1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC herstart elke 10 seconden

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Mark1995, 12 jan 2018 om 20:02.

1. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Hallo,

Zoals de titel al zegt herstart mijn pc elke 10 seconden (oneindige loop). Het booten van windows haalt ie al niet (Geen beeld zichtbaar op het scherm).

Wat ik heb geprobeerd:
    - Videokaart eruit
    - Ram eruit, andere slots, andere ram gebruikt
    - Harde schijf/SSD eruit
    - Andere identieke voeding gebruikt van een vriend
    - Batterij Moederbord vervangen
    - Moederbord gereset dmv schroevendraaier en de twee pinnetjes
    - Alle kabels die in de voeding gaan eruit gehaald behalve die van het moederbord (PC HERSTART NU ELKE 2 SECONDEN)

Ik kan dus niet bij bios komen, want dat haalt ie al niet.
    PC heeft het 2 jaar lang goed gedaan
    Kan ik nu met zekerheid zeggen dat mijn moederbord kapot is?

Met vriendelijke groet,

Mark

PC:
    i5-4460
    GTX 970
    H97m Gigabyte moederbord
    Samsung Evo 250gb SSD
    Crucial ballistix sports 2x4gb
    Seasonic M12II EVO 520W

2. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    neem aan dat je zowel de dikke 24-polige als de dunnere CPU kabel hebt laten zitten, toch?

Haal ook alle USB devices en andere externe apparatuur los.
    Draaien de fans, met name de CPU fan?

3. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Correct, heb ook alle andere externe apparatuur los gehad. Alle fans draaien inclusief de CPU fan. Dit stopt dus na 10 seconden en begint weer opnieuw.

4. Re Binder

Re Binder Member

Sinds:
    27 apr 2015
    Hela,

Lijkt mij dat er componenten 'fried' zijn op je moederbord. Bij een bepaalde spanning slaat het component vast en uit voorzorg een reboot om verdere schade te beperken denk ik.

Ander moederbord.

:)

5. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Dankjewel, daar ga ik dus ook van uit. Enige tips voor welk moederbord? Heb een i5-4460, en een N300 CM case. Graag een micro ATX.

6. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Al BIOS reset gedaan, via de jumper? Sluit eens een andere fan aan op je CPU header, kortstondig, dus voorbij punt dat ie normaal nu crashed.

7. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Bios reset al geprobeerd via de jumper. Andere fan kan ik maandag proberen. Na de crash start ie meteen weer op dus heel vluchtig tussendoor gaat niet lukken denk ik.

8. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dat van die fan, zou uitsluiten dat er geen feedback van fanspeed is, waardoor systeem stopt of herstart. Kortstondig, bv een minuut of zo, kan je de gemonteerde cpu-fan wel even loskoppelen. Dit geeft je voldoende tijd om te zien of dit het probleem is.

9. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Dat zal ik maandag/morgenavond even proberen als ik weer thuis ben. Indien dit werkt, dan is het probleem de koeler?

Overigens, indien het moederbord wel kapot is. Wat raad je aan als vervanging? Ik ga uit van een H97 variant? Er zit nu een MicroATX in. Heb verder geen behoefte aan SLI dus 1 GPU slot is genoeg (Graag wel 4 Ram slots, maar dat is standaard geloof ik). Heb 2 fans in de kast dus minimaal 2 aansluitingen is een pre. Budget onder de 100 euro.

Laatst bewerkt: 13 jan 2018 om 12:29
  10. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Dit is zo'n beetje de laatst eenvoudige test die je kan doen, voordat je drastische zaken oppakt, zoals vervanging.

Test ook met alle frontpanel aansluitingen los, leds en schakelaars. Opstarten met losse knop (als je die hebt) of kortsluiten power pins. Evt. alles uit je kast halen en dit proberen, dit sluit nog enkele anders zaken uit.
    Nog steeds kan het ook de processor zijn of de mounting hiervan, maar dat is bijna uitgesloten.

Ander board is kwestie van checken wat je wil, qua uitvoering en budget. Let op socket passend voor je processor, usb en sata poorten en idd geheugen. Je hebt zo te zien geen overclockbare processor, of bijzondere toepassingen, dus je keuze is niet heel kritisch lijkt me.

Hermano Conejo vindt dit nuttig.
  11. Wormwiel

Wormwiel Senior Member

Sinds:
    7 mrt 2010
    Vreemd dat het gedrag dan verandert van 10 s naar 2 s.
    Ik zou het moederbord uit de kast halen, kapot lijkt het toch al, dan weet je zeker dat alles is afgemonteerd.
    En dan de 24-polige en vierpolige kabel en monitor op het moederbord aansluiten. (mobo op een stuk karton leggen)
    PC aanzetten door een paperclip even tegen de juiste pinnetjes te houden.
    Als hij niet normaal opstart de cpu en koeler afmonteren en opnieuw monteren. De cpu-fan kun je even weglaten want de koeler heeft waarschijnlijk genoeg thermische massa om de pc compleet te laten opstarten.
    Het kan ook aan de cpu liggen, je zou een cpu van iemand moeten lenen om dit te testen.

12. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    CPU van iemand anders is niet mogelijk (Andere socket). Ik kan dus niet de CPU al uitsluiten aangezien ik die ook los gekoppeld heb van de voeding?. Denk dat hij dan maandag uit elkaar gehaald wordt. Als ik 90% ervan uit kan gaan dat het het moederbord is durf ik de gok namelijk wel te nemen.

13. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Dat ga ik maandag proberen. Het moederbord vind ik altijd het lastigst om uit te zoeken aangezien er zoveel verschillende zijn die hetzelfde bieden. Vandaar dat ik om een suggestie vroeg, want de ene kost 60 euro en de andere 80.

14. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Vandaag CPU in vriend zn mobo gedaan. CPU werkt nog dus nieuw mobo besteld.

15. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Helaas, maar kan gebeuren. Succes ermee!

16. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Dat wordt dan een tweedehandsje, okee? :cool:

Niks mis mee, overigens ;)

Laatst bewerkt: 15 jan 2018 om 22:11
  17. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Wordt een H81-K van Asus, als het goed is kan er met usb geupdate worden. Ook is de kans aanwezig dat de update er al op zit. Mogen het mobo terugbrengen als het niet lukt.

18. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Lijkt me achteruit boeren :mad:

19. Mark1995

Mark1995 Senior Member

Sinds:
    11 mei 2015
    Dat krijg je als de H97's niet meer verkocht worden. Bovendien zal je het aan de performance niet heel veel merken. Daarnaast, als er ooit een upgrade komt zal het hoogstwaarschijnlijk een vernieuwde CPU worden waar weer een nieuw moederbord voor nodig is. Tweedehands doe ik liever niet, en heb de PC zsm werkend nodig.

20. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Gaat wel lukken :rolleyes: