1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Server verbruik L5640 <-> E3-1260L

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door wouter99, 8 feb 2019.

1. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een DIY server draaien op basis van een L5640; deze om specifiek te zijn. Nu heb ik nog een leuk Q77 bord liggen, en vroeg me af hoeveel ik zou kunnen besparen aan verbruik als ik deze ga gebruiken, i.c.m. een low power Xeon zoals de E3-1260L.
    Of e.v.t. een E3-1265L V2, maar gezien de gemiddelde prijs van deze gaat het vooral om die 1260L.

Gezien ik de server vooral gebruik voor netwerkopslag, ftp en Plex heb ik de extra cores van de L5640 eigenlijk niet nodig. Ook zit er een Quadro kaartje puur voor beeld, die zou dan ook niet meer "onnodig" aan staan.

Heb uiteraard al een beetje gegoogled, maar echte stroomverbruik resultaten zijn vrij lastig te vinden, dus ook vooral door verschil in mobo en het feit dat er naast de L5640 een losse videokaart zit

Dus, wie heeft ideeën? :)

2. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Haal die er gelijk uit zou ik denken. Draai zelf ook een server, maar dan op consumenten hw. Is echt prima voor wat ik er mee wil, en volgens mij tig keer goedkoper dan wat jij draait. Het ding bij mij draait gewoon headless, heb geen grafische kaart nodig voor beeld want log gewoon in met SSH op een terminal.
    Draai er allerlei verschillende zaken op zoals webservers/databases, transcoding met subsonic voor beeld en geluid, docker containers, VMS, Motion voor beveiligingcamera's etc.
    Werkt allemaal prima en gewoon zat horsepower voor dat soort dingen. Heb je helemaal geen dure Xeons of Quadros (of wat voor GPU dan ook) voor nodig. Mijn machine idled op 20w als alle HDDs in spindown zijn (wat meestal zo is, de enige 64GB SSD gaat uiteraard nooit in standby want dat levert bijna niets op).

3. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Ik draai hem ook wel zonder peripherals, echter kan ik totaal niet overweg met command lines (Ben wel beetje aan t oefenen in een Linux VM op deze server). Daarom gebruik ik (als een pleb ;) ) Windows 7 + Chrome remote desktop. Dus iets dat beeld rendert heb ik wel nodig.

Een Xeon moet wel, er zit ECC in. Af en toe draai ik nog wel eens dingen die error correctie nodig hadden. Totaal heeft overigens nauwelijks wat gekost. Bord was 30 of zo, CPU iets van 15 en geheugen had m'n pa nog. Veel andere onderdelen komen uit oude builds

Het gaat me puur om of de switch van CPU qua verbruik zin heeft. Een systeempje ff ombouwen (meerendeel kan 1 op 1 over) is wel een keer gebeurd, een compleet nieuwe setup bij elkaar zoeken niet ;)

4. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Ok dat klinkt logisch.
    Wat op zich het best werkt (dat heb ik zelf ook gedaan, was ook niet goed op de commandline) is het gewoon te doen zodat je wel moet.
    Maar goed, ik weet niet hoe belangrijk je server is in alledaags gebeuren. Bij mij kon het toen allemaal wel omdat het niet zo heel erg was als het er af en toe is uit lag.
    Effectiefste manier om goed met Linux op de terminal te worden. Moet je ook gewoon geen GUI installeren (bv Ubuntu Server ofzo), dat kost je overhead nml en zoals hierboven gezegd; dan moet je wel + je hebt geen GPU meer nodig :)

En ECC echt nodig? Ik zou niet weten waar ik dat zelf voor nodig zou moeten hebben, is het echt zo bedrijfskritisch? ECC gebruik je alleen als je echt altijd 100% zeker moet zijn dat er niet ergens een bit flipped in een DB ofzo. Vaak dus alleen echt super kritische zaken die ik een thuisserver toch niet zie doen eigenlijk (want dan mag je nog wel verder gaan dan ECC, zoals bv een UPS, RAID en goed geautomatiseerde (tape) backups om maar wat dingen te noemen).

5. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Heb je geen verbruiksmeter om met ons te delen wat het huidige verbruik is?

6. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Op zich niet, maar dat was voorhanden simpelweg. Had toen het idee het e.e.a. aan physics simulaties er op te doen, nooit van gekomen. En tegenwoordig heb ik daarvoor wel toegang toch betere systemen haha

Je hebt me wel aan het denken gezet. Destijds was het wel een beetje zovan "oeh 6-coresss" :D. Toch maar eens kijken wat ik precies nodig heb en wat de opties zijn....

Nope sorry. Niet echt iets wat de gemiddelde persoon in huis heeft lijkt me :p

7. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Wellicht niet, maar bij meeste bouwmarkten ligt wel een modelletje, voor relatief weinig geld. Dus heel gek is de vraag ook weer niet ;)

8. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Heb er idd ook zelf eentje gekocht voor 20 euro een tijd geleden ergens. Vast geen top nauwkeurigheid, gezien de prijs maar geeft wel een redelijke schatting.
    Kan best van pas komen om wat inzicht in je energie verbruik te geven over het algemeen.

9. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Ik zal vaneweek eens kijken!

10. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Voordat je zo'n verbruiksmeter hebt terugverdiend aan onverwacht hoog verbruik wat je ergens onverwacht vind ben je een heel eind verder...

Creatief verlengsnoer en 1 ader door de stroomtang kan ook. Moet je wel een aanname doen qua cos phi. Maarja, de meeste mensen hebben ook geen stroomtang.

Maar eh... Socket 1366 systeem met zuipschuit Quadro en voeding van kwaliteit nul gecertificeerd volgens 60- in plaats van 80+... ga er maar vanuit dat dat 140-200 euro per jaar is.

Verschil in nullast verbruik tussen de verschillende CPU's is praktisch nul. Of je nu een ultra low power Celeron in idle hebt of een i7; dat verschil is een keer een postzegel per jaar.

Al die oude meuk is gewoon een no-go voor continue gebruik. Dan heb je nieuwbouw binnen een paar jaar terugverdiend.

Laatst bewerkt: 9 feb 2019
    Sw333t vindt dit nuttig.
  11. wouter99

wouter99 Member

Sinds:
    20 nov 2013
    Stroomtang heb ik niet liggen inderdaad haha. Zou ik wel kunnen bouwen, AC stroomtang is relatief simpel

Was al bang dat Quadro en 1366 qua verbruik niet veel soeps was.... Voeding in het usersysteem klopt overigens niet, er zit nu een 80+ gold uit een Dell systeem in

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Zal allicht beter zijn dan een 10 jaar oude Codegen