1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC case met voeding bovenin (levensduur componenten?)

Discussie in 'Behuizingen en voedingen' gestart door dennis_rsb, 30 jun 2018.

1. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Hallo allemaal!

Ik heb een coolermaster Force 500 case, sinds 1,5 jaar (ja ik weet het, hij is al langer op de markt) en dit heeft 1,5 jaar gedraaid met een i3 6100+h110m eco bordje. Nu heb ik deze maandag mijn cpu en moederbord vervangen, wat een verschil in games! Nu vraag ik mij alleen één ding af, is zo'n case met de voeding bovenin toch niet schadelijk voor de levensduur van de (hedendaagse) componenten? Ik weet dat idealiter een voeding onderin in de case hoort te zitten. Ik heb geen bijzondere koeling, 1 outtake fan, geen intake fan, stock koeler Intel. Zie rest van mijn systeemspecs in mijn profiel.

Als het min of meer noodzaak is mbt levensduur dan wil ik best een nieuwe case kopen, maar als het weinig uitmaakt voor de levensduur dan laat ik het liever zo als jullie begrijpen wat ik bedoel, scheelt toch wéér een berg klussen in de kast.

Alvast bedankt!

Groetjes Dennis

2. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Voeding bovenin hoeft geen probleem te zijn als alles goed gemonteerd wordt. De voeding moet ondersteboven gemonteerd worden zodat de voeding vanuit de kast lucht kan aanzuigen (de bovenzijde van de behuizing is dicht, dus daar mag het rooster van de voeding niet zitten). Of de huidige koeling toereikend is kun je het beste monitoren door de temperaturen van de cpu en gpu in de gaten te houden.
    De kast vervangen lijkt me niet nodig. Het is veel goedkoper/simpeler om een extra fan te plaatsen. De voorzijde lijkt me vrij dicht, dus dat zal weinig helpen, maar aan de zijkant zit een dubbele 12cm inbouwmogelijkheid. Daar kun je dus prima uitbreiden met een 12cm PWM fan, bijv. https://nl.hardware.info/product/188500/arctic-f12-pwm-120mm
    https://eu.coolermaster.com/en/case/case-by-series/cm-force-500/

3. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Het verschil met de PSU onderin is alleen dat de lucht die door de PSU stroomt warmer is.
    het lijkt mij alleen slecht voor de levensduur indien je de Pc heel vaak en heel lang 100% belast.
    Ook zal de fan in de PSU wat sneller draaien en dus iets meer geluid produceren.

4. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Bedoel je dan met name de levensduur van de PSU? Ik belast hem tot nu toe niet 100%, maar met toekomstige games gaat dit natuurlijk wel meer belast worden dan nu. Met name de CPU, GPU wordt nu al aardig belast als ik de settings wat hoger zet.

Thanks! De voeding is op de juiste manier geplaatst met het rooster naar onder inderdaad. Ik heb een paar dagen terug Prime95 gedraaid, niet zo lang hoor een 15-30 minuten en dan werd de cpu zo'n 75 graden max, is redelijk warm maar de pc staat boven en het is vrij warm nu buiten/binnen dus dat scheelt ook wel iets. De voorzijde is redelijk dicht inderdaad, enkel aan weerskanten wat ''gaatjes'' Bedoel je die fans aan de kant van de GPU zegmaar, of bedoel je aan de kant van de achterkant van het moederbord? Die fan is opzich ook niet noodzakelijk toch? Maar het kan inderdaad weinig kwaad, om 1 of 2 intake fans te plaatsen. Het logo of het pijltje moet naar binnen wijzen dan toch? Want anders blaas je volgens mij de lucht meteen weer uit de kast terwijl het een intake moet zijn.

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ja , dat bedoel ik.
    Maar ik zou me er voor een game PC niet druk om maken.
    Een extra intake fan zoals @MZw al voorstelt zou ik er wel bijzetten.
    Dat is goed voor alle onderdelen van je PC.

6. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je voeding wordt wat warmer en de de fan van het ding gaat wat harder draaien.

Eigenlijk zoals 20 jaar lang is gedaan.

Ja, pijltje overdwars is airflow richting, paaltje haaks daarop (optioneel) de draairichting van de bladen.

7. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Klopt, ik heb nog even de site van coolermaster geraadpleegd, en zover ik kan zien kun je zowel aan de linkerkant van de kast als de rechtkant van de kast casefan(s) plaatsen. Ik denk dat aan een kant voldoende is? Dan zou ik graag links willen als het weinig uitmaakt wel kant. Links kan er één van 120 of één van 140 mm. Mij lijkt dan een van 140 mm het slimste omdat die doorgaans wat stiller zijn in verhouding. Tenzij jij of iemand suggesties heeft wat jullie zouden doen bij deze kast. Aan de achterkant zit trouwens één casefan.

Oke thanks, dan klopt het denk ik hoe ik dacht. Dus als ik een casefan aan de zijkant plaats moet ik gewoon met het pijltje naar binnen (richting de gpu/cpu koeler zegmaar, in het geval als ik hem links zou plaatsen)

8. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, zo heb ik dat ook in m'n desktops.

9. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Dankjewel! Ik moet je eerlijk zeggen dat ik casefans nooit erg serieus genomen heb, maar omdat ik hem nu wel meer ga belasten de pc is het een kleine moeite om ff 1 of 2 casefans er in te plaatsen waardoor het zaakje net wat koeler blijft. Weet alleen niet welke 140 MM casefan stil genoeg is bij lichte belasting van de pc, maar die wel goed koelt bij hogere belasting. Er zijn zoveel casefans. Diegene die er nu inzit aan de achterkant is heerlijk stil (of ie goed koelt weet ik niet?) die zat al in de kast toen ik hem kocht, dus van coolermaster zelf.

10. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Een temperatuur van 75C is op zich geen probleem, maar de fan van je Intel-koeler gaat dan hard aan het werk en die is niet stil. Met een aftermarket cpu-koeler (bijv. Gelid Tranquillo Rev 4 (B)) krijg je de temperatuur van je cpu veel lager, maar ook het geluid. Zie: https://nl.hardware.info/reviews/82...n-amd-a-intel-testresultaten-maximalenkoeling
    Een 14cm fan op je moederbord laten blazen verstoort wellicht de flow van je luchtstroom en 'concurreert' ook met de fan van je intel-koeler. Ik zou daar niets plaatsen, daar kan alvast wat warmte wegstromen van je cpu-koeler. Warme lucht stijgt op, dus als je een fan plaatst naast je moederbord (onderste van de twee), dan krijg je waarschijnlijk de beste flow, waar alle onderdelen van profiteren. Als je voor stil en goedkoop wilt gaan, dan kun je ook een aftermarket cpu-koeler monteren en de rear-fan verplaatsten naar intake. Silverstone monteert ook vaak geen rear fan. De fan van de cpu-koeler en van de voeding voeren dan de warme lucht af.

11. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    De Pure Power 10 400w kan je gebruiken in een omgeving met een temperatuur tot 40 graden. Het is dus zaak dat de temperatuur in de behuizing daar onder blijft. Nu is de Force 500 geen denderende kast. Niet in koeling, niet in bouwkwaliteit en niet in stofbestendigheid. Misschien eens kijken naar een nieuwe degelijker behuizing met een modernere indeling. Voor €70 heb je echt iets goeds.

12. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Betreft de CPU fan weet ik dat, ik ben echter wel fan van dit design omdat dan niet 2 van je 4 ramsloten niet bereikbaar zijn (dit is niet bij alle koelers, maar ik heb het wel eens gehad van 1 koeler van Scythe) en omdat deze koeler van intel goed rondom het moederbord (dus ook de vrm's blaast)

Wat bedoel je met een fan plaatsen naast het moederbord onderste van de 2. Op welke positie doel je exact? Het rechterzijpaneel? Dus de achterkant van het moederbord?

13. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Oef dat wist ik niet, nu denk ik niet dat het hierboven 40 graden is, maar wel redelijk warm. Andere kast gaat daar weinig tegen doen vrees ik, met stoffilters zal die temperatuur alleen maar hoger liggen.

14. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Inderdaad het rechter zijpaneel. Twee fans is wellicht niet nodig, maar daar lijkt de intake van lucht wel onbelemmerd (zie helaas geen stoffilter).

15. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    In een kast met de voeding onderin zuigt de voeding lucht van buiten de kast aan, dus koelere lucht. Een Fractal Design C bijvoorbeeld, is zomaar 10 graden koeler in de behuizing.

16. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Ja ik zie dat aan de rechterkant er 2 fans van 120 MM passen, maar als jij denkt dat 1 voldoende is doe ik dat wel, en dan dus onder plaatsen lijkt mij? En dan gewoon deze die jij linktte? https://nl.hardware.info/product/188500/arctic-f12-pwm-120mm Is die goed qua koelingsvermogen? Ik heb weinig verstand van casefans zeg ik je eerlijk.

Oo op die manier bedoel je, dat klopt wel dat onderin de voeding beter is voor de airflow, daar ging mijn oorspronkelijke vraag ook over haha.

17. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Als je een extra casefan monteert kan je die beter in het front plaatsen ipv in de zijkant haaks op de airflow.

18. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Het is een goed compromis tussen prijs, prestaties en geluid. Dankzij PWM is de fan toerental gestuurd en kan deze langzamer (=stiller) draaien dan een 3-pins fan.

dennis_rsb vindt dit nuttig.
  19. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Zoals MZw al aangaf is de kast aan de voorkant vrij dicht dus weinig gaatjes waarlangs de lucht aangetrokken kan wordne.

20. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    De onderkant van het front is open. Daar kan voldoende lucht doorheen voor koeling.