Online Drive hebben, hoe en wat?

Beste Lezer,

Ik heb een vraag, maar is mijn situatie: ik heb binnenkort geen toegang tot mijn online drives van google en microsoft, ik zoek daarom een andere oplossing.

Ik wil een nas, die verbonden is aan het internet en dus mij toegang verleent tot mijn bestanden overal en op alles. Dit moet heel secuur zijn en dus goed beveiligd, maar ook erg toegankelijk en snel voor mij zijn. Dus ik heb iets nodig als een NAS, ik wil best zelf eentje maken maken, maar als het al voorgekauwd is door een andere bedrijf zoals synology of dergelijks, dan vind ik het ook prima. Dus mijn wenslijstje is:

Zo snel mogelijk acces en gebruiksvriendelijk
Veilig
NAS moet veilig thuis zitten --> tenzij jullie een online bedrijf kennen die bestanden niet inleest, en goed beveiligd.
Opslag hoeft niet meer dan 1 tb te zijn, als ssd-snelheid over ziggo complete (200/20) sneller is dan hdd-snelheid dan hoor ik dat graag.

Ik hoor graag van jullie!!

NAS is de oplossing, en je blijft baas over je spullen, het gehele online opslag gedoe is Peanuts gebleken, onlangs waren vele duizenden gebruikers al hun oudere fotos kwijt, omdat men ze daar niet langer bewaarde, anderen haalden er de stekker uit wegens niet genoeg opbrengst, en weg waren je bestanden.

Thanks voor het advies, ik ga denk ik voor een synology of een qnap, (of een ander merk). Zal ik gezien mijn snelheid (ziggo 200/20) ssd's er in doen of hdd's?

jurrian120

Senior Member
User systemen
Beste Lezer,

Ik heb een vraag, maar is mijn situatie: ik heb binnenkort geen toegang tot mijn online drives van google en microsoft, ik zoek daarom een andere oplossing.

Ik wil een nas, die verbonden is aan het internet en dus mij toegang verleent tot mijn bestanden overal en op alles. Dit moet heel secuur zijn en dus goed beveiligd, maar ook erg toegankelijk en snel voor mij zijn. Dus ik heb iets nodig als een NAS, ik wil best zelf eentje maken maken, maar als het al voorgekauwd is door een andere bedrijf zoals synology of dergelijks, dan vind ik het ook prima. Dus mijn wenslijstje is:

Zo snel mogelijk acces en gebruiksvriendelijk
Veilig
NAS moet veilig thuis zitten --> tenzij jullie een online bedrijf kennen die bestanden niet inleest, en goed beveiligd.
Opslag hoeft niet meer dan 1 tb te zijn, als ssd-snelheid over ziggo complete (200/20) sneller is dan hdd-snelheid dan hoor ik dat graag.

Ik hoor graag van jullie!!
Als je veilig wilt neem je geen Qnap of Synology. Die hebben een een IP die direct ook aan het net hangt dus niet al te veilig. Het is niet ideaal als je hetzelfd apparaat direct aan het net hangt. Wat je beter kan doen is een NAS bouwen en FreeNAS nemen.

Dit heeft alles gescheiden. Dus de FreeNAS beheers interface zit op een ander adres dan de NAS interface die je gebruikt om op afstand de data te benaderen (bijv Nextloud). Waarbij je bij Synology of Qnap een ip adres hebt voor alles en het afvangt doodmiddel van verschillende poorten.

En een mooi feature van FreeNAS is dat je al die instanties draait in Jails (de naam zegt het al deels) alles werkt alleen binnen de jail.
Thanks voor het advies, ik ga denk ik voor een synology of een qnap, (of een ander merk). Zal ik gezien mijn snelheid (ziggo 200/20) ssd's er in doen of hdd's?
HDD's Waarom? SSD's slijten harder en zijn erg duur. Je zal zelfs met "langzame" HDD's tegen de limitatie van de netwerkpoort aan lopen.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Als je veilig wilt neem je geen Qnap of Synology. Die hebben een een IP die direct ook aan het net hangt dus niet al te veilig.
Dit is een keuze, geen must. Bovendien zijn aanvullende beveiligingen beschikbaar.
Voor specifieke functionaliteit/diensten van de fabrikant is het noodzakelijk, maar alternatieven zijn gewoon beschikbaar.

joz

Senior Member
User systemen
Als het echt veilig moet dan zou ik het niet in eigen beheer doen (aangezien het gevraagd word, schat ik in dat we niet te maken hebben met een professional network admin. Als dat wel zo is, word het verhaal direct anders uiteraard).
Veiligheid staat en valt bij correcte configuratie, en het is vrij makkelijk iets werkends neer te zetten waar een beveiliging gat in zit, ook met NASsen van bekende merken.
Het is dus een afweging; het risico nemen dat je zelf iets fout doet in de opzet, of het risico nemen dat een cloudprovider je data doorspit (wat me enigszins onwaarschijnlijk lijkt, als dit aan het licht komt kan je opdoeken als provider).

Als je dan toch zelf wil klussen is het het slimst om je NAS niet direct aan het net te hangen, maar alleen te bereiken via een VPN tunnel. Dat is wel minder gebruiksvriendelijk, maar wel veiliger en zorgt bv dat simpele brute force dictionary attacks op de login van je NAS niet mogelijk zijn.

Bovenaan