Pc Freezes

Hallo, ik heb een Ryzen 7 1700X systeem, hij is niet overclocked alles is default.
vanaf het begin heb ik eigenlijk al system freezes van 1 seconden ofzo, dit gebeurt echt random,
heb al geprobeerd verschillende energy profielen maar blijft hetzelfde,
opnieuw windows installeren ook al geprobeerd, BIOS versie is de laatste versie nu.

Hardware:
Gigabyte B450M Gaming
Crucial 16GB 2*8GB 2666 CL19
Crucial 480GB SSD
Seasonic 80+ Bronze 650 watt voeding
GTX 1070 8GB
Ryzen 7 1700X @ Default clock speeds

Dit is het geheugenmodule die ik op het moment heb:
AantalProductPrijsSubtotaal
1Crucial 8GB DDR4-2666 CL19€ 48,99€ 48,99
1 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 48,99

ik zat te denken om mijn Ram + Moederbord te upgraden naar dit setje
AantalProductPrijsSubtotaal
1Asus RoG Strix B450-F Gaming€ 119,00€ 119,00
2Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3200 CL16 kit€ 127,20€ 254,40
3 productenOpslaan als eigen wensenlijstTotaal€ 373,40
Nu vraag ik me wel af of dit het probleem gaat oplossen?.

Laatst bewerkt:

JB56

Senior Member
User systemen
Dan zou dat wel eens het probleem kunnen zijn.
Mee eens, AMD is gewoon erg kieskeurig met geheugen, dus als het geen geheugen is van de qvl (qualified vendor list) geeft dat mogelijk problemen.
Andere optie, puur omdat ik het zelf ook wel eens heb meegemaakt, inclusief de freeze en het gekke geluid, is de driver van de videokaart. In mijn geval had ik een nieuwe driver geïnstalleerd en was de oude niet afdoende verwijderd.

Freezes zit vaak in een kapotte voeding.
Of je videokaart drivers.
Even opnieuw je videokaart drivers downloaden en installeren, bij het installeren moet je aanvinken ‘nieuwe installatie’

LaCrimosa

Senior Member
User systemen
Vraag is ook: hoe is je monitor aangesloten, met welke videokaart (merk nVidia of AMD), hoe is je audio aangesloten (via externe speakers op de geluidskaart van het moederbord of gebruik je de speakers van de monitor via HDMI aansluiting).

Mijn weten gebruiken meeste moederborden Realtek geluidschips en het is net daar dat Windows 10 en de drivers van je geluidskaart een conflict kunnen geven welke resulteert in een freeze en dat "RRRRR" geluid. Indien je enkel externe speakers gebruikt, oplossing:

Apparaat beheer -> Audio in-/uitvoer -> Alles, behalve "Luidsprekers (RealTek (R) Luidsprekers)" uitschakelen en uninstall.
Nadien in je "Geluidsinstellingen" -> "Configuratie Geluid" -> "Luidsprekers" met groen aangevinkt -> "Eigenschappen" -> "Geavanceerd" -> "Standaardindeling" het "16 bits, 44100 Hz (CD-Kwaliteit)" via het drop/down menu selecteren.

Dit heeft bij mij de freezes en "RRRR" geluid verholpen op mijn Gigabyte moederbord. Trouwens, dit probleem is reeds aanwezig sinds Windows 10 op de markt kwam.

Bovenaan