Onterechte foutmeldingen USB sticks en memory cards

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB56

Senior Member
User systemen
Ik vermoed dat veel problemen ontstaan doordat mensen Windows laten "indexeren". Dat zou enige snelheidswinst moeten opleveren, al heb ik daar zelf nooit iets van gemerkt. Nadeel van dat indexeren is dat Windows bij elke handeling een electronisch plasje moet doen over zo'n stick.
Ik zet indexeren uit en heb nog nooit een probleem gehad als ik de stick er zo uit jas.

Sprakeloos

Senior Member
User systemen
Ik vermoed dat veel problemen ontstaan doordat mensen Windows laten "indexeren". Dat zou enige snelheidswinst moeten opleveren, al heb ik daar zelf nooit iets van gemerkt. Nadeel van dat indexeren is dat Windows bij elke handeling een electronisch plasje moet doen over zo'n stick.
Ik zet indexeren uit en heb nog nooit een probleem gehad als ik de stick er zo uit jas.
Dat zou betekenen dat er bewust moeite gedaan is om removable devices te indexeren. Standaard zijn deze uitgesloten van indexering.

jurrian120

Senior Member
User systemen
Staat ready boost niet aan op die USB? dat word er een stukje van de USB door Windows ingenomen "om de PC sneller te maken" (wat totaal niet werkt). dan kan zich dit ook voordoen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Dat zou betekenen dat er bewust moeite gedaan is om removable devices te indexeren. Standaard zijn deze uitgesloten van indexering.
Apple's gaan wel als een malle aan de gang als je er een stick in steekt

Staat ready boost niet aan op die USB? dat word er een stukje van de USB door Windows ingenomen "om de PC sneller te maken" (wat totaal niet werkt). dan kan zich dit ook voordoen.
Doet me denken aan Intel Turbo memory (~2007). Dat bleek uiteindelijk ook niet te werken.

jimh307

Senior Member
User systemen
Flauwekul, het is met Linux geen enkel probleem om fat/fat32/ntfs te gebruiken zodat je probleemloos dezelfde stick onder Windows en Linux kunt gebruiken.
Daarnaast gaat het hier niet om formatteren maar om herstel/checken van het filesystem.
Ben daar niet zo zeker van. Ik weet het wel zeker van exFAT. Formatteer je USB-stick hiermee en je kunt ze zelfs op Apple uitlezen en bewerken. Op USB-sticks gebruik ik altijd exFAT met 128 kb clusters.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Win 10 staat er bekend om om zelfs bij veilig verwijderen en disk uitwerpen dit niet altijd goed gaat.
Mij is het ook niet bekend en hier ook geen problemen mee gehad tot nu toe, maar wat wel een punt is is dat als je in het berichtcentrum alle berichten uitschakelt dan krijg je ook geen bericht meer dat je de hardware veilig kan verwijderen. Kwam ik dus achter nadat ik laatst een ander systeem opnieuw opgezet had en daar wel dat bericht kreeg maar op mijn vaste desktop niet. Had ik dus alles uitgeschakeld qua berichten omdat ik er knetter van werd van iedere keer die rot berichten onder rechts. Kan dus goed zijn dat anderen dit ook gedaan hebben en dan de stick er te vroeg uit trekken, dus niet direct een fout van Windows 10 zelf.

paulvr

Senior Member
User systemen
Er zijn talloze tools om sticks op low-level te formateren, soms is het even zoeken naar de juiste voor de job. Sommigen hiervan zijn al jaren oud zoals die van HP (HPUSBDisk 2.2.3) en Panasonic (SD card formatter). Google is je vriend.
Nog even voor de goede orde: ik heb beide hierbovenstaande programma's geprobeerd maar er deed zich daarbij plots een nieuw probleem voor: ineens herkende de computer de USB stick niet meer dus konden die programma's uiteraard ook niets meer uitrichten. Intussen zie ik dat je voor zo'n USB 3 stick inmiddels ook allang niet meer de hoofdprijs betaalt dus lijkt het me slimmer het ding maar gewoon weg te smijten. Ik heb er immers geen idee hoe je een onzichtbaar geworden stick nog zou kunnen behandelen met wat voor programma dan ook.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Ik heb er immers geen idee hoe je een onzichtbaar geworden stick nog zou kunnen behandelen met wat voor programma dan ook.
Als die sticks eenmaal de fout in gaan kan je ze het beste weggooien en ook niet in een la ergens leggen want ik spreek uit ervaring dat je dan elke keer toch die kapotte stick weer in handen hebt :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan