1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC-advies benodigd

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door Freekw, 23 nov 2018.

1. Freekw

Freekw Member

Sinds:
    6 jul 2009
    Beste allemaal,

Ik gebruik nu al vanaf juli 2009 dezelfde desktop (alleen de videokaart is vervangen nadat deze het had begeven), maar ik begin te merken dat deze wat kuren (bijvoorbeeld af en toe overhitten, terwijl de kast/onderdelen nagenoeg stofvrij zijn) begint te krijgen, ik ben er eigenlijk bang voor dat hij het, gezien de leeftijd, elk moment kan gaan begeven.

Dit heb ik nu:

Team Elite DDR3 - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB
    ocz stealthxstream intern 115/230v 500 watt
    Cooler Master Elite 334 - Midtowermodel
    Gigabyte GA-M720-US3 - Moederbord - ATX
    Sapphire RADEON HD 4850-> geupgrade naar 6950
    256 GB HDD en een externe HD van 2 TB

Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen en wat voor mijn huidige wensen de beste oplossing is.
    Vroeger gamede ik nog, maar dat doe ik de laatste jaren niet, of nauwelijks (af en toe bijv. League of Legends). Tegenwoordig is eigenlijk het enige wat ik ermee doe films/series/youtube bekijken en tekstverwerken met word/excel. Mijn enige echte eis nu is een SSD, maar dat is niet een al te bijzondere verandering, en ik moet er weer een aantal jaren mee vooruit kunnen, 3D films bekijken of Ultra HD is (denk ik) nog niet aan de orde aangezien ik nu vooral zaken afspeel op mijn Full HD tv.

Kan ik mijn oude systeem nog gebruiken, is het nog iets waard, of zijn er nog onderdelen bruikbaar? Ik heb zelf niet bijzonder veel ervaring met het opbouwen van een PC, ik weet hoe ik zelf voeding, ventilatoren of een videokaart moet inbouwen.
    Of kan ik beter alles weggooien en een nieuw systeem kopen/bouwen/laten bouwen en wat ben ik dan kwijt aan een enigszins toekomstbestendig systeem (waar niet meer op gegamed gaat worden)?

2. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
  3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Wat voor CPU heb je erop zitten eigenlijks?

4. Freekw

Freekw Member

Sinds:
    6 jul 2009
    Cpu: AMD athlon 7850 x2

5. Freekw

Freekw Member

Sinds:
    6 jul 2009
    Die ziet er prima uit inderdaad, er zit alleen geen videokaart bij die build, of was het idee die 6950 te gebruiken?
    En kan de Ryzen 3 uit die build vervangen worden door de Ryzen 5 2600 die nu voor maar €15,- meer te koop is?

6. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    De 2200G is een zogenaamde apu met ryzen cpu cores en vega gpu cores, de gpu zit dus in de cpu.
    https://nl.hardware.info/reviews/79...zen-3-2200g-raven-ridge-review-mmo-kampioenen

Je kunt uiteraard voor die 2600 gaan, maar daar zit geen gpu in en die moet je er dus nog bij kopen. Ook zou ik dan een beter moederbord kopen. Voor wat je zegt ermee te willen doen is die 2200g voldoende, wil je iets meer kun je kijken naar de 2400g.

7. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    In een andere draadje zag ik dat de r5 2600 nu voor 129 euro te koop is.. is alleen voor vandaag

8. Freekw

Freekw Member

Sinds:
    6 jul 2009
    Dan kom ik voor nu uit op dit systeem, zonder de 2tb HDD, de prijzen zijn wat lager dan in de topic van september:

https://azerty.nl/basket/?code=YTo2...6MTtpOjI0Mjk2NDA7aToxO2k6MjQ0NzUxNjtpOjE7fQ==

Dit zou dan voldoende moeten zijn voor mijn wensen en kan ik er weer een aantal jaar tegenaan.

In principe zat ik zelf aan zo'n €500 of iets meer te denken, zijn er aanzienlijke upgrades die mij merkbaar een betere gebruikerservaring of een langere levensduur (toekomst bestendiger) kunnen geven?

9. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Zoals eerder al aangegeven kun je kijken naar de iets krachtiger versie van deze processor, de 2400g. In de link naar de review van de 2200g staat ook de info over de 2400g dus je kunt zelf kijken of je dat de moeite waard vind.

Een andere optie is er een tweede geheugenlatje van 8Gb bijprikken zodat je op 16Gb uitkomt, maar gezien jouw gebruik is het niet echt nodig. Met twee geheugenlatjes draait hij wel in dual channel en dat zou iets sneller moeten zijn.

Weet je zeker dat je het alleen laat bij internet, filmpje kijken en office gebruiken dan is je huidige setup voldoende.

fantasma7988 vindt dit nuttig.
  10. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zou ik alsnog 2x4gb geheugen doen..

11. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    2 x 4Gb is inderdaad een optie, maar dan verlies je de mogelijkheid om relatief goedkoop te upgraden naar 16Gb. Dual channel is duidelijk sneller in syntetische benchmarks, maar in praktijktesten blijft dat meestal beperkt tot ‘een beetje’.
    https://nl.hardware.info/reviews/73...er-banen-meer-snelheid-benchmarks-applicaties

Zit mij nu te bedenken dat de apu geen eigen videogeheugen heeft en het ram geugen daarvoor gebruikt. Wellicht is dan toch de upgrade naar 2 x 8Gb de meest verstandige keuze, dan heb je zeker voldoende geheugen en je hebt dual channel.

Laatst bewerkt: 24 nov 2018
  12. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ik snap je punt, maar zal ts echt 16gb nodig hebben voor alleen films kijken?

13. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Dat lijkt mij niet. Maar met 2 x 4 zitten de geheugenbankjes vol en met 8Gb waarvan de grafische chip ook nog wat afsnoept zou het eventueel kunnen dat.....

Lastig hier een goed advies in te geven. Aangezien topicstarter aangeeft nog wat geld over te hebben lijkt mij dan toch 2 x 8 de beste besteding van dat geld.

14. Freekw

Freekw Member

Sinds:
    6 jul 2009
    Welk product heb je het dan specifiek over, of zijn meerdere combinaties met de rest van de setup compatible?

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
  16. Yobopan

Yobopan Member

Sinds:
    25 sep 2018
    Ik zou nu voor AMD gaan.

Casual gaming en 4k films kijken?

Neem een RX 570 en een Ryzen 5 2600 met 8gb ram geheugen. Met de RX 570 krijg je 2 games gratis via AMD, ook zijn deze kaarten nu scherp geprijsd! De 8gb ram is goed genoeg voor films en gaming anno 2018 en verder. Ik raad je aan om een dual-kit te nemen. De Ryzen 5 2600 is de beste "bang for buck" processor in de €100-200 catagorie. Maar de Ryzen 7 1700 gaat nu ook voor €180...

Moederbord b450 atx formaat. Gigabyte, MSI en ASUS zijn je standaard merken met goede kwaliteit. ASROCK is ook goed op zich.

Als SSD zou ik op z'n minst een 500gb variant nemen. Goede SSD merken zijn Samsung, Crucial, Intel, Corsair en WD (black SSD) Die 2 TB externe HDD is meer dan genoeg voor dingen zoals foto's en films.

Als voeding raad ik een 500-550 watt voeding aan. Seasonic en Corsair zijn goede merken.

Als je van 4k films wilt genieten dan is de monitor best duur helaas :/ Hier kan ik je helaas niet verder mee helpen.

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Bullshit! De "recommended requirements" staan nu al vaak op 12GB.

Yobopan vindt dit nuttig.
  18. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    True al zou bf5 ook recommended 16gb maar draait zonder stutters op 1080p ultra settings met 8gb.

19. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Lekker relevante discussie voor een systeem waarop zeker niet gegamed gaat worden.

Een 2200G is zat voor de wensen van @Freekw, zelfs een besparing richting 200GE valt nog te verdedigen.

Etxalar vindt dit nuttig.
  20. Yobopan

Yobopan Member

Sinds:
    25 sep 2018
    OBJECTION MIJN BESTE HEER! De RAM prijzen zijn nu nog best prijzig, maar zullen volgend jaar dalen. 8gb voor nu zodat hij niet de premium prijs betaalt voor 16 gb. DDR5 geheugen komt er ook al aan dus lets play it safe? :) Maar je hebt gelijk over de 12 GB voor de ''nieuwste'' games.