1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PC upgrade: to do or not to do :)

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Awsomesaurus, 6 dec 2018.

1. Awsomesaurus

Awsomesaurus Member

Sinds:
    6 dec 2018
    Hoi,

Ik upgrade mijn PC meestal om de 5 jaar. En daar komen we nu binnenkort aan toe, hoewel ik eigenlijk niet echt het gevoel heb dat mijn huidige PC daar nood aan heeft.

Huidig systeem:
    I7-4790K OC 4.8GHZ
    Asus Maximus Hero VII
    24GB RAM DDR3-1600Mhz
    Asus Strix OC 1080TI
    Alienware AW3418DW 1440p

Het gaat dus voornamelijk over CPU/Mobo/RAM. Mijn budget doet er niet zo hard toe, omdat ik ook aan het kijken ben om een nieuwe behuizing, voeding, ssd nvme en dergelijke te kopen.
    Ik ben wel Intel minded, voorheen een paar slechte ervaringen met AMD gehad. Ik ga best akkoord dat AMD prijs/kwaliteit de beste keus is op dit moment, maar toch zoek ik het eerder naar Intel.

De vraag is nu of een upgrade verantwoord is naar bv :

- I7-8086K
    - I7-8700K
    - I7-9700K
    - I7-9900K

Ik heb wel het gevoel dat mijn I7-4790K nog niet op zijn tandvlees zit, maar een extra mening kan geen kwaad :) Vandaar dat ik toch er eerder aan denk om nog even te wachten tot de 10nm serie
    De games die ik momenteel speel zijn: Battlefield V, Escape from Tarkov,...

Laatst bewerkt: 6 dec 2018
  2. Maulwurfje

Maulwurfje Senior Member

Sinds:
    8 okt 2009
    Kom dan maar over 6 maanden terug. Hopelijk heeft Intel dan haar productieproces kunnen uitbreiden (waardoor de prijzen omlaag gaan) en is Ryzen 3 vermoedelijk uit.

Als je nu bij Intel wilt blijven dan zijn de i5 9600K of de i7 9700K de beste gaming processors. Het is koffiedik kijken om te achterhalen of 6 cores (threads) sneller een bottleneck kunnen zijn dan 8 threads (quadcores met HT bijv.). Maar het zijn 6 hele snelle cores en in de benchmarks verslaat de i5 9600K de Ryzen 2700X regelmatig.

3. Global-Interface

Global-Interface Senior Member

Sinds:
    15 sep 2009
    Zolang je Battlefield V etc nog met voldoende fps kan spelen, zou ik wachten en je 4970K @ 4.8 lief hebben.Met een 1080Ti sla je geen slecht figuur imho.

4. JWL92

JWL92 Member

Sinds:
    9 jun 2017
    Als je de noodzaak niet voelt, vul je het zelf al in.
    Laat je geld lekker waar t is, en kijk wat de markt over n half jaar of jaar doet ivm ryzen 3/ zen2, en of intel daar nog wat tegenover kan zetten op n schappelijke prijs.

5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik zou wachten. Je 4790K voldoet nog, Intels zijn momenteel te duur en Ryzens kunnen singlethreaded niet tegen jouw 4790K op. In januari wordt als het goed is Zen 2 aangekondigd. Dan gaat de markt weer op z'n kop en gaat Intel ook weer gekke dingen doen. Kortom het wordt alleen maar leuker voor de consument. En gebeurt er niks geks, dan koop je in het voorjaar voor een normaal bedrag een 9700K en zit je de komende 5 jaar weer gebakken.

Awsomesaurus en 49109129 vinden dit nuttig.
  6. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Hoe zo slechte ervaring?

Slechte ervaringen met AMD heb ik zelf eigenlijk nog nooit gehad, weet wel dat er een hoop mensen zijn die bvb een FX8350 kochten en die in een bordje gingen stoppen waarvan de VRM daar eigenlijk niet geschikt voor was. (bordje mag bvb. volgens specs tot 95watt, en er dan een 125watt+ CPU in stoppen)

Maar net als de rest zegt zou ik toch nog ff wachten tot dat AMD Zen 2 en Ryzen 3 heeft aangekondigt in Januari, en dan nog eens kijken, waarschijnlijk gaan de prijzen dan weer wat omlaag zo wel bij Intel als de huidige AMD's, of zijn die nieuwe AMD's weer veel beter.

7. Awsomesaurus

Awsomesaurus Member

Sinds:
    6 dec 2018
    Vroeger een AMD setup gehad en zowel de CPU als GPU hebben het vrij snel laten afweten. GPU had last van artifcats en mijn CPU draaide gewoon niet goed.

Mooi, jullie replies hebben zowat mijn gedachtegang bevestigd.
    Nog een jaartje I7-4790K en rondkijken wat de markt gaat doen.

8. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    /thread

9. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    ‘’ 640k ought to be enough for anybody’’
    Bill gates, 1981.

Grappig genoeg zat ik tot vorige week in hetzelfde schuitje als jij, met een vrij identiek systeem. (4790k , 16GB DDR3 2400mhz, en ook een MSI GTX 1080ti) Echter, hetgeen wat ik altijd mis in topics zoals deze.. welke resolutie speel je?
    De zin van upgraden heeft namelijk nog meer/minder verschil of je op 1080p of 1440p/4k speelt. (waar in dit geval 1440p/4k minder zin heeft)

Ik heb zelf uiteindelijk na ontzettend veel benchmarks en twijfelen gekozen voor een Ryzen 2700x als upgrade voor mijn 4790k.
    Waarom?Ik was zelf op zoek naar iets met meer CPU cores en threads dan de 4c/8t van de 4790k omdat ik veel video edit (en game) in 1440p. Dit ging overigens wel oke op de 4c/8t van de 4790k, maar het mocht wel wat sneller. Waarom dan Ryzen en geen 8c/16t lntel 9900k? (of eventueel de 8c 9700k)
    Daarvoor komen we weer op de resolutie kwestie. Ik heb ontzettend veel benchmarks bekeken, en op 1440p was voor mij persoonlijk het verschil met de 9900k en 2700x veel te klein kwa prijs/prestatie van de 9900k. Voor hetzelfde geld als waarvoor de 9900k nu te koop is, heb ik mijn 2700x, moederbord, en DDR4 geheugen kunnen kopen. Ook komt de 2700x met een (echt) goede stock cooler.

Houd er rekening mee als je wilt gaan upgraden, dat je ook van DDR3 naar 4 moet. Samen met een mobo en de CPU/cooler zit je in het huidige Intel segment al bijna op 800 eur. Ik heb mijn eigen 4790k setup met Be Quit! custom CPU cooler helaas ook moeten weg schijten voor 325 eur, waarvan je misschien nog meer moet afvragen of het het wel waard is.

Ik zou als ik jou was sowieso eens wat benchmarks bekijken, en vergelijk dan eens op 1440p en 4k het verschil tussen jouw 4790k en een 9700k/9900k/2700x. Het verschil is hier maar 5-8% omdat de GPU hier meer van belang is en de ‘’bottleneck’’ is ipv jouw CPU. Voor 1080p is het verschil wel wat groter, maar het gaat hier dan vaak om FPS die ver boven de 100+ zitten, en het alleen interessant is als je competitief speelt op 144+fps.

Als je de verschillen niet zo boeiend vind en je best wilt/kunt wachten, dan mis je niet echt veel van deze 9th generation als het puur om gaming gaat. Je zou ook kunnen wachten op de volgende generatie 10nm Intel, of de nieuwe Ryzen.
    Het is namelijk haast onvoorstelbaar hoe goed en responsief de 5 jaar oude 4790k nog mee komt t.o.v. zijn grotere en nieuwere broertjes met gaming, zeker met een 1080ti, en mijn reden om te upgraden was dan ook echt geen gaming, maar puur productivity.

Echter wil ik je wel meegeven dat als je zou upgraden dit natuurlijk nooit zinloos is. Zeker bij moderne games die meer dan 4 cores ondersteunen ga je verschil merken. Bron? ikzelf.
    Ik heb gisteren mijn 2700x build in elkaar gezet, en als eerste game Kingdom Come Deliverance geinstalleerd. (is uit begin 2018) Hier zit een ''ultra'' graphics mode in die eigenlijk voor toekomstige hardware is/was, en ik moet zeggen dat ik het verschil wel degelijk merk ten opzichte van mijn 4790k. (als ik me niet vergis kan KCD namelijk 6 cores benutten) Het verschil hierbij tussen 30/40FPS of 55/60FPS is dan toch wel heel duidelijk merkbaar t.o.v. mijn oude 4790k.

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Die benchmark's is niet eerlijk. Die 4790K loopt op 4.8 en niet stock. En we weten allemaal dat ZEN 2 ook niet als de beste OC'ed.

Ten tweede is het zo dat ik kan bevestigen dat KCD 6 echte cores benut (5820K @4.2). Maar in die modus waar jij het over hebt is op 3440x1440 met een 1080 Ti strix OC 10 keer niks.

11. goofy1978

goofy1978 Member

Sinds:
    2 jan 2012
    Heb een haswel 4770 @4.2ghz en een msi ventus rtx2080 maar speel op 4k dus de gpu is nog steeds de zwakste schakel bij fc5.
    Ik haal met die game 57fps op 4k ultra evenveel als een moderne i7
    Met andere games kan dat wel veel schelen natuurlijk.
    Wacht het nog maar even af wat de nieuwe ryzens gaan doen.

12. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Dat probleem wat je had met dat AMD systeem kan dus best komen door een te zware CPU in een niet geschikt moederbord te zetten, kan ook zijn dat de North Bridge in het moederbord niet genoeg gekoelt werd, of door een probleem met de voeding.

Maar goed, geweest is geweest.

Ik zou ook nog ff wachten wat januari (CES) brengt, doe ik in ieder geval ook, vind mijn huidige systeem nog snel genoeg op dit moment, draait nog alles wat ik wil gewoon prima.