1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Router of mesh?

Discussie in 'Routers, NAS-apparaten en netwerkapparatuur' gestart door Jorn Db, 29 mrt 2019.

1. Jorn Db

Jorn Db Member

Sinds:
    29 mrt 2019
    Ik ben toe aan een nieuwe router, maar weet niet zo goed of ik een normale router moet aanschaffen of een mesh router.

De situatie is als volgt:
    -Twee-onder-een-kapwoning uit de jaren 50, ongeveer 150 vierkante meter.
    -Achtertuin van ongeveer 20 meter diep.
    -Wifi aansluitpunt is redelijk centraal op de begane grond.

Graag zou ik wifi door het hele huis willen en ook in de gehele achtertuin. Wat zouden jullie mij dan aanraden?

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    De meegeleverde router van de internetprovider behouden en daar WiFi op uitschakelen en 2 a 3 AP's kopen. Bijvoorbeeld Unify AC (en dan een versie die je aanspreekt). Het enige wat je hiervoor dient te doen is dus een netwerkkabel te leggen naar de desbetreffende locaties.

Zelf zal ik een AP op de begaande grond plaatsen (aan de voorkant van het huis/woonkamer of waarde router nu staat) een in de schuur (achterkant van het huis zorg ervoor dat ze niet dicht bij elkaar hangen). Daarnaast ook een op een bovenverdieping 1/2e.

3. Jorn Db

Jorn Db Member

Sinds:
    29 mrt 2019
    Bedankt voor je reactie. Ik heb hier zelf ook aan gedacht, echter zit ik er niet zo op te wachten om overal netwerk kabels naar toe te trekken in verband met het netjes wegwerken. Zijn er misschien eenvoudigere opties?

Laatst bewerkt: 29 mrt 2019
  4. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Ik heb een zeer snelle meshrouter: https://www.asus.com/nl/Networking/RT-AC2900/
    Deze heeft AiMesh ondersteuning voor uitbreiding met een andere compatibel ASUS router, maar ik maak daar nog geen gebruik van.
    Met de Trend Micro beveiliging heb je ook al een eerste beveiligingslaag voor alles wat van het internet gebruik maakt.
    In de tuin op 10meter diepte is het signaal nog prima (telefoon ondersteunt alleen 2,4Ghz).

Als je een tuinhuisje hebt met stroom kun je uiteraard ook uitbreiden met een Powerline adapter met WLan.
    Ik zou geen gebruik maken van repeaters.

5. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ja en power line gaat ook altijd goed. Veel mensen hebben hier problemen mee. Dus vermijd die dingen.

6. Jorn Db

Jorn Db Member

Sinds:
    29 mrt 2019
    Waar hebben veel mensen problemen mee, via de powerlind of repeaters?

7. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Repeaters zijn signaalversterkers, die ook de ruis versterken.
    Powerline adapters moet je goed toepassen: liefst beide op dezelfde stroomgroep, niet op stekkerdozen aansluiten, geen bekabeling uit de jaren '50. Voor de allersnelste modellen heb je volgens mij ook geaarde stopcontacten nodig.

8. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Powerline. Maar zoals @MZw ook al aangeeft is een repeater ook niet alles. Het beste is gewoon een kabels trekken en meerdere AP's (access point) nemen.

9. The Apex13

The Apex13 Member

Sinds:
    26 sep 2018
    Gewoon een mesh systeem met wireless backbone als je helemaal geen kabels kunt trekken, als dit wel mogelijk is kun je een mesh systeem met wired backbone aanschaffen. Is veel makkelijker dan 2 a 3 losse AP's plaatsen

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Jaren '50, dus geen / nauwelijks gewapend beton als het goed is. Dan zou je prima tot achterin je tuin moet kunnen komen met een enkel apparaat.

Dat is bij jaren '50 huizen, indien niks veranderd, al snel het geval :+

Dat hebben die huizen dan standaard weer niet buiten de keuken :+