1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Ssd kingston 400A installeren

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door Jasper Meijer, 8 jan 2019.

1. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Hallo allemaal,

Ik wil in mijn oude dell inspirion een hdd vervangen voor een kinston ssd. Als ik deze in de laptop stop op de plaats van m'n oude schijf en ik start m op dan zie ik m keurig in mn bios. Als ik vervolgens windows erop wil installeren. Krijg ik de fout. Windows kan niet installeren op deze schijf omdat deze niet kan opstarten. Controleer in de bios de schijfcontroller. Alles is oke in de bios. Ook nog een tets gedaan en alles is oke. Iemand die mij hiermee kan helpen.

Het is een Dell inspirion i5. Windows 10 64bit. Uit 2006 of zo denk ik.
    Mvg jasper

2. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Welkom Jasper op het forum.

Zal je ons kunnen voorzien van een foto van de fout. Ik begrijp zo niet wat er nu precies fout zal moeten gaan.

Normaliter zal een SSD zichtbaar moeten zijn bij schijf keuze tijdens de installatie van Windows.

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Staat de SATA mode in de bios op AHCI?

Kun je trouwens even het exacte typenummer van je Inspiron doorgeven.

4. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Sata staat in AhCi mode. Windows start op van de usb. Met setup. Als ik vervolgens kies voor intalatie op andere schijf. Dan zie ik m'n ssd.

Hij zegt dan Windows kan installeren op deze partitie omdat hij niet ondersteunt wordt. Controleer schijfcontroller. Aanzetten in bios.

Ik heb m ook een keer geplaatst op de plek van de cd-rom en opgestart met m'n oude schijf. Dan zie ik m gewoon in windows.

5. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Ik zal een foto maken van het scherm als ik thuis ben. En van m'n systeem. Bedankt voor de reactie

6. philpend

philpend Senior Member

Sinds:
    8 apr 2014
    Wellicht moet je de ssd nog aanmelden in schijfbeheer van Windows (muispijltje op start en met rechts klikken en kiezen voor schijfbeheer)

7. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Kan je in de installatie wizzard (geavanceerde installatie) de partitie(s) van de SSD aanklikken en die verwijderen. Alles verwijderd en dan de lege SSD als installatie schijf selecteren.

8. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Hoi Jurrian.

Ja ik kan de partitie weghalen of nieuwe maken, maar dat maakt niets uit. Die melding in de gele balk blijft. Bios controleren en schijfcontroller aanzetten. ik zal een foto maken.

9. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Graag.

Maak een foto van het scherm waar je de schijf kan kiezen. Het moet namelijk werken.

10. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
  11. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
  12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Ik ga er vanuit dat de ssd volledig leeg is en er geen oude installaties nog op staan. Voor de zekerheid kan je nog eens via een andere pc de ssd volledig leeggooien met Diskpart. Mocht dit nu ook niet helpen dan vermoed ik toch dat de controller van de ssd niet compatibel is met de s-ata controller in de laptop. Weet nog van eerder dat dit ook wel eens het geval was met bepaalde Crucial ssd's die niet wilden werken in bepaalde laptops.

13. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Als je de ssd tijdens de installatie kan formateren zou je toch denken dat de sata controler werkt.
    Er gaat hier iets anders mis denk ik.
    ik las iets in een forum over dat je de ssd eerst in een andere PC moet initialiseren en dan in je laptop plaatsten.

14. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Het vreemde vind ik dat ik de schijf gewoon kan gebruiken als ik Windows start met mijn oude schijf.
    Ik kan er alleen geen Windows op krijgen. Heb ook nog geprobeerd om xp erop te zetten maar dan krijg ik de zelfde fout.

15. rumpelstilskin

rumpelstilskin Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Als de ssd nieuw is moet je dat doen je hebt daar voor nodig een usb naar sata adapter, daar bij heb je deze programma nodig.
    Dat is voor harde schijf in te stellen als opstart schijf en voor de bestandssysteem hier wat meer uitleg

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  16. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
  17. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Hoi Jurrian,

De installatie gaat niet verder. Ik heb een opstart usb van de versie van m'n harde schijf. Maar met een cd van xp proffesional org. Doet hij precies hetzelfde.

18. rumpelstilskin

rumpelstilskin Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016

Heb je tijdens de eerste gebruik van je ssd je schijf gepartitioneerd? Heb je toen moeten kiezen tussen MBR of GPT partitie table?
    Als je dat niet hebt gedaan dan kan het mis gaan bij de installatie van een OS.
    Ik kreeg met Win xp installaties ook zo'n melding tijdens de installatie, bij mij lukte het door de schijf opnieuw te partitioneren
    en MBR table te gebruiken. Lees dit eens even door, ga door naar het stukje MBR table en probeer het uit.

Laatst bewerkt: 9 jan 2019
    JB56 en jurrian120 vinden dit nuttig.
  19. Jasper Meijer

Jasper Meijer Member

Sinds:
    8 jan 2019
    Re: rumpelstilskin

Thanks. Ik ga het vanavond proberen. Toen ik voor de eerste keer ging install ,kreeg ok inderdaad de melding van die gpt fout. Toen heb ik windows weer opgestart met mijn oude schijf en de schijf om gepartioneerd naar mbr. Daarna kwam ik in het huidige probleem terecht. Ik zal het nog een opnieuw proberen.

Enterprise1701 vindt dit nuttig.
  20. JB56

JB56 Senior Member

Sinds:
    23 jan 2016
    Rumpel heeft gelijk. Ik zette kort geleden een pc in elkaar en tijdens de installatie van Windows op de SSD liep er iets fout. Toen ik probeerde eea opnieuw te installeren weigerde Windows zich op de SSD te laten plaatsen, ook al werd de SSD wel "gezien". Je kunt in schijfbeheer proberen de SSD als opstartschijf aan te wijzen, maar bij mij was deze optie grijs gemaakt.
    Ik herinnerde mij iets over het Windows progje diskpart. Dat heb ik opgestart en vervolgens kon ik eea opnieuw instellen. Je moet er wel even de tijd voor nemen en de helpfunctie goed doornemen, diskpart is wat lastig in het gebruik.