PC Upgrade

GrissV

Member
Ik ben bezig een beetje onderzoek te doen naar wat nieuwe hardware voor mijn huidige systeem. Ben eigenlijk vooral aan het kijken naar Processor en vroeg me eigenlijk af hoe men hier over denkt.

Mijn gedachte is om van een Intel i5 6600k te switchen naar een Ryzen 5 of 7 , ben echter niet zo bekend in de wereld van AMD, gebruik mijn pc eigenlijk meerendeels voor gamen in 1440p.

Als iemand hier tips heeft of iets dergelijks zou dat uiteraard wel welkom zijn.

Van der berg

Senior Member
Ik zou je adviseren om te kiezen voor de 3800X een hogere geklokte snelheid op 3.9GHz, maar waarom? In games heb je profijt aan die hogere kloksnelheid. Want bij gamen geldt nog steeds zoals ik heb gelezen bij Hardware.info dat snelheid boven meer cores nog steeds in het voordeel is. Al worden steeds meer games multi-threaded. Als ik ga upgraden ga ik voor de hogere kloksnelheid en ik zou dan als gamer voor de 3800X kiezen. Ik wacht nog stééds op de benchmarks van de 3800X. Je kan overklokken met de 3700X maar wie geeft er garanties dat het goed gaat en ik overklok niet vandaar de 3800X mijn keuze. Mijn 6700K is al 4 jaar en draait sinds aankoop op baseclock 4GHz

Eigenlijk geldt voor CPU-cores maar één ding – zowel in de PC-wereld als voor mobiele devices: liever snellere cores dan meercores.

Bron: https://nl.hardware.info/reviews/5389/5/test-het-nut-van-meer-cores-conclusie
Bron: https://nl.hardware.info/reviews/7963/23/hoeveel-cpu-cores-heb-je-nodig-voor-games-conclusie

GrissV

Member
Tuurlijk, dit is wat ik er in heb zitten

Processor: Intel Core i5 6600K / 3,50GHz
Moederbord: ASUS Z170 Pro Gaming
Memory: Corsair Vengeance LPX 16GB 2666MHz DDR4
Video Kaart: Asus6GB D6 RTX 2060 ROG STRIX OC
Voeding: 750W Corsair CX750M

Crewz

Senior Member
Ik zou dan inderdaad zoals Van der Berg als zei voor de nieuwe 3000 serie gaan van AMD. De Ryzen 5 3600X of de Ryzen 5 3800x. Als je budget hoog genoeg is zou ik voor de 3800x gaan, maar de 3600x zal je ook zeker niet teleurstellen.

Van der berg

Senior Member
Je kan ervoor kiezen om sommige onderdelen van jouw huidige computer door te verkopen. Ik overweeg om mijn moederbord en de processor en geheugen 2×8 door te verkopen. Want ik neem alleen een nieuwe moederbord en processor en koelpasta met een bracket naar Noctua processorkoeler voor AM4

GrissV

Member
Klinkt goed, zit zelf ook een beetje in me hoofd met hoeveel meer effect het nu heeft voor een 7 tegen over een 5. zal sowieso in de 3000 serie gaan kijken.

Van der berg

Senior Member
Ik neem de 3800X omdat ik langere aantal jaren weer op vooruit wil en waarschijnlijk 4 tot 6 jaar. Ik denk dat een 3800X het meest interessante hier is voor gamen. De Ryzen 5 is niet slecht

GrissV

Member
Voor de complete verandering rond de 500 600 euro, wil ook alleen proc. memory en moederbord doen

joz

Senior Member
Zeker mag hij dat zelf uitzoeken, daarom geef ik hem ook wat extra info. Met de 3900/3950 zal je een stuk meer VRM nodig hebben dan met een 3600. Zoals ook te zien is op Reddit

LaCrimosa

Senior Member

suijkerbuijk

Senior Member
Ik vind dat de mensen wel makkelijk de ryzen 3800x op geven.
Terwijl je totaal niet weet welke budget hij bezit?

Trouwens je kan ook voor de ryzen 2600x gaan .
Ben je 50euro goedkoper kwijd en de performance op games is maar 3fps verschil.
Hoef je ook niet meer druk te gaan maken welke moederbord je nodig heb namelijk.

GrissV

Member
Bedankt voor jullie informatie, helpt wel. die lijst is ook wel handig. ga hier later vandaag even rustig naar kijken.

TrueTactiX

Senior Member
Ik vind dat de mensen wel makkelijk de ryzen 3800x op geven.
Terwijl je totaal niet weet welke budget hij bezit?

Trouwens je kan ook voor de ryzen 2600x gaan .
Ben je 50euro goedkoper kwijd en de performance op games is maar 3fps verschil.
Hoef je ook niet meer druk te gaan maken welke moederbord je nodig heb namelijk.

Budget was 500 - 600e.

Als je nieuw koopt, dan koop je mijn inziens ook het nieuwste. 3600 veel betere keuze, helemaal multithreaded.

Om zijn budget te bereiken kun je alsnog voor 36x óf 37x gaan. (Met leuke koeler er gratis bij..)

Beetje webshop zal laatste bios wel voor TS er op zetten. Azerty doet dit wel..

suijkerbuijk

Senior Member
Budget was 500 - 600e.

Als je nieuw koopt, dan koop je mijn inziens ook het nieuwste. 3600 veel betere keuze, helemaal multithreaded.

Om zijn budget te bereiken kun je alsnog voor 36x óf 37x gaan. (Met leuke koeler er gratis bij..)

Beetje webshop zal laatste bios wel voor TS er op zetten. Azerty doet dit wel..

ook dat zijn keuzes .
En mag zeker gemeld worden als je alleen maar games speelt.
Dan is zeker een 2600x ruim voldoende en kan de geld in een dikker gpu gestoken worden wat meer fps oplevert dan een 3600 .
Maar deze optie kan gewoon gezegd worden .
De nieuwste van het nieuwste hoef je niet altijd te kopen .
Zeker als 2600x nog verder zal zakken . (2600x bezit gewoon een box koeler met led )

Bovenaan