Overclocken ryzen 2600 + msi mortar B450

Razerblade

Senior Member
Beste hwi'ers

Ik heb pasgeleden een ryzen systeem gekocht
Met de volgende componenten

Ryzen 2600
MSI Mortar b450
16gb 4x4 patriot 3000mhz ddr4

Ik heb deze nu al geruime tijd in gebruik en ben er tevreden over.
Alleen zag ik doordat ik in mijn bios moest zijn om het os te installeren ineens dat mijn geheugen op 2133mhz draait ipv de 3000mhz die gespecificeerd staat.
Nu weet ik dat ryzen veel baat heeft bij snel geheugen dus dacht nouja ik zal het xmp profiel eens aanzetten 2933mhz ofzoiets. naait heel mijn systeem vast na een paar minuten in windows te zitten?

nu heb ik al wat getest in principe komt het erop neer alles wat ik aanpas trekt hij niet bijv 100mhz overclock 3.4ghz---> 3.5ghz bam bsod terwijl ik zolang hij draait even met coretemp kijk 45c????
Kortom mis ik iets of is het moederbord gewoon slecht?

xzandr

Senior Member
Het feit dat je 4 geheugen reepjes gebruikt i.p.v. 2 zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van je probleem.
De Ryzen 1000 en 2000 serie hebben daar moeite mee.

Etxalar

Senior Member
Wat xzander zegt: Ryzen heeft moeite met 4 dimms op hoge snelheid. Probeer eerst XMP 2400. Als dat stabiel draait probeer je 2666 en ik verwacht dat het daarbij wel op houdt. Wil je van 3000 of hoger profiteren dan zal je 2x8GB aan moeten schaffen.

Razerblade

Senior Member
Het feit dat je 4 geheugen reepjes gebruikt i.p.v. 2 zal waarschijnlijk de oorzaak zijn van je probleem.
De Ryzen 1000 en 2000 serie hebben daar moeite mee.
Wat xzander zegt: Ryzen heeft moeite met 4 dimms op hoge snelheid. Probeer eerst XMP 2400. Als dat stabiel draait probeer je 2666 en ik verwacht dat het daarbij wel op houdt. Wil je van 3000 of hoger profiteren dan zal je 2x8GB aan moeten schaffen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Dus 4 bankjes gaat hem niet worden hmmm zal dan 2x4 op 3000mhz wel lukken en beter zijn voor games wat toch wel het meeste wordt gedaan op de betreffende pc?

xzandr

Senior Member
Je kan uitproberen of je het met 2x4 wel op snelheid krijgt, maar om met 8 GB te blijven werken houd vandaag de dag niet over natuurlijk.
De games worden er niet bepaald kleiner op.

edit, hoeveel GB heeft de grafische kaart?

Razerblade

Senior Member
Je kan uitproberen of je het met 2x4 wel op snelheid krijgt, maar om met 8 GB te blijven werken houd vandaag de dag niet over natuurlijk.
De games worden er niet bepaald kleiner op.

edit, hoeveel GB heeft de grafische kaart?
MSI GTX1060 Armor 6gb
Ik speel niet super zware games en op 1080p vandaar
CS:GO 144hz
Forza horizon maxed out op 1080p is ook te doen
en FIFA 19

quiller

Senior Member
Dit is geen kritiek, maar een lezer van het forum sinds 2010 … 120 berichten … En dan neem je vier dimms met ryzen? Naar mijn mening onvoldoende research gedaan. Dit is namelijk een algemeen geweten feit in de regionen waar je hier vertoeft.
Dat gezegd zijnde : Ik kan niet voor jouw portemonnee beslissen, maar als ik in jouw schoenen stond kocht ik nieuw geheugen (2x8 of 2x16). Dit van 3000 of 3200mhz. Voor alle zekerheid neem van de ondersteunende geheugenlijst van je moederbord!!!!
Het geheugen dat je nu hebt kan je dan twee dingen mee doen : verkopen of investeren :)p) (ik bedoel gewoon : geheugen staat redelijk goedkoop, maar mss wordt het volgend jaar weer duurder... Kwestie van kiezen (ikzelf zou het verkopen))

Manyuken

Senior Member
Dit is geen kritiek, maar een lezer van het forum sinds 2010 … 120 berichten … En dan neem je vier dimms met ryzen? Naar mijn mening onvoldoende research gedaan. Dit is namelijk een algemeen geweten feit in de regionen waar je hier vertoeft.
Dat gezegd zijnde : Ik kan niet voor jouw portemonnee beslissen, maar als ik in jouw schoenen stond kocht ik nieuw geheugen (2x8 of 2x16). Dit van 3000 of 3200mhz. Voor alle zekerheid neem van de ondersteunende geheugenlijst van je moederbord!!!!
Het geheugen dat je nu hebt kan je dan twee dingen mee doen : verkopen of investeren :)p) (ik bedoel gewoon : geheugen staat redelijk goedkoop, maar mss wordt het volgend jaar weer duurder... Kwestie van kiezen (ikzelf zou het verkopen))
Ik ben het hier mee eens ;)
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450M-MORTAR#support-mem-14 Kijk eens naar dit lijstje voor het beste geheugen ;)

Razerblade

Senior Member
Ik heb het systeem overgenomen maar buiten dat was ik niet op de hoogte van de 4 dimms.
Als ik dit systeem echt helemaal zelf had willen bouwen was ik het waarschijnlijk wel tegengekomen bij het researchen
Anyway ik heb ooit een opleiding gedaan in deze richting maar daarna niet veel meer mee gedaan :p
Ik denk dat ik het setje 4x4GB ddr4 3000mhz maar te koop zet indd en dan nieuwe ondersteunend kitje ga halen
Bedankt!

Bovenaan