1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

OLED TV (is dit inbranding?)

Discussie in 'Televisies en projectoren' gestart door schaapje, 6 sep 2018.

1. schaapje

schaapje Senior Member

Sinds:
    15 sep 2011
    Hallo allemaal,

Mijn pa heeft een 1,5 jaar terug een OLED tv gekocht. Nu is hij nog een beetje van de oude stempel en kijkt hij een half uur tot een uur per dag naar teletekst. Hoewel de letters verspringen wanneer je van pagina wisselt blijven een aantal strepen altijd op dezelfde plek staan en ook een aantal woordjes onderaan (volgende / nieuws / etc). Dit betekend dat het laatste 1,5 jaar er gemiddeld zo'n driekwartier dezelfde strepen in beeld zijn geweest. Ik keek laatst met hem naar een voetbalwedstrijd en het viel me op dat er een streep door het scherm zat. 20180902_170222.jpg 20180902_170239.jpg 20180902_170254.jpg 20180902_170305.jpg

Het bleken veel meer strepen te zijn en hoewel je dat op de foto's moeilijk kan zien kan je zelfs in bepaalde kleuren woorden lezen. In het echt is het eigenlijk nog erger dan op de foto te zien is.... Is dit inbranding? Weet iemand uit ervaring of fabrikanten dit verzekeren wanneer het binnen de garantie termijn valt?

Wormwiel vindt dit nuttig.
  2. waarez

waarez Member

Sinds:
    12 apr 2018
    Wormwiel vindt dit nuttig.
  3. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Schandalig dat ze dit durven te verkopen.
    Ik zou contact met de winkel opnemen en mn beklag doen.

4. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Garantieperiode zit je sowieso nog in, winkels zijn wettelijk verplicht 2 jaar garantie te bieden. Of het inbranden onder de garantie valt durf ik echter niet te zeggen. Kan zomaar dat het gezien wordt als "normale" slijtage, gezien het inbranden erg typisch is bij OLEDs...

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    :eek::eek::eek: Zit je dan met je tv van tigduizend euro. Best wel schokkend hoe sterk dit effect is.

6. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Oled hoe mooi ook qua beeld en kleuren wil je niet als je dit zo ziet. :mad:

7. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Mits er expliciet in de handleiding voor gewaarschuwd is (of in de winkel),hebben ze geen poot om op te staan.
    Anders maakt de rechter wel gehakt van ze. (ben je wel aardig wat euro's en tijd verder)

8. schaapje

schaapje Senior Member

Sinds:
    15 sep 2011
    Ja, ik baal er wel van want ik had hem de TV aangeraden. Ik had zelf veel artikels gelezen dat er vrijwel geen inbranding zou zijn en dat dat gewoon fabels waren. Ik had tegen mijn pa gezegd dat hij hem niet te lang op hetzelfde beeld moest zetten. Hij had niet door dat hij met teletekst ook langdurig deels hetzelfde beeld liet zien.

Toch vond ik het zelf ook schokkend om te zien dat van drie kwartier teletekst zeg 5x per week al voor zo'n heftige inbranding zorgt. Ik ga kijken of ik voor hem een nieuw scherm kan regelen. Er staat niet in de handleiding dat je het scherm te lang op hetzelfde beeld mag laten staan.

9. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Bedankt voor het posten van dit draadje @schaapje .
    De foto's die je laat zien zijn testbeelden van de tv? Welke tv is het eigenlijk?

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Op een beetje t.v. zit toch een tijd-instelbare screensaver die daarbij helpt?

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    =3,5 tot 7 uur per week

=3,75 uur per week

Ik gok er persoonlijk op dat die eerste opgave ook nog aan de lage kant zit. Houdt dat ding branduren bij (in een verborgen menu ofzo)?

Ook het omgekeerde staat er niet in?

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ja zou de zin iets veranderen zoals Forum m8 al opmerkt :)

Er staat niet in de handleiding dat je het scherm NIET te lang op hetzelfde beeld mag laten staan.

13. schaapje

schaapje Senior Member

Sinds:
    15 sep 2011
    Ik merkte op dat ik bij verschillende kleuren andere strepen zag. Ik kon geen testbeeld vinden (zal er misschien wel opzitten). Ik heb op youtube toen een video opgezocht die 1 kleur laat zien en dan langzaam van kleur verandert. Daar heb ik een paar foto's van gemaakt.

De tv is een LGE6V.

@eismc2 de screensaver werkt wel bij inactiveit maar bij teletekst zapt mijn pa telkens door de pagina's terwijl een deel van het beeld (een flink aantal lijnen) hetzelfde blijft. Hierdoor activeerde de screensaver niet.

@Forum m8. Sorry voor de onduidelijkheid. Hij kijkt gewoon regelmatig naar teletekst en gaf aan mij aan een half uur tot drie kwartier. Hij heeft ook wel een paar dagen dat hij vanwege andere dingen niet kijkt. Hij kijkt daarnaast nog zo'n twee uur naar andere dingen vooral sport en nieuws programma's.

Ik heb de handleiding doorgenomen van a tot z. Eerdere informatie die ik had gegeven bleek niet te kloppen. In de korte handleiding stond niks over inbranding maar in de grotere handleiding wel. Op pagina 7/20 staan de volgende zinnen: de weergave van stilstaande beelden voor langere periode kan beeldinbranding veroorzaken. Voorkom dat een stilstaand beeld lang op de tv wordt weergegeven. Ik hoop dat ze coulant zijn omdat nergens op de doos of op de basis instructies staat dat de tv gevoelig is voor inbranden enkel in de meest uitvoerige handleiding...

Ik had gewoon de complete handleiding moeten lezen in plaats daarvan had ik op veel sites gelezen dat inbranden van OLED een fabel is of enkel gebeurd onder extreme omstandigheden zoals dagenlang hetzelfde beeld achter elkaar laten zien.

https://www.coolblue.nl/advies/mythes-over-oled-tv.html

https://www.cnet.com/news/oled-screen-burn-in-what-you-need-to-know/

Dit artikel van cnet zegt dat de pixels maar een bepaalde levensduur hebben per kleur en dat de kleur rood dan bijvoorbeeld al na 1,5 jaar op zou zijn omdat die veel op teletekst aan stond. Ik snap dit niet omdat de levensduur van kleuren per pixel dan wel erg kort zou zijn.

Ik had zelf bij aankoop het idee dat wanneer je niet dag in dag uit hetzelfde scherm liet zien en tussendoor gewoon veel afwisseld je niet bang moet zijn voor inbranding, dit was dus een denkfout van mijn kant =/ .

Laatst bewerkt: 7 sep 2018
  14. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Wel begrijpelijk allemaal.
    Gewoon een poging doen bij de winkel.

15. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    @schaapje Kleine vraag : hoe hoog staat het oledlampje ingesteld?

16. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Erg jammer dat @schaapje niet op mijn bovenstaande vraag wil antwoorden... 9 op 10 staat het oled lampje op 90 en dan krijg je dat soort toestanden idd. het lampje moet je instellen op tussen 30 en 40 met een max van 50 (aan alle oled gebruikers : check dit)

Geertmeyer vindt dit nuttig.
  17. Geertmeyer

Geertmeyer Member

Sinds:
    17 feb 2009
    Bij Plasma TV kun je de ingebrande beeld weer hersellen door op anloge tv ruis beeld laten zien voor 15min, ik weet dat oled ander werked maar het kan de moete waart zijn omteproberen

18. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Wat is het verschil tussen stand 100 en bijv. 30?
    In hoeverre wordt dan het beeld eventueel beïnvloed tijdens film of uitzendingen kijken?

19. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Dat is het hem juist : het beeld wordt nagenoeg niet beïnvloed... ik vind het zelfs 'minder agressief bij dolly vision uitzendingen...

20. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Heb net even geprobeerd en het heeft ongeveer hetzelfde effect als de helderheid instellen.

Bij mij staat de tv ingesteld in beeldmodus: "HDR-effect" en daar is het oledlampje standaard ingesteld op 100.
    Heb hem nu op 60 ingesteld, anders wordt het te donker.