1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

PCIe 1x slot ssd gezocht.

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door jnm2, 10 jan 2019.

1. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Hallo,

Ik heb hier nog een ouder moederbord (GA-EP35-DS3L) in gebruik waarop 3 PCIe 1x sloten vrij zijn.
    https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-EP35-DS3L-rev-1x#ov
    Nu wil ik o.a. een SSD schijf bij zetten, maar kan mogelijk ook naar een sneller type gaan dat in zo'n PCIe slot
    past. Veel van die kaartjes zijn echter 'rechtop staande modellen", zitten deze stevig genoeg, daar ze redelijk hoog uitgevoerd zijn ?
    Er is verder geen bevestiging zoals een vijsje bij met M.2 kaartjes, op dit moederbord. Andere types kunnen aan de pc-kast vastgeschroeft worden (lijkt me veiliger).

Welk kaartje is dan het meest kwalitatief en functioneel voor dit ouder bord (250 GB is al voldoende) ?

Dank.

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Waarom wil je dit eigenlijk. NVMe werkt niet op een moederbord zo oud. En PCI x1 is ook niet zo snel. Waarom niet een goedkope SATA SSD kopen? Je moederbord heeft 4 SATA poorten?

3. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    jurrian120 vindt dit nuttig.
  4. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
  5. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ook, en deze chipset heeft PCI-E 1.0, wat betekend dat een x1 (1-lane) maar 250MB/s bied, slomer dan SATA2/3 dus. Het is dus sneller om een SSD via SATA aan te sluiten, aangezien er op het mobo 4 SATA2 aansluitingen zitten die 300MB/s leveren per poort...
    Dit als we puurt naar bandbreedte kijken en het protocol verschil niet meenemen (maar dat is te gering om tegen dat verschil op te boxen).

6. MSDOS Retro

MSDOS Retro Senior Member

Sinds:
    20 dec 2011
    Wil je wel graag die Theoretisch snellere SSD, haal er dan 4 sata modellen , en zet die in een RAID0 config

of het zinvol is zie je hier:

7. jnm2

jnm2 Member

Sinds:
    9 dec 2016
    Ok, dan wordt het gewoon sata ssd i.p.v. de huidige sata HD.
    Ik ben met al die dingen niet dagelijks bezig, dat ik ook weet wat er allemaal kan en/of wat beter is dan dit of dat.

Bedankt.

8. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    De M.2 slotjes waren pas vele generaties verder enigszins standaard aan het worden op desktop moederboarden en volgens mij pas vanaf het Intel 9 serie chipset. En verder is b.v. NVME een protocol net als b.v. AHCI en dit protocol door een moederboard ondersteund moet worden. Dat NVME protocol word ook pas officieel vanaf het Intel Z1xxx chipset standaard ondersteund en werkte ook al met wat BIOS aanpassingen op een Intel Z97 chipset. Ook dus pas vele generaties na het board wat jij gebruikt en dus zinloos om dan een duurdere NVME ssd te gaan gebruiken, buiten of het fysiek zou passen.

Er was ook nog een andere mogelijkheid namelijk de OCZ Revodrive die via een PCI-E x8 slot werkte en voor een aantal jaren terug ook al behoorlijke snelheden haalde. Althans als je b.v. ziet bij de Revodrive 1 dat die toen al in 2010 snelheden haalden die bijna gelijk stond aan een hedendaagse gewone ssd. Heb er zelf toen ook eentje gehad maar er was 1 nadeel aan namelijk veel uitval en geen lange levensduur ondanks de best hoge prijs.

9. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Gewoon een Serail ATA600 SSD in plaatsen en je bent klaar. Neem wel een met veel opslag bijvoorbeeld 1TB dat kost tegenwoordig al heel weinig bijvoorbeeld de Crucial MX500 1TB voor €129

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Geen normale SSD's RAID'en. Dat is vragen om problemen omdat bij een foute stroomuitval kan het zijn dat de SSD's individueel de index gaan herstellen en dan is je array naar de kloten.

jurrian120 vindt dit nuttig.
  11. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Kan er naast zitten maar volgens mij heb je bios ondersteuning enkel nodig als het om een bootdrive gaat. Als het gewoon een data/nonboot disk is, werkt het voor de rest wel als er ook driver support is in het OS.

12. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Wat jij wilt kan niet, een M2 ssd past niet in een PCIe x 1 slot.

Van der berg vindt dit nuttig.
  13. Van der berg

Sinds:
    18 apr 2005
    Je moet dan een nieuwe moederbord aanschaffen en daar zit meestal een M.2 PCI-E slotje op. Dit werd vanaf Z97 moederbord maar je kan beter een Z170 oudere borden hebben vaak geen M.2.

06-pcie-m2.jpg.56930940f967ad75774a7d3dbe83064f.jpg
    Zo ziet een M.2 slotje eruit en past niet in een PCI-E slot

plextor-m6e-pcie-x2-m2-ssd-now-available.jpg

14. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Ts vraagt om een SSD van 250 GB, die heb je al voor 3 tientjes. Waarom dan iets aanraden waar TS geen behoefte aan heeft en wat veel duurder is?

15. Van der berg

Sinds:
    18 apr 2005
    @ruftman Meestal kan je wat groter nemen. Ik nam 500GB en dacht dat dit ruim voldoende is en kwam op een gegeven moment steeds ruimte te kort. In het geval van @jnm2 kan hij voor 500GB kiezen

16. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Je moet helemaal niets, is wel een dure oplossing op deze manier.
    Ik zeg niet dat het wijsheid is maar het kan allemaal prima met zo'n adapter;
    https://azerty.nl/product/startech/...d-nvme-of-ahci-adapterkaart-interface-adapter
    Niet dat het wijsheid is, want zoals ik al zei is dat slomer dan SATA2 in dit geval.

Laatst bewerkt: 14 jan 2019