1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Sapphire R9 290X werkt niet ineens

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Mutgato, 13 mrt 2018.

1. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    Goedendag,

Ik ben sinds pas verhuisd en na het installeren van kabels etc op mijn kamer van mijn desktop pc start ik mijn pc op en ineens krijg ik na windows 10 laden geen beeld meer op mijn scherm, maar pc doet het wel.
    Naderhand komt die wel in savemodus met 480p want ik kreeg hem niet opgestart in normale modus, zie ik op mijn beeldscherm dwars midden in van boven naar beneden pixels met groen / paars kleuren en als je een tabblad zoals steam erlangs haalt veranderingen in kleuren. Heb een reserve kaart niet zo sterk 1 maar die doet het goed en nergens problemen mee, maar wanneer ik die R9 290x erin doe bam niks doet het en als ik beeld heb is het 480p en upscale naar 1080 / 4k geen beeld meer ineens kan iemand mij helpen.

2. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Lijkt erop dat je kaart tijdens het verplaatsen iets heeft geraakt( schade ) je kunt proberen of je rma nog hebt op de kaart en anders zou ik even kijken of je iets ziet wat verbogen of beschadigd is?

3. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    er zit helaas geen rma erop. er zit genoeg stroom op is 2x 8pins heb 1000w voeding ook, en als ik hem nu voor mij heb zie ik niks dat verbogen is, en mocht het wel zo zijn, wat kan ik eraan doen??

4. Stefan kok

Stefan kok Member

Sinds:
    17 feb 2014
    Wat ik wel is doe met een wat oudere kaart als hij dit probleem geeft koeler eraf 5 minuten in een oven leggen 175 graden en dan werkt hij ineens weer.

5. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    Wat moet ik er nog meer dan eraf halen. De koeler is geen probleem. De 8 pins 2 keer aansluiting mag blijfen en ook de hdmi etc die metalen plaat? En gewoon op aluminum folie of iets leggen in de oven? En voorverwarmen en erin leggen 5 min?

6. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Het klinkt wel als een hardware issue, maar zou je niet, voordat je je kaart gaat grillen, even checken of er niet iets anders aan de hand is? Bijvoorbeeld in een andere pc plaatsen en kijken of hetzelfde probleem treedt? Of even met DDU de drivers deinstalleren en opnieuw installeren?

7. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    Heb ik gedaan maar krijg dit in mijn beeld moet ju drivers installeren.

Bijgevoegde bestanden:

8. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    Vlekken zien er nog steeds zo uit. Ga installeren nu en ik hoop dat die beeld geeft, want tijdens instal gaat de beeld zwart en komt niet terug.

Bijgevoegde bestanden:

9. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    En helaas zwart scherm pc doet het maar staat aan alleen tijdens instal dat die beeld scaled bam zwart beeld

10. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Ok, weer effe terug naar het begin. Hoe heb je de pc vervoerd?

Het lijkt/klinkt alsof de kaart niet goed in het slot zit of slecht contact maakt. Je zou het even opnieuw kunnen proberen te herplaatsen. Controleer ook alle andere kabels en het systeemgeheugen, zowel in en uitsteken als ram software test met evt. mem86.

Volg het advies van seb83 eens op en test de andere zaken ook nog even voor de volledigheid. ;)

Dat oven-advies maar even negeren, zeker als je niet precies weet wat je doet.

11. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    Ok, ik heb een 2de pc ga even daarin even alles wissen via ddu en dan die kaart erin doen met mijn voeding en even kijken of die wel daarop werkt dan, want je kan gelijk hebben dat maybe de moederbord is beschadigt want alles zit er goed in voor de reat de geheugen enz

12. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    In de auto naast mij op de stoel plat gelegd

13. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Denk dat dit een probleem met een van de memory chips is van je videokaart. Benieuwd wat er in andere configuratie/PC's gebeurt.
    Je hebt niets overclocked neem ik aan?

14. Mutgato

Mutgato Member

Sinds:
    13 mrt 2018
    Nee helemaal niks overgeclockt of iets heb de kaart al sinds 2014 nu ineens

15. HilleG

HilleG Senior Member

Sinds:
    9 apr 2008
    Een grafische kaart kan "ineens" overlijden. Dat dit tegelijk gebeurd is met je verhuizing kan toeval zijn, of er moet nog iets anders aan de hand zijn. Controleer of hij goed in je pci-e slot zit, check je voedingskabels, probeer een andere voeding als je die hebt, probeer een ander scherm.

Eerlijk gezegd ziet het er slecht uit, dergelijke artifacts komen meestal voor als een geheugenchip het heeft begeven geloof ik.

Forum m8 vindt dit nuttig.
  16. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    RIP kaart. Jammer maar helaas. Gebeurd nu eenmaal. Je kunt ofwel nog een halve dag verspillen met drivers en/of de keukenoven laten stinken, of gewoon afscheid nemen van je kaart en die halve dag overuren maken om de idiote prijzen van videokaarten van nu te compenseren.

Als het al werkt is het effect van tijdelijke aard, en iedere volgende keer werkt het weer korter.

Omdat dan de driver niet geladen wordt en de kaart zeg maar met 9 vingers in de neus werkt.

17. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Hoeft niet de kaart te zijn.
    Hij ging hem testen in een andere PC, daarna heeft hij niet meer gereageert, dus afwachten of hij nog terug komt met een bericht.

18. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Daar wacht ik ook even op.

19. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Monitor stuk?
    Gecontroleerd met andere pc,laptop?

20. Forum m8