1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

RAM Geheugen problemen?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Johan501, 16 feb 2019.

1. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Goedendag,

Al eerst wil ik aangeven dat ik licht gestrest ben, dit is de zoveelste keer dat ik problemen hem met deze pc sinds ik hem gebouwd heb. Om te kunnen begrijpen wat ik bedoel zou je eigenlijk moeten weten wat er gebeurd is. Mij lijkt het meest verstandig als ik dat pas zo kort mogelijk uitleg als iemand er om vraagt, dat omdat het niet veel met nu te maken heeft.

Gisteren kreeg ik weer eens problemen met mijn zelfbouw game pc. Het is de zoveelste keer dat ik problemen heb en de zoveelste keer dat ik waarschijnlijk weer een defect heb en dat sinds begin september. Heb gisteren contact gehad met EA, had wat problemen met Anthem. Moest een hard uninstall doen van de Origin Client en Origin uit het register verwijderen met Regedit. Ga er vanuit dat het niet hier door komt, maar een blue screen en errors in de test zijn wel erg toevallig. Heb wel iets verstand, maar heb nog genoeg te leren.

Het begon met een blauw scherm. Error was iets van Memory_Management. Daarna tijdje Memtest86 live usb gedaan. Niet geheel laten draaien, was wel bijna klaar. Een aantal foto's toegevoegd. Eén van de foto's laat in het rood de errors zien en er staan er 8, waarvan 7 CPU11 bij staat en de eerste CPU0
    Totaal 8 Cumulatieve errors. Wat dat inhoud weet ik niet. Ik weet alleen dat ik het echt helemaal zat ben.

Het kan zijn dat ik later reageer.

Specificaties:
    Ryzen 5 2600, overklokt naar 4GHz @1,3v
    CM Hyper 212 Black Edition
    16GB DDR4 3000MHz (2x8) van Adata (XPG Gammix)
    MSI x470 Gaming Plus
    Inno3D GTX 1070 X2 V4
    2x HDD
    1x M.2 nvme SSD
    1x M.2 Sata SSD
    1x 2.5inch SSD

Moet dus weer zeer waarschijnlijk contact opnemen met de "geweldige" klantenservice van Alternate. Het is zo stressvol dat ik het liefst mijn pc langzaam kapot laat gaan dan contact opnemen met Alternate. Ik zeg het niet snel, maar Alternate is een hel. Dat meen ik oprecht. Ik hoop ook dat er eigenlijk niks met de pc aan de hand is.
    Ik begin deze pc al zo erg te haten, net als Alternate. Helaas niks aan te doen.

Met de overklok kon ik bijvoorbeeld goed gamen, geen problemen mee.
    Ook meerdere keren voor en na herinstallatie van W10 gehad dat Google Chrome vast liep. Weet even niet of het alleen Chrome was dat vast liep of ook Windows 10.

Bijgevoegde bestanden:

2. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Waarschijnlijk ben ik heel blind, maar ik kan m'n eigen topic niet meer bewerken? :eek:

-- Deze reactie kan ik wel weer bewerken, raar. Misschien doe ik iets verkeerd? Wil graag m'n topic even aanpassen. Wil zeggen dat ik bios naar default settings gedaan heb en net Aida64 voor 25 minuten zonder problemen. Natuurlijk is het te kort, maar beter dan niks denk ik dan.

3. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Zo... je hebt dus een geheugen probleem.. om je zo goed mogelijk te kunnen helpen zou het handig zijn als je even de juiste kenmerken noemt van het gebruikte geheugen om na te gaan of deze in de moederbord QVL voorkomt. Ben op zoek naar een productcode.
    Ook even noemen welke bios versie je momenteel gebruikt, kan nl zijn dat er een geheugenverbeteringscode in de laatste nieuwe biosversie aanwezig is.

4. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Okay, ik geef graag alle info die ik weet. Je bedoeld of het compatible is? Volgens staat deze ram kit er niet tussen. Ik dacht juist van wel. Ik vind het soms al best moeilijk het ik had het RAM geheugen al sinds begin september. Toen mobo weg gedaan voor de zekerheid, had er geen vertrouwen in. Toen omgeruild voor een Gigabyte bord, die ging defect. En toen dit moederbord.
    Het betreft dit kitje: ADATA AX4U300038G16-DBG

https://www.msi.com/Motherboard/support/X470-GAMING-PLUS#support-mem-14 (lijst met compatbile RAM)

Ik dacht ook dat het niet heel veel uitmaakte, of het wel in het lijste met compatble RAM staat of niet. Dacht dat het of mij meerdere keren verteld is of dat ik het zelf op meerdere sites/forums gelezen heb.

Wat betreft bios, ik kijk dus meerdere keren per week op de site van m'n moederbord. Nu blijkt er op 30-1-2019 dus een nieuwe bios te zin released met o.a. jawel: Improve memory compatibility.

Dus een bios update zou het probleem kunnen opleveren? Ik hoop van wel, ik wil niet alweer stress en ik wil zeker geen contact voorlopig het stomme Alternate.

5. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Juist bij de AMD Ryzen's is het geheugen al langere tijd een knelpunt, met name geheugen dat niet op de QVL staat. Dat maakt dus wel degelijk uit. Waarschijnlijk vergis je je met Intel cpu's, daar maakt het nauwelijks uit. Het wordt wel langzaam, bij elke nieuwe Bios update, beter maar ik zou zeker niet uitsluiten dat je geheugen het probleem is.
    Probeer eerst de update eens, kijk ook of het terugdraaien van je OC nog wat uitmaakt, maar daarna zou ik toch echt aan ander geheugen gaan denken.
    Ik lees ook nergens de gegevens van je voeding, ook daar kán een probleem liggen.

6. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Ah, dan heb ik dat misschien verkeerd begrepen. Dacht dat ik het ook gelezen en/of gehoord had voor Ryzen.

Dus als ik het goed begrijp:
    1. Een BIOS update zou kunnen helpen?
    2. Ik moet een ander kitje kopen volgende maand die wel echt in die lijst staat? Kan pas volgende maand (eind maart) waarschijnlijk een nieuw kitje kopen. En de huidige kan helaas niet meer omgeruild worden.

BIOS settings heb ik naar Default gezet dus OC is weg.
    Oh oops, dacht dat ik die wel in dat lijst met specs gezet had.
    Het betreft de Seasonic Focus Plus 550W Platium. Dat is totaal al mijn 3e.
    Eerst was defect, 2e vertrouwde ik niet en laten testen door Alternate. Intussen andere (huidige) besteld en die andere weg gedaan. Waren alle 3 van Seasonic. De eerste bleek achter af een best oud model te zijn en de 2e was dezelfde als nu, alleen dan Gold.

Het kan zijn dat ik later vandaag pas weer antwoord.

7. Jeroen germers

Jeroen germers Senior Member

Sinds:
    28 aug 2012
    Met MSI? jazeker, updaten wanneer mogelijk.

samenvatting/opsomming van de errors, je hebt er 8.

Wordt aangeraden, en dan wel een kit dat op de qvl lijst staat. En je oude set (mits nog goed functioneert in een passende pc) kun je rustig doorverkopen met minimale verlies.

En heb je nu nog deze problemen, zonder die OC?

Wim Visser vindt dit nuttig.
  8. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016

Okay thanks, ik zal later vandaag even updaten. Er stond ook een andere bios update die ik niet gedaan hebt.
    Voegt alleen dit toe:
    - Improve compatibility with Raven CPU
    - Improve compatibility with Bristol CPU.

Die kan ik dan gewoon overslaan toch en gelijk de nieuwe? Snap dat soms niet helemaal.

Qua nieuw geheugen, zal dat volgende maand even regelen.

Zonder OC nog geen Memtest86 gedaan, zal ik straks even doen.
    Dan upgrade ik straks eerst het BIOS en dan doe ik nog een memtest86.

9. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Dat is een prima voeding. Al kun je een voeding nooit helemaal uitsluiten, als oorzaak van je problemen lijkt het me geen aandachtspunt. Hooguit als laatste, als niets anders werkt.

Zoals al aangegeven: er is altijd vraag naar geheugen, dus die oude reepjes raak je wel kwijt voor een redelijk bedrag.

Als je een probleem hebt met je pc, is het altijd zinvol één stap tegelijk te nemen en dan te controleren of je probleem weg is. Nooit meerdere dingen tegelijk doen, dan weet je meestal nog niets..... Soms denken mensen dat ze al weten waar het probleem ligt (als er bv. rook uit je HDD komt is dat ook niet zo heel gek...) en slaan wat stappen over. Dat kán werken, maar net zo vaak heb je geld uitgegeven en nog niets opgelost.
    Te nemen stappen, eerst de makkelijkste/minst ingrijpende: Bios updaten en controleren. Geen verandering, dan de OC er af en controleren. Wat je daarna ook nog kunt doen, is een reepje geheugen weghalen, controleren en daarna voor het andere reepje vervangen en opnieuw controleren. Het is immers ook nog mogelijk dat een reep geheugen defect is. Ook het wisselen van slot (ik neem aan dat je 4 geheugensloten hebt) kan soms helpen.
    Geen verandering, dan zit je vrijwel zeker vast aan ander geheugen. Lijkt ook het meest logisch, omdat jouw geheugen niet op de QVL staat......

Oh... en ik neem aan dat je wel antistatische maatregelen neemt voordat je geheugen gaat wisselen oid?

Oh.... bij een Bios update: als je de laatste neemt, zitten alle vorige wijzigingen er altijd al in, tenzij juist zo'n wijziging een probleem gaf.

10. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Ja dat is waar, dat toe ik eigenlijk ook altijd wel. Was bij het defecte moederbord hiervoor. Zelfs even een andere voeding aangeschaft, nog steeds problemen en dan dingen losmaken die niet perse nodig waren om het probleem te kunnen zien. Uiteindelijk wist ik voor 99% zeker dat ie defect was en bleek inderdaad zo te zijn.

Ik ga zo de update uitvoeren en OC is er niet meer. Had BIOS al naar default settings gezet. Ah ja dat is waar. Ja heb 4 sloten waarvan 2 nu in gebruik zijn. Soms kan ik dingen niet goed zelf bedenken door stress en meer wat ik niet wilt vertellen (kreeg ik alleen maar commentaar op bij de forums van Tweakers. Kon wel handig zij om het beter te begrijpen van mij. Maar goed, ik dwaal af. Daar ben ik zeer goed in volgens mij.

Maar kan het ook de cpu zijn? Naja bsod gaf Memory_Management aan, maar bij die memtest stond er meerdere keren CPU11 en 1x CPU0.

Ja dat doe ik inderdaad. Via veilige diy soort stekker voor stopcontact met aard, maar zonder de stroom pinnen. In het begin gebruikte ik of een draadloze bandje en bedraad maar dan aan behuizing stond voeding met stekker erin (wel uit natuurlijk). Dat is niet mijn fout geweest, dat is mij geheel verkeerd aangeleerd op school. In september dat ding gemaakt en dus wel daarwerkelijk goed geaard zoals het hoort.

Ah okay thanks! Soms denk ik van: ja dat moet wel, dat alle wijzigingen er in zitten, maar soms toch mijn twijfelen. De momenten waar het mij wel echt goed lukt om dit soort dingen te leren is via forums, wat persoonlijker is of in het echt.

Ik dwaal soms wat te veel af, mijn excuses daarvoor!

11. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Hmja, bij de buren is net zo veel kennis aanwezig als hier, maar er zitten er soms wat meer....ahem...onvriendelijke mensen. Je bent niet de enige die dat meemaakt.
    Nee, de CPU is heel zelden de boosdoener. Die doet het meestal of... gewoon niet. Dat zal er bij jouw meldingen meer mee te maken hebben dat de geheugenfouten soms tot een foutmelding over de cpu leiden.
    Bij twijfel kun je beter ff eerst een vraag op het forum stellen. Als iemand daar over zeurt zegt het meer over die ander, al maak je dat hier weinig mee.

Over ontladen: polsbandje met een draad naar de verwarming (ik gebruik een oude luidsprekerkabel, met een "blootgemaakt" lusje om de pols en een blootgemaakt stukje dat ik om een -niet geverfde- verwarmingsleiding knoop) werkt prima. Je kunt ook even, voordat je iets vastpakt, jezelf even ontladen aan een kale verwarmingsbuis of waterleiding. Dat is in principe al voldoende.

Oh, een tip nog: nooit excuses maken voor hoe of wie je bent.... Nergens voor nodig. We hebben allemaal wel onze weeffoutjes. Boeien.....;)

12. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Ja dat is waar, en dat heb ik helaas wel wat gebeurt. Het gaat niet zozeer om de kennis, maar om mezelf.

Okay dat vind ik wel fijn, schilt roch wat stress op dit moment. Ah ja ik begrobe het denk wel nu. Ja das waar, daar heb je wel gelijk in inderdaad. Dat vind ik wel fijn, want op Tweakers kon het best erg zijn en dat is iets wat juist tegen werkt i.p.v. helpt.

Ohja dat kon ook nog, dat was dat op school wel weer goed uitgelegd, mbo ict opleiding. Ik heb sowieso een stekkerdoos die geaard is en werkt met met die diy stekker. Wat een echt stekker was, maar aangepast. :).

Okay is goed, dan weet ik dat. Thanks. Ja dat wel waar ja :). Ik denk dat ik toch voortaan hier mnm vragen ga stellen. Tot nu toe bij alle reacties een goed gevoel, dat had ik bijns nooit op Tweakers. Alleen soms maar.

Heb net BIOS geüpdate en ben nu aant testen met memtest86. Ook ga ik straks alvast kijken welk kitje ik zou kunnen komen aan de hand van die compatibiliteits lijstje. Zag gisteren wel dat Alternate een kit van G.skill had van 2x8GB en 3000MHz. Weet alleen niet of die compatible is. Moet ik nog even kijken.

Ik weet dat Ryzen snelle rammetjes fijn vind, maar zou ik beter af zijn met bijvoorbeeld 3200MHz of hoger? Of is 3000mhz ook grwoog goed?

13. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    3000mhz geheugen is prima, de geheugencontroller van de 2600 is standaard 2933mhz.
    ik draai zelf met een Ryzen 2600, ASRock 470 moederbord en een Seasonic Focus Plus Gold 550, en daar heb ik dit geheugen kitje bij: https://nl.hardware.info/product/347252/corsair-vengeance-lpx-white-16gb-ddr4-3000-cl15-kit.
    Dit stond nog niet in de lijst toen ik het kocht, maar Corsair geheugen heeft bij mij nog nooit problemen gegeven.
    Het zelfde geheugen is er ook in andere kleuren.

14. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Okay dan weet ik dat, thanks. Okay nice. Maar ik ga sowieso alleen een kitje gekopen die in het lijstje staat met compatibel geheugen. Dus dat moet ik eerst ff nog later bekijken.

Als dit kitje nu ineens geen problemen meer heeft z is het noodzakelijk om zo snel mogelijk wel compatibel RAM te kopen? Of kan dat nog eventjes wachten tot uiterlijk 22 maart? (Dan weer geld).

15. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Als er geen problemen meer zijn zou ik niets doen, als geheugen in de lijst staat is het getest met het moederbord, dat wil niet zeggen dat al het geheugen dat niet in de lijst staat niet zou werken.

16. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Okay, gisteren bij 1.5 uur al 8 errors. Nu na 2 uur en 15 minuten geen enlenk error.

Ik doe het liever wel, het werd me ook hierboven aangeraden. En gewoon puur voor de zekerheid binnenkort :).

17. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Ho ff. Zoals aangegeven: als het geheugen nu foutloos werkt, is er geen reden om het te vervangen.
    Zet de oc eens terug en kijk wat er dan gebeurt.

18. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Het moest toch compatibel zijn met wat in het lijstje van moederbord staat?

Volgens mij werd dat hierboven door 1 of 2 personen verteld. Of begrijp ik iets verkeerd?

Zofra memtest86 klaar is dan zet ik oc weer terug. Oja, dit vergat ik ook nog helemaal: xmp 2 (dacht ik) stond aan. Moet ik oc terug zetten + xmp? Of alleen 1 van de 2 en weer opnieuw memtest86 doen, wat nogal erg lang duurd?

Tot nu toe ziet het erg goed uit. 2.5 uur bezig en is met pass 4 van 4 bezig.

19. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    Je hebt wat zekerheid als geheugen in de QV lijst staat, maar het is geen kwestie van moeten.
    In dit soort situaties komen de problemen meestal door de O.C., xmp selecteert de beste instellingen voor je geheugen, als dat op de goede snelheid werkt kan je het aan laten, anders uitzetten en zelf instellen.

Hier wat uitleg over xmp: https://nl.hardware.info/reviews/84...-weten-over-werkgeheugen-xmp-en-compabiliteit

20. Johan501

Johan501 Senior Member

Sinds:
    29 jul 2016
    Ah begrijp hem al. Had het helemaal verkeerd begrepen haha. Test is net klaar en geen errors.

Dus ik zou het nog met een OC kunnen proberen? Duurt helaas wel erg lang. Ik zet hem denk op 3.9GHz en een wat lagere Voltage.

Xmp kan ook aan? Of pas na testen met oc?
    Testen doe ik waarschijnlijk vannacht als ik slaap. Wil graag pc weer gebruiken, heb verder niet veel anders te doen.

Okay, thanks voor de link!