Nieuwe Ryzen build traag.

Gryphken

Member
SSD ziet er goed uit en de HD ook
Persoonlijk zal ik de cpu terug sturen.
Sorry maar het heeft niet zo veel effect vergeleken met de ouwe i5 die je had.
De ryzen 2600x is stuk sneller met alle core boost dan de 2600.
Ja ik weet wel dat die niet veel sneller is, maar op zich was ik echt tevreden van mijn intel systeem, maar doordat een oudere PC het begaf moest er sowieso een 2de PC komen. Budget lag/ligt rond de €600, dus echt een budget build.

Volgens mijn research leek de 2600 wel een lichte update te zijn van mijn 6400, werd ook overal aangeraden voor een budget build. Maar dat systeem deed echt alles waar ik nood aan had, dacht eerst een zelfde build te maken. Maar met de prijsdaling bij AMD leek me dit opeens interessanter. Ik hoef geen high end systeem te hebben, ook nooit gehad, een midrange is goed genoeg, ik ben blij als mijn games al aan een normale speelbare framerate komen. Zoals je kan zien heb ik er ook geen RTX 2060 ti in gegooid omdat me dat veel te duur is. Dus ja ik moet heel wat afwegingen maken voor een systeem vrees ik. En een PSU kan ook al niet te goedkoop en kost toch ook al vlug €80. Had nu alles voor dit systeem voor €560.

Crucial de veiligste keuze? Kingston heeft wel een Great Value beoordeling.

Het processor verhaal lijkt me een beetje laat nu, en de 2600X is ook weer bijna €50.- duurder.
Bovendien kan je als het allemaal goed draait de 2600 d.m.v. een overclock nog wel een schop onder z'n kont geven.
Die van mij draait nu lucht gekoeld op 4000 Mhz, en er is in combinatie met een GTX 1070 van een botleneck totaal geen sprake.
Is ook een budget build, dus de 2600 zal moeten doen vrees ik. Nu is opeens de i5 9400F in prijs gedaald lijkt me, maar ja daar is het wat laat voor nu. :)

suijkerbuijk

Senior Member
De 2600 kan goed overklokken .
4.0 op alle cores haald deze makkelijk zonder voltage overklok.
Dus het is veilige om het te doen.

xzandr

Senior Member
Ja ik weet wel dat die niet veel sneller is, maar op zich was ik echt tevreden van mijn intel systeem, maar doordat een oudere PC het begaf moest er sowieso een 2de PC komen. Budget lag/ligt rond de €600, dus echt een budget build.

Volgens mijn research leek de 2600 wel een lichte update te zijn van mijn 6400, werd ook overal aangeraden voor een budget build. Maar dat systeem deed echt alles waar ik nood aan had, dacht eerst een zelfde build te maken. Maar met de prijsdaling bij AMD leek me dit opeens interessanter. Ik hoef geen high end systeem te hebben, ook nooit gehad, een midrange is goed genoeg, ik ben blij als mijn games al aan een normale speelbare framerate komen. Zoals je kan zien heb ik er ook geen RTX 2060 ti in gegooid omdat me dat veel te duur is. Dus ja ik moet heel wat afwegingen maken voor een systeem vrees ik. En een PSU kan ook al niet te goedkoop en kost toch ook al vlug €80. Had nu alles voor dit systeem voor €560.

Is ook een budget build, dus de 2600 zal moeten doen vrees ik. Nu is opeens de i5 9400F in prijs gedaald lijkt me, maar ja daar is het wat laat voor nu. :)
Ik zette er 3 neer zodat je een beetje naar de prijzen en verkrijgbaarheid kon kijken, als je gewoon voor de beste keuze gaat is het de Kingston, die heeft TLC geheugen en de andere 2 QLC.

xzandr

Senior Member
Wat betreft je vraag over de data op de 2TB schijf, eerst de nieuwe schijf bestellen, de data overzetten, en dan de 2TB formatteren en terug sturen.
Je hebt 14 dagen retourrecht.

division

Senior Member

Ik wil niet veel zeggen over snelheid maar in nieuwere titels met gamen is de 2600 sneller dan de oude i5. Je moet het beetje zo zien in 2008 toen je een dual core of quad core kon kopen. Bij begin was die quad core niets sneller met gebruik dan de dual core, maar in de loop der jaren begin je pas het verschil te zien... en die periode zitten we nu in.

suijkerbuijk

Senior Member
Ik wil niet veel zeggen over snelheid maar in nieuwere titels met gamen is de 2600 sneller dan de oude i5. Je moet het beetje zo zien in 2008 toen je een dual core of quad core kon kopen. Bij begin was die quad core niets sneller met gebruik dan de dual core, maar in de loop der jaren begin je pas het verschil te zien... en die periode zitten we nu in.

Voor dagelijks gebruik waaronder browser , films en of ouwe games is de i5 een gevoel van sneller.

Trouwens in mijn eigen geschiedenis was intel altijd al vlug geweest met korte en simpele dingen .
pas als er zware berekening werden gedaan kreeg intel het pas moeilijk met amd .
Dit is altijd al geweest en heeft te maken hoe intel cpu arcituur werkt met short cuts en vermoedelijk hoe data verwerk (ht techniek).
De bekennen bugs van nu zullen we maar zeggen waar intel gebruik van maakt en nu moet fixen.

Leuk filmpje hoe amd uit komt de ryzen vs intel i serie .
Kan je zien hoe langzaam de pc sneller aan het worden is op een amd cpu

eismc2

Senior Member
Ok gevonden, bedankt. Ik had het eerder al eens naar 2400 veranderd, maar ik was inderdaad de BIOS vergeten te updaten, dus ik vermoed dat de instelling weer was gereset naar 2133. Of misschien heb ik de eerste keer geen save & exit gedaan.
Ok..cool! Geen probleem.

Gryphken

Member
Mijn hele post ging er dus vooral over dat deze ryzen 2600 me trager leek te zijn bij alledaagse taken dan de oudere i5 6400, terwijl ik hoopte dat deze net geschikter en sneller was om te multitasken.
In games lijkt alles tot nu toe enorm vlot te lopen, het is vooral in Windows 10 dat de vertraging me opvalt, bestanden overschrijven, software of bestanden openen, etc gaat allemaal trager, soms vraag ik me af of ik wel goed heb geklikt op iets.
De conclusie was dan toch dat de 2TB HDD met 5400rpm niet vlug genoeg was, dat ramgeheugen met 2400mhz te traag was en dat een SSD ontbrak, een zogenaamde bottleneck, klopt?

Een SSD alleen zal alles ook niet bij wonder oplossen vermoed ik, het is gewoon een extra boost voor W10, maar versnelt niet de processen van de HDD, klopt?

Dus in principe zou ik wanneer ik die 3 onderdelen vervang, of toch alvast 2, een duidelijke toename in snelheid bij het hele systeem moeten ondervinden.
Ik ga nieuwe onderdelen bestellen en zien hoe dat loopt. Indien de snelheid daarna nog niet naar wens is dan stuur ik terug wat ik kan terugsturen, hou ik bij wat ik kan bijhouden en verkoop ik wat nodig is en kijk ik toch nog voor een intel build.

Waarom de 2TB terug sturen? Dat is een prima schijf voor opslag. Als we het zo gaan bekijken kan je de voeding ook wel terug sturen want dat is een probleemgeval.
https://nl.hardware.info/product/524013/adata-xpg-sx6000-lite-512gb en https://nl.hardware.info/product/502827/adata-xpg-sx6000-pro-512gb zijn met de Kingston A1000 de beste keuze.
Is de 2TB HDD met 5400rpm nu niet één van de belangrijkste onderdelen waardoor alles wat trager loopt en dat multitasken minder soepel gaat dan verwacht?
Of is die dan toch goed genoeg om games en software op te draaien die ik op de SSD niet kwijt kan?
Ik heb enkele grote titels hier die al vlug 70GB innemen per game en daarbovenop moet ik nog adobe software installeren en 3D programma's die ik dan sowieso beter op de SSD installeer, dus ik ga hoe dan ook nog iets van software moeten kwijt kunnen op de HDD vrees ik. Plus ik moet ook wat naar budget kijken. Het is 1tb hdd en een 500gb ssd of de 2tb hdd houden en 250gb ssd toevoegen.

Waarom vermoed je dat voeding een probleem gaat vormen? Ik heb enkele guides gevolgd van Tech Deals, Linus, etc voor een ryzen 2600 build met dezelfde gpu of beter en sommige gebruikte zelfs een 450w of 500w bronze voeding. Dus veronderstelde ik toch dat een 550w gold wat veiliger zou zijn. Of was dat een verkeerde redenering?

joz

Senior Member
het is vooral in Windows 10 dat de vertraging me opvalt, bestanden overschrijven, software of bestanden openen, etc gaat allemaal trager
Is dit allemaal getest vanuit een USB externe schijf?
En heb je nou al de AMD chipset drivers geïnstalleerd, dat zie ik nml nergens? Dat kan er nml vrij goed mee te maken hebben, gezien schijven op de chipset (voormalige southbridge) zijn aangesloten, alsmede alle USB poorten.

- Hoe heb je überhaupt alle drivers geïnstalleerd? Toch niet via zo'n automagische driver tool?
- Hoe staat de SATA controller ingesteld in het BIOS? als AHCI of IDE?
- Is de 2TB schijf in kwestie uberhaupt OK?
- Heb je naar de SMART waardes gekeken met bv HDTune?
- Heb je een (niet "snelle/quick") oppervlakte scan gedaan met HDTune?
- Heb je de SATA kabel al is vervangen of opnieuw ingeplugd (beide kanten)?
- Kan je dingen vinden in de EventViewer als het om fouten gaat?

Het lijkt me vrij sterk dat je het op gaat lossen door je RAM te vervangen. Dat je systeem compleet vastloopt bij kopiëren is gewoon niet normaal, wat voor RAM of HDD/SSD er ook in zit.
Het lijkt mij een probleem ergens in de software/firmware, niet in de hardware.
Waarom vermoed je dat voeding een probleem gaat vormen? Ik heb enkele guides gevolgd van Tech Deals, Linus, etc voor een ryzen 2600 build met dezelfde gpu of beter en sommige gebruikte zelfs een 450w of 500w bronze voeding. Dus veronderstelde ik toch dat een 550w gold wat veiliger zou zijn
Dat lijkt me ook prima. Kijk maar is naar mijn user systeem, vergelijkbare HW met vergelijkbare voeding, en veel meer schijven. Kan prima.

Laatst bewerkt:

suijkerbuijk

Senior Member
Seasonic Focus Plus Gold 550W
Is geen slechte voeding maar de eerste versie had problemen met een nvidia gpu die eigenlijk te veel stroompieken had op de 12volt.
De voeding ging dus niet aan of ging in de beveiliging .
Ik zelf gebruik ook deze voeding maar dan de 750watt versie .
Niks mis mee dus terug sturen hoef niet (mensen onthouden alleen de slechte zooi makkelijker)
De voeding is al lang op revisie 2 of hoger. (heeft gewoon 10jaar garantie)

Dan harddisk mijn extra harddisk is een 500+Gb van jawel een laptop versie .
Mijn games starten allemaal van een laptopschijf terwijl de windows van een ssd sata m2 slot afkomt.
Nergens geen last van mijn games en een laptop hd is vele malen slomer dan een grote hd .
Oke het opstarten gaat wat slomer maar ik ben 40jaar en heb alle tijd van de wereld .
Mijn windows start op een 240Gb wd green m2 .

Dat slomen wat je voelt is dat de data te sloom is.
Dus jouw cpu gaat terug in power save mode .
Dan gaat cpu op eens omhoog omdat er data komt.
Jij heb last van hick ups op je amd ryzen .
Dat gaat weg als je een ssd bezit .

Gryphken

Member
En heb je nou al de AMD chipset drivers geïnstalleerd, dat zie ik nml nergens? Dat kan er nml vrij goed mee te maken hebben, gezien schijven op de chipset (voormalige southbridge) zijn aangesloten, alsmede alle USB poorten.
Hoe heb je überhaupt alle drivers geïnstalleerd? Via zo'n driver tool?

Het lijkt me vrij sterk dat je het op gaat lossen door je RAM te vervangen. Dat je systeem compleet vastloopt bij kopiëren is gewoon niet normaal, wat voor RAM of HDD/SSD er ook in zit.
Ja precies wat ik nu ook de hele tijd dacht en ook de reden van deze hele post!
Een SSD of sneller RAM kan het hele systeem over het algemeen wel wat sneller maken, maar kan volgens mij toch niet het probleem oplossen dat ik het systeem niet verder kan gebruiken wanneer er slechts enkele bestanden aan het kopieren zijn van een externe naar de interne HDD.

Of die 2TB 5400rpm moet wel ENORM traag zijn, heb enkele tests bekeken en bij sommigen scheelt zich dat gewoon 3-5 seconden tegenover een 7200rpm.
Nu dat een bestand of programma openen wat langer duurt zal ongetwijfeld aan de HDD en mss het RAM liggen vermoed ik.

Ik heb alle drivers handmatig geselecteerd en gedownload van de AMD, Asrock en MSI website, de BIOS heb ik ook geupdate via USB en dan in BIOS. Het moet zijn dat ik er ergens één ben vergeten of zo.

Seasonic Focus Plus Gold 550W
Is geen slechte voeding maar de eerste versie had problemen met een nvidia gpu die eigenlijk te veel stroompieken had op de 12volt.
Ik ben ook midden 30, ik ben het gewoon om wat langer te wachten tot een game opstart. Na mijn werk heb ik deze PC gewoon nodig voor wat extra verder te werken en te gamen in mijn vrije tijd. Dus het moet voor mij niet per sé super snel gaan allemaal. Het viel mij gewoon op dat ik niets anders kon uitvoeren wanneer mijn systeem bestanden overzette wat ik gewoon vreemd vond. Omdat mijn ouder systeem hier geen last van had en het lijkt me ook niets normaal ongeacht of ik nu een SSD of wat sneller RAM heb of niet.

Dus een SSD lost het slome dan toch op? Ik bedoel de tragere HDD blijft toch gewoon nog even traag ook al zou het grotendeels maar voor storage zijn?

Laatst bewerkt:

joz

Senior Member
Dat slomen wat je voelt is dat de data te sloom is.
Dus jouw cpu gaat terug in power save mode .
Dan gaat cpu op eens omhoog omdat er data komt.
Jij heb last van hick ups op je amd ryzen .
Dat gaat weg als je een ssd bezit .
Maar wanneer ik een groot bestand kopieer kan ik niets anders doen dan wachten
Wat @suijkerbuijk suggereert sluit niet aan bij wat de TS post, volgens mij althans.
Het systeem is niet reponsive tijdens een data bewerking, zoals ik het lees (als in Windows registreert niets en wellicht gaat zelfs de muis hangen?). Dat hoort niet en is mogelijk een probleem met (excessive) System interrupts. Kan veel oorzaken hebben.

@Gryphken : Kan je ook mijn overige vragen beantwoorden?

Laatst bewerkt:

suijkerbuijk

Senior Member
Wat @suijkerbuijk suggereert sluit niet aan bij wat de TS post, volgens mij althans.
Het systeem is niet reponsive tijdens een data bewerking, zoals ik het lees (als in Windows registreert niets en wellicht gaat zelfs de muis hangen?). Dat hoort niet en is een probleem met System interrupts. Kan veel oorzaken hebben.

@Gryphken : Kan je ook mijn overige vragen beantwoorden?

wat kan is dat zijn ouwe hd aan het overlijden is .
Dan gaat de boel ook hangen namelijk.
Maar als hij copy maak van hd naar usb of andersom kan het nog steeds hangen.
De ouwe hd is gewoon te traag om alles te verwerken .
Systeem kan dan gaan hangen .
Even met een ssd testen en klaar .

met System interrupts kan ook maar dan is meestal een usb probleem .
Vaak muis met usb audio die bij de op de zelfde usb hub zit .
Ook een headset die op usb gaat is een audio chip .
Even anderen usb poorten proberen.

joz

Senior Member
De ouwe hd is gewoon te traag om alles te verwerken .
Systeem kan dan gaan hangen .
Het ligt een beetje aan de definitie van hangen.
Als het om kapotte schijven gaat heb je soms hangers waarbij helemaal niets het meer doet; dus invoer op muis en keyboard komt dan ook niet door. Dit kan ook komen omdat de SATA kabel niet lekker connectie maakt, uit eigen ervaring.
Als met hangen word bedoeld dat invoer nog wel werkt maar niets opstart of inlaad, dan kan het idd met de snelheid van de schijf te maken hebben.

System interrupts kunnen ook veroorzaakt worden door kapotte hardware, waarbij het systeem zaken blijft proberen om bv data uit de brakke HW te krijgen. Bv dus door een kapotte schijf of gammelle SATA kabel.

division

Senior Member
Voor dagelijks gebruik waaronder browser , films en of ouwe games is de i5 een gevoel van sneller.

Trouwens in mijn eigen geschiedenis was intel altijd al vlug geweest met korte en simpele dingen .
pas als er zware berekening werden gedaan kreeg intel het pas moeilijk met amd .
Dit is altijd al geweest en heeft te maken hoe intel cpu arcituur werkt met short cuts en vermoedelijk hoe data verwerk (ht techniek).
De bekennen bugs van nu zullen we maar zeggen waar intel gebruik van maakt en nu moet fixen.

Leuk filmpje hoe amd uit komt de ryzen vs intel i serie .
Kan je zien hoe langzaam de pc sneller aan het worden is op een amd cpu
Dat filmpje had ik toevallig eergisteren al in ander draadje gepost :p

Gryphken

Member
*UPDATE*

De HDD is nieuw trouwens.

Is met net opgevallen dat die tijdens multitasken constant tegen 100% zit te werken.
Ik ben nog maar net thuis, maar gisterenavond bleef W10 steeds maar updates opdringen en nu nog, er lijkt constant een update te zijn. Telkens ik bijwerken en opnieuw opstarten doe heeft Steam ook weer een update klaar, 3 op 1 avond lijkt me best veel en niet normaal?

Nu ben ik opnieuw wat aan het stresstesten, de SISoftware Sandra test die hier eerder werd gepost lijkt aan te geven dat de CPU normaal werkt zoals alle andere 2600.

Nu heb ik net nog eens een map 40GB gekopieerd terwijl ik chrome met heel wat tabbladen heb laten open staan + een filmpje op youtube + CS GO stond ook te draaien. Heb ondertussen CS Go zonder veel vertraging kunnen spelen nu. Dus goed teken?
Hdd draaide wel aan 100%.

Affinity photo + Overwatch nog eens bij opgestart, lukte ook nog maar dan werd het wel wat trager en kon moeilijk een verbinding in OW maken met een server, geen idee of dat er iets mee te maken had want werkte gisteren zonder probleem.
RAM is dan misschien ook niet meer de grote schuldige?

- Hoe heb je überhaupt alle drivers geïnstalleerd? Toch niet via zo'n automagische driver tool?
- Hoe staat de SATA controller ingesteld in het BIOS? als AHCI of IDE?
- Is de 2TB schijf in kwestie uberhaupt OK?
- Heb je naar de SMART waardes gekeken met bv HDTune?
- Heb je een (niet "snelle/quick") oppervlakte scan gedaan met HDTune?
- Heb je de SATA kabel al is vervangen of opnieuw ingeplugd (beide kanten)?
- Kan je dingen vinden in de EventViewer als het om fouten gaat?

Dat lijkt me ook prima. Kijk maar is naar mijn user systeem, vergelijkbare HW met vergelijkbare voeding, en veel meer schijven. Kan prima.
- BIOS bekijk ik zo
- 2TB lijkt me dan wel ok of niet defect, hij draaid gewoon aan 100% (zie hierboven) dus hij zit aan zijn limiet vermoed ik?
- HDTune resultaat bijgevoegd, health status was OK.
- Sata verbindingen heb ik allemaal gecontroleerd

Bijlagen

Laatst bewerkt:

joz

Senior Member
De HDD is nieuw trouwens.
Ok, wellicht heb ik wat gemist in de thread maar ik dacht dat je deze had meegenomen uit je Intel systeem en dat je nu ervaarde dat het trager was. Dat is dus niet het geval en is het Intel systeem met het AMD systeem vergeleken met een andere HDD? Da's dan een beetje appels en peren vergelijken...
2TB lijkt me dan wel ok of niet defect, hij draaid gewoon aan 100% (zie hierboven) dus hij zit aan zijn limiet vermoed ik?
HDTune resultaat bijgevoegd, health status was OK.
Zegt helemaal niets helaas. Je moet naar tab Health en naar tab Error scan.
Ik zie wel uit de benchmark onwijze dips, da's niet echt normaal maar kan zijn dat er iets anders op de achtergrond bezig is.
Telkens ik bijwerken en opnieuw opstarten doe heeft Steam ook weer een update klaar
Als je steam over hebt genomen van je oude windows install, is dat normaal gedrag (tenminste tot zekere hoogte, ga maar is googlen je vind genoeg mensen). Heb ik ook bij elke opstart van steam na een reboot.
- Sata verbindingen heb ik allemaal gecontroleerd
Wat betekend dat? Je hebt de SATA kabel vervangen?

Wat kan is dat de Windows Search indexer druk bezig is om je bestanden op de schijf te indexeren. Dat kost wat performance.
Kan je ook nog is uitleggen wat de "vastlopers" precies inhouden? Wat ik uit je laatste bericht opmaak is het allemaal niet zo extreem, en is het ding dan gewoon aan het laden. Niets hangt dus echt.

Je mist nogal wat vragen die ik stel steeds. Word wel moeilijk om je te helpen dan.
Heb je al naar de eventviewer logs gekeken op (of na als het niet lukt) het moment dat het "vastloopt"?

Laatst bewerkt:

suijkerbuijk

Senior Member
Je zit gewoon op je limiet van je HD .
Vergis je niet met swapfiles op je HD .
Mog he geheugen vol zitten dan gaat de boel swappen naar je HD .
Dat geeft vertraging op.
Dat jouw cpu 100% draait gaat toch aangeven dat je swapfiles gebruikt .

Bovenaan