RAM Geheugen problemen?

xzandr

Senior Member
User systemen
Logica dicteert als je een systeem configureert, dat je wel degelijk naar de samenwerkbaarheid van diverse onderdelen zal moeten kijken en daarop je aankoopbesluiten afstemt.
In dit geval heeft ts een geheugentype gekozen waarvan de fabrikant 'claimed' dat het ook voor RYZEN gaat werken terwijl het imo beter geschikt lijkt voor een minder kieskeurige imc als die van Intel.

Johan501 zou er vast baat bij kunnen hebben zichzelf te verdiepen in hoe de CCX-en met de cpu-caches intern communiceren en uiteindelijk met het fysieke RAM om bijv. uit te vinden hoe geheugen latency werkt en op welke manier deze 'vertraging' te beperken.
Het feit bestaat nu (want laten we wel wezen, de moederbordfabrikant het nodige uitzoekwerk je al uit handen heeft genomen, door voorkeurgeheugenreepjes in een QVL te plaatsen) dat de ts zulks advies in de wind heeft geslagen door eigen neus te volgen voor supadupa snel geheugen te gaan onder het mom van "Ryzen chips lusten snel RAM" en er op te rekenen dat het wel zal werken..
Hij zal er even de tijd voor kunnen nemen dit juist in te stellen via de bios.
Vanwege gebrek aan voldoende overklok affiniteit en ervaring, dat hoofdstuk maar ff laten rusten totdat hij zichzelf beter ingelicht heeft. Er is wel degelijk verschil tussen denken te weten en weten uit ervaring.

Dit soort eigen wijsheid heeft hem vanaf het begin van de PC bouw geen windeieren gelegd en nu in een voortgezet overklokscenario uitgaande van een geheugen instabiliteit in het systeem vast blijft houden aan een niet (en wellicht nooit en tenimmer) zaligmakend overklokresultaat.
De 2600 cpu turbo's uit zichzelf al tot 3.9GHz zonder oc. Die beoogde 4GHZ+ had ook uit een keuze voor de X-variant (4.2GHz all cores) kunnen komen voor een paar tientjes meer, terwijl je nou loopt te figuurzagen over luttele 100Hz+ verbetering.

Zoals met alles het geval is, blijft het belangrijk hoe je de zaken interpreteert. Je kan in ieder geval nu lezen en schrijven met memtest86. Oefening baart kunst. ;)
Daarnaast is de betrouwbaarheid van gebruikte bronnen op het internet erg belangrijk. De eerste lijn -fabrikanten- ; 2de reviewers & testers; en als laatste fora & gebruikersmeningen.

@xzandr Het Adata geheugen blijkt helaas een slechtere keus.
Helemaal eens, en ik geef dus alleen maar aan dat er ook in de qvl van deze mindere keuzes staan, waardoor deze situatie zich zou kunnen herhalen.

Johan501

Senior Member
User systemen
dat de ts zulks advies in de wind heeft geslagen door eigen neus te volgen voor supadupa snel geheugen te gaan onder het mom van "Ryzen chips lusten snel RAM" en er op te rekenen dat het wel zal werken..
Hij zal er even de tijd voor kunnen nemen dit juist in te stellen via de bios.
Vanwege gebrek aan voldoende overklok affiniteit en ervaring, dat hoofdstuk maar ff laten rusten totdat hij zichzelf beter ingelicht heeft. Er is wel degelijk verschil tussen denken te weten en weten uit ervaring.

Dit soort eigen wijsheid heeft hem vanaf het begin van de PC bouw geen windeieren gelegd en nu in een voortgezet overklokscenario uitgaande van een geheugen instabiliteit in het systeem vast blijft houden aan een niet (en wellicht nooit en tenimmer) zaligmakend overklokresultaat.
Zulk advies? Van wanneer?
Begin september kocht ik onderdelen voor een game pc, waaronder dit ram.
Weet niet meer uit mn hoofd of dit ram compatible was met 1e moederbord.
1e week: voeding kapot
2e week: videokaart kapot
3e/4e week: mobo en ram terug (cpu naar Azerty) om alles te testen en was in orde.
Ik koos voor de zekerheid andere moederbord: een Aorus. RAM was daar wel compatible mee
Eind november ging moederbord kapot, nog steeds had ik deze ram. Toen voor huidige moederbord gegaan. Ik dacht dat serieus van ram toen, ik dacht ook dat deze ram er bij stond. Maar verkeerd gezien. + het geld groeit me niet op de rug.

Ik weet niet heel veel van computer zo zie je maar weer. Persoonlijk ben ik het er niet mee eens hoe je over mij praat. Dat jij nou er genoeg van weet, prima. Ik niet. Ik dacht sommige dingen te weten, maar blijkt niet zo te zijn. Ik zit niet graat op forums, ik leg niet uit waarom, en verder heb ik niemand. Veel lezen kan ik ook niet geweldig, teveel woorden en tekst.

Eigen wijsheid? Lees nog maar alles eens even goed door a.u.b.
Dit RAM had ik al, ik heb niet zoveel geld als jij schijnbaar heb.

En ja ik probeer dingen altijd wel op te zoeken hoor.. je doet alsof ik gewoon zomaar wat gedaan heb. Maar volgens mij waren er hier meer mensen die dacht dat ram niet perse in dat lijstje hoeft te staan, dus ben niet de enige.

Dit is het enigste wat ik zeg. Ik ben hier niet gekomen voor dit soort bijdehante gedoe. Ja dat is mijn mening.

ps. je kon ook gewoon direct tegen mij praten, in plaats van over mij tegen iemand anders. Want je kent mij natuurlijk zo geweldig goed.

1e week: voeding kapot
2e week: videokaart kapot
3e/4e week: mobo en ram terug (cpu naar Azerty) om alles te testen en was in orde.
Ik koos voor de zekerheid andere moederbord: een Aorus. RAM was daar wel compatible mee
Eind november ging moederbord kapot, nog steeds had ik deze ram. Toen voor huidige moederbord gegaan. Ik dacht dat serieus van ram toen, ik dacht ook dat deze ram er bij stond. Maar verkeerd gezien. + het geld groeit me niet op de ru
Je hebt of heel veel pech of je doet iets niet goed.

Johan501

Senior Member
User systemen
Je hebt of heel veel pech of je doet iets niet goed.
Heel veel pech. Zover ik weet doe ik alles goed, het is sowieso niet mijn eerst pc die ik bouw. Wel mijn eerste dure gaming pc. Die voeding die kapot ging was sowieso een erg oud model van Seasonic, de videokaart kan daar door kapot gegaan zijn op het "2d" gebied van de kaart. Dubbel pech: videokaart terug gestuurd, iemand van Alternate had eerst slecht getest, daarna kreeg ik een al gebruikte kaart thuis waar ik gewoon geen vertrouwen in had.

Reden van moederbord eind november? Weet niet. Al bleken meerdere Aorus moederborden precies het zelfde probleem te hebben als ik had. Dat is dus waarschijnlijk toeval geweest. Maar goed, waar hebben we het nou over?

Over mijn probleem wat voor nu zeer waarschijnlijk "opgelost" is? Of het afzeiken van mij en wat ik wel en niet kan.
Mijn excuses voor de reactie, maar ik ga er vanuit dat mensen het wel begrijpen. Zo niet, ja dan kan ik er ook niks aan doen.

Graag niet speculeren over wat ik wel en niet weet en wat ik goed en fout doe. Dit is overigens naar iedereen bedoeld.

Johan501

Senior Member
User systemen
het gaat om dit stukje:

Met andere woorden je vorige voeding kan onderdelen hebben beschadigt door piek spanningen.
Ah, dat begreep ik dus niet aangezien hij zo kort reageerde. Met die videokaart toen wel ja. Maar dat moederbord is nooit samen met die voeding geweest. RAM wel, maar is zelfs nog getest door Alternate (volgens mij, als ik het goed heb) en zonder OC en PBO zijn er geen problemen.

quiller

Senior Member
User systemen
ALS ik het goed begrijp : je hebt pak ervaring met pc's bouwen... Evenwel nam je toch (de voeding die defect ging) een oude voeding mee in de nieuwe pc... Dat is een vorm van gierigheid die een heel duur geintje kan worden (komt vaak genoeg voor vandaar dat daar op dit forum nogal serieus op gehamerd wordt om een nieuwe goede voeding te gebruiken bij een nieuwe pc... Dat Forum M8 hier kort op reageerde (naar jouw mening te kort) is volgens mij heel eenvoudig omdat dit al zo vaak aangehaald is en je niet bepaald nieuw bent op het forum hier... Dat gezegd zijnde : pech? Nee in dat geval. Jammer : absoluut.

Johan501

Senior Member
User systemen
ALS ik het goed begrijp : je hebt pak ervaring met pc's bouwen... Evenwel nam je toch (de voeding die defect ging) een oude voeding mee in de nieuwe pc... Dat is een vorm van gierigheid die een heel duur geintje kan worden (komt vaak genoeg voor vandaar dat daar op dit forum nogal serieus op gehamerd wordt om een nieuwe goede voeding te gebruiken bij een nieuwe pc... Dat Forum M8 hier kort op reageerde (naar jouw mening te kort) is volgens mij heel eenvoudig omdat dit al zo vaak aangehaald is en je niet bepaald nieuw bent op het forum hier... Dat gezegd zijnde : pech? Nee in dat geval. Jammer : absoluut.

Nee je begrijpt het verkeerd + waar gaat het nou over? Dit is toch best off topic aan het worden, of niet?

Een pak, naja genoeg ervaring. Die voeding kocht ik bij Alternate en ging binnen een paar dagen al defect. Zeer waarschijnlijk omdat het een ouder model is. Volgens mij heb ik nooit gezegd dat ik zelf nog een oudere had.

Niks gierigheid dus.. ik dacht dat het een goede voeding was, daar blijf ik bij of jij dat nou leuk vind of niet.

Hier niet bepaald nieuw? Heb ik hier dan vaker een topic over geplaatst? Niet dat ik kan herinneren.
Hoezo geen pech? Ik heb die voeding toen GEKOCHT...

Maar goed joh, ik weet genoeg. Vanaf nu reageer ik niet meer op mensen in dit topic. Als mensen bijdehand gaan doen... dit topic gaat over RAM, wat dus nu zeer waarschijnlijk opgelost is en waar gaan mensen het over hebben? Wat ik allemaal wel niet verkeerd gedaan heb, dan ik gierig ben... ik ben dus niet gierig...

Ik heb mijn antwoord, bedankt voor de mensen die mij wel op een normale manier konden helpen. Wat betreft de mensen die zo perfect zijn: geen bedankje aan jullie. Dat is dus karma. Als jullie bijdehand gaan doen, dan mag ik dat ook. Nee, geen gemaar. Ik ben geen klein kind meer.

Dus, adios! Fijne avond nog iedereen!
Ik ga niet meer reageren, daar heb ik geen zin in. ;)
Moge dat maar eens even heel duidelijk zijn.

quiller

Senior Member
User systemen
OK... Geef je info dan duidelijk. Je spreekt plots over een oude voeding... Kortom : jouw info is gebrekkig dit brengt misverstanden met zich mee... Eveneens help geregeld dialectische onzin zoals 'mot' niet in duidelijkheid...

soit : nog ne goeien avond en het was plezant, nu doe ik al de kroegen van heel het land.

#ignore.

Johan501

Senior Member
User systemen
OK... Geef je info dan duidelijk. Je spreekt plots over een oude voeding... Kortom : jouw info is gebrekkig dit brengt misverstanden met zich mee... Eveneens help geregeld dialectische onzin zoals 'mot' niet in duidelijkheid...

soit : nog ne goeien avond en het was plezant, nu doe ik al de kroegen van heel het land.

#ignore.
Ik dacht dat ik duidelijk was, blijkbaar niet. Daar kan ik niks aan doen. (vertrouw mij daar maar op). Mijn excuses, hierdoor kan het botsen. Ik zei dat het een oude model was. Ik had er eigenlijk bij moeten zeggen dat ik die wel gekocht had. Nogal, ik had het niet helemaal door dat andere het verkeerd kunnen begrijpen.

Hoezo gebrekkig? 1 ding zei ik dan verkeerd?
+ Het topic ging over RAM wat naar mijn idee al zeer waarschijnlijk opgelost is. En dan ontstaan er discussies over dingen zoals defecten, wel of niet pech hebben, voedingen, etc. Ik begrijp dat niet, omdat het over RAM ging en dan ineens (in mijn ogen) over andere dingen.

Ja je hebt gelijk, maar ik zei 1 keer mot?
Even een serieuze vraag: dus mensen mogen wel op zo'n manier doen alsof ik van niks weet, niks kan en alles verkeerd doe? (zo komt het voor mij over, als ik eerlijk ben) en ik mag geen 1 keer "mot" zeggen? Terwijl ik dacht dat hij aan het trollen was. Dat dacht ik echt.

Maar nogmaals, mijn excuses. Ik dacht echt dat ik duidelijk genoeg was.
"soit"? Wat betekend dat?

JMM

Senior Member
User systemen
Wat ik wel nog eens zou proberen is om meerdere uren of een hele nacht je memtest te gebruiken met 1 latje en kijken of je dan errors hebt en daarna het andere latje ook zo testen, wel in hetzelfde geheugenslot, bijv. slot 2.

Heb je wel of geen errors dan toch weer op dezelfde manier testen in het ander geheugenslot, slot 4.

Heb je weer errors terug hetzelfde per lat testen in slot 1 en 3.

Zijn er geen errors dan nog eens proberen met de cpu te overklokken.

Omslachtig maar wel effectief om zeker te weten dat je geheugen faalt of dat die faalt in bepaalde geheugensloten of door OC.

Johan501

Senior Member
User systemen
Wat ik wel nog eens zou proberen is om meerdere uren of een hele nacht je memtest te gebruiken met 1 latje en kijken of je dan errors hebt en daarna het andere latje ook zo testen, wel in hetzelfde geheugenslot, bijv. slot 2.

Heb je wel of geen errors dan toch weer op dezelfde manier testen in het ander geheugenslot, slot 4.

Heb je weer errors terug hetzelfde per lat testen in slot 1 en 3.

Zijn er geen errors dan nog eens proberen met de cpu te overklokken.

Omslachtig maar wel effectief om zeker te weten dat je geheugen faalt of dat die faalt in bepaalde geheugensloten of door OC.
Wil ik best doen, maar heb al minimaal 5 keer getest: 3 keer met overklok en/of Precision Boost Overdrive en 2x zonder.
Bij die 3 keer errors en bij die 2 keer geen errors.

Mijn conclusie en die ook van andere volgens mij is dat een overklok en PBO de boosdoener was.

JMM

Senior Member
User systemen
Ok maar ik heb er misschien overgelezen, ik heb nl. nergens gelezen dat je hebt getest met 1 lat per keer, vandaar mijn voorstel.

Als blijkt dat 2 latten wel problemen geven en 1 per 1 niet dan weet je genoeg, incompatibel geheugen.

Tja, typisch AMD kwaaltje, zeer piky met geheugen maar het lijkt opgelost dus dat is al positief. ;)

Bovenaan