover als bij de X versies.
https://tweakers.net/reviews/6163/4/amd-ryzen-2700x-en-2600x-(ry)zen-met-een-plus-precision-boost-2-en-xfr2.html

Laat ik het anders zeggen.
Op een non x versie doet het niet zo veel.
De normalen boost zal dus altijd werken .
De rest is dus overklok.

Aan en uit zetten van de functie is dus overklok extra op de normalen boost .

Ts heeft Windows in power saving of balance saving gezet
De AMD zal alleen gebruiken wat nodig is en zal dus niet maximaal draaien .
Daarom moet Windows power saving mode even op max power zetten om te kijken of zijn ryzen de standaard boost wel haalde.

Is zijn cpu boven de 67 graden dan werk xfr en precision boost niet optimaal .
Gebruik ts de stock koeler dan is er kans dat zijn cpu ook 67graden is.

Zie link voor de info

Nog een ding xfr en precision boost werken niet op een non x versie
Je kan met een non x versie in de bios niet aan zetten.
Amd heeft dat niet vrij geven.
Aangezien de msi bord die ik heb het niet aan kan zetten op mijn ryzen 2600 non x

Gryphken

Member
Ik ga zo ander geheugen bestellen en een andere HDD + een SSD, nog uitzoeken wat en waar.

Een beetje een vreemd verhaal. Je vergelijkt appels met peren. De architectuur van een Ryzen 2600 is (helaas) niet vergelijkbaar met die van een Intel cpu.
Ik weet wel dat het 2 verschillende architecturen zijn, maar ik was nu toch in de veronderstelling dat Ryzen 2600 toch wel iets of wat een upgrade zou zijn tegenover een i5 6400... of toch zeker niet trager. Ook omdat die standaard hoger geklokt is + meer cores en threads heeft.

Had eerst zelfs nog overwogen gewoon een 2de i5 6400 build (of een nieuwere versie) te doen omdat ik er op zich tevreden over was, maar cpu was al €60-70 duurder, dus daarom voor AMD gekozen.

W10 op HDD loopt niet echt lekker.
Heb je je RAM wel in de goede slots gedaan?
Verder een matige upgrade, zo van i5-6400 naar R5-2600.
- Op mijn 6400 loopt W10 nog erg vlot moet ik toegeven met enkel een HDD, of toch vlot genoeg voor mij.

- Stond in de handleiding slot A2 en B2, dus die heb ik gebruikt. Ook als staat op de site zelf een licht andere versie, dus nu twijfel ik:
https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M Pro4/#Specification

- Dat het een upgrade is was misschien veel gezegd, mijn Intel systeem liep goed genoeg, maar nog oudere PC had het begeven en we hadden een nieuwe nodig, dus ik zag dat Ryzen 5 2600 op een week tijd van €180 naar €130 was gedaald door de komst van Zen2, daarom kwam het heel wat voordeliger uit dan pakweg een i5 7400/8400 die nauwelijks in prijs lijken te zakken.

Had wat tests bekeken en het leek mij dat de 2600 net een betere koop was ook prijs/prestatie dan een 6400/7400.

Etxalar

Senior Member
Laat het geheugen toch zitten. Je gaat er een paar % in prestaties op vooruit. Dat zou mij geen €80 waard zijn. Dat geld kan je beter in een 1TB ssd stoppen zodat alles programma's en games die je hebt lekker snel opstarten en laden.

suijkerbuijk

Senior Member
Al met test software vergeleken trouwens?

Aida 64
Cpu-z
Sisoft Sandra .
Ze hebben allemaal een cpu test software .
Dan kan je online vergelijken met de zelfde systeem maar ook met de i5 die je heb.
Je test dan alleen de cpu en kan je zien of de cpu wel zijn max haalde .

Gryphken

Member
Al met test software vergeleken trouwens?

Aida 64
Cpu-z
Sisoft Sandra .
Ze hebben allemaal een cpu test software .
Dan kan je online vergelijken met de zelfde systeem maar ook met de i5 die je heb.
Je test dan alleen de cpu en kan je zien of de cpu wel zijn max haalde .
Ja CPU-Z had ik al getest, maar er is zoveel informatie dat ik niet weet wat echt belangrijk is en wat niet.
Volledige resultaat kan je hier bekijken -> https://drive.google.com/file/d/19dFul02oBpEaNgl6z4zyKscrKe2XBBJJ/view?usp=sharing

Screenshot van Benchmark: CPU-Z_bench_01.jpg

suijkerbuijk

Senior Member
Ja CPU-Z had ik al getest, maar er is zoveel informatie dat ik niet weet wat echt belangrijk is en wat niet.
Volledige resultaat kan je hier bekijken -> https://drive.google.com/file/d/19dFul02oBpEaNgl6z4zyKscrKe2XBBJJ/view?usp=sharing

Screenshot van Benchmark: Bekijk bijlage 41539

Oké even getest bij mij
Ik haal bij singel thread 417.4
Bij multi thread haal ik. 3245.3

Je singel core is laag .
Vraag is waarom geen idee

Je kan de bench weer drukken en gelijk op
Cpu link in de hoek selecteren.
De bench gaat gewoon door maar je kan zien hoeveel het boost op dat moment

Even opgezocht .
Jouw cpu heeft precies de prestatie van een ryzen 1600.

Oké alles door genomen
Je cpu is 39 graden
Je geheugen bus staat op 1066 en dat is te laag als je 2400mhz versie bezit .

In de bios op 1200 zetten of selecteer 2400.

Laatst bewerkt:

Gryphken

Member
Oké even getest bij mij
Ik haal bij singel thread 417.4
Bij multi thread haal ik. 3245.3

Je singel core is laag .
Vraag is waarom geen idee

Je kan de bench weer drukken en gelijk op
Cpu link in de hoek selecteren.
De bench gaat gewoon door maar je kan zien hoeveel het boost op dat moment

Even opgezocht .
Jouw cpu heeft precies de prestatie van een ryzen 1600.

Oké alles door genomen
Je cpu is 39 graden
Je geheugen bus staat op 1066 en dat is te laag als je 2400mhz versie bezit .

In de bios op 1200 zetten of selecteer 2400.
Dat is heel wat, bedankt om het te bekijken en te testen.

Ik heb de test nog 2x gedaan, nu komt de single thread meer in jouw buurt.
Ook nog een CPU screenshot, bij core speed loopt het van min. 2575 naar max. 3892, meestal zit die daar wel ergens in de 3000.

Waar in de BIOS zou ik die geheugen bus kunnen aanpassen? Ik ben niet zo thuis in BIOS instellingen. En 1200 of 2400?

Bijlagen

suijkerbuijk

Senior Member
Je kan dat vinden bij overklok of bij de geheugen instellingen zelf
Ik heb niet jouw bord dus even de handleiding door nemen .
Die heb je bij gekregen en anders bij asrock webside kijken bij ondersteuning .

Verder het is zeker bij een AMD ryzen om een geheugen klok te hebben van 2933 .
Dus wie weet kan je jouw geheugen wat hoger instellen .
Meeste halen wel meer.
Ddr4 mag 1.35 volt hebben dus even testen .
Elke MHz is mee genomen omdat de Infiniti bridge interne in de cpu ook omhoog gaat .

xzandr

Senior Member
Ik heb wel een ASRock bord: Menu OC tweaker / DRAM frequency, op de DRAM frequentie klikken dan opent er een keuze menu, daarin zou ik om te beginnen gewoon 2400 Mhz selecteren, het voltage is bij de standaard settings niet zichtbaar, maar dat is nog niet van toepassing.

oh ja, Exit / exit and save changes / bevestig.

Gryphken

Member
Ok gevonden, bedankt. Ik had het eerder al eens naar 2400 veranderd, maar ik was inderdaad de BIOS vergeten te updaten, dus ik vermoed dat de instelling weer was gereset naar 2133. Of misschien heb ik de eerste keer geen save & exit gedaan.

suijkerbuijk

Senior Member
SSD ziet er goed uit en de HD ook

Persoonlijk zal ik de cpu terug sturen.
Sorry maar het heeft niet zo veel effect vergeleken met de ouwe i5 die je had.
De ryzen 2600x is stuk sneller met alle core boost dan de 2600.

Ik kan het weten omdat ik bijde systemen hier heb staan met de zelfde gpu .
De 2600x boost gewoon 300Mhz sneller naar dik 4.2 en soms wel hoger.
Maar goed daar zit ook een bord van 300euro bij met 10 vrm er op.
En waterkoeling van corsair .

Persoonlijk heb ik een beetje spijt met de normalen 2600 serie anderen kant de games die ik speel merk ik niet zo erg .
De Botlek zit bij de gpu .

xzandr

Senior Member
Het processor verhaal lijkt me een beetje laat nu, en de 2600X is ook weer bijna €50.- duurder.
Bovendien kan je als het allemaal goed draait de 2600 d.m.v. een overclock nog wel een schop onder z'n kont geven.
Die van mij draait nu lucht gekoeld op 4000 Mhz, en er is in combinatie met een GTX 1070 van een botleneck totaal geen sprake.

Bovenaan