1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

relatie GPU-CPU

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Norbert Brandt, 5 feb 2019.

1. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    wat is de relatie GPU-CPU en andersom ,in hoever zijn die van elkaar afhangkelijk ,hoe beinvloeden die elkaar.T'is gewoon maar een vraag hoor .

2. Frosty!

Frosty! Member

Sinds:
    24 mrt 2017
    The GPU leverd alle pixels op je scherm, terwijl de CPU bepaald waar de pixels horen en wat ze zijn, het zelfde voor geluid, netwerk etc.
    Een bottleneck in beide zal de performance zeker limiteren. Omdat de GPU het werk van een CPU niet kan doen en andersom.
    In deze tijd zijn de “meeste” games meer verbonden met de GPU dan de CPU. Dus 100€ meer voor een GPU zal je meer profijt van hebben.

Crewz vindt dit nuttig.
  3. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    een uitgebreid en informatief artikel over dit onderwerp:
    https://www.wepc.com/tips/cpu-gpu-bottleneck/

Overigens heeft elke game pc een bottleneck, hoe klein ook. Die kleine bottleneck is op zich ook geen probleem, zolang je er maar geen last van hebt. In het artikel wordt ook uitgelegd dat elke game weer andere eisen stelt aan de combi cpu-gpu, dus een pc ontwerpen zonder bottleneck kan alleen als je maar 1 game speelt. En zodra die game een update krijgt kan het weer anders liggen.

Laatst bewerkt: 5 feb 2019
    Hermano Conejo, CriticalHit_NL en Frosty! vinden dit nuttig.
  4. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Bedankt ,zegt mij al iets.Wanneer spreekt men van een bottleneck CPU -GPU bekijk men dat in % belasting ??,sorry voor de domme vragen ,in hardware ben ik niet zo sterk .

5. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    De CPU moet de GPU van data voorzien. Als de CPU het niet kan bijbenen werkt je GPU dus op volle snelheid.

6. Frosty!

Frosty! Member

Sinds:
    24 mrt 2017
    Een bottleneck word niet berekend met % alle calculators online doen niks anders dan gokken en inschatten. Met bijvoorbeeld taskmanager en MSI afterburner kun je bekijken welk onderdeel het meest word belast.

Hier een quote van een moderator van tweakers.net dat het zeer goed uitlegd:

Bottleneck is niet te voorkomen. Er is altijd een zekere bottleneck omdat er altijd een bepaald onderdeel tot het uiterste benut wordt, die component is dan de beperkte factor om betere prestaties te behalen is dat specifieke scenario. Vaak wordt of je processor maximaal belast of is de videokaart de beperkende factor. Meten is weten en dat is wat je zult moeten doen.
    Voor elk scenario kan er weer een ander resultaat uit komen. Het is daarmee echt specifiek voor wat jij aan het doen bent en wilt bereiken. Daarom ook niet echt in te schatten.

CriticalHit_NL vindt dit nuttig.
  7. Crewz

Crewz Senior Member

Sinds:
    19 sep 2018
    Bedankt voor deze link philpend, ik heb hier veel van geleerd :)

philpend vindt dit nuttig.
  8. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Ehhh, dat is best wel krom en dat klopt niet.

Zodra je processor niet snel genoeg is met het voorzien van data aan de GPU krijgt de GPU dus niet genoeg data aangeleverd en krijg je dus een CPU bottleneck.
    Het resultaat hiervan is dat de framerate in games bijvoorbeeld keldert en het totale GPU verbruik wegzakt naar beneden door het uitblijven van data die hij eigenlijk wel had kunnen verwerken mits de processor het op tijd aanleverde.

En dan heb je nog belachelijk slecht geoptimaliseerde spellen zoals GTA IV waarbij als ik het goed heb de drawcalls teveel worden voor de DirectX9 API en dus beiden het CPU en GPU verbruik keldert samen met de framerate.
    Dan kun je nog zulke snelle hardware er tegenaan gooien maar erg veel helpt het dan niet.

Deels eens, natuurlijk hebben de processoren de afgelopen jaren niet enorm veel prestatiewinsten geboekt per generatie maar de processor blijft erg belangrijk om je ervaring zo soepel mogelijk te houden, vooral als je aan het multi-tasken bent met achtergrond zaken.
    Zoals al gezegd, de processor is het hart en verzorgt de instructies aan alle componenten wat ze moeten doen, wordt de processor de bottleneck hierin dan ga je geheid hinder hiervan ondervinden.

Dit kan zich uitten in haperend geluid, input die vertraging heeft of zelfs even blijft hangen ondanks dat de knoppen zijn losgelaten, regelmatige harde kortstondige schokken tijdens het spelen waarbij de framerate in grote mate varieert en dat soort fratsen.
    De processor bottleneck wordt veel vaker als veel irritanter ervaren en ook in games omdat het allemaal zo ruw schokkerig over kan komen.
    De GPU zal, zolang de processor genoeg data blijft aanleveren, een wat meer consistente en minder hinderlijke performance vertraging veroorzaken indien deze de bottleneck wordt als een bepaalde scene te zwaar wordt.

Natuurlijk heeft een lage framerate ook invloed hoe makkelijk je kan richten/bewegen e.d bij een GPU dus je moet proberen de balans te zoeken van een goede processor/GPU.

Het geheugen heeft uiteraard ook wel enige invloed al weet ik persoonlijk niet hoe erg het verschil opvalt met DDR4 en de huidige processoren.
    Vooral AMD lijkt traditioneel gezien het verleden, wat meer gevoelig te zijn voor sneller geheugen voor de performance wat ik tot dusver heb vernomen.
    Overkill geheugen gebruiken kan mogelijk ook averechts werken met een processor of moederbord die gewoon dienst weigert op die snelheden te willen lopen met x aantal geheugen en/of DRAM sloten actief.

Ik zou niet enkel blindstaren op het percentage van verbruik bij processoren in ieder geval, vaak gebruiken applicaties of games niet alle processor threads waardoor je toch een bottleneck kan hebben op de processor terwijl je maar 12% verbruik hebt totaal.

Bijvoorbeeld een processor met 12 threads waarbij een applicatie maar 1 aanspreekt krijg je dus het bovenstaande, indien de applicatie ook dusdanig veel vraagt van de processor thread, anders valt het nog wat lager uit.

Als je processor de bottleneck is dan verlaagt uiteraard het verbruik percentage bij de GPU kant.
    Sommigen zien het soms alsof de drivers van de videokaart dan gewoon slecht werken terwijl dat totaal niet zo hoeft te zijn.
    Al kunnen er wel software bugs zijn of inefficiënt gebruik van de processor door driver-overhead van de videokaart drivers, dus drivers updaten loont vaak wel eens in de zoveel tijd.

Frosty! vindt dit nuttig.
  9. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    We hebben het hier automatisch over gamen maar uit je vorige posts maak ik op dat je vooral geïnteresseerd bent in de relatie CPU - GPU bij video bewerken.
    Hier neemt je GPU volgens mij wel taken over die eigenlijk voor je CPU bedoeld zijn.
    Maar daar kunnen anderen misschien meer over vertellen.

Norbert Brandt en CriticalHit_NL vinden dit nuttig.
  10. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Wellicht handig dat topicstarter daar duidelijk in is, want als dat zo is heeft hij niet veel aan de info tot nu toe. Sowieso is het dan handig aan te geven welk programma hij voor videobewerking gebruikt omdat het per programma verschillend is.

Norbert Brandt vindt dit nuttig.
  11. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Daar ben ik het niet mee eens. Jouw uitleg in post #3 somt het eigenlijk prima samen en geldt voor vrijwel alle scenario's.

Een bottleneck is altijd aanwezig, een goede mix in verhouding tussen cpu-gpu kracht is daarom aan te raden. Ieder programma, iedere game en iedere instructie vergt andere prestaties. Resoluties vergen andere workloads, schermgroottes vergen andere workloads en texture packs vergen andere workloads. Er valt eigenlijk niet echt iets zinnigs over te zeggen, over een bottleneck. Het is een boe-woordje dat de pc-wereld is ingeroepen zonder onderbouwde reden en je deze term beter links kan laten liggen. Zolang je je gezond verstand gebruikt is er niets om zorgen over te maken :)

gamemeneerarmy vindt dit nuttig.
  12. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Ja en neen. De relatie tussen cpu en gpu ( de vraag van topicstarter, ik ging er (te) automatisch vanuit dat het over gaming ging en dacht dus meteen aan de bottleneck) heeft heel veel te maken met een bottleneck als het over gaming gaat.
    De relatie cpu en gpu bij videobewerking heeft veel minder (of zelfs niets) te maken met een bottleneck, maar met de vraag of en in welke mate een programma gebruik kan maken van de gpu voor hardwarematige versnelling bij het bewerken. Daar zit heel veel verschil in tussen de diverse programma’s.

13. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    CriticalHit_NL vindt dit nuttig.
  14. Flipking94

Flipking94 Senior Member

Sinds:
    4 nov 2015
    Ja, maar een bottleneck blijft altijd aanwezig, deze verschuift dan eerder naar cpu-ssd ipv cpu-gpu.

15. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    programma ,da vinci resolve

16. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Da vinci resolve weet uitstekend gebruik te maken van de gpu (en in de betaalde pro-versie zelfs van meerdere gpu’s) Hoe krachtiger de gpu, hoe sneller de activiteiten die door de gpu worden ondersteund. Een uitgebreid advies voor specifiek da vinci resolve is beschikbaar op:
    https://www.pugetsystems.com/recomm...-DaVinci-Resolve-187/Hardware-Recommendations

Voor de cpu geld dat je beter wat minder cores hebt die heel krachtig zijn dan heel veel cores. Een 8-core intel wordt aangeraden boven een multicore monster als de threadripper van AMD.

Edit: da vinci resolve stelt nogal wat eisen aan de geheugenhoeveelheid van de videokaart. Zie het tabelletje daarvoor in het advies.

Laatst bewerkt: 6 feb 2019
    Norbert Brandt vindt dit nuttig.
  17. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Dat is met jouw huidige pc nou niet echt bepaald goed uit te voeren volgens mij...
    Ook niet als je een GPU met 2GB gaat nemen ter vervanging van jouw huidige GTX 650 1GB...

Als je echt de videobewerking kant op wilt gaan zou ik eerder investeren in een nieuwe setup...
    Bijv een B450 moederbord, 16GB DDR3000 geheugen, een Ryzen 5 2600 en een fatsoenlijke gpu (bijv een RX570 met 8GB).
    Hoeft allemaal geen 600+ te kosten namelijk ;)

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 AMD Ryzen 5 2600 Boxed € 165,00 € 165,00
    1 ASRock Radeon RX 570D Phantom Gaming DOC 8GB € 165,64 € 165,64
    1 Corsair CX450M € 44,95 € 44,95
    1 G.Skill Aegis 16GB DDR4-3000 CL16 kit € 96,50 € 96,50
    1 MSI B450M PRO-VDH V2 € 74,95 € 74,95
    1 Sharkoon S1000 Window Acryl Black € 40,00 € 40,00
    6 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal € 587,04

18. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik ben voor het gemak er wel even vanuit gegaan dat je zelf een SSD hebt en dat je kast + voeding aan vernieuwing toe is (altijd verstandig als het al 6+ jaar oud is).

19. Norbert Brandt

Norbert Brandt Member

Sinds:
    1 feb 2019
    Een voeding van een pc kan levenslang meegaan zolang de inhoud van de pc niet veranderd ,zelfs met de huidige SSD is er iets minder power nodig.Zo heb ik hier nog een 15 jaar+ oude pc met windows xp erop en die werkt nog steeds perfect ,aan de inhoud van de kast wordt nooit iets veranderd.
    Er zit inderdaad een ssd in de kast hier en een 450 watt voeding .Ik ben er bijna zeker van dat ik best de GPU vervang ,ik krijg af en toe de melding van da vinci resolve (video memory is full) dan staat volgens HW monitor het videogeheugen op 98 % .Iemand op dit forum raade mij de GEForce GT 1030 aan en dat zal het waarschijnlijk ook worden. Het begin van deze topic was maar bedoeld om jullie mening eens te horen over relatie GPU-CPU .

20. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Ik stelde inderdaad de GT1030 voor ja. Maar een voeding levenslang mee gaan zou ik geen geld op zetten... Er zitten zoveel troep voedingen tussen met slechte condensators etc. Heb menig voedingfalen ondertussen meegemaakt waarbij de flamethrower bij een maat van me mij altijd bij zal blijven staan. Waren Fifa aan het spelen en niks aan de hand tot zijn beeld zwart werd en er een vlam van bijna 10 cm aan de achterkant van zijn voeding uitschoot :confused: