RAM Geheugen problemen?

xzandr

Senior Member
User systemen
Ah begrijp hem al. Had het helemaal verkeerd begrepen haha. Test is net klaar en geen errors.

Dus ik zou het nog met een OC kunnen proberen? Duurt helaas wel erg lang. Ik zet hem denk op 3.9GHz en een wat lagere Voltage.

Xmp kan ook aan? Of pas na testen met oc?
Testen doe ik waarschijnlijk vannacht als ik slaap. Wil graag pc weer gebruiken, heb verder niet veel anders te doen.

Okay, thanks voor de link!
Overklokken doe je het beste in kleine stappen, en dan telkens kijken of het stabiel blijft, je zou dus kunnen beginnen met een oc van de standaard 3400 mhz naar 3600mhz, voltage pas je alleen aan als het instabiel word.
XMP zou ik dan uitzetten, want automatische instellingen kunnen in de weg zitten bij een oc.
Je kan het geheugen indien nodig handmatig op de juiste snelheid zetten.

Ik draai stabiel op 3900mhz zonder grote aanpassingen van het voltage, ik kan daar geen tips over geven, want ik heb geen ervaring met het MSI bios.

Je moet denk ik ook niet te ver willen gaan met je oc, want net als mij koel je gewoon met lucht.

Overigens geeft geheugen uit de qv lijs geen garantie op succesvol overklokken, dat heeft de fabrikant niet getest.

Johan501

Senior Member
User systemen
Overklokken doe je het beste in kleine stappen, en dan telkens kijken of het stabiel blijft, je zou dus kunnen beginnen met een oc van de standaard 3400 mhz naar 3600mhz, voltage pas je alleen aan als het instabiel word.
XMP zou ik dan uitzetten, want automatische instellingen kunnen in de weg zitten bij een oc.
Je kan het geheugen indien nodig handmatig op de juiste snelheid zetten.

Ik draai stabiel op 3900mhz zonder grote aanpassingen van het voltage, ik kan daar geen tips over geven, want ik heb geen ervaring met het MSI bios.

Je moet denk ik ook niet te ver willen gaan met je oc, want net als mij koel je gewoon met lucht.

Overigens geeft geheugen uit de qv lijs geen garantie op succesvol overklokken, dat heeft de fabrikant niet getest.
Ja das waar, heb ik niet heel lang gelezen gedaan, bedoel voor de 4GHz. Had wel wat beter gemogen als ik eerlijk ben.

Okay, dan weet ik dat.

Is Precesion Boost Overdrive niet misschien beter? Dat is volgens mij ongeveer hetzelfde als Turbo van Intel? Ik wil toch het liefst zo weinig mogelijk klooien en toch prestaties halen die goed genoeg zijn voor gaming.

Nee dat is waar, maar zover ik weet draaide hij gewoon stabiel 4GHz op 1.3volt.

Je bedoeld overklokken voor CPU met die lijst? Want echt overklokken met ram doe ik niet. Het enige wat ik aangepast had met ram is XMP.

JB56

Senior Member
User systemen
Ik heb de indruk dat je overklokt maar niet helemaal weet hoe en wat. Ga je eerst eens goed inlezen, er zit wel wat meer aan vast dan alleen wat waardes omhoog krikken.
Maar, volgens mij begon het daarmee, het spulletje werkt nu stabiel. Ga je overklokken en het geheugen vertoont weer fouten, dan weet je waar het probleem ligt. Mogelijk is je geheugen, net zoals dat bij cpu's gebeurt, aan de krappe kant voor een oc.

Johan501

Senior Member
User systemen
Ik heb de indruk dat je overklokt maar niet helemaal weet hoe en wat. Ga je eerst eens goed inlezen, er zit wel wat meer aan vast dan alleen wat waardes omhoog krikken.
Maar, volgens mij begon het daarmee, het spulletje werkt nu stabiel. Ga je overklokken en het geheugen vertoont weer fouten, dan weet je waar het probleem ligt. Mogelijk is je geheugen, net zoals dat bij cpu's gebeurt, aan de krappe kant voor een oc.
Ik weet hoe het moet, misschien niet zo perfect als andere. En ik heb daarvoor mijn research gedaan.
Maar is Precesion Boost Overdrive niet misschien beter? Ik wil toch zo weinig mogelijk klooien om eventuele problemen toch proberen tegen te gaan.

xzandr

Senior Member
User systemen
Ja das waar, heb ik niet heel lang gelezen gedaan, bedoel voor de 4GHz. Had wel wat beter gemogen als ik eerlijk ben.

Okay, dan weet ik dat.

Is Precesion Boost Overdrive niet misschien beter? Dat is volgens mij ongeveer hetzelfde als Turbo van Intel? Ik wil toch het liefst zo weinig mogelijk klooien en toch prestaties halen die goed genoeg zijn voor gaming.

Nee dat is waar, maar zover ik weet draaide hij gewoon stabiel 4GHz op 1.3volt.

Je bedoeld overklokken voor CPU met die lijst? Want echt overklokken met ram doe ik niet. Het enige wat ik aangepast had met ram is XMP.
Ja, ik bedoelde het overklokken van de CPU, maar je kan het allemaal niet los zien van elkaar.

Als je zo min mogelijk wil klooien zou ik niet overklokken, de Ryzen 2600 heeft al een maximale turbo van 3900mhz.
Voor gamen ga je in combinatie met de GTX 1070 geen noemenswaardige prestatie winst halen, heb ik zelf getest, ik heb ook een 1070.

Voor gamen prestaties heb je een groter probleem met de combinatie van je PC en monitor, de 1070 gaat gamen op een 4K monitor niet trekken.
Zelf gebruik ik een 1440p scherm, en daarop krijgt de 1070 op dit moment de meeste games nog wel boven de 60 fps, maar dan zit hij wel aan z'n top.
Je kan games dus niet op je maximale resolutie draaien.

Johan501

Senior Member
User systemen
Ja, ik bedoelde het overklokken van de CPU, maar je kan het allemaal niet los zien van elkaar.

Als je zo min mogelijk wil klooien zou ik niet overklokken, de Ryzen 2600 heeft al een maximale turbo van 3900mhz.
Voor gamen ga je in combinatie met de GTX 1070 geen noemenswaardige prestatie winst halen, heb ik zelf getest, ik heb ook een 1070.

Voor gamen prestaties heb je een groter probleem met de combinatie van je PC en monitor, de 1070 gaat gamen op een 4K monitor niet trekken.
Zelf gebruik ik een 1440p scherm, en daarop krijgt de 1070 op dit moment de meeste games nog wel boven de 60 fps, maar dan zit hij wel aan z'n top.
Je kan games dus niet op je maximale resolutie draaien.
Okay dan weet ik dat.
Geen problemen hoor. Ik gebruik alleen 4k voor ps4 pro. Qua gaming op pc doe ik dat altijd op 1080p.

Johan501

Senior Member
User systemen
Da's mooi, op 1080p ga je dus helemaal geen prestatie verbetering krijgen met een oc, je processor en grafische kaart presteren daarvoor al ruim voldoende.
Ah okay thanks, dat wist ik dat weer niet. Op het internet staat zoveel informatie dan ik vaak niet weet wat wel en niet klopt en waar ik precies moet zoeken. Voor mijzelf kan dat best lastig zijn soms.

Johan501

Senior Member
User systemen
Vannacht heb ik weer memtest86 gedaan en ik ben zeer verbaasd.

De keer hiervoor had ik 0 errors, ik was blij.. net gekeken naar de resultaten van afgelopen nacht: 29 errors.

Als ram geheugen kapot is, moet het dan niet altijd errors laten zien?

Voor de laatste test had ik wat settings aangezet, misschien niet geheel slim, maar ik moet nog steeds genoeg leren:

Fan curves speed van case fans -> geen pwm maar via DC

Amd cool n quiet -> uit
SVM mode -> aan (voor virtualbox en volgens ook vooe Bluestacks)
Precision boost overdrive -> enabled

Alles bio settings weer naar default en weer opnieuw. Misschien een domme vraag, maar kan het komen door de DC fan speed control? Lijkt me "logischer" dan dat andere.

Nu test hij weer, mmaa dan weer met default settings. Afgelopen nacht had ik geen overclock, alleen Precision Boost Overdrive aan.

Bijlagen

Johan501

Senior Member
User systemen
Ik kan mijn comment van daar straks niet meer aanpassen. Test is net klaar met alle bios settings in default.

(Zie vorige comment van mij)

Geen errors..
Kan iemamd mij verklaren wat het probleem kan zijn? Ik snap het niet meer.. ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil gewoon mnm game pc gebruiken zonder problemen en defecten. Ben het behoorlijk zat en ik krijg steeds stress (erge stress).

Vannacht toen ik 29 errors had stond het volgende aan: (zie ook vorige comment)

Custom fan curves case fans -> control via DC voltage
SVM was aan(voor virtualbox etc.)
Precision Boost Overdrive was aan
Amd cool n quiet was uit.

Toen 29 errors, geen overclock en geen xmp.
Alles was default behalve dat hierboven.

Nu mer letterlijk alles default: geen errors. Ik begrijp het niet meer. En zo'n test duur al ninimaam 3 uur.

Bijlagen

Die kan ik dan gewoon overslaan toch en gelijk de nieuwe?
Ja je kunt gewoon de nieuwste nemen, all het vorige is inbegrepen.

Nu mer letterlijk alles default: geen errors. Ik begrijp het niet meer
Dan ligt het aan de OC, meeste OC's boosten ook het geheugen, en dit kan de problemen opleveren.
Het ligt zeker niet aan de power settings voor de fans.
Precision Boost Overdrive
en als je die uitlaat?

Johan501

Senior Member
User systemen
Ja je kunt gewoon de nieuwste nemen, all het vorige is inbegrepen.

Dan ligt het aan de OC, meeste OC's boosten ook het geheugen, en dit kan de problemen opleveren.
Het ligt zeker niet aan de power settings voor de fans.

en als je die uitlaat?
Wilde alles apart doen met quotes, maar dat werkt niet helemaal lekker via smartphone.

Gisteren heb ik de laatste bios versie geüpdate.

Ah, dat wist ik niet. Wist niet beter dan het altijd alleen voor de cpu is.

Ben nu nog bezig, heb Precision Boost Overdrive (PBO) uitstaan, en AMD cool n quiet ook uit (staat normaal standaard aan) en tot nubtoe geen errors. Hij is 3 uur en 18 minuten bezig en bijna klaat met pas 4 van 4.

Dus dat komt zeer waarschijnlijk dan door iets van overkloken.

Edit:
De test is net klaar. Geen OC en PBO stond uit en geen enkele error. Heb tot nu toe al 2 keer zonder OC en PBO getest en geen errors. De andere keren waar ik wel errors had, daar stond een OC en/of PBO wel aan.

Als ik dit hele topic doorlees kom ik maar op 1 oplossing, geheugen kopen dat op de QVL staat.
Die sticks willen gewoon niet icm. ryzen.
Ah ja okay. Maar dan heb ik even een vraag aan jou en andere (meningen, etc). Kan ik er nu nog gewoon met werken? Ik bedoel daarmee gamen en internet browser gebruiken.

Want voorlopig heb ik geen geld. Als het een probleem vormt, dan heb ik een probleem. Dan betekent dan zeer waarschijnlijk 1 maand zonder mijn pc. Dat is helaas geen optie voor mij.

Laatst bewerkt:
De test is net klaar. Geen OC en PBO stond uit en geen enkele error. Heb tot nu toe al 2 keer zonder OC en PBO getest en geen errors. De andere keren waar ik wel errors had, daar stond een OC en/of PBO wel aan.
Ja hoor gewoon de OC weg laten, als je geen errors hebt dan kun je er rustig mee verder.

Als ik dit hele topic doorlees kom ik maar op 1 oplossing, geheugen kopen dat op de QVL staat.
Die sticks willen gewoon niet icm. ryzen.
Ben ik mee eens, ryzen is een koppige processor, het beste is inderdaad geheugen uit de qvl lijst.

Johan501

Senior Member
User systemen
Ja hoor gewoon de OC weg laten, als je geen errors hebt dan kun je er rustig mee verder.

Ben ik mee eens, ryzen is een koppige processor, het beste is inderdaad geheugen uit de qvl lijst.
Okay, dan doe ik geen OC en laat ik Presicion Boost Overdrive disabled

Okay dat is fijn. Dan ga ik volgende maand even voor andere kijken. Had er al 3 gevonden voor rond de €120-€150 die in die lijst staan.

Dan valt het achteraf gelukkig nog mee, en is het alleen iets wat niet geweldig compatibel is. Ik was bang dat er weer iets kapot zou zijn. Als dat wel het geval was, dan zou het de 4e defect zijn sinds begin september 2018.

seb83

Senior Member
User systemen
Als geheugen in de QVL staat is dat geen garantie dat het wel goed gaat werken bij het overklokken, dat word door fabrikanten niet getest.
Zeker wel, als het op de QVL staat draait het via XMP (of equivalent) op de fabriekssnelheid. Als dat bij Pinnacle Ridge / Raven Ridge boven de 2933 MT/s is, heb je dus een overklok.

Staat het niet op de QVL, dan garandeert AMD het tot de volgende snelheden:
2 v/d 2 Single-rank DDR4-2933
2 v/d 2 Dual-rank DDR4-2666
2 v/d 4 Single-rank DDR4-2933
2 v/d 4 Dual-rank DDR4-2400
4 v/d 4 Single-rank DDR4-2133
4 v/d 4 Dual-rank DDR4-1866

xzandr

Senior Member
User systemen
Zeker wel, als het op de QVL staat draait het via XMP (of equivalent) op de fabriekssnelheid. Als dat bij Pinnacle Ridge / Raven Ridge boven de 2933 MT/s is, heb je dus een overklok.

Staat het niet op de QVL, dan garandeert AMD het tot de volgende snelheden:
2 v/d 2 Single-rank DDR4-2933
2 v/d 2 Dual-rank DDR4-2666
2 v/d 4 Single-rank DDR4-2933
2 v/d 4 Dual-rank DDR4-2400
4 v/d 4 Single-rank DDR4-2133
4 v/d 4 Dual-rank DDR4-1866
Dat "overklokken" houd in dat het geheugen op de opgegeven snelheid zal werken, en die snelheid is dan hoger dan de geheugen controller.
Dat wil niet zeggen dat al die geheugen setjes ook lekker gaan werken bij het overklokken van het hele systeem.
Er staan genoeg setjes in die lijst in die lijst die ik niet zou kopen als ik een systeem wil overklokken, dan krijg je de zelfde problemen als met dit ADATA geheugen.

eismc2

Senior Member
User systemen
Logica dicteert als je een systeem configureert, dat je wel degelijk naar de samenwerkbaarheid van diverse onderdelen zal moeten kijken en daarop je aankoopbesluiten afstemt.
In dit geval heeft ts een geheugentype gekozen waarvan de fabrikant 'claimed' dat het ook voor RYZEN gaat werken terwijl het imo beter geschikt lijkt voor een minder kieskeurige imc als die van Intel.

Johan501 zou er vast baat bij kunnen hebben zichzelf te verdiepen in hoe de CCX-en met de cpu-caches intern communiceren en uiteindelijk met het fysieke RAM om bijv. uit te vinden hoe geheugen latency werkt en op welke manier deze 'vertraging' te beperken.
Het feit bestaat nu (want laten we wel wezen, de moederbordfabrikant het nodige uitzoekwerk je al uit handen heeft genomen, door voorkeurgeheugenreepjes in een QVL te plaatsen) dat de ts zulks advies in de wind heeft geslagen door eigen neus te volgen voor supadupa snel geheugen te gaan onder het mom van "Ryzen chips lusten snel RAM" en er op te rekenen dat het wel zal werken..
Hij zal er even de tijd voor kunnen nemen dit juist in te stellen via de bios.
Vanwege gebrek aan voldoende overklok affiniteit en ervaring, dat hoofdstuk maar ff laten rusten totdat hij zichzelf beter ingelicht heeft. Er is wel degelijk verschil tussen denken te weten en weten uit ervaring.

Dit soort eigen wijsheid heeft hem vanaf het begin van de PC bouw geen windeieren gelegd en nu in een voortgezet overklokscenario uitgaande van een geheugen instabiliteit in het systeem vast blijft houden aan een niet (en wellicht nooit en tenimmer) zaligmakend overklokresultaat.
De 2600 cpu turbo's uit zichzelf al tot 3.9GHz zonder oc. Die beoogde 4GHZ+ had ook uit een keuze voor de X-variant (4.2GHz all cores) kunnen komen voor een paar tientjes meer, terwijl je nou loopt te figuurzagen over luttele 100Hz+ verbetering.

Zoals met alles het geval is, blijft het belangrijk hoe je de zaken interpreteert. Je kan in ieder geval nu lezen en schrijven met memtest86. Oefening baart kunst. ;)
Daarnaast is de betrouwbaarheid van gebruikte bronnen op het internet erg belangrijk. De eerste lijn -fabrikanten- ; 2de reviewers & testers; en als laatste fora & gebruikersmeningen.

@xzandr Het Adata geheugen blijkt helaas een slechtere keus.

Bovenaan